Door rug gegaan...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mijn schoonzusje vertelde me dat een half uurtje zonnebanken ook de spieren goed ontspant. Logisch, want van een zonnebank krijg je het nogal warm
    Maar goed, als je toch in de gelegenheid bent...try it.
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Ook een goede tip, helaas ben ik nooit bij een zonnebank in de buurt (ben ook een beetje een bleekscheet ).
      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
        Ook een goede tip, helaas ben ik nooit bij een zonnebank in de buurt (ben ook een beetje een bleekscheet ).
        Misschien een vakantie naar een warm land dan? Egypte is een aanradertje
        Geniet, en drink met maten!

Comment

Mja, als ik daar nou eens het geld voor had... helaas zit dat er na de verhuizing niet meer echt in... Moet weer even sparen! (en op zoek naar een baan die beter betaalt!)
          "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Als er ergens een sauna is zal er toch wel een zonnebank in de buurt zijn??

Eerst de sauna in en dan onder de zonnebank voor het beste resultaat
            Who's the Chef

Comment

mijn pa was ook door ze rug gegaan. dit midden in een verbouwing.
              pa naar de dokter gegaan, heeft valium gekregen van die beste man.
              na 3 dagen ongeveer was hij weer het binkie en kon weer verder met verbouwen.. pa heeft zelfs valiumtabletten over.voor als het weer fout gaat

Comment

4. Massage sjeffen (even mijn vriend zien te strikken , denk dat het een ruildeal wordt, ik krijg een massage als ik voor hem draadjesvlees maak).
                Slimme vriend heb je. Heeft verstand van goede deals maken. Denk verder dat de tips wel zo'n beetje gegeven zijn.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

dat is echt kloote.
                  Heel veel sterkte.

Comment

goed sportmasseur zoeken..AANRADER! voor snel herstel.

Comment

Beste bodynetters,

Afgelopen zaterdag ben ik gruwelijk hard door mijn rug gegaan. Ik dacht altijd dat mensen die klaagden over 'door je rug gaan' zich aanstelden, maar ik weet nu wel beter. Ik ben geen zeikerd qua fysieke pijn, maar ik heb het werkelijk waar uitgeschreeuwd.

Nu mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en wie heeft er tips om mijn rug (sneller) te laten herstellen? En weet er iemand hoe lang dit ongeveer duurt?

Enige wat ik van de huisarts heb gehoord: pijnstillers nemen (paracetamol of ibuprofen, de laatste neem ik uit principe niet), warm houden en in beweging blijven.

Alvast bedankt!
                      Voelt kut huh? Helemaal niks kunnen doen, niet eens uit bed kunnen kruipen vanwege de puin laat staan stukje "lopen" om wat te eten of naar de wc te gaan. Eerste paar dagen niks anders kunnen doen dan liggen op bed en nauwelijks kunnen draaien en doen vanwege de pijn.

Jij kreeg to ze zien tenminste nog pijnstillers. Mijn huisarts zei dat ik langs moest komen om ze te halen. Uhm...4 verdiepingen met de trap naar beneden, straat uitlopen als je door je rug bent gegaan? No way en mooi niet dat hij even langs kwam ofzo. Heb niet geschreeuwd, maar af en toe een reeks vloeken van zoals: TERING-TYFUS-TAKKUH-KANKER-RUG!!!

Dag 1 kon ik niks, dag 2 had ik 8 uur nodig om uit bed te kruipen. Zat aan de bedrand en besloot weer terug me bed in te gaan vanwege de pijn. Dus na 11 uur was ik nog nergens. Gelukkig stonden er wat lege flessen naast me bed als vervanging voor de wc.

Maar goed. Om de pijn te verlichten moet je ook de spieren er om heen laten ontspannen. Gebruik Zink/Magnesium en paracetamol hiervoor. Dit deed ik op aanraden van me stiefma. Gelukkig had ik nog wat ZMA staan, maar de Paracetamol lag op de bovenste plank in de voorraad kast...auw.

Probeer af en toe te bewege. Me fysio raadde me aan zoveel mogelijk de rug horizontaal te houden met af en toe kleine stukken beweging. Denk 60mins liggen en 5-10mins proberen te lopen. Liggen geen probleem met wat boeken, maar lopen was meer in soort van squat positie en handen op me knieen welk me rug omhoog duwde. En dan als een soort voetje voor voetje door het huis schuifelen om dan op een zachte bureau stoel te zitten. Zitten moet je ook niet te lang doen aangezien de kans op beknellingen groter wordt. En je rug kan de druk nog niet lang aan. Vandaar afwisselen tussen zitten en liggen.

Bekken beweging? Dat lukte me toen echt nog niet. Een massage? Leuk voor later stadium maar de eerste 3 weken wilde ik niemand in de buurt van me rug hebben.

Na 5-6 dagen wordt je soepeler en kun je bijna helemaal recht op staan. Ga dan naar de fysio om je rug te laten kraken zodat je helemaal recht kan staan en laat het in het begin om de 3-4 dagen kraken. De twee maanden er na 1x in de week.

Probeer oefeningen die je onderrug belasten voorlopig te ontzien. Ik deed geen squats, geen deadlifts, geen bent over rows voor een maand of zo. Maar wel DB Row en bench etc. Je kan er niet maximaal mee gaan, maar rustig opbouwen.

Eerste 2 weken heb ik thuis gezeten/gelegen. Daarna weer aan het werk ondanks dat ik liever nog 1 week rust had willen hebben. Lange uren zitten was niet prettig. Vandaar het regelmatige kraak werk.

Vanaf week 7-8 kun je wat meer onderrug georienteerde oefeningen doen om die spiergroep te versterken. En vanaf week 10 zet je weer PR's, maar de rug is nog steeds zwak. Dus don't overdo it door elke workout hard en heavy te gaan. Ik ga nog steeds niet elke workout maximaal met squats en deadlifts en met BOR kan ik nog niet meerdere reps en zwaar gewicht doen. Het heeft tijd nodig om op te bouwen.
                      Last edited by Falstyr; 08-11-2008, 11:52.

Comment

Van artsennet.nl:

Wat is het?
                        Lage rugpijn wordt ook wel 'spit' genoemd. Het komt veel voor. Sommige mensen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug. De pijn zit onder in de rug, in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. Vooral bewegen kan flink pijn doen. Van een stoel opstaan of uit bed komen, is dan een hele toer. Mensen met lage rugpijn bewegen hun rug zo min mogelijk. Soms kùnnen ze hun rug niet eens bewegen.

Waardoor komt het?
                        Lage rugpijn ontstaat waarschijnlijk door overbelasting van de rug: te vlug of te zwaar tillen of een verkeerde beweging maken. Uw rugspieren langdurig spannen, is ook een vorm van overbelasting. Mensen spannen hun rugspieren vaak zonder dat ze het in de gaten hebben.
                        Het is niet altijd duidelijk waardoor iemand rugpijn krijgt. Het kan zijn dat meerdere oorzaken tegelijk een rol spelen. Bijvoorbeeld een slechte lichamelijke conditie, veel autorijden en spanningen.

Kan het kwaad?
                        Lage rugpijn is erg vervelend, maar wordt meestal niet veroorzaakt door iets ernstigs. Oók niet als de pijn erg is. Het gaat bijna altijd vanzelf over. Langzamerhand krijgt u minder last en na een tijdje kunt u weer zonder pijn bewegen. Bij sommige mensen is de pijn binnen enkele dagen over, soms duurt het een paar weken.

Wat kunt u er zelf aan doen?
                        Beweging zorgt ervoor dat u eerder van uw klachten af bent. Iemand met lage rugpijn moet in beweging blijven, ondanks de pijn. De pijn is geen teken dat er iets beschadigd is. Doe het wel rustig aan: wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede activiteiten. Als de pijn minder wordt, kunt u uw bewegingen langzaam uitbreiden. Lang achter elkaar in dezelfde houding staan of zitten kunt u beter vermijden.
                        Snel bukken of zwaar tillen is slecht bij lage rugpijn. Sjouwen met een zware boodschappentas of uw kind optillen, kunt u dus beter aan iemand anders overlaten.
                        Draaien met de onderrug kunt u ook beter vermijden. Raap niet zittend iets van de grond op dat achter u ligt, maar sta op en buig door uw knieën. Opstaan uit bed doet u als volgt: eerst op uw zij rollen, liggend de benen over de rand slaan en dan uzelf met uw armen zijwaarts omhoog drukken.
                        Warmte kan de lage rugpijn verzachten; neem bijvoorbeeld een warme douche of gebruik een infraroodlamp.
                        Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kan het niet anders. Blijf niet langer dan twee dagen in bed, anders verzwakken uw spieren. Om uw rug te helpen ontspannen, kunt u kussens onder uw knieën leggen.
                        Pijnstillers kunnen helpen. Ze verminderen de pijn, waardoor u zich weer gemakkelijker en soepeler kunt bewegen. Gebruik bij voorkeur paracetamol. Als dat niet helpt, kunt u diclofenac of ibuprofen proberen.

Hoe kunt u het voorkomen?
                        Er is altijd kans dat lage rugpijn terugkomt, maar als u de volgende adviezen opvolgt, loopt u minder risico.

Zorg voor een goede conditie. Regelmatig wandelen, zwemmen of fietsen is heel goed om uw rug in vorm te houden. Bij een goede conditie hoort ook ontspanning; stress zorgt vaak voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugpijn.
                        Let op een goede houding. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Neem een (hoge) stoel die uw rug steunt en waarop u recht zit. Ook wisselen van houding is van belang; de hele dag op dezelfde manier zitten of staan, geeft eerder problemen.
                        Let op uw rug als u tilt. Dat wil zeggen: buig niet uw rug, maar zak door uw knieën als u iets optilt.

Wanneer naar de huisarts?
                        Neem contact op met uw huisarts:

als de pijn, ondanks het opvolgen van de adviezen, ondraaglijk is;
                        als de pijn uitstraalt naar uw been en tot onder uw knie voelbaar is;
                        als u lage rugpijn heeft en daarbij een tintelend, branderig of doof gevoel in één van uw voeten of benen;
                        als u lage rugpijn heeft en daarbij in één been minder kracht heeft;
                        als u lage rugpijn heeft en u krijgt problemen met plassen, zoals plotseling niet meer kunnen plassen of plotseling de plas niet meer kunnen ophouden;
                        als er na zes weken nog steeds geen verbetering is opgetreden.

Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.
                        Life's what you make it!

Comment

Danke schön heren.

@ Falstyr: Bij mij kwamen ze ook niet langs, ze vroegen of ik op de post langs wilde komen, waarop ik heel hard moest lachen. Gelukkig heb ik een lieve vriend die voor mij pijnstillers ging halen, zo ziek als hij zelf was. Bij mij is het gelukkig niet zo erg als dat het bij jou klinkt. Sowieso ben ik de eerste dagen door mijn vriend geholpen met gaan zitten, opstaan, onder de douche gaan staan, afdrogen, aankleden (alvast een voorproefje voor over tig jaar). Ik ben inmiddels weer aardig op de been en van de pijnstillers af. Kan normaal lopen, hoewel ik wel wat spanning voel. Ik blijf in ieder geval rustig aan doen tot ik er weer vertrouwen in heb dat mijn rug weer wat kan hebben.

Comment

Dat is wel prettig als er iemand in de buurt is. Mijn ouders waren de dag er voor naar Berlijn gegaan en iemand anders die moest hele tijd werken en kon niet langs komen. Dus heb twee weken lang alles zelf moeten doen. En dan met 2 zware boodschappen tassen lopen is NIET prettig. Voelde me op de heenweg naar de supermarkt net een oud mannetje met me handen in de onderrug ter ondersteuning rofl.

Normaal lopen gaat snel. Maar zorg dat je ruggewervels regelmatig gekraakt worden. Bevorderd ook het herstel. Bij mij zaten de onderste ruggenwervels na paar dagen weer vast. Ben er achter gekomen dat je ze ook zelf kunt los maken. Met skullcrusher liet ik me een keer per ongeluk de laatste paar cm's met een knal op het bankje vallen. Hoorde alles kraken en voelde goed. Nu doe ik dat elke keer bij het opwarm setje. Geen fysio meer nodig om me ruggewervels los te houden

De druk in de onderrug zul je nog lange tijd voelen. Ik voel het nu nog af en toe na een work out. Zeker als ik een PR zet met dealift kan ik de rest van de week niet meer maximaal met de rug trainen vanwege de druk die er in zit. Dus beweeg, maar doe het rustig aan en bouw je activiteiten rustig aan op. Spendeer extra aandacht aan de rug en buik om de core te versterken, want die is nu erg zwak.

Bodyweight en lege barbel compound oefeningen en dan elke keer beetje gewicht er bij. Zodra je gevoel heb dat het er weer in kan schieten de workout afbreken.

Comment

Thanks Falstyr!

Denk dat het met de krachttraining uiteindelijk wel weer goed gaat komen. Zit alleen een beetje met de floorballtrainingen en -wedstrijden in mijn maag. Denk dat ik binnenkort toch wel weer een redelijk sprintje moet kunnen trekken, maar de houding bij floorball en het fysieke aan de sport zijn toch extra uitdagingen... Rustig opbouwen maar en zolang de training nog niet 100% gaat vooral geen wedstrijden spelen... Helaas...

Comment

Zou ik idd nog maar even niet doen.
                                Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X