Van kracht naar massa naar uithouding

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Van kracht naar massa naar uithouding

Sinds kort heb ik dit erop zitten:

6 weken kracht: elke oefening van elke spiergroep 4 sets met een reprange van 6 naar 3.

8 weken massa: 4 sets van elke oefening van elke spiergroep met een reprange varierende van 12 naar 6.

4 weken spieruithouding: 3 sets met 30 reps met tussen sets en oefeningen max 45 sec. rust

Dit trainde zeer lekker en ik boekte ook goede resultaten (voor mezelf!).

Komt er een kerel naar me toe. "Waarom doe je zoveel reps?" Ik zat in mijn laatste week spieruithouding. Ik antwoord om het uithoudingsvermogen van mijn spieren te bevorderen."
    Hij zegt: Dat moet je niet doen!!! Na deze vier weken Verlies je onnoemelijk veel spiermassa !!

Is dat werkelijk zo?

Ik dacht dat afwisseling van reps altijd goed was om je spieren te blijven stimuleren.

Ah en ik dacht eraan na de laatste week uithouding een weekje rust in te plannen en 4 keer te gaan zwemmen. Is dat aan te raden of is het gewoon beter om mijn schema terug van voorafaan op te pakken? (hangt misschien van persoon tot persoon af?)

Alvast bedankt op voorhand,

Maegashira

Dat lijkt me onzin eerlijk gezegd... Veel massa zul je er niet van krijgen maar je spiermassa gaat echt niet verloren wanneer je een paar weekjes iets hoger in reps gaat zitten.

Er lopen nou eenmaal kneusjes rond die denken alles te weten maar de grootste onzin uitkramen.

Hier de top-3 domste praatjes die ze mij probeerden aan te smeren:

1) ''Je moet minstens twee uur per dag aan cardio doen anders vindt er geen spiergroei plaats.''
    2) ''Je mag op jouw leeftijd nog geen borst trainen, anders scheuren je borstspieren. Je zit nog in de groei.''
    3) ''Train je op massa? Dan moet je 7 reps doen. 7 herhalingen, niet meer en niet minder.''

Dus niet alles voor waar aannemen wat iedereen zegt .
    Dumbells build a bigger chest
    Barbells build a bigger ego

Comment

Zoals je zelf zegt er wordt zoveel onzin vertelt. Vond het gewoon ff relevant de vraag op te werpen want ik zie eerlijk gezegd niet veel mensen waar ik train meer reps doen dan 12.

Ik lijk wel het buitenbeentje als ik 20-30 reps doe. Wil trouwens wel zeggen dat ik zonder me voeding aan te passen van 14,4% naar 11,7% Bf ben gegaan in die 4 weken spieruithouding Gemeten met vetroltang en een onderwaterweging bij een vriend sportdokter dus vrij accuraat denk ik.

Vandaag nog laatste training spieruithouding en ik kan terug naar kracht gaan en dan bekijken ze me niet meer raar

Comment

@ roy

er word ook vaak gezegt dat je spiergroep voor spiergroep moet traine (als je dus je hele lichaam traint in 1x), klopt dit wel of nie dan?

(ik ken mense die doen 1 beenoefening, dan 1 arm, dan 1 buik, dan 1 arm, dan 1 buik, dan 1 been etc..)

OT: lijkt me ook nie erg waarschynlyk dat je binne 4 weke veel massa verliest hoor..

al ga je 4 weke stilzitte.. ben je ook echt je armspiere nie in 1x kwyt

Comment

Originally posted by Maegashira View Post

Vandaag nog laatste training spieruithouding en ik kan terug naar kracht gaan en dan bekijken ze me niet meer raar

Of ze raar kijken maakt nie uit joh..

bij mij kijken veel mensen ook altijd raar

doe ik een oefening bijv op 20 kilo.. en denke die mense dat ze veel sterker zijn met hun 30 kilo en veel slechtere techniek.. kijken dan ook raar naar mi.. mjaa.. als ze daar gelukkig van worde gwoon doen wat jij denkt dta het beste is

Comment

Originally posted by ejfaar View Post
            @ roy

er word ook vaak gezegt dat je spiergroep voor spiergroep moet traine (als je dus je hele lichaam traint in 1x), klopt dit wel of nie dan?

(ik ken mense die doen 1 beenoefening, dan 1 arm, dan 1 buik, dan 1 arm, dan 1 buik, dan 1 been etc..)

OT: lijkt me ook nie erg waarschynlyk dat je binne 4 weke veel massa verliest hoor..

al ga je 4 weke stilzitte.. ben je ook echt je armspiere nie in 1x kwyt
            Beste om met de grote spiergroepen te beginnen, zoals benen rug en borst en daarna schouders volgend met de kleinste spiergroepen.

Comment

je verliest veel kracht, en ook wat massa door een tijdje enkel high rep te trainen. Doordat je veel energie verbruikt, zul je wellicht wel je vet% verlagen.

Maar het zou efficienter zijn om je vet% te verlagen door je spieren gewoon zwaar genoeg te prikkelen (dus gewoon 8-12 reps ofzo doen), en daarbij je voeding aan te passen. zo kun je ook je vet% verlagen, met minder spier en krachtverlies.

In hoeverre je kracht hebt verloren, zul je iig wel merken wanneer je je oude krachtschema weer gaat volgen. Als je nu evenveel of meer kan verplaatsen als bij je laatste training die op kracht gericht was, dan lijkt het me dat er niets aan de hand is.
              Last edited by dynobet; 07-06-2010, 14:56.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                je verliest veel kracht, en ook wat massa door een tijdje enkel high rep te trainen.
                wat is een tijdje?

Comment

je moet trainen op de manier dat jij het beste vooruit gaat.
                  je traint toch voor jezelf dus waarom naar die bullshit luisteren
                  en je bent geen buitenbeentje , want over een tijdje ben jij meer buff dan hun
                  bp 1x 150 kg dl 1 x 240 kg sq 1x 220 kg

Comment

Originally posted by ejfaar View Post
                    wat is een tijdje?
                    hoe langer je high rep (15-20+) traint, hoe groter de hoeveelheid kracht en massa die je verliest.

Als je dat 1 weekje doet, en je gaat niet tot faillure, en je gebruikt lichte gewichten, dan kun je het zelfs als een soort van herstel/deload weekje zien. dan zal het misschien nog wel positief uitpakken. Misschien dat twee weken ook nog wel leuk werkt. Langer zal niet echt een positief effect op je kracht/massa hebben.

aan de TS.

ik zou iets doen als het volgende:
                    ------------------
                    4 weken op kracht
                    1 week op spieruithoudingsvermogen (50% van 5rm 15reps)
                    4 weken kracht
                    1 week spieruithoudingsvermogen (50% van 5rm 15reps)
                    4 weken massa
                    4 weken massa
                    -----------------
                    repeat

zo heb je elke 4 weken een soort van deload week, waarin je je lichaam de tijd geeft om maximaal te herstellen/groeien.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

@Dynobet: Ik wist niet dat het er zo insloeg.. Weer wat geleerd ...
                      Dumbells build a bigger chest
                      Barbells build a bigger ego

Comment

@ Dynobet : Thanks voor de goede raad. Dat schema dat jij voorstelt ziet er ook handig uit. Op die manier krijgen me spieren veel meer rust dan nu.

Ik ga het zeker volgen.

Nu heb ik dan nog een ie**************** stomme bijvraag dan: Gister mijn laatste dag spieruithouding getraind. Deze week ga ik dan terug beginnen met kracht schema. 3 dagen in de week Rug/biceps - Borst/triceps - Schouders/Benen/Buik. Nu heb ik gisteren pas mijn borst en triceps getraind. Kan het dan wel dat ik ze deze week nogmaals prikkel door ze op kracht te trainen?

Maar die 4/1 verhouding ga ik zeker proberen en koppel ik terug

Tijdens die ene week mag ik ook gewoon mijn voedingsschema blijven volgen en mijn eiwitjesshake blijven innemen of moet ik het dan aanpassen? Want nu bleef ik het gewoon volgen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X