Experimenteren met paleo-dieet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ellie View Post
    Ik zit al een tijdje me in te lezen in het paleo-dieet, en mede dankzij het "brood drugs en suiker" topic ben ik benieuwd of het ook voor mij zou kunnen werken. Het valt namelijk de laatste tijd op dat ik weer vaak trek in koolhydraten en suikers heb. Ook heb ik soms overdag erg weinig energie. Ik zou het graag eens een tijdje willen uitproberen.

Zijn er hier mensen die al eens zo'n dergelijk dieet gedaan hebben? Het is een dieet dat de volgende productgroepen bevat:

Vlees, bij voorkeur ook het vette vlees
    Vis en zeevruchten
    Noten
    Eieren
    Paddestoelen
    Groenten
    Fruit

Uitgesloten van het dieet zijn:

Granen
    Zuivel
    Peulvruchten
    Alle bewerkte vlees en vissoorten
    Alcohol
    Geraffineerde suikers
    Aantal vrienden van mij zijn hier een tijd mee bezig. Erg enthousiast over. Aantal van de 'betere' instructeurs op de sportschool ook.

Ik ben er ook over aan het denken om het te gaan volgen. tijd geleden het boek 'the paleo solution' gelezen. Erg interessant allemaal.

Originally posted by Patricia86 View Post
    Ik ken het niet eens... Maar klinkt als het jagersdieet? Had Fal die niet gedaan?

Weet je ook wat de reden achter de productkeuze daarbij is? Want fruit valt er (voor mij) nogal buiten?
    Zoals al gezegd. Jager/verzamelaar principe. Fruit is dus ook in principe binnen Paleo een seizoensgebonden toevoeging.

Originally posted by Patricia86 View Post
    Geitenmelk werd veel vroeger gebruikt dan koeienmelk?
    Geitenmelk zit ook niet in het Paleodieet Maar er zijn talloze variaties. Neo Paleo bijvoorbeeld. Suikers en alle graansoorten uit je dieet is toch wel de harde kern van het dieet. Zuivel, peulvruchten, eventueel rijst kunnen er optioneel weer aan toegevoegd worden.

Originally posted by Pinada View Post
    Heb een tijdje dit idee gevolgd en beviel me prima. Momenteel volg ik het nog steeds grotendeels, met uitzondering van 's ochtends, dan neem ik wat havermout.
    Ik zit daar nu ongeveer op. Alleen 's ochtends havermout, rest van de dag paleo. Ik dacht dat ik daarmee safe zit, aangezien er geen gluten in haver zit. Maar er zit dus wel iets soortgelijks in wat ook niet goed voor je zou zijn :S
    Vind het heel lastig om daar een alternatief voor te vinden.

Verder zit ik nog een beetje te puzzelen in hoeverre het financieel haalbaar is. Vlees, groente en fruit zijn toch een stuk duurder dan suiker en bloem.
    Zeker als je dit combineert met de kwaliteit van het eten. biologisch, grasfed, etc. Kom je op astronomische bedragen.

Maar ik ga deze discussie ook zeker volgen Ellie. En ik zou je sowieso aanraden om het boek erover te lezen. Om ook meer de achterliggende principes te pakken. Ik vond bijvoorbeeld de uitleg over waarom granen slecht voor je zijn heel overtuigend.
    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
      Ik zit daar nu ongeveer op. Alleen 's ochtends havermout, rest van de dag paleo. Ik dacht dat ik daarmee safe zit, aangezien er geen gluten in haver zit. Maar er zit dus wel iets soortgelijks in wat ook niet goed voor je zou zijn :S
      Vind het heel lastig om daar een alternatief voor te vinden.
      Ik ga vooral op gevoel af. En ik voel me met 's ochtends havermout niet minder goed dan zonder. Terwijl als ik ook brood, rijst, pasta, aardappelen et cetera ga eten, dan merk ik wel echt verschil.

Verder zit ik nog een beetje te puzzelen in hoeverre het financieel haalbaar is. Vlees, groente en fruit zijn toch een stuk duurder dan suiker en bloem.
      Zeker als je dit combineert met de kwaliteit van het eten. biologisch, grasfed, etc. Kom je op astronomische bedragen.
      Ik haal veel op de markt, met name groente, fruit en eieren. Dat scheelt een hoop qua geld (plus, kwalitatief ook een stuk beter dan in de supermarkt). Verder kijk ik gewoon wat 'haalbaar' is. Ik kan me er niet druk om maken als ik een keer kwalitatief wat minder voedsel heb.
      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Hey Pinada. Lijkt me een hele gezonde instelling. En top dat je geen last hebt van havermout. Misschien lichte glutenallergie of intolerantie dan?

Het verrotte voor mij is, dat ik in zo'n elite dorp woon dat de markt zelfs niet perse goedkoper is dan de winkel + alleen overdag (wanneer ik aan het werk ben) markt :S
        Maar ik zit de laatste tijd ook steeds meer te kijken of ik niet spullen bij boeren uit de omgeving kan kopen ofzo.
        Fear is the mind killer

Comment

Glutenallergie of -intolerantie zou kunnen. Nooit op getest .

Ja hier is de markt op zaterdag, dus dat scheelt. En hier scheelt het aanzienlijk. Ik kan met een hele tas groenten thuiskomen voor 10 euro en daar kan ik dan t/m de donderdag erop van eten vaak. Zeker als je ook nog eens seizoensgebonden koopt scheelt het een hoop.
          "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Als ik het goed begrijp haal je je carbs uit gigantische hoeveelheden groenten en fruit?

Comment

Uitgesloten van het dieet zijn:

Granen
              Zuivel
              Peulvruchten
              Alle bewerkte vlees en vissoorten
              Alcohol
              Geraffineerde suikers

Dit eet/drink ik allemaal sowieso al niet, behalve rijst. Weet niet of het dan gelijk niet meer geldig is, maar het bevalt prima hier.

Comment

Ben benieuwd. Succes.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

rijst valt ook onder de grassenfamilie net als alle graansoorten. Maar is wel het minst erg variant voor zover ik heb begrepen.
                  Fear is the mind killer

Comment

rijst valt ook onder de grassenfamilie net als alle graansoorten. Maar is wel het minst erg variant voor zover ik heb begrepen.
                    Dat geldt ook voor bamboe.
                    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                    - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                      Dat geldt ook voor bamboe.
                      Ehm ja. Alleen eet je daar niet de zaden van... maar de stengel. Dus daar zal het denk ik niet voor opgaan.
                      Fear is the mind killer

Comment

Ik ben sowieso toe aan even wat "schone" voeding. Ik heb nu in 48 uur tijd maar liefst 4 keer per ongeluk gluten binnen gekregen, en ik ben echt kotsberoerd nu. Eens kijken of we morgen met paleo kunnen beginnen, wie weet brengt dat wat rust in de tent.
                        Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Ehm ja. Alleen eet je daar niet de zaden van... maar de stengel. Dus daar zal het denk ik niet voor opgaan.
                          Bamboezaden worden onder andere in India gegeten.
                          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                          - Dave Tate

Comment

Paleo-experiment: kan ik het paleodieet gebruiken om af te slanken mèt behoud van spiermassa?

Doel en motivatie:
                            Het doel van dit experiment is te testen of ik met een paleo-dieet kan afslanken zonder spierverlies.
                            Mijn vetpercentage is hoog (ingeschat rond 29-30%), er is sprake van veel vet op de buik. Er is ook sprake van een sterke voorkeur voor koolhydraatrijk en zoet voedsel, soms treden periodes van slapte en weinig energie op. Diabetes type 2 komt veel voor in de familie, net als veel buikvet is dit een risicofactor voor het ontwikkelen van welvaartsziektes. Door af te slanken wil ik dit risico verminderen. Er is gekozen voor een koolhydraatarm dieet in een poging om de behoefte aan koolhydraten in te dammen.

Materialen en methoden:
                            Het paleo-dieet is een dieet waarbij de verhouding tussen de macro's 1:1:1 is. In dit dieet worden zuivel, granen en zetmeelrijke producten (peulvruchten, aardappelen) vermeden. Om een niet te sterke cut in te zetten wordt er voor gekozen om ongeveer 300 cal onder het onderhoud te gaan zitten. 2 keer in de week is er ruimte voor een kleine cheatmeal.

Om de resultaten te meten zijn aan de start van het dieet lichaamsmaten opgemeten, de massa bepaald en foto's van het lichaam genomen. Het vetpercentage ligt hoog (>>25%) en is niet nauwkeurig meetbaar met een huidplooimeter. Daarom zal het vetpercentage berekend worden door middel van de centimetermethode. Hieruit zal de spiermassa worden berekend. De start van het programma is vandaag, 24 oktober. Over 4 weken zullen deze metingen herhaald worden en zal er een (voorlopige) conclusie worden getrokken.

Om de resultaten niet te sterk te beïnvloeden wordt in deze 4 weken geen cardio gedaan. Er wordt een onderhoudstraining aangehouden van 2x in de week een uur FB. Het onderhoud bij 2x in de week trainen en verder een zittende leefstijl is 1904 cal/dag. Er wordt voor gekozen om rond de 1604 cal/dag te eten.

Er wordt dagelijks bijgehouden wat er gegeten wordt en in welke hoeveelheden. Indien mogelijk wordt ook de hoeveelheid vitamines en mineralen gelogd. Deze worden wekelijks vergeleken met de ADH om vitamine- en mineraaltekorten te voorkomen. Indien sterke vitaminetekorten dreigen kan eerder met het experiment worden gestopt. Het doel is namelijk gezondheidsbevordering. In de huidige situatie vindt al vitamine D-suppletie plaats op aanraden van een arts. Dit zal aangehouden worden. Vitamine D-suppletie wordt overigens ook aangeraden bij het paleo-dieet, omdat de moderne mens minder buiten is dan de oermens.
                            Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

er mag geen zuivel genutigd worden bij dit dieet, maar mag whey dan ook niet?
                              “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                                er mag geen zuivel genutigd worden bij dit dieet, maar mag whey dan ook niet?
                                whey met water misschien kan ook toch of is whey van zichzelf al zuivel?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X