Discussie: spaarstand

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Discussie: spaarstand

Mede forumleden,

Graag zou ik wat info willen over het fenomeen 'spaarstand' of 'survival mode'. Ik merk dat hier zeer veel tegenstrijdige info over bestaat en ik ben op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde artikelen. zal mijn eigen situatie schetsen. Ben op dit moment bezig om die laatste 10 kg af te vallen. dit doe ik door een low kcal dieet (ong 2000 & samengesteld door een dietist). Nu zorg ik dat ik minimaal 130 gr eiwitten eet en train ik drie maal in de week met zware gewichten, voornamelijk compound oefeningen en cardio (hoog tempo hardlopn). Bestaat de spaarstand wel en kan ik op deze manier mijn doel bereiken?

2000 calorieën is geen crashdieet hoor, als ik aan spaarstand en crashen denk, denk ik maar aan mensen die 1000 calorieen eten als het niet minder is... ja en inderdaad dan lijkt me dat je lichaam er alles aan zal doen om je organen draaiende te houden..
    Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Zoek eens op Pubmed.

Comment

de spaarstand (starvation mode) bestaat wel en niet. Hij bestaat wel want er zijn logische verklaringen voor het feit dat je minder verbrand tijdens een zeer laag kcal dieet.

als je heel weinig kcal nuttigt, beweeg je vaak vanzelf een stuk minder. in studies liep dit bij sommigen op tot 300 kcal per dag (die ze minder verbranden per dag, doordat ze onbewust "rustiger" zijn).

daarnaast speelt the thermic effect of food een rol (minder eten is minder verbranden). Je hormoon huishouding verandert, welke op zijn beurt weer effect heeft op je stofwisseling.

Je verliest spier en vetmassa, welke effect heeft op het aantal kcal dat je verbrand. en er zijn nog veel meer redenen waarom je minder gaat verbranden (al dan niet op termijn).
        ----------------------

aan de andere kant bestaat hij ook niet. veel rondom deze term zijn verhaaltjes, metaforen die niet opgaan en verzinsels van sommige "experts".

Nee je mag nooit onder zoveel kcal eten, want dan gaat je lichaam direct in de spaarstand. Je hebt 1 dag maar 1000 kcal gegeten en de dag erna was je een kilo zwaarder? ja logisch duh je lichaam ging in de spaarstand blablabla.

sommige mensen denken dat als ze 1-2 dagen veel te weinig eten, dat ze dan direct in de spaarstand komen, dat hun lichaam alle voeding gaat opslaan, en dat hun lichaam direct transformeert in een magazijn om alles in op te slaan. dit is natuurlijk onzin.

Het 'aanpassen' van de stofwisseling (welke gebeurt via meerdere mechanismen), is iets wat altijd zal optreden. Hoe snel dit gebeurt is echter afhankelijk van een hele reeks aan factoren. maar mits er niet zeer extreem gedieet wordt, is dit iets wat toch wel enige tijd kost.

wordt er extremer gedieet (60% van behoefte of nog minder) en worden er geen refeeds gedaan, dan kan het het in de extreemste gevallen al na 4-5 dagen in merkbare mate optreden.

Hoelang dit duurt is per mechanisme verschillend.
        ------------------------------------------
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Leptine is één van de factoren die een rol speelt in het minder worden van de stofwisseling tijdens een dieet. hoe dit mechanisme in elkaar zit en meer lees je hier:

Bodyweight Regulation: Leptin Part 1 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Bodyweight Regulation: Leptin Part 2 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Bodyweight Regulation: Leptin Part 3 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Bodyweight Regulation: Leptin Part 4 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

The Hormones of Bodyweight Regulation: Leptin Part 5 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Bodyweight Regulation: Leptin Part 6 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Zeer heldere uitleg, bedankt! Ik ga de stukken vanavond even doorlezen . Wellicht dat jij feedback kunt geven over mijn situatie. Ben dus nu een klein maandje bezig met een laag calorie dieet, rustdagen 1800 Kcal, sportdagen 2200 kcal, samengesteld door een dietiste, waarbij ik ong 130 gr eiwitten eet, 250 gr KH en 50 gr vetten. De producten die ik nuttig zijn door haar aangeraden. Complexe kh, gezonde vetten en eiwitten in de vorm van magere kwark, kipfilet beleg etc. Plus slik ik multivitamine Dus ik ga er vanuit dat dit goed zit. Alcohol gebruik heb ik geminimaliseerd. Max 5 glazen per week.

Op dit moment weeg ik zo'n 100 kg. Huidplooimeting wees VP uit van 17,9% en volgens een dergelijke weegschaal 24,4%.

Trainingsschema ziet er als volgt uit.
            3x wekelijks krachtttraining, waarbij ik de ene keer 5x5, andere x 3x8 hanteer. De oefeningen bestaand uit compound oefeningen. Daarna nog 20 min HIIT cardio.
            Weekends loop ik 8KM hard, op een zo hoog mogelijk tempo.

Nu is eigenlijk mijn vraag of dit een schema is waarbij ik mijn doelen kan bereiken. Ik heb absoluut geen extreme doelen, wil alleen graag nog een paar kilo kwijt, zonder natuurlijk spiermassa kwijt te raken en wil het liefst ook niet te gefocused zijn op voeding etc.

Comment

Verdeel je maaltijden gewoon, eet elk 3 uur zo houd je je metabolisme op peil en voorkom je dat je lichaam in "survival mode" gaat.

Comment

Originally posted by Oink View Post
                Verdeel je maaltijden gewoon, eet elk 3 uur zo houd je je metabolisme op peil en voorkom je dat je lichaam in "survival mode" gaat.
                Dit doe ik al.

Comment

Originally posted by Gonzo View Post
                  Dit doe ik al.
                  Dan hoef je je geen zorgen te maken om de spaarstand

Comment

Originally posted by Oink View Post
                    Dan hoef je je geen zorgen te maken om de spaarstand
                    onzin: maaltijd frequentie heeft geen invloed op metabolisme.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                      O nee? Het vertraagd je metabolisme als je zeg maar alleen ontbijt en avond maal eet

Comment

Zou vaker eten niet bijdragen aan een hoger kcal verbruik, omdat je vaker aan het eten bent of zou dat niet uitmaken, omdat je hetzelfde volume naar binnen werkt in een dag, maar enkel over een groter aantal maaltijden..?
                        "Straight outta gym"

Comment

En je metabolisme gaat er ook op achteruit als je slaapt en bv ontbijt mist dus 4-6 maaltijden per dag helpt zeker tegen de spaarstand

Comment

lees dit eens:
                            Meal Frequency and Energy Balance | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Wat je zegt is dus onzin.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                              Kan je dit even uitleggen? Vind het wel interessant.

Ik lees vaak dat je het lichaam moet vergelijken met een kacheltje.
                              Telkens je er hout insteekt dan blijft het aan.

Als je nu bv 6 keer per dag kleine hoeveelheden zou eten, dan blijft je kacheltje altijd lichtjes branden.

Maar als je nu 3 keer een grote hoeveelheid eet, dan brandt het kacheltje meteen veel harder per keer en zou de hoeveelheid calorieën die je uiteindelijk verbrandt hetzelfde zijn op het einde van de dag bij de twee verschillende manieren van eten?

Want eerlijk gezegd vind ik meerdere keren per dag eten gewoon handig als je niet in één keer genoeg weg krijgt en je niet aan de hoeveelheid komt die je zou moeten hebben.

Moeilijk uit te leggen dus ik hoop dat je het begrijpt.
                              Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X