Experimenteren met paleo-dieet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wow goeie site thanks ! Echt onwijs veel recepten
    Ja als je vis eet is het wel wat makkelijker, sowieso goed idee om het stap voor stap te doen.

Comment

Originally posted by BlauweAap View Post
      Wow goeie site thanks ! Echt onwijs veel recepten
      Ja als je vis eet is het wel wat makkelijker, sowieso goed idee om het stap voor stap te doen.
      Niet alle recepten zijn alleen Paleo helaas, ben je van plan weer daarmee te beginnen?

Comment

Ben heel benieuwd naar je progessie. Sowieso lijkt het me iets wat ik later in mijn leven ga proberen. Succes!

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
          Hoewel het niet in het officiële dieet thuis hoort, lijkt zuivel me nog niet zo verkeerd, zij het met een kleine toevoeging: lactase.

Mijn redenatie hierachter: We gebruiken inderdaad pas enkele duizenden jaren zuivel, dus ons lichaam is nog niet zo goed aangepast op (grotere) hoeveelheden melksuiker (lactose) omdat we te kleine hoeveelheden lactase produceren. Maar wat nu als je evolutie een handje helpt en eventueel supplementeert met lactase? Op die manier simuleer je een lactasevertering alsof de mens al sinds miljoenen jaren melk drinkt. De lactose wordt dan gesplitst in glucose en gallactose, waar men in vergelijking met lactose een vrijwel onbeperkte hoeveelheid kan consumeren.
          de aanmaak van lactase verminderd rond het 1ste levensjaar van de mens
          wat dus zou zeggen dat we vanaf dan minder zuivel nodig hebben, het lichaam gaat dit niet zomaar doen...

Comment

Originally posted by leek View Post
            de aanmaak van lactase verminderd rond het 1ste levensjaar van de mens
            wat dus zou zeggen dat we vanaf dan minder zuivel nodig hebben, het lichaam gaat dit niet zomaar doen...
            Omdat we normaal geen melk meer drinken. Dus hebben we ook geen lactase meer nodig. Het lichaam past zich aan aan de omstandigheden, niet andersom.
            Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

ik zeg niet dat we niks meer produceren maar wel veel minder, omdat we vanaf dan vaste voeding beginnen eten en dus geen moedermelk...

oke dat geloof ik best dat je lichaam zich daaraan aanpast,
              maar langs de andere kant zeggen ze juist... (paleo dieet)

Totdat we ons actief met de productie van voeding zijn gaan bezighouden, aten we alleen wat de natuur ons te bieden had. Deze verandering, die zo’n 10.000 jaar geleden begon, is te recent voor onze genen om hier al aan aangepast te zijn. De laatste 250 jaar is deze verandering in een stroomversnelling geraakt. Meer dan 70 % van onze voeding is niet-oorspronkelijke voeding en ook ons bewegings- en stresspatroon is sterk veranderd.

dit gaat dan toch ook over zuivel, iets wat we vroeger niet hadden behalve moedermelk... ?

ik probeer mijn standpunt te verdedigen, omdat ik dit ergens had gelezen, daarom dat ik zo weinig mogelijk zuivel eet... is dus geen aanval, ik wil gewoon bijleren =D en kan altijd mijn menig herzien...
              alvast bedankt!

Comment

Maak je niet druk joh, als ik dat al als een persoonlijke aanval zag, dan zou ik van menig discussie hier huilend wegrennen :')

Maar zoals je inderdaad aangeeft is de mens inderdaad niet gemaakt om veel zuivel te eten; bij een teveel aan lactose krijgt hij last van krampen, winderigheid, etc. Dat komt omdat omdat wij de hoeveelheid lactose niet aan kunnen, omdat onze lactaseproductie te laag is. Dit probleem is, zoals ik al heb aangegeven, op te lossen door te supplementeren met lactase. Op die manier verteer je de lactose (welke nu geen lactose meer is) beter, en heb je ook geen last van oa de winderigheid. Nu kun je wel zeggen dat dat niet zoals 'vroeger' is, maar door extra lactase te pakken ontlast je het systeem. En dat is in essentie waar het hele paleo-dieet om draait: het systeem zo min mogelijk belasten. Of je dit nu doet door je comsumptie aan te passen, of externe enzymen toe te voegen die helpen bij de vertering, maakt naar mijn mening niets uit.

Maar inderdaad, lactose hoort niet in een paleo-dieet. Maar in principe kun je zeggen dat er geen lactose in je dieet zit als dit door de toevoeging van externe enzymen al wordt omgezet in iets wat wij wel al sinds mensenheugenis eten.

En onnatuurlijk wil niet perse zeggen slecht, want wie eet tegenwoordig nog zijn kippetje rauw?

Maargoed, ik denk dat we enigsinds off-topic raken. Ik hoor wel als ellie het erg vindt
                Last edited by scoobydoo; 27-10-2011, 21:20.

Comment

Originally posted by seanl94 View Post

En onnatuurlijk wil niet perse zeggen slecht, want wie eet tegenwoordig nog zijn kippetje rauw?
                  Ik denk niemand gezien het gevaar dán weer voor salmonella......
                  "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
                    Nou ik kom er net achter dat me kip niet goed gekookt is XD

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                      Nou ik kom er net achter dat me kip niet goed gekookt is XD

Succes vannacht.
                      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Originally posted by Beaudien View Post
                        Slecht voorbeeld misschien. Eitjes Beter? (Los van de salmonella dan:'))

Comment

Kleine update: toch een dipje in mijn weerstand, ik ben snipverkouden en heb last van mijn keel. Hopelijk kan ik morgen wel naar het stagegesprek. Grr, ik heb altijd dat soort mazzeltjes.

Doet me denken aan een sollicitatie van me vorig jaar: ik stond net op het punt om de deur uit te gaan, fris en fruitig en in mijn nette kloffie en bloedzenuwachtig. Krijg ik telefoon dat diegene die me zou spreken een ongelukje heeft gehad en even naar het ziekenhuis moest voor controle. Of ik even 2 dagen later wilde komen. Ik denk: nee he, die mazzel kan er maar eentje hebben
                          Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

de schil van de eitjes zijn dan weer een groter risico dan het rauwe ei...

over de kip die niet volledig gaar is, gewoon goed opwarmen in de microgolf dan is die wel gaar en goed warm :-)

och iedereen word wel eens ziek, denk als je alles bio eet en daar boven nog eens paleo het wel zal beteren en later je weerstand opkrikt!
                            kameraad van mij eet enkel bio is daarboven nog eens pescotariër, doet ook aan krachttrainig
                            daar doe ik echt mijn hoedje voor af
                            hij zegt het zelf ook vanaf hij veranderde naar bio en meer groenten, fruit, vis, soja (tofoe) dat er een bom energie in hem zat

Comment

Update: dag 10 van het dieet.

De laatste paar dagen heb ik veel last van maag/darmklachten zoals maagzuurrefluxen, darmkrampen, wisselende samenstelling van stoelgang, misselijkheid en een permanent gevoel van te vol zitten. Zelfs met maagzuurremmers ben ik dagelijks meerdere keren aan het "herkauwen", op dit moment is mijn slokdarm nogal geïrriteerd en pijnlijk.

Ik denk dat dit probleem veroorzaakt wordt door de verandering van de hoeveelheid en de samenstelling van de voeding. Vooral de grote hoeveelheden groenten en bijbehorende vezels in dit dieet lijken een probleem. De porties zijn wel over de hele dag verdeeld, maar alsnog vrij groot omdat het dieet voornamelijk bestaat uit producten die weinig compact zijn qua energie. Zo kan de hoeveelheid groente wel oplopen tot 1 kg per dag om te voorzien in de koolhydraatbehoefte.

Nu zul je misschien denken dat dit dieet me niet bevalt en dat ik er graag mee wil stoppen. Dat is niet helemaal het geval: in deze korte tijd ben ik toch behoorlijk van het dieet gaan houden. Ik zal in het kort even mijn ervaringen neer zetten:

Het goede:
                              • Betere verzadiging
                              • Beter humeur, niet het gevoel streng aan het lijnen te zijn
                              • Veel lekkere producten, niet het gevoel iets te missen
                              • Ontvochtiging: tijdens dit dieet houd ik ruim 1 kg minder vocht vast
                              • Vraagt een stukje creativiteit, leuk om nieuwe recepten te proberen
                              • Dieet is niet veel duurder dan reguliere voeding mits je aanbiedingen hamstert of de gelegenheid hebt de markt te bezoeken

Het slechte:
                              • Vaak tè verzadigd, overvol gevoel
                              • De porties zijn steevast groot, ook al verdeel je dat over de dag
                              • De eerste paar dagen treedt duizeligheid op
                              • Het is belangrijk om voeding voor te bereiden, anders sta je 4 keer per dag te koken. Het vergt dus wat planning.

Als ik de maag/darmklachten even wegdenk voel ik me eigenlijk best goed op dit dieet. Het enige waar ik verandering in zou willen aanbrengen is de methode waarop koolhydraten worden ingenomen. Wellicht dat bijvoorbeeld een deel van de berg groenten vervangen kan worden voor aardappelen, bonen of een graanproduct met lage GI zoals teff of haver.
                              Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Intressant Ellie, ga ik ook nog even volgen

Veel succes ermee.
                                Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X