Massa trainen, hoe juist

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Massa trainen, hoe juist

Ik weet dat je best korte herhalingen met veel gewicht moet doen om massa te trainen.

Wees dus gerust, ik heb al goed gezocht

Maar mijn eigenlijke vraag. Deze korte herhalingen met veel gewicht, moet je dan doen tot je echt niet meer kan?
    Dus bv. de bicepsoefening, is het dan beter om 5 keer deze te doen, terwijl je er eigenlijk 10 kan doen. Of is het beter om tot 10 te doen, terwijl deze 10de je het echt uitschreeuwt om het te voltooien?

En ook nog een vraag, hoeveel reeksen kan je best doen? Ik doe nu om de 2 dagen een aantal oefeningen en ik doe deze oefeningen telkens in 3 reeksen (dus elke oefening doe ik uiteindelijk 3 keer) waarbij ik in elke reeks elke oefening doe tot ik niet meer kan.

Ik weet dat dit voor iedereen wat anders is, daarom dat ik het ook snel vraag. (mijn info => 59kg, 1m72 en 21 jaar oud)
    Wederom sorry als ik het ergens kan vinden, maar deze vragen vond ik ook nergens beantwoord, alvast bedankt!

Je zit er naast, als het klopt wat ik gister heb geleerd van een begeleider in de gym

Massa kweek je door een groot aantal herhalingen, en kracht kweek je door zo zwaar mogelijk te gaan!

Comment

Ik las op internet (natuurlijk niet zo'n betrouwbaar medium) toch meestal dat het door het zwaardere gewicht kwam
      Maar ik had het op deze site ook gelezen
      http://forum.bodynet.nl/oefeningen/1...piermassa.html
      De 2de post

Klinkt mij persoonlijk ook logischer, niet?

Je kent er veel meer van als mij, maar misschien dat je me eens kan uitleggen waarom dan juist?

En dus kan het goed zijn dat bodybuilders minder sterk zijn als mensen die specifiek op kracht trainen?

Comment

Originally posted by janieck spithoff View Post
        Je zit er naast, als het klopt wat ik gister heb geleerd van een begeleider in de gym

Massa kweek je door een groot aantal herhalingen, en kracht kweek je door zo zwaar mogelijk te gaan!

Als ik het juist heb zit jij er naast

t/m 6 reps is vooral op kracht ... wel tot je max gaan met die 6 reps.
        T/m 12 reps is vooral op massa ... Idem
        en vanaf de 13 is vooral op uithoudingsvermogen van je spier.

Correct me if i'm wrong

Comment

Originally posted by Maasproductions View Post

Correct me if i'm wrong
          Zo heb ik het ook geleerd. Het verschilt natuurlijk ook per persoon niet te vergeten!

Comment

Dus ik moet het maximale gewicht vinden zodat ik 12 reps kan uitvoeren? Of is het ook goed als ik deze 12de rep kan uitvoeren, wetende dat ik er nog meer kan?

Alvast bedankt voor de snelle reacties!
            Last edited by CokeZero; 03-12-2009, 22:39.

Comment

Originally posted by CokeZero View Post
              Dus ik moet het maximale gewicht vinden zodat ik 12 reps kan uitvoeren? Of is het ook goed als ik deze 12de rep kan uitvoeren, wetende dat ik er nog meer kan?

Alvast bedankt voor de snelle reacties!
              Wetende dat je nog meer kan, kan je beter wat meer gewicht pakken, zodat je maar net 12 haalt. Ligt er ook een beetje aan hoelang je al fitnesst, de eerste 2 maanden niet al te zwaar trainen, maar meer herhalingen, om je pezen te laten wennen aan de krachten die erop komen te staan.
              leeftijd: 22 lengte: 1.89 gewicht: 75kg, BULKEN!!

Comment

Ik ben nog niet zo lang bezig nee.
                2,5 maand nu denk ik (beginnertje I know ).

Dus samengevat => 10-12 reps per oefening met zoveel mogelijk gewicht?

Wel bedankt!

Comment

Wel bedankt!
                  Kzou voor de 8-12.. waarom? weet niet

Comment

Wel bedankt!
                    ikzelf train over het algemeen 3-4 sets van 8-12 reps per oefening...
                    Bijvoorbeeld 3x12 waarin ik gewicht hetzelfde hou,
                    of 12-10-8-6 waarin ik het gewicht elke keer stapje hoger neem.
                    En zo zijn er nog oneindig veel mogelijkheden, je moet zelf maar uitvinden wat jij t lekkerst vindt.
                    leeftijd: 22 lengte: 1.89 gewicht: 75kg, BULKEN!!

Comment

Originally posted by janieck spithoff View Post

No offence bro, maar jij zit er ook naast.

Ga je nou niet focussen op statische getallen. Het is maar een nummer. Meer niet. Er is geen beste of beter. Het slaat wel aan of niet. Op 3 reps kan je soms net zo goed massa gainen als op 12. Al kloppen de richtlijnen(!) over het verschil tussen hoog en laag wel, maar dat grote verschil zal hem niet in 1 herhaling zitten. Als je echt massa wil moet je je niet druk maken of je 5 of 10 reps maakt bij een barbell curl. Who cares. Focus je liever op basisoefeningen, grote compounds en isolatie pas als afmaker. Ik zeg het er toch maar bij ook al was het misschien maar een voorbeeld.

Eigenlijk geef je zelf al gedeeltelijk antwoord op je eigen vraag. Je geeft namelijk aan dat het voor iedereen anders is. Dat klopt ook. Daarom moet je dus ook onmogelijk vasthouden aan bepaalde reps. Dat is achterhaalde onzin. Natuurlijk zijn er richtlijnen, anders heb je al helemaal geen overzicht meer van hoe het zit. Maar je ziet veel gasten blind focussen op een bepaald aantal en dat is gewoon overbodig. Als je nog een rep kan maken doe dat dan ook en als je er 1 minder maakt als gepland, fuck dat. Zolang je je spieren blijft prikkelen zit je goed en dan maakt het aantal reps weinig uit.

Hoeveel reeksen (waarschijnlijk bedoel je sets) je moet doen is ook zo'n vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan geven. Dat scheelt namelijk per oefening en andere factoren waar je rekening moet houden. Die vraag zul je dus zelf moeten beantwoorden. Lees de sticky's maar, want met de vragen die je stelt heb ik niet het idee dat je dat gedaan hebt.

Zoals ik al zei er is geen beste methode. Het werkt wel of het werkt niet. En dat is ook nog eens voor iedereen persoonlijk. De een groeit als kool op 3 reps en de ander gaat harder op 15 als op 10. Kan allemaal. Ten eerste wat je moet weten als je massa wil dat je al die verhalen over een vast aantal reps enzo moet vergeten. Daarnaast moet je nog iets vergeten. Namelijk dat niet de training de bepalende factor is voor massa, maar je voeding. Trainen is leuk, maar als je massa wil is je voeding belangrijker dan je training. Dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Zelfs al ga je keihard zonder dat je voeding ergens op slaat, dan is dat heel erg zonde want je zou nog harder kunnen gaan als je je wel aan de juiste voeding hield. Verder moet je alles geven. Zoals ik zei maakt het niet zoveel of je 5 reps maakt of 8. Het gaat er om dat je het maximale uit je spieren haalt. Je moet ze afmaken als het ware. Je lichaam is eigenwijs en wil niet mee werken dus sloop je ze.

Basisoefeningen. Compounds. Als je niet weet wat dat zijn heb je wat te doen. Vergeet machines even. Vergeet bicep curls en ander isolatie gezeik. Back to basics. Squatten, deadliften, bankdrukken, military pressen, borren dat soort oefeningen. Niks mis met machines en isolaties maar dat zijn aanvullingen en zorgen voor de finishing touch. Zorg dus eerst dat die basis goed zit en ga dan kijken naar de rest. Niet andersom. Een spotter bij bepaalde oefeningen is trouwens ook niet overbodig. Ga research doen en perfectioneer je voeding en training. Daarnaast moet je zorgen voor een optimale rust. Ga dus niet 6 dagen achter elkaar dezelfde spiergroep trainen. Tijdens de rust groei je namelijk. Niet tijdens de training. Dat kan je misschien denken omdat je er na de training wat beter bij staat, maar dat is puur de pomp. Zet dat dus ook uit je hoofd. Meer is niet altijd beter.

Omdat ik in een goede bui ben: Jordy Wieland Profiel - hyves.nl
                      check die link maar.
                      Owner of the Iron Playground.

Comment

Keurig en volledig Jordy....

Comment

Originally posted by Maasproductions View Post

Correct me if i'm wrong
                          Jullie zitten er allebei naast. Lees Zomersticky maar onderin.

Comment

Bedankt voor de uitleg! Sticky's heb ik gelezen hoor, misschien heb ik er rats over gelezen, mijn excuses

Machines doe ik niet, ik doe alles hier gewoon thuis
                            Heb een simpel bankje en wat gewichten
                            (Het is allemaal maar om de basisdingen zoals borstspieren, buikspieren, schouders en biceps wat te ontwikkelen. Dus gym is overbodig voor mij, ik weet dat je correcter gaat werken in een gym en dus sneller resultaat gaat boeken, maar ik heb tijd)

Maar nu een vraag, voor mijn borstspieren doe ik benchpress, maar ik zou dit ook willen combineren met fly's, maar ik heb maar 1 dumbell, dus ik moet eerst aan de rechtse kant deze oefening doen en dan aan de linkerkant. Is dit nadelig? Ga ik even snel resultaat boeken dan als ik het gelijktijdig zou kunnen doen? Want anders ga ik toch nog een dumbell bijkopen
                            Last edited by CokeZero; 04-12-2009, 18:32.

Comment

train je benen en rug ook?
                              zo nee, maak je dan eerst daar maar eens druk om,
                              en niet om dingen als 6-8-10 of 12 reps
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X