BB: Nut van suiker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    heb hem al even vluchtig doorgebladerd, stukjes basis kennis maar ook leuke aanvullingen die ik nog niet ken of wat ik nu aan lezen ben in het engels (the protein book, stukje van amino's) heb hem naar mijn tablet gemikt. mooie materie voor op vakantie even te lezen.

    Comment


    • #47
      Originally posted by pescatore View Post

      Leptine, ghreline, insuline en vetopslag
      Ons lichaam heeft een ingebouwd systeem van hormonen dat er zorg voor draagt dat indien we afwijken van het aantal kcal dat we nodig hebben in ons dagelijks leven er een gevoel van honger, dan wel verzadiging ontstaat.
      We gaan onderstaand naar een versimpelde versie kijken van de processen die de hormonen die hier de meeste invloed op hebben in gang zetten:

      Leptine en ghreline
      Leptine is een hormoon dat je lichaam verteld hoeveel energiereserves (vet) het bezit en hoeveel voedsel je binnenkrijgt. Het wordt voornamelijk aangemaakt in wit vetweefsel. Dus hoe meer vet, hoe meer leptine er vrij komt. Veel eten (over een bepaalde periode) vermindert de hoeveelheid leptine.

      Overfeeding verkleint niet, maar vergroot juist de hoeveelheid Leptine.

      De hoeveelheid leptine wordt herkent door zogenaamde receptoren. Deze receptoren zijn in meerdere delen van het lichaam aanwezig waaronder spieren, lever en hersenen. Wanneer deze receptoren weinig leptine detecteren sturen ze meer signalen naar een ander hormoon in de maagwand dat vooral als taak heeft het gevoel van honger te stimuleren, ghreline genaamd, dan wanneer ze meer leptine detecteren. Dit is een simpel overlevingsmechanisme. Je wordt gestimuleerd om meer te eten bij schaarste en gedemotiveerd om te eten bij een overvloed aan reserves.

      Insuline
      Insuline is een hormoon dat gemaakt wordt in de alvleesklier. Het bemoeit zich vooral met glucose (bloedsuiker). Hoe hoger de glucosespiegel staat, hoe meer insuline er wordt aangemaakt. Wanneer de glucosespiegel omhoog gaat doet insuline onder normale omstandigheden twee dingen: het hecht zich aan cellen die op die manier glucose kunnen gebruiken als energiebron en/of het slaat een deel van de glucose op als vet (energiereserve). Wanneer er veel insuline wordt aangemaakt zullen de receptoren in de hersenen tijdelijk leptine-intolerant zijn.

      Veel Insuline maakt niet Leptine resistent (ook niet tijdelijk).

      Dit principe heeft als doel dat men in tijden van periodieke overvloed in staat moet zijn veel reserves op te slaan (denk aan seizoensgebonden overvloed en schaarste van beschikbare voedselbronnen). Het probleem met onze voeding is, dat we het hele jaar door eten alsof er een voorraad opgebouwd dient te worden, dit stapelt zich zodoende op.
      Dit houdt dus concreet in dat hoe groter de gemiddelde hoeveelheid insuline in ons bloed is, des minder effectief leptine zijn taken uitvoert.

      klopt dus niet, de rest van je verhaal rammelt hierdoor aan alle kanten.

      -----

      Pescatore, 2013
      Er zijn overigens wel bewijzen dat fructose (tafelsuiker bestaat voor 50% uit fructose), tijdelijk Leptine resistent maakt. Korte termijn resistentie is getest met drie groepen kinderen. Alle groepen mochten ad libitum eten. Één groep kreeg vooraf niets te drinken, de tweede groep kreeg vooraf een glas water te drinken, de derde groep kreeg een suikerhoudende drank vooraf. Ondanks de kcal die al geleverd werden door de suikerhoudende drank, at deze groep (exclusief de kcal uit de drank), de meeste kcal. De fructose legt op korte termijn de verzadiging plat. Er is aardig wat over te vinden als je zoekt op fructose induced leptin resistance.

      Mensen met veel overgewicht hebben vaak veel vetmassa. Veel vetmassa zorgt voor een constant hoge leptine productie. Door constant hoge Leptine gehalten zijn de receptoren ongevoelig geworden (resistent). De door een maaltijd geproduceerde Leptine bind zich niet meer goed aan de receptoren en doet zijn werk niet meer goed. Resultaat is een (langere termijn) verstoring in het verzadigingsmechanisme (wat overigens tientallen malen complexer is dan alleen Leptine, insuline en ghreline).

      Lyle mcdonald heeft een serie van zes artikelen geschreven over Leptine. Die kan ik je zeker aanraden als je meer wilt weten over dit hormoon.
      Last edited by dynobet; 12-08-2013, 00:29.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

      Comment


      • #48
        Originally posted by dynobet View Post
        Er zijn overigens wel bewijzen dat fructose (tafelsuiker bestaat voor 50% uit fructose), tijdelijk Leptine resistent maakt. Korte termijn resistentie is getest met drie groepen kinderen. Alle groepen mochten ad libitum eten. Één groep kreeg vooraf niets te drinken, de tweede groep kreeg vooraf een glas water te drinken, de derde groep kreeg een suikerhoudende drank vooraf. Ondanks de kcal die al geleverd werden door de suikerhoudende drank, at deze groep (exclusief de kcal uit de drank), de meeste kcal. De fructose legt op korte termijn de verzadiging plat. Er is aardig wat over te vinden als je zoekt op fructose induced leptin resistance.

        Mensen met veel overgewicht hebben vaak veel vetmassa. Veel vetmassa zorgt voor een constant hoge leptine productie. Door constant hoge Leptine gehalten zijn de receptoren ongevoelig geworden (resistent). De door een maaltijd geproduceerde Leptine bind zich niet meer goed aan de receptoren en doet zijn werk niet meer goed. Resultaat is een (langere termijn) verstoring in het verzadigingsmechanisme (wat overigens tientallen malen complexer is dan alleen Leptine, insuline en ghreline).

        Lyle mcdonald heeft een serie van zes artikelen geschreven over Leptine. Die kan ik je zeker aanraden als je meer wilt weten over dit hormoon.
        Ben redelijk goed op de hoogte ervan, ook van Lyle zijn werk overigens. Maar dit is een beetje de "for dummies" versie om de problematiek aan de oppervlakte aan te kaarten. Maar je hebt gelijk.
        Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

        Comment


        • #49
          Overigens zijn je rode commentaren (zie ze nu pas Dyno) niet consistent met wat ik in meerdere bronnen ben tegengekomen. Dus als je het hebt graag wat naslagwerk Dyno.

          Ik spreek ook niet over overfeeding maar over je kcal balans over een bepaalde periode, insuline gebruikt precies dezelde receptoren als leptine en krijgt daar de voorkeur en het periodieke verhaal komt goed overeen met het fructose verhaal (fruitoogst bijvoorbeeld).

          Dus graag iets genuanceerder. Ik vind het helemaal niet erg als je op mijn teksten schiet maar ik geloof je niet zomaar op je woord, dan verwacht ik wel dat je iets naar de tafel brengt
          Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

          Comment


          • #50
            Jij schreef: "Veel eten (over een bepaalde periode) vermindert de hoeveelheid leptine". Veel eten over een bepaalde periode zorgt juist voor meer Leptine secretion en concentraties in het bloed. (om het lichaam te zeggen dat het genoeg heeft gehad).

            Relatie tussen insuline en leptine secretion kon ik gisteren niet vinden. misschien was ik iets te snel met conclusies trekken omdat er wel gelijkenissen zijn tussen insuline en leptinereceptoren en signalling. Cross down-regulation of leptin and insulin receptor expression and signalling in a human neuronal cell line

            mijn rode comments waren dus deels onterecht. Excuses. Ik ergerde me een beetje aan je verhaal omdat het insuline in een slecht daglicht zet welke het absoluut niet verdient (insuline produceer je na elke maaltijd en is van groot belang in tig processen). En door fructose veroorzaakte tijdelijke insuline resistentie is een fenomeen welke ik bij glucose (suiker of niet) nog niet heb gezien in de literatuur).
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

            Comment


            • #51
              Originally posted by dynobet View Post
              Jij schreef: "Veel eten (over een bepaalde periode) vermindert de hoeveelheid leptine". Veel eten over een bepaalde periode zorgt juist voor meer Leptine secretion en concentraties in het bloed. (om het lichaam te zeggen dat het genoeg heeft gehad).

              Relatie tussen insuline en leptine secretion kon ik gisteren niet vinden. misschien was ik iets te snel met conclusies trekken omdat er wel gelijkenissen zijn tussen insuline en leptinereceptoren en signalling. Cross down-regulation of leptin and insulin receptor expression and signalling in a human neuronal cell line

              mijn rode comments waren dus deels onterecht. Excuses. Ik ergerde me een beetje aan je verhaal omdat het insuline in een slecht daglicht zet welke het absoluut niet verdient (insuline produceer je na elke maaltijd en is van groot belang in tig processen). En door fructose veroorzaakte tijdelijke insuline resistentie is een fenomeen welke ik bij glucose (suiker of niet) nog niet heb gezien in de literatuur).
              Ja, moet uiteraard andersom zijn met het eetgedrag . Het is een beetje wie je geloofd, je hebt Lyle zijn werk, losse onderzoeken zoals jij hebt in dit voorbeeld en dingens als Lustig die veel werk verricht op dat gebied. Deze is wel concreet over zijn visie overigens: Diet, Disease, and Dollars - Robert Lustig, M.D. - MIT Club of Northern California | MIT Video ook wat fructose betreft staan er wat interessante bevindingen in.

              Het spijt me dat ik je vriend insuline van zaken beticht maar het is natuurlijk wel zo dat het icm een totaal verkeerd eetpatroon en productkeuze tot problemen leidt. Dat het daarnaast überbelangrijk is moge duidelijk zijn maar dat neemt niet weg dat het indirect een grote rol speelt bij overgewicht.

              Wat fructose betreft is het geen direct gevolg van fructose zelf maar van de insuline die een overmatige consumptie met zich meebrengt. Dit aangezien het vreemd is dat het verzadigingssysteem niet gesloten is maar via deze weg (bewust) ruimte tot verstoring hiervan geeft. Dat heeft gewoon een reden en dat is wss het mogelijk maken van voorraden in tijden van overvloed die wij met ons huidige gekke suikerdieet verstoren.
              Last edited by pescatore; 12-08-2013, 09:22.
              Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

              Comment


              • #52
                Originally posted by Nocerino View Post
                Heb je dat zelf geschreven? Mis alleen nog over spieropbouw, maar zal als ik van de week tijd heb zelf eens zoeken.
                Ik zie het directe verband met spieropbouw niet. Neem aan dat je eiwitsynthese bedoelt?
                Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

                Comment


                • #53
                  Nouja, ik las laatst in een topic over insulinegevoeligheid en spieropbouw, begreep er geen hol van. Maar ben echt ultranoob dus zal zelf ff wat zoeken inplaats van random dingen vragen.
                  "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Nocerino View Post
                    Nouja, ik las laatst in een topic over insulinegevoeligheid en spieropbouw, begreep er geen hol van. Maar ben echt ultranoob dus zal zelf ff wat zoeken inplaats van random dingen vragen.
                    Vragen kan geen kwaad lijkt me. Ik weet niet zo goed waar je precies op doelt maar gooi het op tafel zou ik zeggen of open een topic
                    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Nocerino View Post
                      Nouja, ik las laatst in een topic over insulinegevoeligheid en spieropbouw, begreep er geen hol van. Maar ben echt ultranoob dus zal zelf ff wat zoeken inplaats van random dingen vragen.
                      Zie het zo. als jouw spieren insuline ongevoelig zijn en je vetcellen niet; dan wordt jij heel makkelijk vet en heel slecht groot.

                      Je zult dan vaak ook zien dat genetische elite; die lui die alles vreten en enkel groeien en zelfs droger worden; dat het bij hen omgekeerd is. Hun vetcellen zijn relatief insuline resistent/ongevoelig en hun spieren juist erg insulinegevoelig, waardoor zij als het ware al hun kcal hun spieren induwen (m.b.v. insuline), waardoor ze die kcal kunnen verbruiken voor energie en om mee te groeien.
                      Last edited by Iron Mind; 12-08-2013, 14:07.
                      "Straight outta gym"

                      Comment


                      • #56
                        Dus als ik teveel carbs eet (met name overvloed simpele carbs) dan word ik insuline gevoelig door pieken en dalen en dat is niet goed voor spiermassa maar wel voor vetmassa? Sorry hoor, maar wil julloe tijd niet verder verdoen, ga maar zo even een eboekje downloaden en onderweg naar werk lezen. Jullie horen nog.
                        "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

                        Comment


                        • #57
                          Insuline moet je zien als een demente oma: ze wil verzamelen, maar ze weet niet meer wat, spier of vet (ja, een rare vergelijking. Is ook niet van mezelf, maar wedden dat je het met zon vage vergelijking wel onthoudt? ).

                          Met insuline gevoeligheid doelen ze op de snelheid en hoeveelheid insuline je aanmaakt nadat je hebt gegeten. Als je idioot veel suiker eet, gaat je lichaam veel insluline aanmaken. Totdat het teveel wordt (het raakt zeg maar uitgeput), dan maak je juist minder aan, totdat je niets meer aanmaakt (suikerziekte).

                          Insuline is het meest anabole hormoon wat er is (en het meest dodelijke, voordat er gezegd wordt dat ik mensen aanzet tot gebruiken). Dus als je het goed timed (zoals na je training) dan is insuline (die demente oma die spier verzamelt) nuttig.
                          En dan is je insuline gevoeligheid ook nuttiger: want het houdt dan in dat je met minder kcal meer spiermassa kan aanzetten (grotere piek enzo).

                          Als je op ongunstige momenten die piek hebt, dan zet je dus makkelijker vetmassa aan. Dat niet alleen, op ten duur gaat het ten koste van je insuline gevoelheid (en dus de hoeveelheid spiermassa wat je per kcal na je training kan aanzetten).

                          Ik weet; het is een hele vage uitleg. Maar Noc, is het voor jou zo een beetje duidelijk?
                          Last edited by Patriciaaa; 12-08-2013, 15:04.
                          Passion is: pushing yourself when no one else is around

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Patriciaaa View Post
                            Insuline moet je zien als een demente oma: ze wil verzamelen, maar ze weet niet meer wat, spier of vet (ja, een rare vergelijking. Is ook niet van mezelf, maar wedden dat je het met zon vage vergelijking wel onthoudt? ).

                            Met insuline gevoeligheid doelen ze op de snelheid en hoeveelheid insuline je aanmaakt nadat je hebt gegeten. Als je idioot veel suiker eet, gaat je lichaam veel insluline aanmaken. Totdat het teveel wordt (het raakt zeg maar uitgeput), dan maak je juist minder aan, totdat je niets meer aanmaakt (suikerziekte).

                            Insuline is het meest anabole hormoon wat er is (en het meest dodelijke, voordat er gezegd wordt dat ik mensen aanzet tot gebruiken). Dus als je het goed timed (zoals na je training) dan is insuline (die demente oma die spier verzamelt) nuttig.
                            En dan is je insuline gevoeligheid ook nuttiger: want het houdt dan in dat je met minder kcal meer spiermassa kan aanzetten (grotere piek enzo).

                            Als je op ongunstige momenten die piek hebt, dan zet je dus makkelijker vetmassa aan. Dat niet alleen, op ten duur gaat het ten koste van je insuline gevoelheid (en dus de hoeveelheid spiermassa wat je per kcal na je training kan aanzetten).

                            Ik weet; het is een hele vage uitleg. Maar Noc, is het voor jou zo een beetje duidelijk?
                            Type 1 je maakt geen insuline aan (naar mijn geweten genetisch, je witte bloedcellen zien cellen dat insuline produceren op de alvleesklier aan voor vijandelijk materiaal) Type 2 je cellen zitten vol met energie waardoor ze insuline beginnen af te stoten, je lichaam compenseert door juist meer insuline aan te maken omdat het bloedglucose omlaag moet. Je hersenen nemen volgens mij namelijk bloedglucose op zonder insuline en de rest van je cellen met insuline. Dus levensgevaarlijk. Je bloedsuikergehalte hoort normaal gesproken in "homeostase" te zijn. Als je complexe koolhydraten consumeert, krijgt je lichaam meer tijd om het af te breken en als je simpele koolhydraten consumeert niet, waardoor je lichaam als de wiedeweerga insuline produceert om de homeostase van bloedglucose te waarborgen. Als je cellen geen honger hebben, hebben ze schijt aan insuline, je spuit dan wel meer insuline bij maar alsnog is beweging beter. Ik heb eigenlijk niet veel info gevonden over wanneer de cellen snakken naar energie en insuline weigeren, iemand wel?

                            Comment


                            • #59
                              How Cells Obtain Energy - YouTube

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by HDready View Post
                                Type 1 je maakt geen insuline aan (naar mijn geweten genetisch, je witte bloedcellen zien cellen dat insuline produceren op de alvleesklier aan voor vijandelijk materiaal) Type 2 je cellen zitten vol met energie waardoor ze insuline beginnen af te stoten, je lichaam compenseert door juist meer insuline aan te maken omdat het bloedglucose omlaag moet. Je hersenen nemen volgens mij namelijk bloedglucose op zonder insuline en de rest van je cellen met insuline. Dus levensgevaarlijk. Je bloedsuikergehalte hoort normaal gesproken in "homeostase" te zijn. Als je complexe koolhydraten consumeert, krijgt je lichaam meer tijd om het af te breken en als je simpele koolhydraten consumeert niet, waardoor je lichaam als de wiedeweerga insuline produceert om de homeostase van bloedglucose te waarborgen. Als je cellen geen honger hebben, hebben ze schijt aan insuline, je spuit dan wel meer insuline bij maar alsnog is beweging beter. Ik heb eigenlijk niet veel info gevonden over wanneer de cellen snakken naar energie en insuline weigeren, iemand wel?
                                Ja, type 1 doet er in dit geval niet toe. Het is aangeboren en het is (zover ik weet) niet door voeding oid.

                                En type 2 is toch deels hetgeen wat ik zeg? Dat ze vol zitten met enegie; dat is die glucose die ze uit koolhydraten halen/omzetten? En in de eerste instantie compenseren ze het door meer aan te maken, totdat het hele gebeuren verstoort raakt. En vanuit daar ga je over bij wat er gebeurt bij iemand waarbij suikerziekte al is geconstateerd en die geen insuline neemt wanneer het wel moet? En even verderop ben ik de draad kwijt hoor, waar je nu precies bent gebleven

                                Enne leuk, dat filmpje, maar leg het nu eens heel erg simpel uit? Want ik neem aan dat Noc die filmpjes ook wel heeft gezien, en dat veel woorden daarin gewoon te vaak zijn
                                Passion is: pushing yourself when no one else is around

                                Comment

                                Sidebar top desktop

                                Collapse

                                Actieve discussies

                                Collapse

                                porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
                                erotik film izle Rus escort gaziantep rus escort
                                Antalya Escort
                                sikis
                                gaziantep escort
                                gaziantep escort
                                İstanbul Escort
                                istanbul escort bayan
                                sisli escort beylikduzu escort bayan
                                antalya escort atakoy escort
                                umraniye escort bayan
                                Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                                Working...
                                X