wel definitie-geen gewichtsverlies

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wel definitie-geen gewichtsverlies

ahoi,

ik ben sinds zes weken aan het cutten. had niet zo'n hoog vetpercentage maar wou er wat droger uit gaan zien.

ik hou mn trainigsshema aan, maar voeg 2x/week een half uur cardio toe.
    Ik eet ongeveer 300 kcal onder behoefte. één dag in de week eet ik weer een pak boven behoefte om mn metabolisme aan te porren.

Nu zie ik duidelijk wel verschil in de spiegel. Meer definitie, abs beginnen door te komen etc...

Mààr: mijn gewicht blijft onveranderd. Er gaat geen gram af!

Hoe komt dit? kan het zijn dat ik toch groei, terwijl het vet% omlaag gaat?

+ hoe lang kan je eigenlijk doorgaan met cutten? heeft het op termijn toch niet een nefast effect op je metabolisme als te lang (beperkt) onder behoefte blijft eten?

Originally posted by svoboda View Post
    ahoi,

ik ben sinds zes weken aan het cutten. had niet zo'n hoog vetpercentage maar wou er wat droger uit gaan zien.

ik hou mn trainigsshema aan, maar voeg 2x/week een half uur cardio toe.
    Ik eet ongeveer 300 kcal onder behoefte. één dag in de week eet ik weer een pak boven behoefte om mn metabolisme aan te porren.

Nu zie ik duidelijk wel verschil in de spiegel. Meer definitie, abs beginnen door te komen etc...

Mààr: mijn gewicht blijft onveranderd. Er gaat geen gram af!

Hoe komt dit? kan het zijn dat ik toch groei, terwijl het vet% omlaag gaat?

+ hoe lang kan je eigenlijk doorgaan met cutten? heeft het op termijn toch niet een nefast effect op je metabolisme als te lang (beperkt) onder behoefte blijft eten?
    Als jij ziet dat er verandering is en je meer definitie krijgt.
    En je valt niets af.
    Is het simpel, ja je spiermassa is aan het groeien.
    Met zo weinig onder onderhoud kun je wel even voort hoor.
    Je merkt vanzelf dat het proces stopt, en dan verander je dat weer.

Comment

Is een teken dat je het goed doet. Waarschijnlijk train je nog niet zo heel lang. Dan zijn dit soort situaties goed mogelijk. Je bent dus nog gewoon spieren aan het bouwen terwijl je je bf verlaagt. Weegschaal is niet de enige factor waar je naar moet kijken.
      Owner of the Iron Playground.

Comment

Ik weet niet of het veel uitmaakt (of goed is), maar ik baseer de verandering niet op mijn gewicht dan wel vetpercentage, maar juist in combinatie met het vvm. Ik houd al bijna 3 maand alles netjes bij, waarvan eerst bulken en nu dan cutten.

Mijn vvm is in de bulk van 73 naar 76,5 gegaan. Op dit moment is die variabel tussen 75,8 en 76,2. En dus weinig verandert. Echter is wel mijn gewicht van 90,5 gedaald naar 88,2 en mijn vetpercentage met 1,3%.

Hieruit mag ik concluderen dat ik spier behoud heb zonder veel gewichtsverlies. Als je zoals in jou geval dan op gewicht blijft, maar je vetpercentage daalt, dan stijgt je vvm en kun je daaraan zien dat je ondanks het cutten nog steeds groeit. Als deze theorie klopt (en dat gaat vast iemand vertellen) dan raad ik aan dit ook bij te gaan houden, dan heb je een overzicht en hoef je zolang het goed gaat geen zorgen te maken, cijfers liegen niet.

Comment

je theorie klopt, maar het is heel erg moeilijk om je vvm exact te bepalen.
          je hebt namelijk meerdere soorten vet. onderhuids vet, visceraal vet, etc.

je onderhuidse vet kun je goed met een huidplooimeter meten. maar daarmee kun je niet je visceraal vet meten. (terwijl dit wel gewoon lichaamsvet is).

stel jij weegt 100 kilo, hebt op een huidplooimeting 15% vet. dan zou je denken dat jouw vvm 85 kilo is, maar dit klopt niet per defenitie. want stel jij hebt 6 kilo visceraal vet, dan is je vvm eigenlijk maar 79 kilo. terwijl jij denkt dat die 85 is.

je gaat dan cutten en je verliest 5 kilo in 2 maanden. je vet% is opeens 13% en je gewicht is 95 kilo. je zou dan denken dat je vvm 82.65 is, en dat je 2.35 kilo vvm bent verloren. (maar in werkelijkheid was een groot deel daarvan wellicht visceraal vet, en ben je hoogstwaarschijnlijk niet veel massa verloren. punt blijft dat weet je niet zeker.)

Het beste is dus:

-meerdere meetmethoden gebruiken. (zoals huidplooimeting, een tanita, buikomtrek meten, kracht op je oefeningen bijhouden/loggen, spiegel, fotos maken etc).

maar zelfs dan, lichaamcompositie opmeten blijft moeilijk, maar door meerdere methoden te gebruiken kun je betere conclusies trekken
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Theorie is prachtig.
            Weegschaal is goed.
            Het beste kijk je gewoon in de spiegel, meten met een meetlint , en wees eerlijk tegen jezelf wat je ziet.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
              je theorie klopt, maar het is heel erg moeilijk om je vvm exact te bepalen.
              je hebt namelijk meerdere soorten vet. onderhuids vet, visceraal vet, etc.

je onderhuidse vet kun je goed met een huidplooimeter meten. maar daarmee kun je niet je visceraal vet meten. (terwijl dit wel gewoon lichaamsvet is).

stel jij weegt 100 kilo, hebt op een huidplooimeting 15% vet. dan zou je denken dat jouw vvm 85 kilo is, maar dit klopt niet per defenitie. want stel jij hebt 6 kilo visceraal vet, dan is je vvm eigenlijk maar 79 kilo. terwijl jij denkt dat die 85 is.

je gaat dan cutten en je verliest 5 kilo in 2 maanden. je vet% is opeens 13% en je gewicht is 95 kilo. je zou dan denken dat je vvm 82.65 is, en dat je 2.35 kilo vvm bent verloren. (maar in werkelijkheid was een groot deel daarvan wellicht visceraal vet, en ben je hoogstwaarschijnlijk niet veel massa verloren. punt blijft dat weet je niet zeker.)

Het beste is dus:

-meerdere meetmethoden gebruiken. (zoals huidplooimeting, een tanita, buikomtrek meten, kracht op je oefeningen bijhouden/loggen, spiegel, fotos maken etc).

maar zelfs dan, lichaamcompositie opmeten blijft moeilijk, maar door meerdere methoden te gebruiken kun je betere conclusies trekken
              + dat je altijd nog wel wat vocht vasthoud, zeker bij een hoger bf. En dat is niet te meten met een huidplooimeting.
              Owner of the Iron Playground.

Comment

Ja man
                Ik zou je hier dus echt geen zorgen over maken.
                De weegschaal is naar mijn inzien alleen nuttig voor dikke mensen, niet echt voor mensen die al aardig lean zijn en nog wat droger willen komen staan.
                In principe zou je foto's kunnen maken. Of gewoon de spiegel hanteren.
                Om verwarring wat betreft je "water-retentie" te voorkomen, is het van belang op wat voor moment je een foto maakt.
                Stel je voor dat je elke maandag een foto maakt, zorg er dan voor dat je ongeveer dezelfde macro's heb in elk weekend daarvoor. Er kan namelijk een groot verschil wezen in looks afhankelijk van je koolhydraat inname. Als je kh eet houd je meer water vast, als je wat lower carb zal eten stoot je meer water af.
                Dit is ook vaak de reden dat mensen met een "low-carb" dieet de eerste week een paar kilo kwijt zijn in tegenstelling met mensen die een normale hoeveelheid koolhydraten eten. Het heeft dus niets met vet afname te maken.

Een andere optie is met een vetknijper (huidplooimeter) op verschillende delen van het lichaam te laten meten. Dit kan je het beste door een professional laten doen, kan bij sommige gyms, maarja, again, spiegeltje spiegeltje aan de wand wat is de beste methode van het land? DE SPIEGEL :P lol

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X