Vraagje over tabat's

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over tabat's

Toch maar bij oefeningen gezet.

Ik wil voor conditieopbouw maar eens beginnen aan tabta's. Het feit dat je er weinig tijd mee kwijt bent en een paar minuten alles geeft wat je hebt spreekt me zeer aan.Ik blijf het lastig vinden om te zien hoe 4 minuten conditietraining ervoor kan zorgen dat je ook aƫroob vooruit gaat, maar volgens de onderzoeksresultaten van Tabata was dat dus kennelijk wel zo, maar dat vereist gewoon veranderen van denkwijze. Ik vraag me alleen af wat de handigste trainingsmethode zou zijn. Ik werk nu sinds kort met Mark Rippetoe's Starting Strength Programme (en dat werkt aardig), maar daar zit drie keer per week de squat in. Is het dan wel handig om op bv maandag squats te doen en de volgende dag squat tabata's te doen (en vervolgens op woensdag weer te squatten). De tabata vereist dan wel lager gewicht, maar het blijft een druk op je beenspieren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb overigens zojuist voor de eerste keer een tabata (tabata's?) gedaan. 20 seconden sprinten, 10 seconden lopen en dat 4 minuten lang. Het was niet makkelijk, maar ik kan nu ook weer niet zeggen dat het de hel op aarde was. Kan dat gelegen hebben aan het feit dat ik niet hard genoeg gerend heb of aan het feit dat het sprints waren (en niet bijvoorbeeld squats?)

tabata's doen is killing, heb er wel eens mee getraint om ervaring op te doen.
    na de 5de keer het te doen en eindelijk goed gewicht te hebben in mijn nek, deed alles pijn en wilde ik al snel op de grond gaan liggen.
    2 vrienden hielden me hierop tegen en schreeuwde me toe dat ik door moest gaan.
    laatste set was maar iets van 1 hh en hun tilde het gewicht weg en ik ging meteen liggen.
    Daar heb ik 1 kwartier gelegen voordat ik wat ging doen.

dus of je gewicht is niet goed of je tempo was te langzaam.
    Calisthenics / Street workout

Comment

Ik heb dus geen tabata's gedaan met squats, maar met sprints. Ik wil ze wel mets squats doen, maar is dat wel handig ivm squats op de volgende trainingsdag (die de dag ervoor en erna is)?

Comment

Ik zou het met krachttrainingsoefeningen doen die relatief veilig zijn en waar je jezelf niet kunt bezeren door een verneukte form. Hangt natuurlijk ook af van het gewicht dat je gebruikt. Ik zou erna zorgen voor een paar dagen rust op die spiergroep. Kan me voorstellen dat je hier je CNS aardig mee belast. Tabata met sprintjes lijkt me meer gewoon interval training.
        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Ik ga morgen proberen een tabata met thrusts te doen, direct na de krachttraning. Ik zal wel zien hoe goed dat lukt ivm vermoeidheid.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X