Spieren verbranden ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spieren verbranden ?

Ik zit met een vraagje over fitness.

Thans doe ik naast mijn lichamelijk actieve baan zeer beperkt aan sport.
    Namelijk 2 keer per week een half uur bewegingstherapie. Fitness onder begeleiding dus. Dit doe ik nu een paar weken, maar heb verder zeker 5 jaar niets aan sport gedaan. Ben nu 38 jaar, maar in de periode tussen 20 jaar en 33 jaar ben ik zeker vier keer lid van een fitnesscentrum geworden.
    Ging dan altijd zeer gemotiveerd aan de slag, maar hield het nooit langer dan vier maanden vol. Er zat nooit geen voorruitgang in en moest steeds lichtere gewichten pakken. Kreeg de indruk dat ik spieren aan het verbranden was in plaats van bij te kweken en was na vier maanden dan feitelijk al moe als ik naar de toestellen keek...

Dronk altijd een energiedrankje tijdens de training en na afloop aan de bar een eiwit shakie.

Nu ik van plan ben om het binnenkort opnieuw te gaan proberen hoop ik met wat meer kennis vooraf, het langer vol te gaan houden en ditmaal wel vooruitgang te gaan boeken.

Ik trainde destijds 3 tot 4 keer per week. Eerst deed ik cardio en daarna pas krachttraining. Totaal 1 tot 1,5 uur per keer. Buispieren deed ik elke training en verder wisselde ik boven en onderlichaam per keer af.

Wat zou er toen fout gegaan kunnen zijn, waardoor ik me steeds moeier ging voelen in plaats van fitter ?

Weten jullie welke fout ik ditmaal niet moet gaan maken ?

Fred

Ten eerste zou ik sowieso de cardio na de krachttraning doen. Het is vaak (mentaal) moeilijk en vermoeiend om na ja cardio nog eens aan krachttraining te beginnen. Bovendien zul je een beter rendement hebben wanneer je de twee omdraait.

Daarnaast zou ik buikspieren max 3 keer per week doen. Een geroutineerd fitness schema met veel afwisseling is noodzaak, aangezien je nog niet zo lang sport.

Fighting for peace is like fucking for virginity.

Comment

Hoi Exige,

Dat hoorde ik van Shannasse ook in een ander topic op het forum.
      Je hebt wel gelijk, want ik kan me herinneren dat ik na de cardio zo moe was dat ik tijdens de gewichttraining al niet veel energie meer had !!

Krachtraining vind ik trouwens wel leuker om te doen.
      Maar vetverbranden vind ik nu wel belangrijk.

Groeten, Fred

Comment

Krachttraining is inderdaad leuker. Ik denk dat er weinig mensen zijn die genieten van cardio (al vind ik het helemaal zo erg nog niet...).

Het is in ieder geval een zeer goede combinatie. Tesamen met een evenwichtig voedingschema moet je zeker je doelen kunnen bereiken.
        Fighting for peace is like fucking for virginity.

Comment

misschien is het verstandig niet alles in een paar zware uren te doen, aangezien je weer net begint, en met cardio voor je krachttraining zorg je alleen maar dat je je lichaam wat uitput zodat je minder zwaar kan trainen.... ik zou zeggen spreid het in het begin wat meer over een x aantal dagen uit, zodat je weer wat conditie en uithoudingsvermogen opbouwd zodat je langer en beter door kan gaan.....
          goeie training is a way of life

Comment

Probleem dat je beschrijft klinkt verdacht veel als overtraining.
            Ook niet zo vreemd, de meesten beginnen enorm gemotiveerd en doen dan eigenlijk gelijk veel te veel, eten daarbij belabberd en vaak veel te weinig en weten ook helemaal niet dat spieren tijdens rust groeien en niet in de sportschool.
            Gevolg: lichaam flink overbelast, groei valt tegen dus teleurstelling en de zin en motivatie zakt binnen een paar maanden volledig weg.

Een paar belangrijke punten om dit te voorkomen...
            - Wil niet teveel ineens. Je wordt niet binnen een paar maanden breed en/of kurkdroog dus gun jezelf tijd.
            - Stel prioriteiten. Wat is in eerste instantie belangrijker; vet verliezen óf massa opbouwen.
            - Zorg voor een goed trainingsschema. Om te beginnen en jezelf niet te overbelasten is een full-body schema met 1 oefening van 3 setjes van 10 reps per spiergroep prima.
            - Doe idd cardio ná de krachttraining.
            - Zorg voor goede voeding! Ruim voldoende eiwitten (2 gr/kilo) en vooral voldoende voeding. Weet je stats ff niet meer maar met zware arbeid én sporten ga je zeker nooit genoeg hebben aan de 2000 kcal die je nu neemt tenzij je een kaboutertje bent en minder dan 50 kilo weegt.

En vooral: zorg dat je er lol aan beleeft!
            Blijf lezen op het forum (goed voor de motivatie) en zorg regelmatig voor een goede vetmeting. Alleen de weegschaal gebruiken maakt dat je progressie niet goed te volgen is (spieren zijn zwaarder dan vet) en dat kan voor demotivatie zorgen.
            Veel succes!

Comment

Zorg dan wel ook om een goede warming up.
              Ik ga altijd 0ngeveer 10 min. cardio doen voor ik aan de krachttraining ga.
              Dan zijn mijn spieren al aardig warm geworden.
              een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Spieren verbranden gebeurd meestal niet zo snel, een globale indicatie om te controleren of je spiermassa verbrandt is: als je tijdens het trainen een ammoniak geur begint waar te nemen, dit zou dan uit je zweet moeten komen, dan begin je spiermassa te verbranden. ( dit zou dan kunnen gebeuren tijdens het cardio'en na je krachttraining).

Als dit het geval zou zijn, kun je dit tegengaan door na je krachttraining een wheyshake te nemen voor je gaat cardio"en of een buisje vloeibare aminozuren die dan de spierafbraak weer tegenhouden.
                Brear.

Comment

Wil ook niet zeggen BREAR, ik ruik altijd naar amoniak ( veel eitwit krijg ik binnen) en de cm's zeggen dat het goed zit.
                  Sponsored by:
                  Inshapesupplements

Comment

Die ammoniak geur wordt veroorzaakt door het verbranden van eiwitten.
                    Als je zoals Corina heel hoog in je eiwitten zit qua voeding kan het zijn dat je die aan het verbranden bent, als je een normale tot lage hoeveelheid eiwitten uit je voeding haalt komen de eiwitten die verbrand worden idd uit de spieren.

Comment

Thanks allemaal !!

Als ik weer echt ga beginnen met fitness, zal ik na een warm up gelijk beginnen met krachttraining, en daarna pas met Cardio.

Ik heb wel eens gelezen dat als je meer eiwitten inneemt dan je verbruikt met sport en arbeid, dat je daarvan dik kunt worden.
                      Is dit dan niet zo ?

Wil best meer eiwitten nemen, maar wil wel afvallen/afslanken.

Groet, Fred

Comment

Als je ze verbrand of opneem is er niks aan de hand, dat zal je moeten berekenen aan de hand van je dagelijkse behoefte, het is even uitzoeken wat werkt voor je.
                        Sponsored by:
                        Inshapesupplements

Comment

Zoals al eerder is gezegt!, doe neit teveel.

Als je steeds minder kunt is dat bijna altijd overtraining (mits je gewoon goede omstandigheden hebt), je moet dan gewoon minderen in krachttraining en meer eten.

Neem bijvoorbeeld voor het slapen gaan magere kwark. Daar word je niet dik van en zitten veel eiwitten in.

Grtz, David.
                          VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Corina heeft helemaal gelijk Fred, een teveel aan eiwitten kan je alleen maar vetter maken als het ook een teveel aan kcal betekent.
                            Het hangt dus van alle totalen af, eiwitinname op zichzelf zegt helemaal niks.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X