Spierpijn = spiergroei?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

en nu mijn aandeel nog, spierpijn of een pomp zijn idd geen indicators of je spiergroei zal bewerkstellen. Het enige wat telt is het super compensatie fenomeen, en niks anders, en dit is dan ook weer voor iedereen verschillend. De ene mens recupereert beter als een andere persoon.

Spierpijn kan volgens mij betekenen dat je soms te zwaar traint en meer spierweefsel afbreekt dan dat het kan herstellen, maar dit zal ook bij iedereen anders zijn

Grtz
    stil growing

Comment

@Rey:In dat geval.... ben ik het er niet mee eens

It is scientificaly proven that the surface of the wings of a bumblebee is too small to fly, but the bumblebee doesnt know this and she flies

Comment

Zit ook verschil in spierpijn van aerobe oefeningen of van krachttraining. De spierpijn van aerobe kan inderdaad weg gemasseerd wordne zoals rey al zei. Dit is een spierpijn door de ophoping van melkzuur en andere afvalstoffen dit kan je weg masseren omdat dit de doorbloeding stimuleert en de ook de afvoer van afvalstoffen. De ander spierpijn is van beschadigen van de spieren door krachttraining, deze kan je niet of nauwelijks weg masseren..

Grtz..
        Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

@symmie: laat hem maar stangen hoor, als ik het beu ben, laat ik wel weer even horen waar ik vandaan kom,

van de vismarkt he

ik leer weer veel iig
          Sponsored by:
          Inshapesupplements

Comment

en nu mijn aandeel;

Door een overbelasting ontstaan kleine scheurtjes in de myofibrillen. Deze microtraumata zijn in eerste instantie niet pijnlijk, omdat in de myofibrillen nociceptoren (pijnreceptoren) ontbreken.

Na verloop van tijd ontstaat een posttraumatisch oedeem(vochtophoping). Dit proces hoort bij het spierherstel. Het oedeem leidt tot een verhoging van de intramusculaire druk. Pijnmediatoren prikkelen nu de nociceptoren in de spier en veroorzaken hierbij reflectorisch een verhoging van het spanningsveld van de spier. De spier komt op spanning te staan.

Na resorptie (opname) van het oedeem komt het weer tot normale drukverhoudingen en weer tot een volledig herstel van de spierstructuur.
            Dit waarschijnlijk ten gevolge van de fagocytose(opname) van beschadigd celmateriaal door de leukocyten (witte bloedcellen).

De kater is het meest hevig 24 a 48 uur na de belasting.
            De aangedane spieren zijn dan erg gevoelig voor drukpijn en de gewone dagelijkse bewegingen zijn dan zelfs pijnlijk. De spierkater gaat na enkele dagen over, en verdwijnt in de meeste gevallen (80%)  volledig na veertien dagen.

Spieren, pezen en bindweefsels worden sterker, omdat de spiervezels door training groeien door de toename van de hoeveelheid spiereiwit.

voor de mensen die dit verhaal stappen; je moet spierpijn dus koppelen aan de mate van oedeem-vorming, niet aan de mate van beschadiging van de myofibrillen. het is de oedeem die er voor zorgt dat je pijn voelt.
            Het kan dus zijn dat je wel goed getraind hebt (beschadigingen hebt gemaakt), maar dat de oedeemvorming niet dusdanig is dat de nociceptoren geprikkeld worden.

Ik denk dat de oedeemvorming persoonsgebonden, dan wel spiergroepgebonden is.

Bij de meeste mensen komt spierpijn dan ook vaker voor in de borst dan bijvoorbeeld in de biceps, dit wil dan nog niet zeggen dat je je biceps slechter getraind hebt.

Zo, dat was mijn visie, geen dank voor dit hoogwaardig stukje literatuur.

Ciao, Lorenzo

Comment

zware kost loo. ik heb even het woordenboek er bij moeten zoeken

bedankt voor je aandeel
              Sponsored by:
              Inshapesupplements

Comment

Originally posted by [b
                Citaat[/b] (Loo @ Jul. 17 2005,21:19)]Ik denk dat de oedeemvorming persoonsgebonden, dan wel spiergroepgebonden is.
                Helemaal mee eens en heb ik ook al eerder gezegd, hangt van de persoon en spiergroep af. 
                Goed stuk trouwens Loo!  

Comment

Knap stukje, maar ben het niet helemaal eens dat er kleine scheurtjes zouden ontstaan in de myofibrillen, als dit zou gebeuren zit je met een scheurtje en kan je denk ik de eerste maanden niet meer die spiergroep trainen, dat ze afgebroken worden dat wel en door het supercompensatie fenomeen worden opgebouwd,geen supercompensatie dan kom je gewoon terug in de fase waarin je was voor de training

Grtz
                  stil growing

Comment

Originally posted by [b
                    Citaat[/b] (corina @ Jul. 16 2005,15:53)]van de vismarkt he  
                    zie je wel had ik toch gelijk
                    Who's the Chef

Comment

Ik ben het zowel met Loo eens als met Snipke, het heeft allemaal met het herstel te maken.

De supercompensatie zorgt er eigenlijk voor dat bij een volgende training met dezelfde gewichten de spierpijn minder zou zijn omdat het lichaam zich heeft aangepast en dus iets extra spiermassa heeft aangemaakt.

Alleen houdt dit natuurlijk na een bepaalde tijd wel op als de grens van het mogelijke is bereikt.
                      Als deze grens is bereikt en je wilt toch verder groeien dan zal je toch herstelbevorderende middelen moeten gaan gebruiken.

Het herstel tussen de trainingen speelt in het bodybuilding een hele grote rol, maar dat zal iedereen hier ook wel weten.
                      Als ik kijk naar de jongens die a.s gebruiken b.v, zij kunnen met gemak iedere dag weer keihard trainen omdat zij gewoon alweer helemaal hersteld zijn van de vorige dag.
                      Het blijft een intressante materie dat bodybuilding vind ik.
                      Groet:
                      Brear.

Comment

jo luitjes,

hele mooie stukjes over spierpijn en het herstel, wat ik al vaak heb gehoord is dat als je een spiergroep traind je minimaal 72 uur rust moet hebben voor dat je het weer mag belasten, ik zou het dan ook zo in plannen dat je na ± 72 uur weer dezelfde spiergroep gaat trainen, uitgaande je er alles aan doet om een goed herstel te hebben (voeding, nachtrust, suppl).

klopt dit

greets fiedel
                        als trainen een gewoonte is komt de rest vanzelf..

Comment

Hangt af van de spiergroep.
                          Voor rug en benen zou ik minimaal 96 uur aanhouden.
                          Gewoon alles 1x per week heeft bij mij altijd het beste gewerkt.

Greets...
                          Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

ok thanks

grt f
                            als trainen een gewoonte is komt de rest vanzelf..

Comment

daar om ben ik dus ook weg gegaan bij mn oude sportschool.
                              ik heb altijd heel veel gesport in mn leven maar nog nooit echt met schemas gewerkt omdat ik te onregelmatig en te ongecontroleerd.
                              bij mn oude sportschool kreeg ik dus een schema waarbij alle oefeningen op een vel papier stonden.
                              die instructeur heb mij uitgelegd hoe ik het apparatuur moet gebruiken maar niet dat ik per dag een andere spiergroep moet gaan trainen.
                              pas toen het mis ging met buikspieren zei hij dat ik ook niet elke dag zo zwaar moest gaan trainen.
                              ik begin net met bb en was niet op de hoogte van wetten en regels van bb.
                              het is dat ik elke dag weer wat leer hier op het forum.

Comment

goed forum he
                                Sponsored by:
                                Inshapesupplements

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X