Blijf maar spieren verliezen!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Blijf maar spieren verliezen!

Nou breekt mijn klomp: Sta gisteren in de gym op de weegschaal: gewicht lager. Steek mijn handen in de omron vetmeter: vetpercentage omhoog!

Vorige week dinsdag 72.0kg bij 14.1%
    Vorige week vrijdag 72.6 bij 14.1%
    Deze dinsdag: 71.2 bij 16%

Een tijdje geleden heb ik al eens op het forum goede adviezen over spierverlies gekregen, en ben mij daarna echt superstrak aan mijn schema gaan houden. Ik eet nu 300kcal lager dan mijn basisbehoefte+arbeids+sporttoeslagen. Verder omhoog gegaan in de eiwitten en lager in kh tot KEV=30/50/20. Alles natuurlijk via Q&A to get ripped.

Enig idee wat hier misgaat? Ik zat zelf te denken aan 3 dingen
    - vetmeter (eletronisch) is bullshit!
    - ik eet te weinig kh (180gr per dag)
    - ik eet te weinig kcal (300 onder behoefte misschien toch te weinig)

Ik meet altijd voor mijn trainingen, en ik kan je vertellen dat dit niet motiverend werkt voor de rest van de training...

Veel te weinig eiwitten en belabberde electronische meting lijken mij een goeie gok.
    Verder niet elke week, maar één keer in de maand laten meten via en 5 of 8 puntsmeting met de schuifmaat. Zelfde tijdstip (ochtend ) en zelfde dag bij voorkeur wegen.
    Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Erikv, bedankt voor de snelle feedback kerel! Very much appreciated!

Te weinig eiwitten? Voor mijn gevoel komt de kwark mijn oren uit
      Ik eet nu 50% van mijn kcal uit eiwitten, wat neerkomt op op zo'n 260gr (=3.6x lichaamsgewicht). Kan je misschien uitleggen?

Comment

Eerst een x-punts meting laten doen om je vp enigzins goed in te kunnen schatten. Verder ben je aan het cutten, dus zou je hoger in de eiwitten moeten zitten om geen spieren te verbranden. 3,6 (gr.) de kilo is idd bovengemiddeld. Nog een optie is (denk er nu aan) om wat meer vetten in je schema op te nemen om je lijf wat te geven om te verbranden. Overigens moet je meer bronnen hebben dan alleen kwark als het over eiwitten gaat, aangezien kwark trage eiwitten bevat.
        Last edited by erikv; 17-09-2008, 21:13.
        Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Misschien dat ook je behoefte hoger ligt dan de behoeftecalculator je verteld.
          Onthoud dat die calculator een schatting is.

De behoefte is niet precies vast te leggen met die calculator. Er komen nog andere factoren bij kijken dan alleen sport en arbeidstoeslag en de hoeveelheid vvm. Je zou bijvoorbeeld ook een hogere stofwisseling dan de gemiddelde persoon kunnen hebben.

Dus als je het gevoel krijgt dat je veel in spierenverliest, gewoon wat meer proberen te eten en natuurlijk zorgen voor genoeg eiwitten

Comment

We kunnen concluderen: je zit te ver onder je behoefte. Ik zou 300 kcal erbij gaan eten, en waarschijnlijk val je dan ook nog af, zij het wat langzamer (en met minder spierverlies). En verder: elektronische weegschaal het raam uit. Koop een goede analoge.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ok mannen, bedankt voor de suggesties.

Samenvattend:
              - hoger in de kcal, ik zal wat kh toevoegen en de eiwitten/vetten hetzelfde houden. De KEV verhouding van dan iets meer richting 40/40/20 gaan en de totale inname wat hoger.
              - ergens een fysio of dokter vinden om een goede 7-puntsmeting te doen en de electronische vetmeting vergeten.

Bedankt!

Comment

Originally posted by Studio1 View Post
                Ok mannen, bedankt voor de suggesties.

Samenvattend:
                - hoger in de kcal, ik zal wat kh toevoegen en de eiwitten/vetten hetzelfde houden. De KEV verhouding van dan iets meer richting 40/40/20 gaan en de totale inname wat hoger.
                - ergens een fysio of dokter vinden om een goede 7-puntsmeting te doen en de electronische vetmeting vergeten.

Bedankt!
                ik zou dan eerder of wat meer eiwitten of wat meer vetten eten, maar thats me

Comment

@misterfit
                  Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zit al op 3.6gr eiwitten per kg lichaamsgewicht. Ik heb ik mijn huidige schema alle alle kh eruit geschrapt, behalve
                  - ontbijt
                  - 1 boterham lunch (anders val ik om)
                  - voor de training
                  - direct na de training
                  - 1.5u na de training

Ik heb ook een beetje het gevoel (meer dan een gevoel is het niet) dat eiwitten geen 100% vervanger is voor kh. Bijvoorbeeld vermoeider, langere hersteltijd, minder geconcentreerd. Dit zou ook zijn invloed kunnen hebben op het spierverlies.

Wat is jouw ervaring hierin? (je brengt je met je opmerking wel weer aan het twijfelen of ik naar KEV=35/45/20 of 25/55/20 moet gaan)

Comment

Originally posted by Studio1 View Post
                    @misterfit
                    Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zit al op 3.6gr eiwitten per kg lichaamsgewicht. Ik heb ik mijn huidige schema alle alle kh eruit geschrapt, behalve
                    - ontbijt
                    - 1 boterham lunch (anders val ik om)
                    - voor de training
                    - direct na de training
                    - 1.5u na de training

Ik heb ook een beetje het gevoel (meer dan een gevoel is het niet) dat eiwitten geen 100% vervanger is voor kh. Bijvoorbeeld vermoeider, langere hersteltijd, minder geconcentreerd. Dit zou ook zijn invloed kunnen hebben op het spierverlies.

Wat is jouw ervaring hierin? (je brengt je met je opmerking wel weer aan het twijfelen of ik naar KEV=35/45/20 of 25/55/20 moet gaan)
                    Als je je er niet bij goed voelt, kun je het gerust ook in kh doen. Probeer dan natuurlijk wel complexe kh te eten.

Er zijn ook dieeten, die ik zelf niet geprobeerd heb, waar je hoog in eiwitten gaat, laag in kh en de tekort aan energie aanvult met veel vet. Vandaar dat ik daarom zei, dat je het ook in vet kunt aanvullen.

Tis echt niet zo dat als je iets hoger in kh gaat, maar nog onder je behoefte zit qua kcal en kh, dat je dan niet afvalt. Dus neem die verhouding waarbij je je goed voelt en wat goed voor je werkt.

Is een kwestie van testen wat het beste werkt en waar je het beste tegen kan.

suc6

Comment

Voorstel : je 3.6gr/Kg eiwitten behouden
                      30% vet
                      rest aanvullen met KH tot je aan je behoefte zit

en meet je buikomtrek, staat in relatie met je bf %, weet je wel niet de exacte waarde, maar heb je toch een idee of je bf naar boven of naar onder gaat.

Comment

@Misterfit. Ok

@lambi. Ik heb je suggesties even in mijn excel formules losgelaten (uitgaande van een eerdere suggestie om mijn totale inname te verhogen +250), en kom dan op het volgende uit.
                        1.jpg

Ik ga hiermee dus nog verder omlaag met kh, wat voor mij denk ik wat teveel van het goede is. Toch bedankt voor het idee.

Comment

Hoi jongens alles eens goed doorgelezen.
                          Ik ben ook van plan om hetzelfde te blijven in KH en mijn eiwitten te verhogen.
                          Voor spieropbouw.
                          Train nu maandag, woensdag, vrijdag KT.
                          Ik ben in 3 weken tijd afgevallen, van 61.8 naar 59.8 kilo en van vet% 34.8 naar 29.4
                          Ben lekker bezig zo, en wat een spierpijn zeg na een training.
                          Wat wel lekker is dat het mollige er nu af is!!
                          Dat is alleen al een stimulans om door te gaan.

Ik merk wel dat ik nu meer kcal nodig heb, waar ik vroeger genoeg had aan 1200 kcal heb ik nu 1800 kcal nodig.
                          Hier val ik nu rustig op af en door de KT is het mollige er nu af.

Thanks voor al jullie adviezen rondom trainingsschema's en voeding.
                          Leer er veel van.
                          Trouwens hoofdpijn is weg, wat ik 3 weken geleden had.
                          Kwam gewoon door te weinig voeding en te veel training. Logisch.

Comment

De elektronische vetpercentage meter is niet helemaal betrouwbaar!
                            Ik heb een elektronische weegschaal met vet% meter en een vet% meter waarbij je je handen op moet zetten, nou soms heb ik wel eens een verschil tussen de twee meetgegevens van 10%!!(ik merk wel dat de weegschaal véél constanter is met het percentage) maar dat is mijn ervaring met die dingen.
                            Het betrouwbaarste vet% krijg je bij je (sport)dokter of een ander persoon (met vet kwabbels meters enzo)

Comment

Sportarts ja, normale arts nee. Die kunnen dat doorgaans niet.
                              Toen ik mijn teen had gebroken, schatte de dokter mij 17%, terwijl het 10 was, dat zegt al genoeg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X