Log RCube

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Log RCube

- Toelichting training, voeding, en doelstelling komt binnenkort -

Maandag 24 Maart
    Eerste keer lower body volgens het nieuwe schema. Mijn doel vandaag was voornamelijk om bekend te raken met nieuwe oefeningen en een startpunt te bepalen qua gewichten.

Box squat:
    50kg x 8
    50kg x 8
    50 kg x 8

Dit ging vrij soepel. Ik denk dat ik de volgende keer het gewicht verhoog naar 55kg. Mijn techniek blijft nog wel een punt van onzekerheid. Na 30 minuten stretchen denk ik dat mijn vorm goed is, maar dynobet heeft aangegeven dat ik last heb van de beruchte "butt wink" wanneer ik een bepaalde diepte passeer (volgens mij net iets onder de hoogte van de box zoals ik hem nu had); probleem is dat ik dit zelf niet voel. Ik denk dat ik misschien om de 2-3 weken iand vraag me vanaf de zijkant te filmen zodat ik nog wat kan bijsturen waar nodig. Verder merk ik dat ik vrij breed sta, en daarnaast mijn voeten relatief ver naar buiten zijn gedraaid. Als ik dit niet doe heb ik moeite om mijn vorm goed te houden. Ik twijfel een beetje of ik met deze houding nog wel de juiste dingen aanspreek (minder quads op deze manier en meer heup misschien?)

Barbell glute raise
    120kg x 8
    120kg x 8
    120kg x 8

Een oefening die nieuw was voor me. Tijdens de warmup (60 kg) zat ik een beetje te klooien met positionering om het goed in m'n glutes/hamstrings te voelen, maar heb uiteindelijk wel een optimale voetpositie gevonden. Ik hield de houding twee seconden vast bovenin, maar het was helaas vooral de weg er naartoe waarbij ik de genoemde spieren voelde. Het weer naar beneden gaan voelde wat oncomfortabel aan en deed dit nu zo gecontroleerd (langzaam) mogelijk waarbij ik merkte dat vooral mn buikspieren werden aangesproken. Ik weet niet of het beter is om het gewoon "te laten vallen". Ik had ook wel het idee dat ik meer gewicht had kunnen doen, maar voor een eerste keer leek dit me prima. Ik weet niet welk gewicht ik de volgende keer ga pakken, en weet ook niet echt wat ik van de oefening moet vinden (qua uitvoering is ie wel een beetje awkward, ook omdat niemand hem bij onze sportschool lijkt te doen. Kreeg wat rare blikken in ieder geval ) Misschien een oefening die ik liever vervang als er een goed alternatief voor is.

Leg curl
    85kg x 15
    85kg x 9
    75kg x 11

Denk ik net wat te zwaar begonnen. Ik denk dat ik de volgende keer op 75kg begin.

Leg press
    140kg x 12
    140kg x 12
    140kg x 12

Vrij zwaar ( zo diep mogelijke startpositie), maar wel alle reps gelukt. Volgende keer 142,5 of 145 proberen. Moet wel zeggen dat de leg press in onze sportschool niet heel geweldig is helaas.

Standing calf raise
    115kg x 10
    120kg x 10
    120kg x 10

In eerste instantie begon ik in een v-squat machine omdat de leg press waar ik hem normaal in doe bezet was en een wachtrij had, maar dat voelde niet echt goed voor m'n rug, dua heb uiteindelijk toch maar even op de leg press gewacht.

Seated calf raise
    75kg x 15
    75kg x 15

We hebben in onze sportschool geen speciaal apparaat voor de oefening, dus heb maar een drietal schijven van 75kg op schoot gelegd aan het daarmee proberen te doen. Vond het niet echt een fijn zo, en vond het gewicht dat ik op deze manier toe kon voegen te laag om het maximale eruit te halen.

Hanging leg raise
    15
    15

Bij beide sets op ongeveer de helft over gegaan op ingeklapte benen omdat het me anders niet meer lukte.

Plank holds
    61 seconden
    53 seconden

Mn buikspieren zijn echt zwak. Had ook wel vermoeidheid van de vorige oefening.

Comment

Kleine toevoeging, die ik niet meer kon toevoegen aan mijn oude post (en helaas ging de tekst verloren bij het ontvangen van de melding, dus mocht ik het opnieuw typen ):

Al met al best een goede training. Het voelt voor me wel een beetje als "squat-dag met wat extra oefeningetjes erachteraan". Waarschijnlijk omdat ik bij het squatten altijd een goede belasting voel in m'n onderlichaam, ook na uitvoer en deze tijdens de oefening ook heel specifiek voel in bepaalde spiergroepen. Bij andere oefeningen voel ik (soms) tijdens de uitvoer belasting, maar na uitvoer voel ik er vrijwel niets meer van, waardoor ik altijd een beetje een onvoldaan gevoel heb (ik moet wel zeggen dat ik meer oefeningen heb waarbij ik niet echt belasting voel (al dan niet beperkt tot bepaalde gebieden) terwijl ik ze wel goed aanspreek tijdens de uitvoer). De volgende keer wil ik wat meer focussen op intensiteit bij de andere oefeningen. Misschien dat vervangers van de seated calf raise en mogelijk de barbell glute bridge deze situatie ook positief beïnvloeden.

Comment

Leuk man,weer een (duidelijk )log erbij.

Voor seating calf raises geldt dat je je dat ook zittend op een bankje in de smithmachine kan doen.
        Persoonlijk vind ik improviseren met schijven op schoot etc niet ideaal,ik krijg nooit de perfecte spanning op mijn kuiten.Al heb ik dat ook wel als ik zit met de smithmachine.

Lukt het jou ook niet om de ideale beweging en spanning te krijgen,gewoon lekker staand doen.
        Je kan daarbij ook aardig varieren in reps,sets,negatieven en stand van je voeten etc.
        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Kan me helemaal voorstellen dat jij je ongemakkelijk voelt bij die oefening, bij ons zijn het ook alleen de meiden die dat soort oefeningen doen. Als je het voor je hamstrings doet dan zijn er zat alternatieven.

Comment

Dinsdag 25 Maart

Bench press
            90kg x 10
            95kg x 6
            100kg x 4 (5e met een heel klein beetje hulp van de spotter)

Het strict handhaven van rustperiodes (2 min in dit geval) merk ik wel erg in mijn prestaties. Voorheen hield ik altijd net zo lang rust tot ik voelde dat ik er "klaar voor was", wat makkelijk 5-10 minuten kon zijn. Wel een goed intens gevoel zo, ondanks minder reps met hetzelfde of wat minder gewicht dan voorheen. Ben zo tenminste ook niet langer dan een uur bezig met benchen .

Dumbell row
            34kg x 12
            34kg x 12 met rechts, 10 met links
            34kg x 8

Wat zwaarder gewicht dan normaal omdat de dumbells van 32kg al gebruikt werden. Volgende keer 32kg of misschien 30 om mn aantal reps op te voeren naar ongeveer 15. Al met al een goede set. Ik merkte wel dat bij de laatste set de belasting wat meer naar mn armen ging in plaats van mn rug. Waarschijnlijk omdat het gewicht wat te hoog is voor me bij een hoog aantal herhalingen. (Probeer de focus al wat meer te verplaatsen door een false grip, heb niet echt andere " truuks".

Low incline dumbell press
            26kg x 12
            26kg x 11
            26kg x 8

Geen kracht meer in mn laatste set, maar denk dat ik de volgende keer weer dit gewicht pak.

Chinups
            BW x 3
            BW x 3
            BW x 3
            BW x 3
            BW x 2
            BW x 2
            BW x 2
            BW x 2

Armen voelden voor ik begon al vrij zwaar aan. Ondanks dat redelijk tevreden ( gezien ik nooit goed ben geweest in chin- en pullups..). Ik denk wel dat ik de volgende keer bij 8x3 blijf, en niet naar 6x4 ga o.i.d, daar was de set niet goed genoeg voor.

Push press
            27kg x 12
            32kg x 10
            32kg x 8

Beetje wennen nog aan techniek, maar ik denk wel dat dat wel goed komt als ik hem een aantal keer heb gedaan. Verder weet ik niet helemaal zeker of de genoemde gewichten kloppen; ik moest de oefening in het "cardio deel" van de gym doen omdat in het krachtdeel alles bezet was. De barbell is daar geen 20, maar 12 of 16 kilo. Heb hem maar gelogd als 12kg. Een ondergrens dus.

Side raises
            7kg x 10
            5kg x 15

Een oefening die nieuw voor me is. Qua techniek waren er toch nog wel een aantal dingen waar ik over begon te twijfelen, terwijl ik vooraf dacht dat het rechttoe rechtaan zou zijn:
            - Tot hoe hoog laat je je armen gaan. Na wat proberen op gevoel ging ik nu voor parallel met de vloer.

- Houd je je armen gestrekt, of buig je ze? En in geval van het laatste: hoe veel? Ik heb andere mensen de oefening wel eens zien doen, maar daar zijn onderling veel verschillen.. Hield ze zelf net helemaal gestrekt.

- Sta je helemaal recht, of buig je een beetje naar voren? (Misschien heeft dit een verband met het volgende punt) Ik stond zelf helemaal rechtop.

- Wat is de goede startpositie? Ik zie wel een mensen die beginnen met de dumbells voor hun benen, terwijl anderen naast hun benen beginnen. Heb zelf het laatste geeaan, omdat ik het gevoel had dat je bij het eerste een beetje misbruik maakt van het momentum dat je op die manier creëert.

Dit lijken me wel dingen die je makkelijk kan vinden, dus morgen (rustdag) maar eens wat onderzoek doen. Mocht ik wat info tegenkomen zal ik het ook hier in het log plaatsen, misschien wel zinvol .

Verder vond ik het vrij zwaar, ondanks mn "pussy weights" . Hier valt dus in relatief korte tijd waarschijnlijk veel te winnen. Het tegen mekaar duwen van mn schouderbladen werd op een gegeven momenten ook wat ongemakkelijk.

Biceps (hammer curl)
            14kg x 12
            14kg x 9
            14kg x 6

Volgende keer omlaag met het gewicht om 12-15 reps te halen denk ik. Verder niet mijn favorite bicep oefening, maar wel een die ik zonder blessures kan doen. Biceps curls met een barbell vind ik het fijnst, maar die krijg ik echt niet gedaan zonder last van mn polsen te krijgen; zelfs niet met een ez-bar.

Close grip bench press
            70kg x 12
            70kg x 7
            60kg x 8

Na mn eerste set al het gevoel dat mn triceps niet veel meer te geven hadden. Met slechts 60 seconden rust heb ik in de volgende sets niet veel herhalingen kunnen maken (zelfs niet bij een vermindering van het gewicht bij mijn laatste set). Ik denk dat ik de volgende keer begin op 60kg en dan even kijk hoe het gaat. Het viel me ook op dat ik hierbij het gewicht in een keer laat vallen als het "opeens" op is, in tegenstelling tot het hebben van grinders zoals ik die kan hebben bij normaal bankdrukken waarbij het gewicht niet meer omhoog gaat maar ook niet echt omlaag (of heel langzaam)

Al met al een goede training. Ik vind de combinatie can oefeningen wel fijn en heb een goed belast gevoel na afloop. Wordt een dag die ik met plezier ga doen .
            Last edited by RCube; 26-03-2014, 00:14.

Comment

10 minuten rust tussen setjes is wel erg veel

De startpositie bij side raises is in mijn geval voor mijn benen. Armen gaan ook ongeveer tot parralel. Goed opletten dat je geen halve front raises maakt, en let op je posistie van je ellebogen. Ik probeer altijd de focus te leggen op het omhoog gooien vd ellebogen ipv mijn handen. Als je pink de hoogste positie heeft kan dit bijna niet mis gaan.

Comment

Ik denk dat de volgende gewichten goed voor je aan gaan voelen volgende training:

Bankdrukken:
                opwarmen met opbouwende sets
                3 sets met 95 kilo (ik gok 6-6-6 of 7-6-6).

Db row: Op 34 kilo houden.

Low incline DB press: gewicht hetzelfde houden.

Chin ups: gaan voor 8x3. doel was om eerst twee trainingen de 8x3 te halen voor je de overstap maakt naar de eerste sets 4 reps).

Push press: Ik had in je schema 3x10-12 staan. voorlopig zou ik dit nog even een tijdje aanhouden tot de oefening volledig vertrouwd aanvoelt. Daarna gaan we over op 3x6-8. Veel mensen vinden deze oefening prettiger op lagere herhalingen.

Side raises: Er zijn veel verschillende uitvoeringen. Ikzelf doe ze als volgt. Ik breng mijn armen omhoog tot mijn bovenarm paralell is met de vloer (onderarm wijst dan iets omhoog). Armen strek ik niet helemaal (180 graden), maar laten we zeggen rond de 160 graden. Ik sta rechtop en ik start de beweging met mijn armen aan de zijkant van mijn benen.

Het is vooral een kwestie van uitproberen en kijken bij welke uitvoering je je het meest prettig voelt en welke uitvoering jou in staat stelt om de betreffende spier optimaal aan te spreken.

Biceps hammer curl: Ik zou gaan voor 12 kilo volgende keer en eventueel je rust van 60 sec naar 90 sec verhogen.

Wat je beschrijft bij CGBP is heel normaal. Reps mogen bij CGBP naar 8-12. Ik zou je aanraden om 3 sets met 75 kilo te doen. Rust tussen sets mag omhoog naar 120 seconden op deze oefening.
                ---------------

Fijn dat je een voldaan gevoel hebt van de training
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt voor het advies allemaal! Daar heb ik zeker wat aan, eens kijken hoe het de volgende keer gaat met die pointers. Verder zal ik de gewichten gebruiken die je noemt Dynobet, thanks!

Gisteravond vergeten de wekker te zetten.. wordt je opeens 14 uur later wakker . Zal het wel nodig hebben gehad. De training voelde vandaag dan ook makkelijker dan ik had verwacht.

Donderdag 27 maart

Deadlift / 120s
                  70kg x 5
                  70kg x 5
                  100kg x 5
                  110kg x 5
                  120kg x 5

Ging makkelijk. Volgende keer dus 122.5 kg. Verder "moest" ik afwisselen met een dame die ik vroeg de houding van m'n rug te bekijken, en deze gaf aan dat deze soms "te hol" was; ze dacht dat hij recht moest zijn. Normaal ben ik vooral alert op het niet bollen van de rug, en ik dacht ook niet dat een holling van de rug een probleem gaat/kan zijn. Ik heb nog een beetje proberen te zoeken (omdat ik in het verleden tijdens het deadliften door m'n onderrug ben gegaan, terwijl naar mijn weten mijn rug niet bol was) en kwam uit op Common Postural Deficiencies (klikbaar), maar ik weet niet echt of daar iets van toepassing is..

Leg Press / 120s
                  137,5kg x 12
                  137,5kg x 12
                  137,5kg x 12

Ging vrij makkelijk. Volgende keer 140kg.

Walking Lunges / 60s
                  14kg x 12
                  14kg x 11
                  14kg x 12

Had het hier best moeilijk mee. Qua uitvoer werd ik ook een beethe gebottlenecked door een probleem met m'n rechtvoet: hierbij kon ik m'n grote teen niet ver genoeg buigen waardoor ik er snel last van krijg en/of mijn voet een beetje ga draaien waardoor het gewicht verkeerd terecht komt.. Ik probeerde het een beetje op te lossen door m'n gewicht zo veel mogelijk naar m'n voorste been te verplaatsen, maar als ik dit te veel deed zakte ik niet goed meer door m'n achterste been, dus kon het niet helemaal vermijden. Ik weet niet echt wat ik hiermee aanmoet verder.. Ben ik het verleden met deze oefening gestopt, precies om deze reden.

Geen idee of het een after-effect is van het deadliften, of dat het gewoon door de lunges komt, maar voelde het na afloop echt flink in m'n glutes. Zelden eerder zo erg meegemaakt. In die zin wel een fijne oefening.

Leg Curl / 90s
                  75kg x 15
                  75kg x 13
                  75kg x 9

Gesloopt na m'n tweede set. Had niet verwacht er toch nog 9 te doen in m'n laatste..

Calf Raise (in Leg Press) / 120s
                  120kg x 10
                  120kg x 10
                  120kg x 10

Standing Calf Raise / 90s
                  Geprobeerd in een "squat machine" (soort rack pull met elastieken), maar dat werkte niet echt omdat m'n hakken niet naar beneden konden. Voor nu heb ik het even gelaten bij de Calf Raises in de Leg Press. Misschien doe ik de volgende keer wat raises op de trap met een dumbell.

Hanging Leg Raise
                  18
                  14

Ging een stuk beter dan vorige keer op de een of andere manier. Misschien door het vele slapen, misschien door het doen van andere oefeningen. Geen idee.

Plank Holds

62 seconden
                  51 seconden

Morgen vrij, dus uitslapen. Ben benieuwd of de upper body training morgen daar ook zoveel profijt van heeft.

Comment

Vrijdag 28 Maart

Bench press / 120 s
                    95kg x 7
                    95kg x 6
                    95kg x 6

Ging goed. Had bij elke set wel het gevoel dat ik er minimaal 1 meer had kunnen doen. Bij de eerste twee niet gedaan omdat er nog minstens een set te wachten stond, en bij de laatste niet gedaan omdat 6 het doel was. De volgende keer bij de laatste set misschien nog even eruit halen wat er nog in zit.

Dumbell row / 120 s
                    34kg x 12
                    34kg x 12
                    34kg x 10 met rechts, 9 met links

Low incline dumbell press / 90 s
                    26kg x 12
                    26kg x 12
                    26kg x 9

Chinups / 90 s
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3
                    BW x 3

Lukte voor drie reps alle sets deze keer. Moet wel zeggen dat ik bij de laatste twee sets een beetje cheatte door m'n benen op te trekken (beetje automatisme, moet ze sowieso al intrekken wegens mijn lengte)

Push press / 90 s
                    32kg x 12
                    32kg x 10
                    32kg x 7

Techniek voelde wat beter aan.

Side raises / 90 s
                    6kg x 12
                    6kg x 15

Feedback uit het topic gebruikt om m'n vorm bij te sturen, en het ging een stuk beter. Nu werken aan het gewicht; ben hier vrij zwak in. Dit ging wel vrij eenvoudig. De volgende keer maar eens 7kg proberen.

Biceps (hammer curl) / 90 s
                    12kg x 12 (gestopt bij 12, dacht dat de reprange 10-12 was..)
                    12kg x 15 (zwaar op het eind)
                    12kg x 11

Close grip bench press / 120 s
                    75kg x 11
                    75kg x 8
                    75kg x 6

Gaat wel duidelijk beter als ik lang slaap (ergens ook wel logisch..); maar eens wat meer prioriteit aan toekennen.

Comment

rug moet idd recht zijn bij deadliften
                      en bij side raises niet zo blind staren op het gewicht, ik pas ze ook vaker op slechts 8 kg per dumbell en dan super strict, of op 16kg en dan cheaten

Comment

31 Maart

Einde afgelopen week m'n nieuwe schoenen ontvangen (Adidas Power Perfect II). Voelde gelijk goed aan, en weet nu al dat ze voornamelijk mijn squat alleen maar goed gaan doen.

Box squat / 120s
                        55kg x 8
                        55kg x 8
                        55kg x 8

Ging vrij makkelijk, volgende keer 60kg. Voelde niet echt super intensief, maar het lijkt me niet echt goed om gelijk een grote sprong te maken qua gewicht. Misschien dat ik de volgende keer mezelf laat filmen om te kijken of m'n techniek tenminste oké is. Naar mijn idee wel, maar jezelf van de zijkant zien zal vast de nodige verrassingen opleveren..

Romanian Deadlift
                        / 120s
                        70kg x 8
                        80kg x 8
                        80kg x 8

Gedaan ter vervanging van de "Barbell Glute Bridge" die ik voorheen deed, omdat ik die ongemakkelijkheidsdrempel daarbij toch een beetje hoog vind (indeling in de gym maakt ook dat ik niet echt in een hoekje kan duiken om het te doen), en bang ben dat ik daardoor dingen af ga raffelen om er maar vanaf te zijn (ik zou er schijt aan moeten hebben, I know :< ) ..

Het was bij deze oefening een beetje zoeken naar het goede gewicht, en ik twijfel een beetje of ik deze oefening moet blijven doen. Ik merkte al snel een belasting in m'n onderrug die waarschijnlijk ongewenst is. Ik denk dat dit komt omdat ik m'n glutes onvoldoende activeer (?), geen idee. Ik heb al ongeveer een week een licht belast gevoel in m'n onderrug overigens, waarvan ik niet zo goed weet wat ik ervan moet vinden. Het belemmert me (nog) nergens in, maar het is wel het type pijn waar ik last van had toen ik me erger geblesseerd had, alleen dan veel minder sterk. Ik voel het vooral als ik naar voren bij met bolle rug en kin op de borst.

Ik kreeg het gevoel vandaag voornamelijk wanneer ik zo diep mogelijk probeerde te gaan (wat in mijn geval helemaal niet zo diep is). Niet heel erg, maar ik had wel het idee dat als ik zwaarder gewicht zou pakken, ik er last van zou gaan krijgen. Later ging ik wat minder diep (ongeveer tot de onderkant van m'n knieschijf). Het gewicht an sich leek niet echt het probleem, het voelde niet echt heel zwaar. Belasting was voornamelijk merkbaar in m'n hamstrings, en (ik denk te weinig) in m'n glutes.

Ik moet wel zeggen dat ik een beetje moedeloos word van al die flexibiliteit-, blessure en lengteproblemen bij lower body oefeningen.. Iedereen gaat mooi vooruit en kan dingen opbouwen terwijl ik al een jaar lang zit te prutsen met techniek e.d, en dan ook nog eens in etappes omdat ik eens in de zoveel tijd mezelf op de oefeningen blesseer en dan weer vanaf een lager startpunt dingen op moet pakken.. Ik lijk stil te staan.. Het meest knagende vind ik nog dat ik niet precies weet waar het nou aan ligt. De motivatie om vooruit te gaan is er, al een tijd, maar ik kan de oefeningen gewoon niet goed uitvoeren..

Maargoed, misschien gewoon een beetje grumpy nu door een te lange dag van studie.. stug doorgaan maar, en hopen dat ik mezelf niet naar een blessure toe aan het werken ben. Misschien dat ik de volgende keer dan toch maar weer de Barbell Glute Bridge ga doen, ook omdat ik donderdag de traditionele deadlift doe.. Even ad-hoc gaan bekijken de volgende keer.

Leg Press / 90s
                        140kg x 12
                        140kg x 12
                        140kg x 12

Ging goed, volgende keer 142,5kg.

Leg Curl / 90s
                        75kg x 15
                        75kg x 14
                        75kg x 11 (wat langer rust voordat ik aan deze set begon; werd aangesproken door een bekende)

Calf Raise (in Leg Press) / 120s bij zwaarde sets, 90s bij lichtere sets
                        125kg x 8
                        135kg x 8
                        145kg x 8
                        75kg x 20
                        75kg x 18
                        75kg x 20 (met korte onderbreking bij 15)

Bij lichtere sets hield ik m'n positie zowel bovenin als onderin telkens 2 seconden vast. Bij die lichtere sets telkens vanaf de 10-12e rep dat oh zo fijne brandende gevoel in de kuiten :P, bij de laatste set heb ik daardoor na de 15e rep even gewacht met m'n voeten anders geplaatst voordat ik met de 16e verder ging.

Leg Raise / 60s
                        20 waarbij de laatste 5 met ingetrokken benen.
                        20 waarbij de laatste 7 met ingetrokken benen.

Plank Holds / 60s
                        Maar een keer gedaan (ik was wat later vandaag, en de sportschool ging sluiten..) waarbij ik m'n timer vergeten was te starten. Vermoedelijk tussen de 45 en 60 seconden.

Comment

Sidenote: Ik besef me net dat ik de startpost nog moet schrijven. Deze komt er ergens vóór volgende week .

Comment

is natuurlijk logisch en volkomen normaal dat jij je onderrug voelt bij het deadliften, ook al is dit een romanian deadlift.

Comment

Leuke log om te lezen, ik volg!

Comment

Actieve discussies

Collapse

Antalya Escort
                              sikis
                              gaziantep escort
                              gaziantep escort
                              İstanbul Escort
                              istanbul escort bayan
                              sisli escort beylikduzu escort bayan
                              antalya escort atakoy escort
                              umraniye escort bayan
                              Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                              mariobet giriş betist giriş restbet giriş zbahis royalbet
                              otobet
                              gaziantep escort
                              deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler
                              mersin escort alanya escort gaziantep escort
                              deneme bonusu veren siteler
                              deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
                              mobilbahis giriş rokubet giriş
                              casino siteleri
                              bonus veren siteler
                              deneme bonusu veren siteler
                              kadınlar kulübü
                              bonus veren siteler bonus veren siteler
                              Working...