Stevia. Het gezonde alternatief voor suiker en aspartaam

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stevia. Het gezonde alternatief voor suiker en aspartaam

Dit goede wekte mijn interesse na het lezen van de zoetstofthread. Het is op dit moment helaas nog onduidelijk of aspartaam nou wel of geen gezondheidsnadelen kent. Stevia is echter een alternatief wat gezondheidsvoordelen kent.

Om een stukje te citeren:

De voordelen van stevioside als zoetstof zijn talrijk: het is 100% natuurlijk, stabiel, bevat geen calorieën, reduceert tandbederf en het kan worden gebruikt door diabetici, fenylketonurie-patiënten (een stofwisselingsziekte die een streng dieet vereist; deze patiënten mogen bijvoorbeeld geen aspartaam - een kunstmatige zoetstof ter vervanging van suiker - gebruiken), mensen met overgewicht, en natuurlijk ook door iedereen. Hoge concentraties stevioside verlagen de bloeddruk bij hypertensie, terwijl de biochemische parameters van het bloed niet veranderen. Er werden nooit nadelige effecten waargenomen, en het nemen van stevioside had geen invloed op de mannelijke potentie. Daarenboven bezitten hogere steviosideconcentraties mogelijkheden voor de behandeling van type 2 diabetes.
    Een tweetal links met meer info:

AFpunt Pointless Forum | Filosofie | Poezie | Kunst | Gezondheid | Spiritualiteit | Stevia als suikervervanger

Stevia - suikervervanger

Stevia kan je ondanks de Europese wetgeving (die het middel om vage reden niet als voedingsmiddel toelaat) wel gewoon kopen. 3,5gr stevia staat gelijk aan 1kg suiker qua 'zoetkracht'. 50gr stevia kost 14,-

Steviamarkt voor stevita en stevia

Ik ga het binnenkort iig proberen

Steviaconcentraat wordt met name in Japan als zoetstof voor frisdranken gebruikt in tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen zoals Aspartaam. Alhoewel stevia in de landen van herkomst al eeuwen wordt gebruikt als zoetstof, is toepassing van stevia in geconcentreerde vorm (stevioside) in levensmiddelen binnen Europa niet toegestaan. Dit omdat de veiligheid van Stevia volgens de Wetenschappelijke Voedings Commisie van de Europese Unie niet vaststaat.

Zou het je nog maar even beter nalezen als ik jou was..
    Btw Aspartaam geen gezondheidsnadeel, ze zeggen dat het kankerverwekkend is bij inname bepaalde hoeveelheden.
    Flexcup 2012: 2e Plaats C Klasse -80kg

Comment

Wat moet ik beter nalezen dan? Volgens mij ben jij degene die mijn stuk niet goed heeft gelezen. No offence verder

mbt aspartaam kan op dit moment trouwens nog niks definitiefs gezegd worden.

Comment

Ow yeah, sorry! Verkeerd gelezen!

Tja.. in welke hoeveelheden nog niet maar dat is voor ieder he
        Flexcup 2012: 2e Plaats C Klasse -80kg

Comment

@ Kevf

50gr stevia kost 14,- = per kilo 280.- euro
          Food-Info.net> Zoetstoffen > Stevioside (Stevia)

Aspartaam kost per kilo ± 14.- euro.
          Food-Info.net> Zoetstoffen > Aspartaam

Comment

dus? Aspartaam is ten eerste niet van aangetoond dat het gezondheidsvoordelen heeft. Het kan zelfs zo zijn dat het nadelen heeft. (lezen jullie uberhaupt de door mijn gegeven info mbt de voordelen wel?) Daarnaast staat 50 gr stevia gelijk aan bijna 15kg suiker.

damn heb bijna het gevoel me te moeten verdedigen, alhoewel ik alleen maar een gezond alternatief aandraag

Comment

stevia is idd een gezonde zoetstof, puur natuur en geen chemische-gechlooreerde-gekatalyseerde- rotzooi

nee en idd de meeste mensen op dit forum zullen totaal geen last hebben van aspartaam of wat dan ook, omdat ze gezond leven; goed gebalanceerde voeding, genoeg beweging, rust hebben.

maar om mij heen zie ik steeds meer mensen last hebben van alles en nog wat, veel mensen met overgewicht ondanks de light-produkten.
              vroeger (mmm ik lijk mijn oma wel), voor zover ik mij kan herinneren aten we veel vet en suiker, maar overgewicht was niet zo'n probleem als dat het nu is

Ik denk dat er met al die chemische troep bakken met geld wordt verdient, maar wacht maar totdat er een begint met stevia op grote schaal te verkopen dan stappen alle aspartaam producenten ook opeens over......

Comment

Ziet er best goed uit. Probleem is dat ik geen zoetekauw meer ben, dus heb geen suiker of vervangers nodig.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik eigenlijk ook nauwelijks en ga het dus ook niet veel gebruiken. Echter als ik een keer een smokkelmaaltijd wil of een keer wat lekkers ga bakken, of gewoon voor de famillie en natuurlijk door de kwark

Comment

Kreeg een zeer nette beschrijving in mijn mail!

Stevia-extract is een ruw extract. Het is door kookprocessen verkregen uit
                    de gedroogde bladeren van de steviaplant. Er is alcohol aan toegevoegd voor
                    conservering. Het is een bruine vloeistof met een kruidige smaak die
                    ongeveer 30 x zoeter is dan suiker. In thee bijv. is dat lekker, maar in
                    koffie niet. Het is dan vrij bitter. Het extract hebben wij zelf in
                    productie. Het extract zit in een druppelflacon, dat is goed te doseren.

Het extract kan goed uitwendig worden toegepast voor de behandeling van
                    kleine wondjes, acné en eczeem. De vloeistof op de huid aanbrengen, een
                    halfuurtje laten intrekken en dan afspoelen.

Stevioside is wit poeder. Het is een geraffineerd distillaat van het
                    extract. Er zijn verder geen stoffen toegevoegd en heeft geen bijsmaak. Het
                    is ong. 300 x zoeter dan suiker. Het is in koffie wel goed te gebruiken.

De dosering in dranken is lastig, je moet er mee om leren gaan. De
                    achterkant van een theelepeltje in de stevioside dopen is voldoende voor een
                    kopje thee of koffie.

Sinds kort hebben wij ook stevioside oplossing 12 % in ons assortiment. Het
                    is een oplossing van stevioside in water. Dit is een heldere vloeistof, die
                    wel goed is te doseren in koffie of thee. 1 a 2 druppels staan voor een
                    klontje suiker. Aan stevioside oplossing is geen alcohol toegevoegd.

Met zowel het extract als de stevioside kun je bakken en koken. Het is
                    hittestabiel tot 200 graden en overal inzetbaar waar je anders suiker voor
                    zou gebruiken.

Om met stevioside te bakken is een kwestie van leren. Je kunt het eigenlijk
                    niet in gewichten uitdrukken, maar op smaak doseren. Met kleine beetjes
                    beginnen en gewoon uitproberen. De meeste beslagen zijn vooraf prima te
                    proeven.

De producten zijn ongeveer 2 jaar houdbaar,mits steeds goed afgesloten.

Op de verpakking van het extract staat dat het voor uitwendig gebruik is.
                    Dat is om het extract op de markt te kunnen houden in europa: Binnen europa
                    is het voor uitwendig gebruik wel toegestaan, maar niet als zoetstof.

Stevia is vrij van koolhydraten en heeft ook geen calorieën. Het gebruik van
                    stevia heeft zelfs een bloedsuikerregulerend effect.
                    Voor diabetici is het hierdoor dus zeer geschikt. Wat wel van belang is te
                    realiseren dat je als je met stevia bakt of kookt de glycemische index van
                    de voedingsmiddelen niet meer overeenkomt met wat er in recepten over
                    beschreven wordt. Het is moeilijk te bepalen hoeveel koolhydraten er dan nog
                    in bijv. een koekje zitten. Dat moet dus leren. Het is dus afhankelijk van
                    de creativiteit van de diabetespatiënt of het geschikt is.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X