eiwitten uit granen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by marnop View Post
    Het gaat niet altijd zo zeer om een aminoprofiel op zich. Je neemt immers ook apart alleen glutamine, arginine, BCAA, EAA, Leucine en nog een aantal.

mbt de plantaardige eiwitten.
    Meestal is het aminoprofiel vrij beperkt, door dan voedingmiddelen te combineren kom je vervolgens aan een compleet of completer profiel waarmee je dan wel zo goed als alle nodige amino's binnenkrijgt.

Dynobet had er ooit een goede post over en een website die erg veel relevante info geeft hieromtrent.
    De producten A - B - C hebben repectievelijk een profiel van zeg maar gemiddeld 45% of 60% van het totale aminospectrum. Eet je die producten samen dan kan je een toeaal spectrum innemen van zelfs meer dan 100% iig heb je dan vaak zo goed als alle amino's tot je genomen.
    Daar kwam het iig op neer als ik het goed heb.

Dynobet ben je in de buurt? Kan je aanvulling geven hierop?
    producten als havermout, rijst, enzo, hebben toch een aardig compleet aminozuren spectrum:

als we bijvoorbeeld kijken naar witte rijst:
    Nutrition Facts and Analysis for Rice, white, long-grain, precooked or instant, enriched, prepared

dan zitten er van alle aminozuren voldoende in, in aardige verhoudingen. behalve van het aminozuur lysine. daar zit relatief weinig van erin. Een product dat qua aminozuren relatief veel lysine bevat ivm de andere aminozuren en dus perfect te gebruiken is om de eiwitten uit de rijst de complementeren is kippenvlees. (maar ook kaas en melk scoren vrij goed).

Of als we kijken naar havermout:
    Nutrition Facts and Analysis for Cereals, oats, regular and quick and instant, not fortified, dry [oatmeal, old-fashioned oats, rolled oats]

dan zien we dat het van alle aminozuren ook voldoende bevat. en dat het zelfs nog completer is als rijst. maar er mist een heel klein beetje lysine. maar dat maak je weer helemaal goed door de melk doe je erbij eet.
    -------------------------

als je dus voldoende dierlijke eiwitten icm wat eiwitten uit granen neemt. dan is het bijna altijd zo dat grotendeels de eiwitten toch bruikbaar zijn omdat de dierlijke en plantaardige eiwitten elkaar aanvullen.

een ander verhaal wordt het, wanneer je geen dierlijke eiwitten neemt. dan moet je heel precies bepaalde producten gaan combineren, en wellicht ook heel veel daarvan, om toch voldoende binnen te krijgen.
    ------------------

Ikzelf heb misschien 200g havermout per dag, en 200g rijst + wat groenten en eventueel paar sneetjes brood. dat zijn misschien een 50-60g eiwitten uit plantaardige bronnen, bij een inname van 250g. (dus 20-25%).

een uitzondering zal iemand zijn, die bijv 3500 kcal verbrand bij 70 kilo ofzo. die eet misschien wel een 400g koolhydraten, en als hij deze uit enkel brood haalt (relatief heel veel plantaardige eiwitten), dan krijgt hij misschien wel 90-100g eiwitten binnen (van de misschien 180g die hij per dag moet eten. dat is dan 50% ofzo), wellicht dat deze persoon (die een grote uitzondering is) die heel erg veel van zijn eiwitten uit plantaardige bronnen haalt, iets hoger in eiwitten kan gaan.

maar voor de meesten is het gewoonweg niet nodig, en kun je gewoon die plantaardige eiwitten meetellen. (dat is mijn mening).
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Dank voor je toelichting, je bevestigde mijn 'ik heb ergens gelezen' post met ondersteunende bronnen. Het zou ook best kunnen dat ik de info in de eerste plaats van een eerder bericht van je heb.:')
      Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by marnop View Post
        Dynobet had er ooit een goede post over en een website die erg veel relevante info geeft hieromtrent.
        De producten A - B - C hebben repectievelijk een profiel van zeg maar gemiddeld 45% of 60% van het totale aminospectrum. Eet je die producten samen dan kan je een toeaal spectrum innemen van zelfs meer dan 100% iig heb je dan vaak zo goed als alle amino's tot je genomen.
        Daar kwam het iig op neer als ik het goed heb.

Dynobet ben je in de buurt? Kan je aanvulling geven hierop?
        Dynobet heeft inmiddels de link en uitleg gegeven. Bedankt Dynobet.

Ik zag dat ik met mijn post net ff naast de bedoeling zat.
        Sorry mensen. Ik zat niet helemaal goed met mijn gedachte hier.

Ik spreek over het spectrum of profiel, de link van Dynobet heeft het hierin over de qualiteit en mg per gram. Rijst heeft dan een waarde van 55, maar dat is dus mg EAA per gr eiwit.

De procenten waar ik over spreek zijn dan al fictief maar moeten gelezen worden als waarde van de eiwitten in een product.
        Verder staat alles omschreven op de website die Dynobet aangaf in een link.
        Je kan dus de waarde van een maaltijd optimaal maken door te combineren met diverse voedingbronnen.

Verder zou ik zelf dus ook, dat had ik nog niet echt duidelijk aangegeven al kan je dat wel vinden als je een beetje tussen de regels door leest, wel zo goed als alle eiwitten meetellen. Zoals Dynobet ook aangeeft.
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

dus brinta en brood zou je dus voor in ieder geval 50% van de eiwitten kunnen meetellen als je er melk bij neemt?

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
            dus brinta en brood zou je dus voor in ieder geval 50% van de eiwitten kunnen meetellen als je er melk bij neemt?
            Om het gemakkelijk te maken gewoon alles meetellen en iets hoger in eiwitten gaan eten. Wat je waarschijnlijk al doet (2,5-3 keer je BW).
            Aangezien je (normaal gezien) ook iedere maaltijd voldoende "vrij complete" producten eet zullen deze de te korten in aminozuren van je brinta en brood aanvullen...
            Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
              ja zo zou je het kunnen zien. maar kipfilet of tonijn vult brood of brinta ook zeer goed aan en kaas ook. al zou ik brinta eerder met melk eten, en brood eerder met kipfilet of tonijn.

kort door de bocht, als je genoeg dierlijke eiwitten neemt (kwark, kip, tonijn, melk, eieren, etc). dan worden de eiwitten uit plantaardige bronnen voldoende aangevuld zodat ze aardig bruikbaar zijn (als ze in combi met dierlijke worden gegeten).

als je geen belachelijk grote hoeveelheden aan plantaardige eiwitten binnenkrijgt (20-25%), en hoog genoeg in je algemene eiwitten zit (2.5g/kg), dan zou ik ze allemaal meetellen. (75-80% is dierlijk eiwit).
              -----------------------

maar dit is afhankelijk van je totale hoeveelheid die je aan eiwitten neemt (hoeveel gram per kg BW). hoeveel daarvan is plantaardig.

iemand van 60 kilo die 150g eiwitten eet (2.5g per kg lichaasmgewicht). maar daarvan 100 plantaardig en 50 dierlijk. die zou ik ze niet allemaal laten meetellen. er is niet genoeg dierlijk om plantaardig aan te vullen. biologische waarde van die plantaardige is stukje lager. en het is dan wellicht niet genoeg.

ik heb geen fancy formule of methode, maar wellicht dat ik deze persoon zou aanraden om toch minimaal 100g dierlijke eiwitten per dag te nemen, los van de plantaardige eiwitten. die komen daar gewoon nog bovenop.

en zo kan het in extreme gevallen voorkomen dat iemand misschien 3g per kg lichaamsgewicht nodig heeft, vanwege zijn hoge aandeel plantaardige eiwitten. maar dit is gewoon een kwestie van kijken naar de voeding op individuele basis.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X