Experimenteren met paleo-dieet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

ik hoop dat de problemen snel over gaan ..

wel top dat je niet stopt met het dieet en je alles goed op een rijtje zet voor jezelf...

Comment

Originally posted by nibor76nl View Post
      ik hoop dat de problemen snel over gaan ..

wel top dat je niet stopt met het dieet en je alles goed op een rijtje zet voor jezelf...
      Geen paniekvoetbal he? Ik gebruik jullie gewoon een beetje als klankbord nu.
      Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Ghehe, dat met die vezels zal over trekken naarmate je eraan went. En ben je trouwens van plan bij te komen, af te vallen, of om op gewicht te blijven met dit dieet? Want als dat tweede het geval is, komt dat volle gevoel toch net goed uit?

Oh, en leuke ava van hot fuzz trouwens
        Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
          Ghehe, dat met die vezels zal over trekken naarmate je eraan went. En ben je trouwens van plan bij te komen, af te vallen, of om op gewicht te blijven met dit dieet? Want als dat tweede het geval is, komt dat volle gevoel toch net goed uit?

Oh, en leuke ava van hot fuzz trouwens
          Ja, ik denk dat de overgang gewoon even te groot was voor de hoeveelheid vezels. Ik wil graag mijn vetpercentage nog even wat verlagen. Dat volle gevoel is inderdaad wel een prettige afwisseling, en nu ik meer vetten eet heb ik minder het gevoel streng te lijnen. Mijn opvattingen over vetten zijn de laatste tijd nogal aan het veranderen, hoe meer ik er over lees en hoe meer ervaringen ik er mee heb des te harder verandert mijn mening. De voornaamste reden om aanpassingen te maken zijn mijn slokdarmklachten, ik heb nu de hele dag door een brandende pijn tussen mijn schouderbladen. Dat is voor even onprettig, maar op de lange duur riskant.

Hot fuzz is geniaal, we hebben hem dit weekend gezien. Ik had echt de slappe lach bij dat stukje met die zwaan in de auto, zo ontzettend droog...

Comment

Originally posted by Ellie View Post
            Mijn opvattingen over vetten zijn de laatste tijd nogal aan het veranderen, hoe meer ik er over lees en hoe meer ervaringen ik er mee heb des te harder verandert mijn mening.
            Sta je er nu positiever of negatiever tegenover? Want dat is me niet helemaal duidelijk.

Hot fuzz is geniaal, we hebben hem dit weekend gezien. Ik had echt de slappe lach bij dat stukje met die zwaan in de auto, zo ontzettend droog...
            Dan zal Shaun of the Dead en Paul ook wel wat voor je zijn. Dezelfde acteurs en dezelfde soort humor.
            Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Keeping mum is ook zo gortdroog. Heerlijk.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
                Sta je er nu positiever of negatiever tegenover? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
                Ik denk veel positiever over verzadigd vet en over de hoeveelheid vetten in het algemeen.

Comment

Update: dag 10 van het dieet.

De laatste paar dagen heb ik veel last van maag/darmklachten zoals maagzuurrefluxen, darmkrampen, wisselende samenstelling van stoelgang, misselijkheid en een permanent gevoel van te vol zitten. Zelfs met maagzuurremmers ben ik dagelijks meerdere keren aan het "herkauwen", op dit moment is mijn slokdarm nogal geïrriteerd en pijnlijk.

Ik denk dat dit probleem veroorzaakt wordt door de verandering van de hoeveelheid en de samenstelling van de voeding. Vooral de grote hoeveelheden groenten en bijbehorende vezels in dit dieet lijken een probleem. De porties zijn wel over de hele dag verdeeld, maar alsnog vrij groot omdat het dieet voornamelijk bestaat uit producten die weinig compact zijn qua energie. Zo kan de hoeveelheid groente wel oplopen tot 1 kg per dag om te voorzien in de koolhydraatbehoefte.

Nu zul je misschien denken dat dit dieet me niet bevalt en dat ik er graag mee wil stoppen. Dat is niet helemaal het geval: in deze korte tijd ben ik toch behoorlijk van het dieet gaan houden. Ik zal in het kort even mijn ervaringen neer zetten:

Het goede:
                  • Betere verzadiging
                  • Beter humeur, niet het gevoel streng aan het lijnen te zijn
                  • Veel lekkere producten, niet het gevoel iets te missen
                  • Ontvochtiging: tijdens dit dieet houd ik ruim 1 kg minder vocht vast
                  • Vraagt een stukje creativiteit, leuk om nieuwe recepten te proberen
                  • Dieet is niet veel duurder dan reguliere voeding mits je aanbiedingen hamstert of de gelegenheid hebt de markt te bezoeken

Het slechte:
                  • Vaak tè verzadigd, overvol gevoel
                  • De porties zijn steevast groot, ook al verdeel je dat over de dag
                  • De eerste paar dagen treedt duizeligheid op
                  • Het is belangrijk om voeding voor te bereiden, anders sta je 4 keer per dag te koken. Het vergt dus wat planning.

Als ik de maag/darmklachten even wegdenk voel ik me eigenlijk best goed op dit dieet. Het enige waar ik verandering in zou willen aanbrengen is de methode waarop koolhydraten worden ingenomen. Wellicht dat bijvoorbeeld een deel van de berg groenten vervangen kan worden voor aardappelen, bonen of een graanproduct met lage GI zoals teff of haver.
                  Was inderdaad ook benieuwd naar het effect op stoelgang, aangezien de samenstelling van vezels ineens heel anders wordt.
                  Over de grote porties; is het wellicht beter om dan het aandeel eiwit wat te vergroten? Bij bijvoorbeeld mijn Paleo pancakes blijft het hongergevoel wel ruim 2 uur langer weg, terwijl de portie niet eens zo groot was.
                  Heb zelf nu een graanvrij brood geprobeerd te bakken, maar is nog niet helemaal het gewenste resultaat. Maar ook daarmee bleef hongergevoel langer uit.

Comment

Uit verschillende bronnen heb ik begrepen dat de verdelingen eiwit/kh/vet gelijk zouden moeten zijn aan elkaar om het gebalanceerd te maken.
                    Over het effect op stoelgang: vergeet niet dat ik een darmziekte heb, en dat wat voor mij vervelend is voor een ander heel goed kan uitpakken. Mensen die al wat gevoeliger zijn kunnen snel last krijgen van verandering in hun voedingspatroon.

Comment

Uit verschillende bronnen heb ik begrepen dat de verdelingen eiwit/kh/vet gelijk zouden moeten zijn aan elkaar om het gebalanceerd te maken.
                      Over het effect op stoelgang: vergeet niet dat ik een darmziekte heb, en dat wat voor mij vervelend is voor een ander heel goed kan uitpakken. Mensen die al wat gevoeliger zijn kunnen snel last krijgen van verandering in hun voedingspatroon.
                      Niet dat ik meteen die bronnen in twijfel trek, maar ik denk dat "toen" die gelijke verhouding ook niet aanwezig was, cq. wat toen voorhanden was, at je op, of dat nou fruit, een vis of wat noten waren.
                      Misschien helpt het om dus wat te variëren met de verhoudingen?
                      Voor zover ik nu heb gelezen op blogs, etc. ben je wel de eerste die zulke heftige reacties heeft op het dieet, maar dat kan idd ook aan je darmziekte liggen.

Comment

ik denk dat het heel lastig is om 1/3 van je intake van koolhydraten te krijgen binnen paleo.
                        sowieso lijkt 1 op 1 op 1 me redelijk onhaalbaar.
                        Vet zal sowieso de grootste hoeveelheid geven lijkt mij.
                        of gaat het op grammen en niet op energie?
                        Fear is the mind killer

Comment

Het gaat op grammen ja

Comment

dus effectief krijg je de helft van je energie intake van vet. Het lijkt me zelfs dan nog pittig als je echt heel strict paleo volgt. Veel yams eten dan maar
                            Fear is the mind killer

Comment

Wow ik wist niet dat ze het in absolute grammen bedoelden :P Dacht altijd gewoon de kcals. Hoeveel gram vet neem je dan nu per dag Ellie?
                              Laissez Faire

Comment

Valt allemaal wel mee hoor, zit nu op 95 g van alles. 95*(4+4+9)=1615. Is wel lekker makkelijk zo.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X