Help!! lichaam verpest!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Help!! lichaam verpest!

Ik heb al enige tijd anorexia. Ik ben begonnen met afvallen bij een gewicht van 55 Kg en op het laagst woog ik 38 Kg(weeg nu 43 Kg).
    Door het snelle afvallen,braken en misbruik van laxeerpillen, weinig bewegen, heb ik mijn lichaam behoorlijk verknalt.
    Mijn huid is enorm verslapt, heb onderhuidse bultjes(vetbultjes??) en alles wiebelt en flubbert door spierafbraak.

Ik word hier behoorlijk wanhopig van en kan er ook echt niet meer tegen, want bij elke beweging voel ik het gewoon wiebelen en dat is echt heel naar.
    Daarom wil mijn levenswijze drastisch veranderen. Ik ga sinds kort naar de sportschool en wil eerst aankomen tot 50 Kg(daarna weer verder kijken).

Nu mijn allergrootste vragen:
    - Hoe zorg ik ervoor dat mijn huid weer steviger wordt?
    - Wat kan ik het beste doen om meer spiermassa te krijgen?
    - Wat kan ik doen tegen die onderhuidse bobbeltjes?
    - Wat kan ik het beste eten om op een gezonde manier aan te komen??

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want zo is het echt ondraagelijk.

Vriendelijke groetjes, Mrs.Bou

-geen idee, huid is niet echt mijn afdeling. Ik neem aan dat naarmate er weer wat meer massa op je botten komt je huid ook weer steviger wordt.

-Langzaam beginnen met kracht oefeningen.

-Zou het niet weten, het is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Zou kunnen zijn dat dat vochtophopingen zijn die vanzelf verdwijnen als alles weer op orde komt?

- Langzaam meer eten en calorie inname rustig verhogen.
    Let op je eiwitten (kip, tonijn, ei, zalm, zuivel) zodat je de spieren die je probeert op te bouwen met trainen ook echt kunt laten herstellen.

Beter geen junkfood maar dat snap je zelf ook wel :P

Comment

is niet zo best.

beter lees je de stickies, dan kom je erachter. Wij gaan niet voor elke nieuweling alles voorkouwen en het hele fitness uitleggen. Is namelijk al honderden keren gedaan en vindt je gewoon hier op het forum als je een beetje je best wilt doen

die onderhuidse bultjes zijn denk ik lege vetcellen, die een beetje over elkaar flubberen. Die moeten weer (deels) gevuld worden (met vet dus) voor een gezondere conditie van je lichaam.
      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Pink View Post
        -Langzaam beginnen met kracht oefeningen.
        ik denk trouwens (aangezien dit zon extreme situatie is) dat de topic starter misschien beter eerst voeding tot zich moet nemen. Lichaam is zo fragiel waarschijnlijk, dat krachttraining in dit geval meer schade doet dan dat het wat oplevert. Maag is natuurlijk ook niks meer van over, dus die moet weer ff een stuk uitgerekt worden. Betwijfel of er dan na 1 dag al een normale hoeveelheid (2000-3000 kcal) in past.
        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Ik denk dat het belangrijkste is:
          Weer een gezond eetschema aannemen. Elke dag drie goede maaltijden.

En buiten dat is het misschien verstandig om proffesionele psychische hulp te zoeken? Het lijkt me niet alleen een kwestie van de knop om te zetten.
          "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
            ik denk trouwens (aangezien dit zon extreme situatie is) dat de topic starter misschien beter eerst voeding tot zich moet nemen. Lichaam is zo fragiel waarschijnlijk, dat krachttraining in dit geval meer schade doet dan dat het wat oplevert. Maag is natuurlijk ook niks meer van over, dus die moet weer ff een stuk uitgerekt worden. Betwijfel of er dan na 1 dag al een normale hoeveelheid (2000-3000 kcal) in past.

jah ik zat zelf ook al ff te kijken of dat nu al zo handig is...het probleem is vaak als je nu net iets teveel eet, het lichaam alles opslaat als vet. Vandaar dat ik zei "langzaam met krachtoefeningen beginnen": Zo kun je de spieren tijdens het "refeeden" extra stimuleren om te herstellen. Maar dat kan dus ook al gauw te zwaar zijn en inderdaad voor schade/blessures etc zorgen.

Dus je hebt wel gelijk, de volgorde is /eerst/ beter eten om al vochtbalans en hormoon gedoe weer op orde te brengen en dan pas eventueel /langzaam/ krachtoefeningen erbij doen. xP

@TopicStarter: Ben je al langs een dokter geweest? Die kan misschien beter zeggen wat die bultjes zijn en hoe je lichaam er nou ongeveer voor staat?

Comment

Originally posted by mrsbou View Post
              Je hebt lopen crashen qua voeding. Veel spier en vet en vocht verloren. Je hebt een bepaald vet% nodig vanwege gezondheids overwegingen, waaronder bescherming van je organen. Daarnaast staat er nu geen spanning meer op de huid en de huidvezels kunnen zich niet snel genoeg vernieuwen en strak trekken. Je hebt ook te weinig spieren om de huid strak te trekken. Dus alles bij elkaar is het niet gek dat je huid slap hangt.

Taak is om dus voldoende spiermassa te herwinnen en ook je vet% weer in een gezonde marge te krijgen. Door het eten zal je ook zout binnen krijgen en vocht vast gaan houden. En alles bij elkaar krijg je de gezonde look weer terug.

Je zult meer moeten gaan eten. Zodoende zal je lichaam voldoende energie kunnen halen uit de voeding en zichzelf gaan herstellen. Zowel qua organen, je hormonale huishouding als je spieren en algemene gezondheid.

Eten is dus je hoofdzaak. Daarnaast kun je lichtjes en voorzichtig beginnen te sporten. Begin met lichte gewichten, eventueel alleen uitvoeringen met lichaamsgewicht zoals de squat zonder stang of gewichten, en zie hoever je komt en bouw het rustig op. Als je goed eet zul je in een paar weken al goede progressie waarnemen. Probeer ook te zwemmen. Hierbij belast je het lichaam niet te veel en toch train je alle spieren.

Eten eten en eten

Je insuline gevoeligheid zal nu erg hoog liggen. Voordeel is dat je dus veel koolhydraten kunt eten zonder meteen vet te worden. Idem voor alle andere dingen die je gaat eten. Maar je maag is ingesteld op een bepaalde hoeveelheid dat het binnen krijgt, dus zal jij niet in staat zijn veel te eten vanaf dag 1. Daarnaast is het 1 en ander beschadigd, waaronder je metabolisme...en daar gaat tijd over heen om te repareren.

Schrijf eerst op wat je nu per dag binnen krijgt. Zodoende weten we hoeveel je eet van alles. Gebruik de voedingsmeter om het in kaart te bringen, ook voor jezelf. Vervolgens bereken je uit met de voedingsbehoefte calculator hoeveel je zou moeten eten.

Dan weet je waar je nu staat en waar je langzaam aan naar toe moet gaan werken.

Probeer wel elke dag 5-6 maaltijden te hebben, al zijn het maar kleine beetjes. Elke week vergroot je de maaltijden met een dag totaal van 250kcal en zie je waar je komt. Reden dat je toch 5-6 maaltijden dient proberen te nemen is omdat je maag klein is en geen grote hoeveelheden kan verwerken in 1x. Om toch aan je dag totaal te komen zijn meerdere maaltijden belangrijk. En zo plaats je vaker druk op de maagwand zodat het beetje bij beetje gaat uitrekken en plaats gaat maken voor grotere maaltijden.

Qua voeding is het hetzelfde als iedereen hier. Qua koolhydraten groenten, rijst, volkoren brood, volkoren pasta's. Eiwitten zoals yoghurt/kwark/vis/vlees. Onverzadigde vetten zoals ongezoute nootjes, pindasaus, plantaardige mayo, vette vissen, olijfolie, avocado's, dadels.

Daarnaast is psychologische ondersteuning van een professional ook geen verkeerd idee.

Comment

@TS: Zoals anderen al zeiden zou ik me allereerst gaan richten op je voeding. Ik zou de hoeveelheid voeding die je binnen krijgt langzaam maar zeker gaan vergroten. Vraag is ook een beetje, ben je bang om meer te gaan eten? En staat de knop echt om en wil je je écht weer een gezonde levensstijl aanmeten, of is er ergens nog steeds een terughoudendheid te bespeuren die je tegenwerkt? Wees daar vooral heel eerlijk in tegenover jezelf... In het eerste geval zal het namelijk een stuk gemakkelijker gaan dan in het tweede geval.
                "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

De topicstarter zal vanaf nul weer alles moeten opbouwen. Meteen met trainen beginnen is in zulke extreme gevallen niet het beste advies. Probeer eerst op een acceptabel gewicht te komen en je conditie op peil te brengen met wandelen en/of fietsen. Zwemmen is ook een hele goede optie en de kans op blessures is hier bijna nihil. Je bouwt met zwemmen naast een goede conditie ook wat spiermassa op over je hele lichaam, plus dat je lichaam als reactie op de watertemperatuur wat vet gaat vast houden om het lichaam wat beter te isoleren. Verder uiteraard GOED eten, dus veel groenten, fruit en genoeg mager vlees, vis, noten, zaden en magere zuivel.
                  Succes.
                  Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by mrsbou View Post
                    1)Hoe zorg ik ervoor dat mijn huid weer steviger wordt?
                    Eet gezond. Je lichaam heb je echt een gigantische slag toegediend, en om daar uit te komen zonder meteen een sloopkogel te worden vergt geduld en een strategie.

Wat at je op een dag? Of at je echt niets? Als je echt niets at zou ik beginnen met 500kcal/dag om de krebs cyclus weer eens op gang te brengen. Zodra dat goed gaat kun je uitbouwen naar de 750, en van daaruit voort.
                    Zorg dat die 500 kcal vooral uit vetten en eiwitten komen, en de vetten met name uit de omega 3 variant. Eet bijvoorbeeld zalm, en/of flink wat visolie. Zou nog uitkijken met carbs omdat die tot bloat gaan leiden, en ik ben bang dat je daar ongelukkig van gaat worden en je vervalt in je oude patroon.

2)Wat kan ik het beste doen om meer spiermassa te krijgen?
                    Trainen. Maar daar zou ik nog niet mee beginnen. Pas zodra je over de 1000 kcal weg eet op een dag zonder problemen zou ik gaan kijken voor trainen. Trainen kost namelijk veel energie (vooral het herstel van het trainen), en die ruimte in je kcal heb je zeker nog niet onder de 1000 kcal.

3)Wat kan ik doen tegen die onderhuidse bobbeltjes?
                    Zie 1.

4)Wat kan ik het beste eten om op een gezonde manier aan te komen??
                    Zie 1. Vermijd carbs nog maar even.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Heel erg bedankt voor al jullie reacties!!
                      Ik heb hier echt wat aan! Ik weet ook wel dat ik het niet alleen kan en ik begin daarom volgende week met een dagbehandeling(therapie) in leeuwarden en daar eet ik dan ontbijt, lunch en 2 tussendoortjes. En dat van ma t/m vrij.
                      Dus met het eten komt het wel goed.

Ik eet nu trouwens erg onregelmatig.. Soms eet ik maar 500 kcal op een dag, maar ik heb ook dagen dat ik over de 1000 en soms zelfs over de 2000 Kcal eet.
                      Dus opzich kan mijn maag het wel aan om normale of grotere porties te eten.

Comment

In dat geval zorgen dat je met regelmaat 1000kcal eet en dan elke week 250 er op tot je op de hoeveelheid zit die je hebben moet. Dus na een maand moet je al zijn waar je wezen moet. Dan is het taak vol te houden. Zet een alarm dat je herinnerd dat je moet eten. Als je ergens heen gaat neem desnoods een bakje of twee aan maaltijden mee in een rugzak.

Ja jongens, in die grote zwarte tas zondag zat meer dan alleen maar sportkleding

Maar goed. Zorg dat je vezelrijke voeding hebt qua koolhydraat bron. Dus groenten en volkoren produkten. Volkoren brood, volkoren pasta, sperzie bonen, broccoli, selderij, spinazie, rijst, havermout, brinta, rozijnen dat soort dingen. Op zich hoef je niet vol te proppen met die dingen.

Zou meer richten op eiwitten en onverzadigd vet. Zet dat vast op circa 100-125gr proteine en 60-70gr onverzadigd vet. Dan heb je als basis al rond de 1000kcal. Rest van je kcal benodigdheid vul je dan aan met koolhydraten, dus zal uiteindelijk rond de 200gr komen te liggen. Als je dat een maand lang vast kan houden kun je zien of je al aan komt of niet.

Degene waar ik Schotland heen was gegaan is praktisch hetzelfde als jij. Die persoon had ook moeite om regelmatig te eten en woog rond de 50kg, wat veel te weinig was. Ik heb daar elke dag gewoon 6 maaltijden zitten eten die zij klaar maakte en ik dwong haar mee te eten. Niet echt dwingen, ze had me om hulp gevraagd en zelfs me ticket betaald. Ze wilde ook stoppen met roken dus dat werd gecombineerd. Als zij had gegeten mocht ze 1 sigaret. Dus na een dag of twee was het van 1 maaltijd naar 5 gegaan en van 18sigaretten naar 5.

Qua oefeningen is het gewoon lastig. Je hebt een verzwakt gestel net zoals de Schotse. Heb haar voornamelijk lichaamsoefeningen laten doen. Hele simpele gericht op het versterken van de core en stabiliteit. Er moet tijd genomen worden om een goede stevige basis te leggen eer je verder kan is mijn mening.

Dus Plank Hold en lichaams gewicht Squats zijn ideaal afgewisseld met leg raises en lunges. In haar geval kon ze echt niks dus werd er als doel gesteld elke keer meer reps of langer vol te houden met de Plank Hold tot ze het doel bereikt had. Dan en alleen dan konden we door gaan naar de volgende fase. Het trainings sschema zag er als volgt uit.

Plank Hold 2x 45sec
                        Bodyweight Squats 3sets 20reps
                        dag rust
                        Leg Raises 3 sets 20 reps: Rand van bank zitten en de benen gestrekt omhoog brengen. Of op de grond liggen en de benen gestrekt omhoog brengen en gecontroleerd terug naar start positie
                        Bodyweight Lunges 3 sets 20reps
                        dag rust

En dat herhaalde zich constant. Dus om de dag werd er iets gedaan. Elke keer moest ze meer reps of meer seconden behalen of de rust tussen sets verkorten. En pas als ze de 3 sets met 20reps en maar 45sec rust tussen sets had behaald gingen we verder. Denk aan lichte dumbells toevoegen en wat upperbody werk zoals push-ups ipv plank hold, leren op te trekken en zwemmen. Simpele basis oefeningen. En daarna steeds meer richting werken met machines en zwaardere weerstand. Je bent zo een 9-12 maanden verder hehe.

Wellicht dat zo'n aanpak wat voor jouw is? Gewoon beginnen bij stap 1. Hoe sneller je het doel bereikt hoe sneller je door kan naar de volgende stap natuurlijk.
                        Last edited by Falstyr; 06-01-2009, 10:25.

Comment

Sluit ik me helemaal bij aan.

2 Top post Fal echt super
                          Who's the Chef

Comment

Ik denk dat dit wel iets voor mij is ja. Heel erg bedankt!

Zelf dacht ik ook al dat het niet een heel goed idee zou zijn om maar meteen elke dag zware oefeningen te gaan doen. Ook omdat ik helemaal niks gewend ben..van nature ben ik nogal erg lui namelijk, haha. :P

Mag ik trouwens vragen hoe het nu met haar is??
                            En ik vind het echt geweldig van je dat je speciaal naar schotland bent gegaan om haar te helpen. Petje af hoor.

Nogmaals heel erg bedankt voor al je adviezen. Ben er erg blij mee!

Comment

Ach ik wilde weekje vrij en een gratis reisje slaan we dan niet af. We zijn en blijven Hollands

Het gaat nu stuk beter. Binnenkort gaat ze zich inschrijven op een sportschool en er zijn al plannen dat ik weer een paar keer naar Schotland ga. Vond het gezellig en veel sightseeing. Mensen in haar omgeving zien ook al duidelijk verschil. Ze kan nu lopen zonder problemen, want ze had ook medische rug klachten. Volgens doktoren zou ze nooit meer iets kunnen doen. Een vriendin van haar die hetzelfde heeft had zich er bij neergelegd en kan inderdaad weinig tot niks meer en is nogal jaloers en dergelijk.

Vorige week zei ze dat er bij haar verbouwd wordt en dat ze geholpen heeft pleisterwerk te verplaatsen. Dus tja... I'm proud. Maar het is en blijft haar verantwoordelijkheid en discipline om door te zetten, maar niet met te grote stappen wat nogal moeilijk is als je grote vooruitgang boekt. Dan wil je meer en daar moet je mee uit kijken. Zodra je jezelf 1x overbelast kun je meteen een maand of twee qua stappen terug doen. Qua discipline zit het goed bij haar, zei dat ze 1x bij iemand op visite de plank hold en squats deed hehe. Enige wat wij hier kunnen is adviseren en begeleiden.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X