Slechtste fabels met betrekking tot fitness

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by pescatore View Post
    een lastige term om wel of niet toe te passen of te signaleren

OK, in dat geval even wat sleur&pleur uit de artikelen van Lyle die ik eerder aangaaf

overtraining only occurs if it takes longer than that roughly 2-3 week period to get back to or past your previous performance level.

Duidelijker?
    As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
    Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
    Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Ik wil toch even extra info met betrekking tot "overtraining" plaatsen. Hieronder een plaatje dat ik uit een powerpoint college geknipt heb. Het is jammer dat er over fasen wordt gesproken en niet over dagen.

spiergroei.jpg

Hier nog iets interessants voor de liefhebbers over soorten kracht.

progressie.jpg

Komt uit het boek: J.J. de Morree e.a.: Inspanningsfysiologie oefentherapie en training.

Ik ben best wel een fan van de Morree en zijn boeken.
      Last edited by Cell; 30-04-2015, 23:32.
      There are no pacts between lions and men!

Comment

Vrij logisch dat er in fasen wordt gesproken ipv dagen, de fasen zijn nl afhankelijk van de impact (combi volume/intensiteit. Hoe hoger de impact des te langer de fasen duren.

Vandaar dat er bij HIT soms wel eens 10-15dgn gehanteerd wordt tussen de trainingen.

Supercompensatie is trouwens maar 1 benadering. Fitness-Fatigue- en Revised fitness-fatigue model zijn er twee die de laatste tijd steeds vaker gehanteerd worden.

Belangrijke van al deze modellen is wel dat de involutie fase(spier zakt weer naar oorspronkelike beginpunt) gelijdelijker gaat dan de compensatiefase en dat je dus beter een dag te lang kan rusten dan een dag te kort.
        As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
        Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
        Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Vergelijkbaar plaatje staat ook in practical programming van rippetoe en die noemt het niet op tijd kunnen aanpassen aan een nieuwe stimulus al overtraining.

Is meer begripsmatig dat het wat dicht tegen elkaar ligt. spreek wat dat betreft dan ook liever van overreaching op de korte termijn

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X