goed bezig?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• goed bezig?

Ok, heb dus een tijdje niet kunnen posten hier, wegens vanalles en nog wat.
    Ben wel blijven trainen, maar mijn probleem is nu als ik eender welke spiergroep train, grote of kleine, voel ik de volgende dag totaal niets van spierpijn of heb ik totaal niet het gevoel dat ik getraind heb de volgende dag.
    Ik ben dan meer gewicht gaan nemen en nog altijd niets, de vorderingen zijn er zeker, ik kan elke week of om de twee weken meer gewicht nemen bij elke oefening, maar heb nooit het gevoel dat ik echt goed getraind heb.

Grote spiergroepen: 3 of 4 soms 5 oefeningen per keer
    Kleine spiergroepen: vroeger 2 tot 3, maar nu ook 4 soms 5 per keer
    Elke oefening doe ik 10 8 6 6, soms wissel ik per week wel af en dan doe ik 4 reeksen van 8 met een nog zwaarder gewicht.

Is dit normaal dat ik niets voel de volgende dag? en zo ja, kan ik dan volgende dag gewoon terug opnieuw trainen?

Thx

Nou ik denk dat je zelf de vraag al hebt beantwoord. Je zei namelijk al zelf dat er vorderingen zijn. Dus dan lijkt mij dat het niet uitmaakt of je spierpijn hebt of niet. Ik zelf heb eigenlijk alleen met benen de dag erna spierpijn, en dat nog niet eens altijd.

Comment

Ik zou zeker wel goede rust houden, als je het niet voelt betekend het niet dat het er niet is, onthoud dat goed, zorg dat je er niet minder entausiast van word ofzo

En wissel eens van oefening, als je normaal dumbell press doet, doe dan eens flyes of ga eens bankdrukken erbij nemen bijvoorbeeld

Succes, en keep it up, als er bevordering is is daar genoeg rede voor

Comment

Vroeger deed ik dus een fullbody schema en nu heb ik een split, de coaches in de gym zeggen nu dat als ik een split doe dat ik zeker elke dag mag komen trainen aangezien ik biceps met rug train en triceps met borst op een andere dag.
        Zij stellen gewoon voor dat ik bv maandag: borst triceps doe, dinsdag biceps en rug, en woensdag weer borst... enzovoort. Wel op één van de dagen benen en buik er bij nemen natuurlijk.

Ik zie dus overal split schemas's waar ze de volgende dag meestal rust hebben, waarom stellen ze me dan voor om gewoon elke dag te trainen?

Of zijn ze gewoon niet bekwaam genoeg? Voor mensen in België, ik ga naar fitopia, er zijn er verschillende in BE, maar het zijn zo van die super grote fitness centra, waar ze eigelijk niet veel tijd hebben om echt goed advies te geven denk ik.

Comment

Originally posted by massiveX View Post
          Vroeger deed ik dus een fullbody schema en nu heb ik een split, de coaches in de gym zeggen nu dat als ik een split doe dat ik zeker elke dag mag komen trainen aangezien ik biceps met rug train en triceps met borst op een andere dag.
          Zij stellen gewoon voor dat ik bv maandag: borst triceps doe, dinsdag biceps en rug, en woensdag weer borst... enzovoort. Wel op één van de dagen benen en buik er bij nemen natuurlijk.

Ik zie dus overal split schemas's waar ze de volgende dag meestal rust hebben, waarom stellen ze me dan voor om gewoon elke dag te trainen?

Of zijn ze gewoon niet bekwaam genoeg? Voor mensen in België, ik ga naar fitopia, er zijn er verschillende in BE, maar het zijn zo van die super grote fitness centra, waar ze eigelijk niet veel tijd hebben om echt goed advies te geven denk ik.
          Ik split ook en ga 6 dagen per week maar neem na 3 dagen, na de benendag, wel een dag rust voordat ik weer met rug / biceps begin. Dit lijkt me in jouw geval ook niet overbodig als je veel wilt gaan trainen.
          It is not strength but desire which moves us

Comment

Spierpijn is niet altijd even belangrijk en de beste indicator voor groei. Hoe het nu precies zit weet niemand nog eigenlijk. Het is een beetje dezelfde vraag als wel of niet tot failure gaan. Je kunt groeien met en zonder spierpijn. The jury is still out ik denk dat we dan ook nog even op het definitieve antwoord moeten wachten.
            Om nou elke dag te gaan trainen is een beetje teveel van het goede. Je traint dan wel niet dezelfde spiergroep maar je doet desondanks wel opnieuw afbreuk aan je lichaam. Wat op lange termijn kan betekenen dat je lichaam niet meer in staat is om geheel te herstellen en dus overtraining een feit aan het worden is. Imo 4 keer per week is meer dan voldoende.
            liberation trough self brutalization, real men don't fear pain and thus can't be controled.

Comment

4 / 5 oefeningen voor kleine spiergroep is wel abnormaal je moet dan wel weinig kg. pakken anders hou je dat nooit vol
              on the road to get huge

Comment

Intensiteit en een volledige bewegingsuitslag, daar gaat het om als je traint. Typische 'spierpijnoefeningen' zijn oefeningen waarbij een spier gerekt wordt in de beweging, zoals optrekken voor de rug, flyes voor de borst, preacher curl voor de biceps, liggende extensies voor de triceps etc.

Je zou eens terug moeten gaan naar de basis. Gewoon 3 oefeningen voor de grote spiergropen en 2 voor de kleine. Setjes van rond de 8 herhalingen met partial reps, forced reps, pauze reps etc. Let dus op een volledige bewegingsuitslag en span je spier extra aan bij contractie.
                We blijven als groep werken aan het 'whey-gevoel'.

Comment

Het rustig uitvoeren van de oefening is erg belangrijk. spierpijn is niet altijd everedig aan de kwaliteit van de training. Ik heb bijvoorbeeld zelden spierpijn in mijn schouders terwijl het wel mijn best ontwikkelde en sterkste spiergroep is.
                  Als je het gevoel hebt dat je bij je sportschool niet de begeleding krijgt die jij nodig hebt. Verdiep je dan in de verschillende manieren van trainen en de oefeningen. En als het kan zou ik een andere sportschool zoeken waar er wel tijd is voor een goede begeleiding.
                  gr

Comment

lekker knutselen!

Vergeet de spierpijn!

De vorderingen zijn aanwezig, dus dat is mooi.

Een gewichtheffer richt zich bij de training op het vergroten van zijn kracht en een grote snelheid van de aanspanning.
                    Een bodybuilder is alleen geinteresseerd in het vergroten van de omvang van zijn spieren. Dat ze niet snel worden is niet van belang. BBers trainen met hele grote lasten, vaak excentrisch (teruggaande beweging, langer worden van de spier of negatieve rep) waarbij de snelheid laag wordt gehouden. Hierdoor worden niet alleen de snelle spiervezels (witte of fast twitch) gebruikt maar ook de langzame (rode, slow twitch). Beide spieren worden aangepakt. Hierdoor hypertrofieren de spieren. Dat is het verschil tussen Gewichtheffers (kracht explosie) en BBers (langzaam, maar zwaar).

Dus wat de anderen zeiden, voer de beweging langzaam uit (wel gecontroleerd, een spotter kan hierbij makkelijk zijn, wat MR. Symmetry bijv. aangeeft bij forced reps)
                    probeer ook uit wat Mr. Symmetry aangaf, partial reps, forced, pauze reps...
                    Kijk ook ff hiernaar, soort van partial rep, de X-rep.
                    X Reps: Innovatie In Intensiteit Of Goede Reclame?

Je training (en je spieren)kun je ook veelzijdiger maken door je schema ff om te gooien. Je traint nu veel in je fosfaat- en melkzuursysteem (energie levering zonder zuurstof en/of melkzuur).
                    Train een paar weken (4-6) met setjes meer dan 6-10 reps, bijv. 15-20 reps. Hiermee train je je langzame spiervezel (rode, slow twitch) in het zuurstofsysteem (uithoudingsvermogen).
                    Of minder dan 6 reps, fosfaatsysteem, train je spierkracht, gebruik ATP.

Je huidige training is een halve pyramide. Of draai deze bijv. een keer om, of maak er een hele pyramide van.
                    Huidig: 10-8-6-6

BV: eerste set heel licht gewicht voor opwarmen 20 reps (losse barbell) dan,
                    4-6-8-8 of
                    4-4-8-8 of
                    6-8-10-12 etc etc...

of hele pyramide:

12-8-4-8-12 of
                    4-8-12-8-4 (wel eerst weer opwarmen 20 reps barbell)
                    etc etc...

Experimenteer ook met de hoeveelheid sets, aantal oefeningen en rust tussen de sets.
                    BV: elke week een oefening erbij of een setje. Of je rust tussen je sets verkleinen. Na een maand weer terug naar het begin, maar dan je begin gewicht verzwaren. Hier kun je dus ook een opbouw in maken, om je spier niet te laten wennen.

Je lichaam heeft ook zijn rust nodig. Straks overbelast je je zenuwstelsel nog. Hier kun je ook weer van alles bedenken.
                    Meer rust dagen tussen dezelfde spiergroep of een week rust inlassen.

Jou schema: (vraag me wel af waar je schouders zijn....)
                    Maandag: Borst, triceps (been of buik)
                    Dinsdag: Rug, biceps (been of buik)
                    Woensdag: Borst, triceps
                    etc
                    etc
                    Dit kun je best doen, maar zou dan wel na 4-6 weken ff een hele week rust nemen. Je kunt ook je splitschema zo opstellen dat je 2 rustdagen hebt voor
                    een spiergroep (Geef je spier lekker 48-72 uur rust). Zou je kiezen voor setjes van 15-20 reps is dit minder van belang, omdat de belasting minder hoog is.

BV:
                    Maandag: Borst, triceps, buik
                    Dinsdag: Rug, biceps
                    Woensdag: Schouders, Benen
                    Donderdag: (maandag)
                    Vrijdag: (dinsdag)
                    Zaterdag: (woensdag)
                    Zondag: RUST (junkdagggggg...)

BV:
                    Maandag: Borst, schouders, triceps
                    Dinsdag: Rug biceps, buik
                    woensdag: rust
                    Donderdag: (maandag)
                    Vrijdag: (dinsdag)
                    Zaterdag: Benen
                    Zondag: RUST

Ga lekker experimenteren, Knutsel Smurf heeft ook niet zomaar die naam gekregen.

Greetzzz! j.
                    Last edited by Ami-Amour; 24-11-2006, 20:25.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X