zout niet slecht!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zout niet slecht!!

hey allemaal,

omdat er bij BB vaak erg negatief wordt gesproken over zout in de voeding dacht ik dat het handig was dit even te melden.

in de FLEX van deze maand staat een verhaal over het feit dat BB zout hard nodig hebben om prestaties te leveren. en dat je zout alleen moet gaan mijden vlak voor je het podium op moet voor wedstrijden. ook staan er een aantal reacties van profs die nooit zoutloos eten tot een aantal dagen voor de wedstrijd.

ik eet nu sinds 2 weken wat meer zout. (at voorheen bijna zoutloos) sindsdien maak ik meer progressie in de sportschool!!! ik hield alleen de eerste paar dagen wat meer vocht vast maar dat verdween weer.

hier is de link, het artikel in zijn geheel staat in de FLEX (ik vond het erg leerzaam).
    FLEX Magazine - Voeding
    Last edited by maar7en8; 02-01-2012, 17:09.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Ik denk dat er wel degelijk waarheid in dit verhaal zit! We bestaan immers voor zo'n 70% uit water!
    Met meer zout (niet overdrijven natuurlijk) oog je voller door extra vocht.
    Ook heb je enorm baat bij genoeg vocht tot je nemen wanneer je traint. Uit eigen ervaring krijg ik veel meer opgepompt gevoel als ik rond de 1 liter water drink per training.

Comment

Ik weet niet meer precies waar ik het las maar ik las dus ergens dat het goed zou zijn om een mespuntje zout toe te voegen aan je water tijdens het trainen..

Was ergens op een bekende bbsite.

Comment

tuurlijk is dit waar ( niet slecht voor BB, in grote mate wel voor nieren en andere delen van lichaam ).
        Zout zoals jullie zeggen zal inderdaad zorgen dat vocht langer zal gehouden worden waardoor je betere prestaties verkrijgt.

Weliswaar zou ik hier niet zetten dat zout "gezond " is...
        I'm not special, but not the same as you.
        Because I do things you will never do.
        SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Pfffff, WHO adviseert niet meer dan 2 gram, WASH adviseert niet meer dan 1,2 gram.

De gemiddelde dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ligt tussen de 6-8 gram.

Maw is er een verschil van 4 gram of meer.
          Ja inderdaad, dan kun je wel wat meer zout nemen.
          2 gram is natuurlijk asociaal weinig, laat staan 1,2 gram.
          Weet niet waar dat vandaan komt maar kan iedereen garanderen dat BB'ers meer dan 2 gram zout nemen.

Comment

op muscleboard.nl neemt iedereen bijna gwn zout bij hun eten. En dat zijn ook gewoon wedstrijd atleten.

Comment

Volgens mijn diëtiste is het goed als ik minimaal 10 gram zout per dag binnen krijg o.a. vanwege het jodium (gejodeerd zout). Aangezien ik alles zelf bereid (voedselallergie), kan ik dat goed in de hand houden en moet ik het soms echt ergens bij doen. Het is nog best veel eigenlijk, weeg het maar eens af!

Veel zout zit echter verborgen in brood, koekjes, ijs, boter, kruidenmixen enz. dan wordt het heel lastig om het bij te houden, dus als je daarvan veel eet, hoef je het niet meer toe te voegen. Zoutloos eten is zeker niet de bedoeling.

Comment

10 gram zout is teveel!

Comment

Bijna overal zit zout in.. vandaar dat je automatisch al voldoende zout binnenkrijgt.. een blik tonijn wordt zelfs zout bij gekwakt en zelf een half boulionnetje bij je zilvervliesrijst toevoegen kan ook heus geen kwaad..

Ik zou d'r niet zo'n biggie van maken.. gewoon beetje op letten en je kan echt wel hier en daar snufje zout op doen..
                  "The only thing worse than failing is not trying."

Comment

80% van dit forum kan zich denk ik beter bezighouden met hun dieet ipv de zoutinname. Ben het eens wat Maarten en Talal zeggen. Overal zit wel wat zout in, eventueel wat zout om het vlees te kruiden en je hebt al wel aardig en dan kom je er al wel.
                    Bodyweight: 93,3kg, 11-12%. Height: 1,95m.

Comment

Originally posted by Snuff-Sann View Post
                      10 gram zout is teveel!
                      Hmm, da's afhankelijk van je water-inname. Bij de 2,5 á 3 liter water die de meesten hier (zouden moeten) drinken, is een ie**************** hogere zoutinname juist aan te raden. Wel het liefste wat KaCl met je NaCl combineren, anders krijg je inderdaad een hoge bloeddruk.

Ook als je zoutinname wat hoger is, kan dat geen kwaad. Je zult in het begin inderdaad wat bloated zijn, maar de hormonen (agiontensine II, ADH, aldosteron, om maar wat te noemen) welke het plasmavolume en de osmotische druk regelen, zijn na een week tijd aangepast aan de veranderde inname.
                      Last edited by scoobydoo; 02-01-2012, 19:06.
                      Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

nou nou,, ik werk zelf al bijna 4 / 5 jaar in een bakkerij,

en in een volkorenbrood gooien wij nauwelijks zout denk ik, maar weet je wat, ik ga het rondvragen voor jullie, mijn oom is de eigenaar hij maakt de broden zelf

alvast advies, nooit Zwart Brood kopen, zit vooral kleurstof , nie goed voor je uit eigen ervaring!

Comment

zout

Zouten hebben we nodig, gemiddeld 6 gram.

bron: Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid is | Mens en Gezondheid: Diversen

quote > Een gemiddelde Nederlander gebruikt per dag echter 10 tot 12 gram per dag. 75 procent van het zout dat we per dag binnenkrijgen, komt van bewerkte producten en 10 procent van natuurlijke dus onbewerkte producten. De overige 15 procenten voegen we zelf toe tijdens het koken en bakken. En dat is niet goed voor de gezondheid. 6 gram zout is een goede manier van eten. Een beetje zout eten is niet erg. Zout is namelijk belangrijk voor de zenuwprikkelingen vanuit je hersenen die weer opdracht geven aan onder andere spierbewegingen. Heb je helemaal geen zout in je lijf, dan kun je bijvoorbeeld je arm niet meer optillen. Ook speelt zout een rol bij de vochtbalans in je lichaam en bij het regelen van je bloeddruk.

Ik lees dat je meer dan voldoende binnenkrijgt op een dag, echter zijn er zoveel producten welke als een van de smaakmakers zout gebruiken dat je het gewoon niet nog eens moet toevoegen aan je voeding.
                          In veel sportdrankjes (niet verwarren met energie drankjes!) word zout toegevoegd zodat de stoffen welke in het sportdrankje sneller door je maag-darmstelsel worden opgenomen.

Zout is niet slecht en heb je nodig maar teveel............

Comment

Originally posted by cihad42 View Post
                            nou nou,, ik werk zelf al bijna 4 / 5 jaar in een bakkerij,

en in een volkorenbrood gooien wij nauwelijks zout denk ik, maar weet je wat, ik ga het rondvragen voor jullie, mijn oom is de eigenaar hij maakt de broden zelf

alvast advies, nooit Zwart Brood kopen, zit vooral kleurstof , nie goed voor je uit eigen ervaring!
                            Er zit gemiddeld tussen de 0.3-0.5 gram zout in 1 snee brood.

Comment

Voor wie het interesseert: wetenschappelijk artikel met meer informatie over het effect van zout op het menselijk lichaam: American Journal of Hypertension - Effects of Low-Sodium Diet vs. High-Sodium Diet on Blood Pressure, Renin, Aldosterone, Catecholamines, Cholesterol, and Triglyceride (Cochrane Review)

In normaal Nederlands staat er ongeveer dit:

"De onderzoekers vergeleken de resultaten van 167 studies naar natriumrijke diëten en natriumarme diëten. Ze concluderen dat de reductie van zout de bloeddruk bij mensen met een normale of hoge bloeddruk verlaagt. Maar tegelijkertijd toont de studie dat dit gepaard gaat met een aanzienlijke stijging van het cholesterolgehalte, het triglyceridegehalte, het enzym renine (betrokken bij het reguleren van de bloeddruk) en de hormonen noradrenaline en adrenaline (deze hebben invloed op de bloeddruk en hartslag)."

Reductie van zout verhoogt kans op hart- en vaatziekten | Diëtistenpraktijk Marlies Henning in Amstelveen

Dan krijg je de discussie: kan het voor een gezond iemand uit om natriumarm te gaan eten? Hoe gevaarlijk is een wat hogere bloeddruk in tegenstelling tot een slechtere cholesterolspiegel?

Mijn bescheten mening: je gaat toch ooit een keertje dood, doe alles gewoon met mate.
                              Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X