cholesterol

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cholesterol

Beste,

heb onlangs mijn bloed laten testen en alles was positief, behalve mijn cholesterol... die was namelijk te hoog... ik sport en let enorm op mijn voeding dus bergeep ik niet goed hoe dit kon... Nu neem ik wel Roacuttane (ofzo iets, weet niet hoe je het schrijft) Maar de dokter zei dat het hieraan niet lag, ze dacht eerder dat het erfelijk was, maar aangezien niemand in mijn familie daar last van heeft sluit ik dit uit. Weten jullie misshien het antwoord en wat ik eraan kan doen???

niet zonder meer te weten over je voeding, etc.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
      niet zonder meer te weten over je voeding, etc.

Ochtend:

Megagrow (enkel op NIET trainingsdagen)
      1Boterham (volkorenbrood met kipfilet)
      1 Whey shake (2scoops met 400 ML melk)
      1 Banaan
      500gram havermout

10u10:
      100gram zelfgebakken Kipfilet
      2 boterhammen(volkorenbrood met kipfilet)
      50gram noten

12u:
      100gram pasta
      100gram zelfgebakken kipfilet
      3 boterhammen (volkoren met kipfilet)

14u45:
      2 boterhammen (volkoren met kipfilet)
      2 gekookte eieren
      50gram noten

17u:
      No-explode pre workout booster (enkel op trainingsdagen)

18u:
      Megagrow (enkel op trainingsdagen)

18u30:
      avondmaal (altijd verschillend)

21u:
      whey shake (2scoops met 400ML melk)
      500gram kwark

Comment

Originally posted by El_Loco View Post
        Beste,

heb onlangs mijn bloed laten testen en alles was positief, behalve mijn cholesterol... die was namelijk te hoog... ik sport en let enorm op mijn voeding dus bergeep ik niet goed hoe dit kon... Nu neem ik wel Roacuttane (ofzo iets, weet niet hoe je het schrijft) Maar de dokter zei dat het hieraan niet lag, ze dacht eerder dat het erfelijk was, maar aangezien niemand in mijn familie daar last van heeft sluit ik dit uit. Weten jullie misshien het antwoord en wat ik eraan kan doen???

Hoge cholesterol??, welke?, VLDL, LDL, HDL?

Waar moet je op letten Het totale cholesterol is een optelsom van HDL, LDL en VLDL. Hoge HDL waardes geven een hoog totaal cholesterol. Hoge LDL waardes geven ook een hoog totaal cholesterol. Maar HDL is juist goed, en LDL is juist slecht. Zou je nu alleen uitgaan van de totale cholesterolwaarden dan kun je de plank behoorlijk misslaan. Probeer altijd het totaal cholesterol én HDL of het totaal cholesterol én LDL te laten meten. Dat zegt tenminste iets. Referentiewaardes De verhouding HDL - LDL zegt meer dan de hoogte van het totaal cholesterol. Referentiewaardes zijn niet meer dan een indicatiegrootheid en geven niet aan wat voor een bepaald persoon echt specifiek optimaal is. De onderstaande referentiewaardes komen uit Roche Diagnostics GMBH, Mannheim (2004). Referentie waardes ideaal:
        • HDL moet hoger zijn dan 1 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
        • LDL moet lager zijn dan 4 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
        • Het totaal cholesterol moet lager zijn dan 5,2 mmol/ltr.
        • Ouder dan 60 jaar jaar moet het totaal cholesterol lager zijn dan 8,3 mmol/ltr
        • De ideale verhouding HDL- LDL is 1:4 (LDL is niet meer dan vier keer zo hoog dan HDL)
        Referentie waardes verhoogd:
        • Bij een totaal cholesterol hoger dan 6,3 wordt gesproken over verhoogde waardes
        • De LDL waardes zijn meer dan 4x zo hoog dan de HDL waardes
        • De triglyceride waardes zijn hoger dan 2,30 mmol/ltr
        Te lage waardes Onderzoek toont aan dat mensen met een te lage cholesterolspiegel vaker leiden aan depressies of agressies. Bovendien is zijn te lage cholesterolwaardes vele malen schadelijker dan te hoge cholesterolwaardes. Zolang de verhouding LDL- HDL goed is (LDL niet meer dan 4x zo hoog dan HDL) is de hoogte van het totale cholesterol nauwelijks van belang (extremen uitgezonderd). Tot slot Laat nooit totale cholesterolwaardes vergelijken, dit is nietszeggend. Laat ook nooit een meting waarbij naar alle waardes is gekeken vergelijken met een meting waarbij alleen gekeken is naar het totale cholesterol; ook nietszeggend. Bekijk altijd het totale cholesterol in relatie tot óf HDL óf LDL. Een totaal cholesterol van 7 met een HDL van 3 en een LDL van 4; daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, dat is vele malen gezonder dan een totaal cholesterol van 5 met een HDL van 0,5 en een LDL van 4,5. Nb: veel sporten geeft een verhoging van HDL én van het totaal cholesterol. Topsporters kunnen enorm hoge totaal cholesterolwaardes bereiken (hoger dan 10) waarbij de HDL waardes bijna 50% kunnen uitmaken van het totaal cholesterol. Ze hebben dus bij die hoge totaalwaardes hele lage LDL waardes - en dat is supergezond!
        Last edited by okidoki71; 11-05-2011, 21:39.
        .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
        There is no failure except in no longer trying

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
          Hoge cholesterol??, welke?, VLDL, LDL, HDL?
          volgens mij ging het over enkel LDL(weet het niet zeker)... had een waarde van 196... Aangezien het door een dokter wordt beoordeelt verwacht ik wel dat ze zal weten dat men vershillende soorten cholesterol heeft en ze zei dat deze niet zo goed, iets te hoog dus...

Comment

zou het toch maar eens voor de zekerheid navragen...
            .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
            There is no failure except in no longer trying

Comment

precies. Falstyr had het er laatst ook al over dat ze daar bij hem ook even vergeten waren naar te kijken.

Verder... je eet 500 gram havermout 's ochtends? :O
              Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X