Enkele vragen voor jullie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Enkele vragen voor jullie

Goed om te beginnen zal ik zeggen dat ik geen bodybuilder ben, maar een duursporter. Ik stel mijn vraag hier omdat jullie veel verstand hebben van spieren en proteine. Ik hoop dat het geen kwaad kan, vragen staat vrij toch?

Ik sport 4x op een dag, ik weet het is veel, maar het is voor mij de snelste manier om te herstellen van een aandoening. Als ik weer goed genoeg hersteld ben zal het weer 1 of 2 x per dag zijn, aangezien ik dan mijn opleiding hervat. Ik slik ook nog 2 soorten medicatie, waarvan ik er eentje altijd zal houden. Dit verzwakt mijn conditie en spieren iets.

Ik zal eerst even vertellen wat ik doe aan sport, en dan wat ik eet, daarna stel ik mijn vragen.

Sport:

13:00 - 15 tot 35 Km Wielrennen/Speedskaten
    16:00 - 3 Km Duurloop Hardlopen
    19:00 - 15 tot 35 Km Wielrennen/Speedskaten
    22:00 - 3 Km Duurloop Hardlopen

Op de woensdagavond een voetbaltraining van anderhalf uur en op de zondag een voetbalwedstrijd. Op die 2 dagen pak ik meestal wat meer rust. Ik sport al mijn hele leven verder, 17 jaar voetbal, 8 jaar speedskaten, 6 jaar hardlopen, 2 jaar wielrennen. Sinds 2002 heb ik altijd elke dag 1 keer gesport.

Met speedskaten train je meerdere spiergroepen. Met wielrennen vooral je benen en ook je buik. Het gaat verder voornamelijk om de beenspieren.

Dit lijkt enorm veel, maar ik heb me er altijd goed bij gevoeld. Ik ging alleen wel eten als een idioot, en vaak slechte dingen zoals koeken, snoep en toetjes. Mijn lichaam bleef altijd strak. Nou gebruik ik sinds kort proteine, en ik heb de verkeerde waarschijnlijk, maar goed die moet even op. Het is een 3 componenten eiwit met:

⇒Micro Ultra Filtered Whey Proteine
    ⇒Egg Proteine
    ⇒Caseine

ze zeggen dat er minimaal 90 procent eiwitten in zitten. Nou goed ik gebruik dus iedere keer na het sporten een shake. 4x per dag dus en mijn hongergevoel is voor het grootste gedeelte verdwenen. Ik gebruik de proteine trouwens voor spierherstel (en opbouw is natuurlijk ook leuk, maar niet zo extreem als die opgepompte bodybuilders :-D) Dit eet ik nu dus verder (sinds ik die koeken en zo laat dus):

Ontbijt: Herbalife Shake (18 Gram Eiwitten, waarvan 9 soja eiwit
    12:00: 6 Boterhammen met Appelstroop
    voor de 2e keer sporten: een Banaan
    Avondeten: Flink veel aardappelen en groente, en een stuk vlees
    voor de 4e keer sporten: een Banaan

Ik doe aan Herbalife, met de daarbij behorende vezeltabletten, N-R-G pillen (Guarana) en multivitamine. Verder slik ik 5 Visolie pillen per dag, ieder met 400 mg Epa en 200 Dha (aanraden van dokter)

Als de Pure Protein 90 op is, ga ik een whey isolaat gebruik van eiwitpoeder.nl. Whey Premium heet het.

Nou zijn mijn vragen:

1) Zijn Proteine 4 Proteine Shakes per dag niet teveel?
    2) Word ik er niet dik van?
    3) Zitten er al genoeg eiwitten in mijn voeding (geen idee hoe ik dat precies uit moet rekenen, op voedingswaardetabel.nl kan ik wel een schatting maken, maar het gaat er toch om juist na de sport eiwitten te nemen?
    4) Zou ik een halve of een hele shake moeten nemen na het hardlopen?
    5) Doe ik er verstandig aan om te kiezen voor een whey isolaat ipv een 3 componenten eiwit met o.a vetraagde opname?
    6) Waarom zegt voedingscentrum.nl dat zelfs voor krachtsporters proteine overbodig is, omdat ze al genoeg eten?
    7) Het is toch zo dat je lichaam maar 25 gram eiwit per 3 uur kan verwerken?

Ik ben 1m88, 23 jaar en ik jojo altijd een beetje tussen de 70 en 75 kg.
    Last edited by Tiemen; 05-11-2008, 18:09.

Herbalife is rommel. Laat ik daar eerst maar eens op beginnen te zeiken.
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Beter eten. Een duursporter zal zo aan de 3000-4000kcal komen. Wat jij eet is net 25% daar van. En dat is meteen het antwoord op al je andere vragen. Bent ondermaats bezig en hoeft niet druk te maken dat je dik wordt :P
      Last edited by Falstyr; 05-11-2008, 18:19.

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
        Herbalife is rommel. Laat ik daar eerst maar eens op beginnen te zeiken.
        Ben ik niet met je eens. In de shake zitten alle voedingstoffen die je nodig hebt. De N-R-G tabletten geven je echt heel veel extra uithoudingsvermogen. Vezel tabletten reinigen de darmen. Is mij aangeraden voor mijn gezondheid. Het is geen voeding voor bodybuilders, dat weet ik.

Maar goed, ik wil geen herbalife discussie, daar heeft iedereen zijn mening over. Herbalife is wel een commercieel iets geworden met veel slechte distribiteurs, het produkt is goed, naar mijn idee.

Maar graag antwoord op mijn vragen, zou ik zeer blij mee zijn

Comment

Hallo,

Ik vind dat deze tekst: "Beter eten. Een duursporter zal zo aan de 3000-4000kcal komen. Wat jij eet is net 25% daar van. En dat is meteen het antwoord op al je andere vragen. Bent ondermaats bezig en hoeft niet druk te maken dat je dik wordt :P " Helemaal klopt

ETEN VERDOMME

Comment

Even voor de volledigheid. 2 zakken chips per week, op dinsdag ipv groente flink veel macaroni of nasi. 2 koeken per week. 1 mona toetje van de maand per week. nog steeds niet voldoende neem ik aan. Als ik meer eet dan dat ik nu doe dan komt er een vet laag over mijn buik.

Zouden jullie eens willen reageren op de volgende quotes van het voedingscentrum

Veel krachtsporters zijn zich er vaak niet bewust van dat een te royaal gebruik van eiwitrijke voedingsmiddelen kan leiden tot een te hoge energieopname waarbij het teveel wordt omgezet in vetweefsel.

Krachtsporters hebben geen speciale eiwitrijke voedingsmiddelen of preparaten nodig. De gemiddelde voeding in Nederland bevat al meer eiwit dan wordt aanbevolen. Bovendien eten sporters meer omdat ze meer energie verbruiken. En met deze grotere hoeveelheid voedsel krijgen ze ook meer eiwitten binnen.

Aanvulling van de voeding met aminozuren in de vorm van capsules of poeder verbetert de sportprestaties niet en is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid

Ben benieuwd hoe jullie die quotes tackelen

Comment

Originally posted by Tiemen View Post
              Goed om te beginnen zal ik zeggen dat ik geen bodybuilder ben, maar een duursporter. Ik stel mijn vraag hier omdat jullie veel verstand hebben van spieren en proteine. Ik hoop dat het geen kwaad kan, vragen staat vrij toch?

Ik sport 4x op een dag, ik weet het is veel, maar het is voor mij de snelste manier om te herstellen van een aandoening. Als ik weer goed genoeg hersteld ben zal het weer 1 of 2 x per dag zijn, aangezien ik dan mijn opleiding hervat. Ik slik ook nog 2 soorten medicatie, waarvan ik er eentje altijd zal houden. Dit verzwakt mijn conditie en spieren iets.

Ik zal eerst even vertellen wat ik doe aan sport, en dan wat ik eet, daarna stel ik mijn vragen.

Sport:

13:00 - 15 tot 35 Km Wielrennen/Speedskaten
              16:00 - 3 Km Duurloop Hardlopen
              19:00 - 15 tot 35 Km Wielrennen/Speedskaten
              22:00 - 3 Km Duurloop Hardlopen

Op de woensdagavond een voetbaltraining van anderhalf uur en op de zondag een voetbalwedstrijd. Op die 2 dagen pak ik meestal wat meer rust. Ik sport al mijn hele leven verder, 17 jaar voetbal, 8 jaar speedskaten, 6 jaar hardlopen, 2 jaar wielrennen. Sinds 2002 heb ik altijd elke dag 1 keer gesport.

Met speedskaten train je meerdere spiergroepen. Met wielrennen vooral je benen en ook je buik. Het gaat verder voornamelijk om de beenspieren.

Dit lijkt enorm veel, maar ik heb me er altijd goed bij gevoeld. Ik ging alleen wel eten als een idioot, en vaak slechte dingen zoals koeken, snoep en toetjes. Mijn lichaam bleef altijd strak. Nou gebruik ik sinds kort proteine, en ik heb de verkeerde waarschijnlijk, maar goed die moet even op. Het is een 3 componenten eiwit met:

⇒Micro Ultra Filtered Whey Proteine
              ⇒Egg Proteine
              ⇒Caseine

ze zeggen dat er minimaal 90 procent eiwitten in zitten. Nou goed ik gebruik dus iedere keer na het sporten een shake. 4x per dag dus en mijn hongergevoel is voor het grootste gedeelte verdwenen. Ik gebruik de proteine trouwens voor spierherstel (en opbouw is natuurlijk ook leuk, maar niet zo extreem als die opgepompte bodybuilders :-D) Dit eet ik nu dus verder (sinds ik die koeken en zo laat dus):

Ontbijt: Herbalife Shake (18 Gram Eiwitten, waarvan 9 soja eiwit
              12:00: 6 Boterhammen met Appelstroop
              voor de 2e keer sporten: een Banaan
              Avondeten: Flink veel aardappelen en groente, en een stuk vlees
              voor de 4e keer sporten: een Banaan

Ik doe aan Herbalife, met de daarbij behorende vezeltabletten, N-R-G pillen (Guarana) en multivitamine. Verder slik ik 5 Visolie pillen per dag, ieder met 400 mg Epa en 200 Dha (aanraden van dokter)

Als de Pure Protein 90 op is, ga ik een whey isolaat gebruik van eiwitpoeder.nl. Whey Premium heet het.

Nou zijn mijn vragen:

1) Zijn Proteine 4 Proteine Shakes per dag niet teveel?
              2) Word ik er niet dik van?
              3) Zitten er al genoeg eiwitten in mijn voeding (geen idee hoe ik dat precies uit moet rekenen, op voedingswaardetabel.nl kan ik wel een schatting maken, maar het gaat er toch om juist na de sport eiwitten te nemen?
              4) Zou ik een halve of een hele shake moeten nemen na het hardlopen?
              5) Doe ik er verstandig aan om te kiezen voor een whey isolaat ipv een 3 componenten eiwit met o.a vetraagde opname?
              6) Waarom zegt voedingscentrum.nl dat zelfs voor krachtsporters proteine overbodig is, omdat ze al genoeg eten?
              7) Het is toch zo dat je lichaam maar 25 gram eiwit per 3 uur kan verwerken?

Ik ben 1m88, 23 jaar en ik jojo altijd een beetje tussen de 70 en 75 kg.
              1 4 vind ik best veel ja, je moet niet alles uit je shakejes halen.
              2 Eiwitten worden niet snel omgezet in vet, omdat het energie kost om eiwitten om te zetten in energie.
              3 Eiwitten moet je de hele dag over nemen, niet alleen na het sporten.
              4 Een halve of hele shake? wat moet dat voorstellen?
              5 S ochtends zou ik voor whey gaan, na de training ook.
              6 Hoe weet het voedingscentrum dat een krachtsporter genoeg eiwitten binnen krijgt, als ze niet eens weten wat hij eet? Eiwitshakejes zijn een goeie aanvulling als je de eiwitten niet uit je voeding kunt halen. Of een whey shake, als je snel eiwitten nodig hebt. Bovendien kom je door shake goedkoper aan je eiwitten, dan met normale voeding. Wat niet wegneemt dat je wel normaal moet gaan eten en suplementen niet als voedselvervanger moet gebruiken, alleen als aanvulling.
              7 Bullshit! je lichaam kan wel meer dan 25 gram per 3 uur verwerken. Is een oude mythe, die al lang is ontkracht.

Ik drink trouwens ook alleen shakejes als ik snel eiwitten nodig heb. De andere eiwitten haal ik gewoon uit mijn voeding.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                Een halve of hele shake? wat moet dat voorstellen?
                Nou als 4 teveel is, lijkt mij het hardlopen van 3 Km een mindere inspanning dan het wielrennen/speedskaten. Dus ipv 25 gram pure eiwitten, 12,5. Wat is beter volgens jou?
                Last edited by Tiemen; 05-11-2008, 19:15.

Comment

*zucht* het is lastig de energie op te brengen aangezien het allemaal al zo vaak ontkracht is.

1. Je moet meer eten. Wat jij op noemt is kattenpis. Als je fatsoenlijk en intensief sport verbruik je wat je eet. Enig verschil met een krachtsporter en duuratleet is dat een duuratleet meer koolhydraten moet wegwerken om zijn spierglycogeen goed bevoorraad te houden om langdurig te kunnen presteren. En dat in tegenstelling tot een krachtsporter/bodybuilder die aan 250-300gr koolhydraten op een dag voldoende heeft om 60-90mins bezig te zijn. Kortom...EET MEER en gebruik niet die smoes van: "ja ik zet dan een vetlaag aan"...ga je sport dan eens fatsoenlijk beoefenen. Want als jij op dat beetje wat jij binnenkrijgt gaat sporten zullen je prestaties alles behalve langdurig intensief zijn om echt goed mee te kunnen met eventuele competities.

2. Je moet zoveel mogelijk voedingsstoffen uit voeding halen en NIET uit shakes. Shakes zijn supplementen...of te wel AANVULLING op je gewone voeding. Dus zorg dat je 2.5gr eiwit per 1kg vet vrije massa eet op een dag. Haal zoveel mogelijk er van uit gewone voeding zoals vlees, eieren, kwark. Proteine shakes zijn alleen als aanvulling en voor snelle aminozuren voor en na het sporten.

3. Als je duursporter bent moet je regelmatig snelle koolhydraten in de vorm van een banaan/dextro tijdens je sport nemen en niet alleen er voor en er na. Wederom om je spierglycogeen vol te houden zodat je kunt presteren op langere duur.

4. Om terug te komen op punt 2...ik heb geen zak te maken met een voedingscentrum met zogenaamde experts die er negen van de tien keer naast zit omdat ze nog theorie gebruiken van de vorige eeuw. Er zijn in de tussentijd al nieuwe onderzoeks resultaten naar voren gekomen waarin wordt aangetoond dat meer eiwit inname, binnen perken, meer vetverlies stimuleerd en meer spieraanzet. En dan mag een voedingscentrum denken wat ze willen. Maar vaak zijn het vadsige mensen met outdated theoretische kennis die dat soort instituten leiden. Niet echt iets waar we wat van aan moeten trekken als je verder in de materie verdiept

Daarnaast weten die mensen niet eens wat we daadwerkelijk eten en wat we qua behoeftes hebben. Heb je ooit iemand 6000-10000kcal weg zien eten? Op den duur moet je zoveel eten dat je niet meer kan rondkomen met normale voeding en dan zijn shakes e.d. een uitkomt ter aanvulling.

Daarnaast zet proteine overschot zich niet zo snel om in vet. Het zet zich eerder om in warmte die je lichaam dan uitstoot. Ongebruikte koolhydraten worden sneller opgeslagen in de vetcellen.

Je lichaam kan meer dan 30gr eiwit per uur of 3 uur weg werken. Is ook een oude mythe die al tig keer weerlegd is. Toevallig is het zo dat men 30-50gr eiwit per maaltijd eet. Niet omdat het lichaam niet meer dan dat aan kan, maar puur omdat het qua verdeling over de maaltijden gelijk verdeeld is. En dat zorgt voor een geleidelijkere afgifte aan het lichaam. Daarnaast is je lichaam effectiever met voedingsstoffen als je het in bepaalde samenstellingen eet. Zoals eiwit/vet of eiwit/koolhydraten.

Comment

Ik zal het nog een keer melden:

HERBALIFE IS ROMMEL!

Zo..en wat jij daar verder ook op te zeggen hebt: Ik geloof er toch geen bal van.
                    Het is een placebo product. Dat is wat ik WEET.
                    Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
                      Ik zal het nog een keer melden:

HERBALIFE IS ROMMEL!

Zo..en wat jij daar verder ook op te zeggen hebt: Ik geloof er toch geen bal van.
                      Het is een placebo product. Dat is wat ik WEET.
                      Durf duidelijke taal te vragen
                      De waarheid kan erg hard zijn

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                        *zucht* het is lastig de energie op te brengen aangezien het allemaal al zo vaak ontkracht is.

Kortom...EET MEER en gebruik niet die smoes van: "ja ik zet dan een vetlaag aan"...ga je sport dan eens fatsoenlijk beoefenen. Want als jij op dat beetje wat jij binnenkrijgt gaat sporten zullen je prestaties alles behalve langdurig intensief zijn om echt goed mee te kunnen met eventuele competities.
                        Bedankt voor je antwoord, maar hier moet ik toch even wat op zeggen. Als ik meer eet dan wat ik nu eet zet ik een vetlaag aan. Eet ik dit, dan blijft mijn lichaam strak. Dat is geen smoes, dat gebeurt. Ten tweede ik ben benaderd door de nr 5 van het NK hardlopen om mee te gaan trainen en ook door de nr 2 speedskating van NK 2007. Ik loop 3 Km in 9 min, ik doe over een afstand van 33 km speedskaten 1u03, 36 km fietsen in 1u06. Hoe weet jij wat mijn prestaties zijn? De reden dat ik nog niet begonnen ben naast het voetballen (waar ik me onvermoeibaar voel door al het sporten) speedskating wedstrijden te gaan rijden is omdat ik momenteel een aandoening heb (die mijn sportprestaties niet aantast). Je hoeft me niet te geloven, dat maakt me ook niets uit.

Ik ben blij met je antwoord, maar dit stukje vind ik een beetje kortzichtig.

Ik heb verder nog 1 vraag, voor spierherstel, is het dan nodig om iedere keer een whey isolaat te nemen vlak na de training, of volstaat voeding na de training voor spierherstel. Sorry dit is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik dus iedere keer nadat ik sport een whey isolaat neem kom ik op 100 gram eiwit uit shakes, en dit lijkt me ook niet de bedoeling. Zou je mij hierop nog 1x duidelijk antwoord kunnen geven hoe het zit met whey shakes en spierherstel (ook al is het dubbel op). Zou ik zeer op prijs stellen.

Comment

Bedankt voor je antwoord, maar hier moet ik toch even wat op zeggen. Als ik meer eet dan wat ik nu eet zet ik een vetlaag aan. Eet ik dit, dan blijft mijn lichaam strak. Dat is geen smoes, dat gebeurt. Ten tweede ik ben benaderd door de nr 5 van het NK hardlopen om mee te gaan trainen en ook door de nr 2 speedskating van NK 2007. Ik loop 3 Km in 9 min, ik doe over een afstand van 33 km speedskaten 1u03, 36 km fietsen in 1u06. Hoe weet jij wat mijn prestaties zijn? De reden dat ik nog niet begonnen ben naast het voetballen (waar ik me onvermoeibaar voel door al het sporten) speedskating wedstrijden te gaan rijden is omdat ik momenteel een aandoening heb (die mijn sportprestaties niet aantast). Je hoeft me niet te geloven, dat maakt me ook niets uit.

Ik ben blij met je antwoord, maar dit stukje vind ik een beetje kortzichtig.

Ik heb verder nog 1 vraag, voor spierherstel, is het dan nodig om iedere keer een whey isolaat te nemen vlak na de training, of volstaat voeding na de training voor spierherstel. Sorry dit is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik dus iedere keer nadat ik sport een whey isolaat neem kom ik op 100 gram eiwit uit shakes, en dit lijkt me ook niet de bedoeling. Zou je mij hierop nog 1x duidelijk antwoord kunnen geven hoe het zit met whey shakes en spierherstel (ook al is het dubbel op). Zou ik zeer op prijs stellen.
                          Tiemen.. je hebt 9 berichten geplaatst.. en niet eens zinvolle in mijn ogen.. want alles wat je vraagt.. kan je vinden in de stickies of op inet..

grtz

Comment

Originally posted by MasterTuning View Post
                            Tiemen.. je hebt 9 berichten geplaatst.. en niet eens zinvolle in mijn ogen.. want alles wat je vraagt.. kan je vinden in de stickies of op inet..

grtz
                            je leest een hoop verschillende berichten en dan wil je wel eens weten wat in de praktijk nu waar is, vandaar dat ik het vraag. Wat zijn stickies?

Comment

je leest een hoop verschillende berichten en dan wil je wel eens weten wat in de praktijk nu waar is, vandaar dat ik het vraag. Wat zijn stickies?
                              de met punaise aangegeven onderwerpen.. BV.. deze: Sticky onderwerpen - Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness discussieforums

zo zie je wat een sticky is en die vind je op meerdere boards terug..

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X