Klaar met cutten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bedankt jongens, ik heb er zin in.

Een snack als tussendoortje kan af en toe geen kwaad neem ik aan?

Aangezien ik toch 4 keer per week train en een 'junkdag' zo overdreven vind.

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
      Ja het is mogelijk, gisteren ofzo had iemand het helemaal uitgelegd maar ben beetje vergeetachtig aan het worden wie het precies zei.
      met cleanbulken is het wel haalbaar maar je groeit minder snel als je zou bulken en dan weer cutten.

Je groeit minder snel?
      Kan je dat uitleggen?
      Door extra vet aan je lichaam groeien je spieren ook makkelijker?

Volgens mij is dat niet zo.
      Ik heb die mening althans totaal niet.
      Cleanbulken zoals dat genoemd wordt geloof ik heilig in.
      Anders gezegd "de weg is nu eenmaal lang". Meer dan 2,5 (gemiddeld) per jaar kom je toch niet aan (schone spiermassa). Met vaak uitzondering als je een jaar of 17 bent, maar extra vet aankomen heeft volgens mij geen invloed op het proces van spieren opbouwen.

En ik ben niet de enige die er zo over denkt!
      Bodybuilding Myth: Bulking And Cutting

Maar goed, ik geloof dat er nog steeds meer mensen zijn die wel in bulken geloven, dus wie ben ik.

Comment

Met meer lichaamsgewicht (ook meer vet), zul je meer gewicht kunnen verplaatsen op veel oefeningen zoals squat en bankdrukken.

Doordat je meer gewicht kunt gebruiken, kun je je spieren zwaarder prikkelen. zwaarder prikkelen van spieren kan tot meer spiergroei lijden.

Met bulken zorg je dat je lichaam altijd genoeg bouwstoffen heeft om spiermassa op te bouwen. Als je minder eet, zullen er momenten zijn waar je lichaam liever nog wat had gehad, maar dit niet tot zijn beschikking heeft. Tijdens een clean bulk (waarin je minder veel boven behoefte eet als bij een normale bulk) zul je niet in optimaal tempo in spiermassa aankomen (En de vraag is vanaf welk punt het toevoegen van extra kcal voor een bepaald individu geen of te weinig meerwaarde heeft vergeleken met de nadelen die dit met zich meebrengt zoals vettoenname).

als ik een behoefte heb van 2850 kcal (ongeveer), en met 3000 kcal tot me nemen in een jaar 2.5 kilo cleane spiermassa kan pakken.

Of ik kan met 3300 kcal tot me nemen in een 10 maanden 4 kilo spiermassa pakken, maar daarbij ook nog 4 kilo vet. (dat vet is in twee maanden cutten ook weer weg). dan zou ik in een jaar meer kunnen bereiken als ik niet clean bulk.

stel ik zou dan met een behoefte van 2850 kcal. een 3650 kcal tot me nemen. ik zou in 10 maanden 5 kilo spiermassa pakken, maar ook een 10 kilo vetmassa. (waar je 5 maanden voor moet cutten). Je pakt in die 10 maanden dan wel meer spiermassa, maar de extra kcal zijn het niet waard omdat vettoename veel groter is ivm de extra spiertoenname bij een kleiner kcal overschot.

In het algemeen werkt het het best voor de meesten om 500 kcal boven of onder behoefte te eten als ze willen bulken/cutten. (ik heb een keer iets gelezen over dat endomorphs het beste 10% boven behoefte kunnen eten tijdens een bulk, en 20% onder behoefte eten tijdens een cut. Terwijl ecto's juist in een cut beter maar 10% onder behoefte kunnen eten, en tijdens een bulk juist beter 20% boven behoefte kunnen eten).

Anyways, 2.5 kilo per jaar aan spiermassa pakken is een eitje. Ik vind zelf dat ik niet snel spiermassa aanzet, en ik pak zelfs nog minimaal een kilo spiermassa in 10 weken als ik bulk. wat neerkomt op 5-6 kilo per jaar. (en er zijn genoeg mensen die met weinig spiermassa zijn begonnen die een 10-15 kilo in 1 jaar hebben gepakt. misschien niet helemaal clean, zal ook wel een derde vet zijn geweest ofzo. zit je nog steeds op 7-10 kilo per jaar.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Revius View Post
          lol 30 minuten fietsen paar keer per week terwijl je boven onderhoud eet zal je echt geen massa van verliezen
          lol zou wat zijn. Ik moet 2x per dag 25-30mins fietsen om naar me werk en thuis te reizen. Dan zou ik meteen geen spiermassa in me benen meer hebben hehe. Merk wel door het fietsen meer uithoudingsvermogen te hebben op loop onderdelen en squaten e.d.

Comment

Voordat ik ben begonnen met cutten heb ik een zeer ongezonde levensstijl gehandhaafd.

Per dag gingen er meerdere flesjes cola en allerlei andere snacks bij mij naar binnen.

Gek genoeg ben ik tijdens die lange periode helemaal niet dik geworden, behalve dan dat laagje vet wat ik rond mijn buik had.

Nu heb ik 6 gezonde maanden achter de rug, maar wie weet zal het voor mij wel extra moeilijk worden om weer aan te komen

Comment

Je wordt ook niet dik van cola, je wordt dik van teveel cals op een dag, in ieder geval meer als je behoefte. Stel je eet weinig en drinkt een paar liter cola dan kun je nog steeds mager blijven, maar gezond mager ben je dan niet. Geloof dat inwendig vet (zie je bijna niet) dan wel gevaarlijk hoog kan zijn (weet ik niet helemaal zeker) en verder is cola natuurlijk ook niet zo gezond vanwege de bergen suikers die erin zitten.

Comment

Volgens mij zat ik zo nu en dan serieus boven de 3000 kcal hoor.

Patat, Chocoladerepen, Vla, IJsjes, Broodjes, Koek, Snoep, Pannenkoeken

per dag ging het er allemaal bij mij in.

En dan heb ik het over pak weg 1 jaar geleden.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                  Met meer lichaamsgewicht (ook meer vet), zul je meer gewicht kunnen verplaatsen op veel oefeningen zoals squat en bankdrukken.

Doordat je meer gewicht kunt gebruiken, kun je je spieren zwaarder prikkelen. zwaarder prikkelen van spieren kan tot meer spiergroei lijden.

Met bulken zorg je dat je lichaam altijd genoeg bouwstoffen heeft om spiermassa op te bouwen. Als je minder eet, zullen er momenten zijn waar je lichaam liever nog wat had gehad, maar dit niet tot zijn beschikking heeft. Tijdens een clean bulk (waarin je minder veel boven behoefte eet als bij een normale bulk) zul je niet in optimaal tempo in spiermassa aankomen (En de vraag is vanaf welk punt het toevoegen van extra kcal voor een bepaald individu geen of te weinig meerwaarde heeft vergeleken met de nadelen die dit met zich meebrengt zoals vettoenname).

als ik een behoefte heb van 2850 kcal (ongeveer), en met 3000 kcal tot me nemen in een jaar 2.5 kilo cleane spiermassa kan pakken.

Of ik kan met 3300 kcal tot me nemen in een 10 maanden 4 kilo spiermassa pakken, maar daarbij ook nog 4 kilo vet. (dat vet is in twee maanden cutten ook weer weg). dan zou ik in een jaar meer kunnen bereiken als ik niet clean bulk.

stel ik zou dan met een behoefte van 2850 kcal. een 3650 kcal tot me nemen. ik zou in 10 maanden 5 kilo spiermassa pakken, maar ook een 10 kilo vetmassa. (waar je 5 maanden voor moet cutten). Je pakt in die 10 maanden dan wel meer spiermassa, maar de extra kcal zijn het niet waard omdat vettoename veel groter is ivm de extra spiertoenname bij een kleiner kcal overschot.

In het algemeen werkt het het best voor de meesten om 500 kcal boven of onder behoefte te eten als ze willen bulken/cutten. (ik heb een keer iets gelezen over dat endomorphs het beste 10% boven behoefte kunnen eten tijdens een bulk, en 20% onder behoefte eten tijdens een cut. Terwijl ecto's juist in een cut beter maar 10% onder behoefte kunnen eten, en tijdens een bulk juist beter 20% boven behoefte kunnen eten).

Anyways, 2.5 kilo per jaar aan spiermassa pakken is een eitje. Ik vind zelf dat ik niet snel spiermassa aanzet, en ik pak zelfs nog minimaal een kilo spiermassa in 10 weken als ik bulk. wat neerkomt op 5-6 kilo per jaar. (en er zijn genoeg mensen die met weinig spiermassa zijn begonnen die een 10-15 kilo in 1 jaar hebben gepakt. misschien niet helemaal clean, zal ook wel een derde vet zijn geweest ofzo. zit je nog steeds op 7-10 kilo per jaar.

Bedankt voor je inhoudelijke toelichting.

Je zegt eigenlijk twee dingen.
                  - als je meer vet aan je lichaam hebt ben je steviger en sterker
                  - als je bulkt weet je zeker dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt

Je eerste punt trek ik in twijfel. Ik betrek het maar even op mijzelf. 109kg bij 13% vetpercentage. Ik denk niet dat ik meer kan squaten als ik een hoger vetpercentage heb. Je ziet er misschien steviger/sterker uit, maar dit ben je niet. Vet is loze massa.

Je tweede punt zit op zich iets in. Om te groeien heb je natuurlijk een positieve caloriebalans nodig. Als je de hele dag droge rijst, broccoli en kipfilet eet en je "bulkt" bijvoorbeeld 600 kcal boven je behoefte (600kcal aan extra biefstuk en wortels) dan heb je op zich best een punt. De werkelijkheid is vaak dat het heel moeilijk is om zoveel "schone" voeding binnen te krijgen. Extra calorieën binnen krijgen door kaas en cornetto´s is dus weinig zinvol.

Ook een hele zinnige opmerking die je maakt
                  "En de vraag is vanaf welk punt het toevoegen van extra kcal voor een bepaald individu geen of te weinig meerwaarde heeft vergeleken met de nadelen die dit met zich meebrengt zoals vettoenname"

Ik denk dat dat de essentie van de discussie is. Ik geloof dat je met 200 kcal boven behoefte (mits je die calorieën opmaakt aan nuttige zaken, geen snickers e.d ....) goed kan groeien. Terwijl bulk goeroes de mening hebben dat je meer dan dat nodig hebt.

Comment

Originally posted by Nikos View Post
                    "

[/I]Ik denk dat dat de essentie van de discussie is. Ik geloof dat je met 200 kcal boven behoefte (mits je die calorieën opmaakt aan nuttige zaken, geen snickers e.d ....) goed kan groeien. Terwijl bulk goeroes de mening hebben dat je meer dan dat nodig hebt.

Daar was ik zelf ook van overtuigd. Alleen maak ik in de praktijk iets anders mee. Mijn eerste bulkcycles heb ik ruim 500 kcal boven behoeft gezeten, met een cleanbulk. Ik kwam in een hele korte tijd 13 kg aan. was het nou maar spieren en geen vet en vocht dan zou ik niks te klagen hebben. Nu net 2 weken bezig met een cleanbulk. 100-200 kcal boven behoefte en het enigste wat ik merk is dat ik naar mijn idee droger kom te staan, mijn spieren zien er voller uit(vocht waarschijnlijk)Maar mijn gewicht blijft hetzelfde. En dan zal je misschien zeggen dat je dan niet boven je behoefte eet, maar ik weet zeker dat dat wel zo is. Ik zal dan misschien weer wat moeten verhogen in kcal, maar ik blijf dit gewoon zo doen en kijk wel wat er verder gebeurt. Ik dacht ook dat het bs was om maar 200 kcal boven je behoefte te moeten gaan eten, maar ik merk nu bij mezelf dat het toch anders is.
                    ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Nikos View Post
                      Bedankt voor je inhoudelijke toelichting.

Je zegt eigenlijk twee dingen.
                      - als je meer vet aan je lichaam hebt ben je steviger en sterker
                      - als je bulkt weet je zeker dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt

Je eerste punt trek ik in twijfel. Ik betrek het maar even op mijzelf. 109kg bij 13% vetpercentage. Ik denk niet dat ik meer kan squaten als ik een hoger vetpercentage heb. Je ziet er misschien steviger/sterker uit, maar dit ben je niet. Vet is loze massa.

Je tweede punt zit op zich iets in. Om te groeien heb je natuurlijk een positieve caloriebalans nodig. Als je de hele dag droge rijst, broccoli en kipfilet eet en je "bulkt" bijvoorbeeld 600 kcal boven je behoefte (600kcal aan extra biefstuk en wortels) dan heb je op zich best een punt. De werkelijkheid is vaak dat het heel moeilijk is om zoveel "schone" voeding binnen te krijgen. Extra calorieën binnen krijgen door kaas en cornetto´s is dus weinig zinvol.

Ook een hele zinnige opmerking die je maakt
                      "En de vraag is vanaf welk punt het toevoegen van extra kcal voor een bepaald individu geen of te weinig meerwaarde heeft vergeleken met de nadelen die dit met zich meebrengt zoals vettoenname"

Ik denk dat dat de essentie van de discussie is. Ik geloof dat je met 200 kcal boven behoefte (mits je die calorieën opmaakt aan nuttige zaken, geen snickers e.d ....) goed kan groeien. Terwijl bulk goeroes de mening hebben dat je meer dan dat nodig hebt.

Je hebt helemaal gelijk.
                      Dat vette mensen sterker zijn is ook onzin, dat is soms wel zo, maar bij sporters gaat dat verhaal niet op.
                      De ervaren en goed getrainde bodybuilder is net zo sterk of benaderd de kracht van- een PL'er van 130 kg met een bf van 40%
                      Ik kom ook zelden een fatso tegen die sterker is dan dat ik ben en dan ben ik op dit moment nog niet in oude vorm qua VVM en kracht.
                      Toen ik op mijn top was, was ik een stuk droger dan nu, maar wel 2x sterker.

Om te groeien heb je idd een positieve cal balans nodig, maar een paar honderd cal is zat om te groeien. Dat hele bulk gedoe is zwaar overrated.
                      De zg bulk goeroe's zijn over het algemeen allemaal ecto's met een groot gebrek aan massa en kennis van de sport.
                      Bulk voeding kan goed zijn, als je het nodig hebt, dus als je dat ook verbrand op een dag, maar de meesten gebruiken amper de helft van wat ze eten in een bulk.

Je ziet dan ook overal dat de ene na de andere zwaar bulkt met zeer hoge cal inname en vetter en vetter wordt ipv beter gespierd. Daarna moeten ze dan weer zo nodig cutten en er blijft uiteindelijk een ecto schraal mannetje over na de cut.
                      Is helemaal niet nodig.
                      Je kan hard groeien zonder vet te worden. Je bepaalt alles zelf met de intensiteit van je trainingen en de timing van je voeding.

Topicstarter wil ook geen vet aanzetten maar droge massa, dus is simpel, ietsje omhoog met je cal en zien waar de goede balans ligt tussen groei en vet aanzetten.
                      1e Masters Superbody YBF 2011!
                      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Ashley View Post
                        Daar was ik zelf ook van overtuigd. Alleen maak ik in de praktijk iets anders mee. Mijn eerste bulkcycles heb ik ruim 500 kcal boven behoeft gezeten, met een cleanbulk. Ik kwam in een hele korte tijd 13 kg aan. was het nou maar spieren en geen vet en vocht dan zou ik niks te klagen hebben. Nu net 2 weken bezig met een cleanbulk. 100-200 kcal boven behoefte en het enigste wat ik merk is dat ik naar mijn idee droger kom te staan, mijn spieren zien er voller uit(vocht waarschijnlijk)Maar mijn gewicht blijft hetzelfde. En dan zal je misschien zeggen dat je dan niet boven je behoefte eet, maar ik weet zeker dat dat wel zo is. Ik zal dan misschien weer wat moeten verhogen in kcal, maar ik blijf dit gewoon zo doen en kijk wel wat er verder gebeurt. Ik dacht ook dat het bs was om maar 200 kcal boven je behoefte te moeten gaan eten, maar ik merk nu bij mezelf dat het toch anders is.

Hoe weet je zo zeker dat je boven je behoefte eet Ashley?
                        Zelfs ik weet het vaak niet of ik op dat moment op of onder of boven mijn onderhoud zit.
                        De meesten weten niet of ze er nu wel of niet boven of onder zitten. Dat weet je pas na jaren aanvoelen en herkennen van toename en/of afname van het een of ander. Er zijn zelfs wedstrijdjongens die het nog niet kunnen of weten.
                        Stagneren van de groei is in de meeste gevallen te weinig eten en of te lage trainingintensiteit.
                        Vet aanzetten is puur een kwestie van teveel eten en slecht trainen, ook in een bulk.

Als je op onderhoud gaat zitten en dan gaat trainen dan gaat het vrij langzaam omdat de enige compensatie de vetverbranding is, dus blijft er netto slechts enkele grammen over om daadwerkelijk te groeien.

Als je er iets boven zit dan zal je als het goed is gewoon groeien, het gaat niet altijd even snel, maar het is wel kwaliteit en droge massa.
                        Als je iets teveel vet kwijtraakt en de groei blijft ook nog iets achter dan kan je gewoon in stappen verhogen. Vergeet niet dat je telkens iets meer nodig hebt voor groei en herstel.
                        Met stappen verhogen en per maand bekijken van het resultaat zal je snel de juiste balans vinden en groeien op commando zo gezegd, je kan dan zelf de snelheid wat beinvloeden van zowel de vetafname en toename en ook de droge massa toename.

Dat is ook de intentie van bodybuilding. Werken aan grote droge spiermassa en niet aan vet of hoeveel je kan liften en alles op gevoel doen.
                        1e Masters Superbody YBF 2011!
                        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

@ marnop.

Ik laat je mijn reactie wel weten in Ashley's log. Is niet nodig om het topic van ts te hijacken.
                          Brute avatar!!
                          ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Ik zou trouwens ook graag weer wat voller in mijn gezicht willen worden, maar dat komt vanzelf lijkt me.

2 a 3 keer per week voor 400 kcal aan junkfood naar binnenwerken zal in de bulk geen kwaad kunnen he

Comment

Hoe zit het eigenlijk met het verschil tussen trainingsdagen en rust dagen?

Stel dat ik tijdens een rust dag op mijn kcal behoefte blijf, en op een trainingsdag daar 300 kcal bovenop ga.

Ben ik dan goed bezig?

Gezien het feit dat ik zittend werk doe en vooral niet aan wil komen in BF.

Comment

Als man zijnde kun je 0.5 kg tot 1 kg per 4 weken in spiermassa aankomen (onder de beste omstandigheden).

even een quote:

If you simply focus on keeping your body fat between 10-13% fat while gaining around 5 pounds per month then it is safe to say you are gaining 1-2 pounds of dry muscle a month with 1-2 pounds of glycogen and water hopefully no more then a pound of fat.
                                Voor vrouwen is dit geloof ik 25 tot 50% minder.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X