Onderhoudsbehoefte - Vetverbranding?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Onderhoudsbehoefte - Vetverbranding?

Hallo iedereen,

Ik ben 17 jaar, 1.60m lang en ik weeg 60 kilo. Volgens dietenlijst is mijn vetpercentage 25%

Ik heb (sinds een jaar) besloten om mijn eetgewoonte aan te passen. Ik eet geen chips, snoep etc. meer, maar vooral groente en fruit. Ik ben in een jaar 4 kilo afgevallen, maar ik paste mijn voeding aan, puur voor mijn gezondheid.

Nu zit ik lekkerder in mijn vel natuurlijk en ik wil graag beginnen met sporten. Mijn doel = (vooral) mijn vetpercentage verlagen.

Via giantpt heb ik mijn bmr en onderhoud berekend.
    BMR: 1342
    Onderhoud: 1610 / met activiteitsniveau 1 (weinig of geen training).
    Onderhoud: 1845 / met activiteitsniveau 2 (1-3 dagen per week sport).

Wanneer ik langzaam begin met sporten zou ik activiteitsniveau 2 hebben (denk ik). Maar moet ik nou onder de onderhoudsbehoefte eten om vet te verliezen? Of moet ik extra trainen?

Dus stel; 1845 kcal aan voeding eten en 300-400 calorie verbranden of 1500 kcal aan voeding en daarnaast sporten? Ik weet dat ik ook aan kt moet beginnen naast cardio, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen hoeveel ik moet eten of sporten

Ik ben jullie alvast heel erg dankbaar!

post eens een foto,
    we hebben geen idee hoe je er uit ziet en of je wel moet gaan cutten.

welke sport had je in gedachte?
    voor een mooier, gespierder en slanker lichaam zul je aan krachttraining moeten doen.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Qua sport maakt het mij niet zoveel uit, maar Kettlebell oefeningen lijken mij wel leuk.

Ik zal later in de middag een foto posten.

ps: vergeten om bij te melden maar ik ben een dame

Comment

Als je nog nooit hebt gesport, zou ik persoonlijk kiezen eerst te starten met sporten en op onderhoud eten voor dat activiteitsniveau.

Je kunt dan vet kwijtraken en spiermassa bijkrijgen zonder dat je gewicht verandert. Houd vooral centimeters bij en maak foto's (gewoon voor jezelf). Meet taille, heup, bovenbeen, bovenarm, daaraan zie je dat je afvalt. Afvallen/kilos kwijt raken is niet het voornaamste doel, als je gaat sporten word je strakker. Als de soort sport je niet uitmaakt, doe dan krachttraining. En dan bedoel ik ook echt krachttraining, niet zo'n beetje fitness.

Blijf je resultaten meten dan zie je vanzelf of je nog iets wilt bijstellen. Meet ook vooral echt een paar weken je kcal inname zodat je goed leert hoeveel je nodig hebt, die berekeningen van je behoefte zijn altijd een benadering. Ieder lichaam is anders.

Comment

Met activiteitsniveau 2 (1 tot 3 dagen sporten per week) is mijn onderhoud 1845. Dus nu kan ik om vet te verliezen gewoon beginnen met krachttraining en 1845kcal aan voeding eten, niet meer en niet minder?

Hoelang zou ik krachttrainingen kunnen/moeten doen op een dag?

Erg bedankt trouwens, voor de reacties!

Comment

1. Ja, in dat geval kan je gewoon op die 1845 kcal blijven.

2. Ongeveer drie maal per week een uurtje of zo. Maar ik raad je sterk aan om naar een gym te gaan en aan de instructeurs te vragen om uit te leggen hoe je de oefeningen moet doen. Als je zelf wat gaat aanrommelen resulteert dat vaak in dat je de oefeningen verkeerd aanleert en later blessures oploopt.
            Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik ben idd. van plan om naar een gym te gaan.

Momenteel eet ik rond de 1500kcal en dat vind ik al te veel. Ik probeer een voedingsschema samen te stellen met de tips van bodynet.nl, maar het lijkt alsof ik nooit aan die 1845 kcal kan komen

Maar7en8 had het over cutten. Wanneer wordt er geadviseerd om te beginnen met cutten? Voor wie en wanneer is dit nodig?

Hebben jullie nog tips? Ik waardeer jullie tips zeer!

Comment

Originally posted by SLCN View Post
                Ik ben idd. van plan om naar een gym te gaan.

Momenteel eet ik rond de 1500kcal en dat vind ik al te veel. Ik probeer een voedingsschema samen te stellen met de tips van bodynet.nl, maar het lijkt alsof ik nooit aan die 1845 kcal kan komen

Maar7en8 had het over cutten. Wanneer wordt er geadviseerd om te beginnen met cutten? Voor wie en wanneer is dit nodig?

Hebben jullie nog tips? Ik waardeer jullie tips zeer!
                Wat???? Als man moet je rond de 2500 kcal zitten!
                Geniet, en drink met maten!

Comment

Hierboven had ik vermeld dat ik een vrouw ben

Comment

Zelfs voor een vrouw vind ik 1500 kcal veel te weinig. Misschien vind je het moeilijk om van de ene op de andere dag die 400 kcal extra te eten. In dat geval raad ik je aan om het in stapjes op te bouwen: je begint met de helft erbij (200 kcal), houdt dit een week vol en een week later verhoog je het weer met 200 kcal.
                    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik vond het in het begin ook moeilijk hoor! Nu ik al een tijdje op onderhoud eet vind ik het jammer dat ik niets extra's kan pakken
                      createmybody.net

Comment

Inderdaad het is echt moeilijk, vooral het sporten, ik kan moeilijk achterelkaar doorgaan maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nooit heb gesport. Ik heb mij net ingeschreven bij een fitnessclub, nu moet ik nog kijken welke krachtoefeningen ik kan doen.

Comment

Als je te weinig eet, heb je ook niet genoeg energie om te sporten! Eten op onderhoud bereik je door het geleidelijk aan te verhogen zoals dat bij jou nodig is. Ik weet niet waar je moeite mee hebt, met de hoeveelheid of met het idee dat je bang bent om aan te komen?

Comment

Juist, het idee dat ik aan kom. Maar ik heb er ook moeite mee omdat wanneer ik dingen eet die ik graag eet, zoals broccoli, spinazie etc. nooit aan mijn onderhoudsbehoefte kom. 200gram onbereide broccoli is maar 70 calorie bijvoorbeeld.

Comment

Originally posted by SLCN View Post
                              Juist, het idee dat ik aan kom. Maar ik heb er ook moeite mee omdat wanneer ik dingen eet die ik graag eet, zoals broccoli, spinazie etc. nooit aan mijn onderhoudsbehoefte kom. 200gram onbereide broccoli is maar 70 calorie bijvoorbeeld.
                              onzin, ik eet zo´n 3500 kcals per dag en weeg maar 69 kilo. ik eet meer dan een kilo groente per dag. (ben ook een liefhebber).
                              voeg wat noten en hele eieren aan je schema toe, gooi bijv. een scheutje olijfolie over je groente en doe wat avocado in je salade. gezonde vetten heb je nodig, het maakt je eten lekkerder en het helpt je ook nog eens vet te verbranden! voldoende gezonde vetten eten maken je slank en niet dik zoals de meeste nog altijd denken. (suikers en teveel slechte koolydraten maken je dik)
                              waar wacht je nog op!!
                              Last edited by maar7en8; 10-03-2012, 14:08.
                              “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X