Sprongkracht verbeteren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sprongkracht verbeteren

Aangezien ik een basketballer ben en niet echt groot(1.75) ben ik al een tijdje bezig mijn sprongkracht te verbeteren.
    De enige oefeningen die ik daarvoor gebruik zijn squat en calf raises.
    Is dit meer dan voldoende, of moet ik bij mijn workout nog een paar oefeningen toevoegen om mijn sprongkracht te verbeteren?

Ey kerel,ben geen expert op dit gebied maar weet wél dat je dan aan je explosieviteit moet werken. Denk aan sprongsquats & dieptespringen(van een verhoging op de grond springen en direct weer op een volgende verhoging springen). Maar ook trampolinespringen en zelfs voorslaan kunnen volgens mij je sprongkracht vergroten. Iemand anders enig idee? Suc6 iig.

Comment

je moet, zoals ik vaker zeg tegen mensen die trainen voor een specifieke sport...

4 dagen in de week trainen. upper body en lower body split.
      2 dagen op kracht
      2 dagen op explosiviteit

dan heb je 1 dag dat je max effort puur op kracht traint met squat e.d.
      en 1 dag dag je box jumps e.d. doet.

Comment

@falstyr

hoe kan je dat het beste combineren met de specifieke sport. Stel je sport op dinsdag, donderdag en zondag een dag dat je moet presteren. Hoe kan je het beste je krachttraining erin passen zonder dat je jezelf overbelast, en zondag fit bent voor de wedstrijd?

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
          je moet, zoals ik vaker zeg tegen mensen die trainen voor een specifieke sport...

4 dagen in de week trainen. upper body en lower body split.
          2 dagen op kracht
          2 dagen op explosiviteit

dan heb je 1 dag dat je max effort puur op kracht traint met squat e.d.
          en 1 dag dag je box jumps e.d. doet.
          en als ik nou thuis een fullbody doe 3 x per week, wat zijn dan de beste oefeningen om er nog bij te doen?

Comment

1 woord, Plyometrie
            How you like them apples?

Comment

zoek op westside barbel. steek moeite en tijd er in om alles te lezen en leren en pas het toe.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                zoek op westside barbel. steek moeite en tijd er in om alles te lezen en leren en pas het toe.
                Westside Barbell - Powerlifting Equipment - Louie Simmons - Reverse Hyper Bench - Powerlifting Articles

Als je dit bedoelt, dan zie ik hier niks wat mijn sprongkracht zou kunnen verbeteren.

Plyometrie daarintegen lijkt me heel nuttig. Moet ik dan bijvoorbeeld een paar oefeningen doen die op deze site staan(Plyometrische training en oefeningen) of zijn er ook hele plyometrie schema's die je 1a2 x in de week erbij kan doen?(naast je gewone fullbody?)

Comment

MensHealth - Explosiviteitstraining

zijn de oefeningen die hier staan ook nuttig?

Comment

Westside Barbell Basic Template

Sample Westside Barbell Template - Anabolicminds.com

als je dan nog niet kan springen vergeet het dan maar.

Comment

oke bedankt, ik zal het is even rustig doorlezen

Comment

zou dat niet te veel zijn voor o.a. knieën en enkels, basketbal en 4 dagen WSB trainen?
                        Groeten

Comment

je hebt DE dagen met WSB. hij zal in begin pijn en ongemak hebben maar na een maand ofzo is het lichaam er aan gewend en is het weg.

Comment

Wat is max effort?
                            en waarom is dit schema zo goed voor je sprongkracht, want ik kan toch net zo goed enkele plyometrische oefeningen toevoegen aan m'n fullbody workout?

Comment

probeer zelf ook men sprongkracht te verbeteren. Niet bij elke training, maar zo'n 1 keer in de week. Maar kijk anders eens of je een medicijnbal hebt in je gym. Daarmee kan je veilig een aantal oefeningen doen met extra gewicht. Weet de namen niet echt, maar een lunge waaruit je springt, in de lucht van been wisselt en dan gelijk weer springen bij neerkomst. Box jumps, etc etc.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X