To Cut or to Bulk, that's the question

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• To Cut or to Bulk, that's the question

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot mijn te nemen beslissing tussen bulken en cutten. Ik ben 1m82 en weeg nu nog 63kg. Tot 4 maanden terug was dit nog 76kg. Toen was ik ook nog mager was het niet met een dikke buik en borsten. De borsten zijn nu weer ok, de buik heeft nog steeds een zichtbaar vetlaagje. Mijn BF is rond de 13%, ik zou erg graag naar de 10%, MAAR ik wil uiteraard ook massa aankomen. 63kg is op zijn minst gezegd, droevig
    Raden jullie nu aan dat ik eerst bulk om die massa te bekomen (met het risico dat alles zich zoals voordien op mijn buik zet ... een magere gozer met een dikke buik, ik hoef niet te vermelden dat dit er niet uitziet), of ga ik verder cutten om lekker strak te zitten over een aantal weken/maanden? om dan pas massa te kweken via een bulk?

Alle hulp is van harte welkom, ik blijf maar hinken op twee gedachten en ondertussen modder ik maar aan
    was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Je bent 13 kilo afgevallen in vier maanden, ik begrijp wel dat je daarvan droevig wordt. Wat jij nu doet, is cutten, zo is het heel moeilijk kracht te bouwen. Je zult zien dat je buikje minder erg lijkt als de bovenkant meer in verhouding komt. Ik zou daarom kiezen voor bulken, niet teveel boven onderhoud.

Ook helpt het om goed op je houding te letten, goed rechtop staan en buikspieren aanspannen. Probeer maar eens je bekken naar voren te kantelen zonder je bilspieren te gebruiken, zo span je goed je binnenste dwarse buikspier aan. Vergeet de bovenrug niet. Hoofd naar achteren oftewel nek iets in, schouders omlaag, borst open maar ribbenkast niet naar buiten duwen.

Comment

Ik ben eind september vorig jaar begonnen met sporten maar ook diëten, erg op mijn eten gelet en zo is het als een trein gegaan. Ik heb in alle eerlijkheid een vrij goed metabolisme. Ik kom niet zo makkelijk aan. Die 13kg zijn er gekomen tijdesn 2.5 jaar relatie met mijn huidige vriendin en alle etentjes, flessen wijn, chips voor tv, etc... Op 4 maanden zijn die er dan godzijdank weer af, met enkel dus nog dat vet ter hoogte van de buik. Nu dat deze weg zijn en ik na 4 maanden wat spieren zie tevoorschijn komen ben ik razend enthousiast geworden daar ik nu stiekem geloof dat ik misschien wel een strak lichaam kan hebben (1 waarbij je wel eens je T-shirt durft uit te gooien op het strand). Maar dat brengt me bij het dilemma: cutten om alle zichtbare overtollgie vet te lozen, of bulken om minder klein te zijn.
      Hartelijk dank voor je tips met betrekking tot mijn houding

Comment

ik zou kiezen voor de bulk.
        Aangezien jij zo snel je vet kwijt aan het raken bent, zou ik nu bulken en dan nog 2 maandjes cutten voor de zomer.

Zou wel een clean bulk doen. Dus geen MacD. of ander junkfood. +/- 300kcal boven je behoefte op trainingsdagen en hetzelfde op niet trainingsdagen (behoefte ligt dan wel lager.. even berekenen).

Met een clean bulk moet het mogelijk zijn 1kilo vvm per maand te gainen, indien je trainingen goed zijn.

Comment

Originally posted by flater2 View Post
          ik zou kiezen voor de bulk.
          Aangezien jij zo snel je vet kwijt aan het raken bent, zou ik nu bulken en dan nog 2 maandjes cutten voor de zomer.

Zou wel een clean bulk doen. Dus geen MacD. of ander junkfood. +/- 300kcal boven je behoefte op trainingsdagen en hetzelfde op niet trainingsdagen (behoefte ligt dan wel lager.. even berekenen).

Met een clean bulk moet het mogelijk zijn 1kilo vvm per maand te gainen, indien je trainingen goed zijn.
          hoe bereken jij dan je behoefte uit? Als je alle stickies leest krijg je verschillende manieren. Ofwel het schema dat hier te beschikking is, ofwel wordt de site voedselbehoefte aangeraden. Op beiden krijg ik een verschillend aantal nodige Kcal per dag? Scheelt hem bijna 200kcal.

Comment

via sites.
            zal zo is via stickys doen

Comment

als ik het gemiddelde neem kom ik op Kcal 2200 voor onderhoud. Als ik dan nog wil cutten om ripped te zijn kom ik op 1800 à 2000 Kcal (dat is verdomd weinig )

Comment

ik had 2450 via de site
                en via stickys (voedingsbehoefte.tk kom ik uit op 2492kcal.

Minimaal verschil dus... en ik eet op trainingsdagen 2750 cleanbulk dus zit er 250 a 300 boven. prima als beginner.
                Op rustdagen weet ik het niet via die calculator, wordt er niet wijzer van

Comment

ik ken het probleem wel een beetje. Zelf heb ik nu besloten om toch maar te gaan bulken. Eerst maar eens wat volume kweken en daarna ervoor zorgen dat de juiste verhouding komt.
                  Alleen heb ik een iets ander start punt en zou ik met 2750 die jullie uitrekenen ver onder mijn behoefte komen. Via het schema uit de sticky zou ik 3456 moeten nuttigen voor een bulk. Dat is voor bij verdomd veel.
                  Hoe eet iemand zoveel zonder te MacD'n?

Comment

Originally posted by SijbrandIwema View Post
                    ik ken het probleem wel een beetje. Zelf heb ik nu besloten om toch maar te gaan bulken. Eerst maar eens wat volume kweken en daarna ervoor zorgen dat de juiste verhouding komt.
                    Alleen heb ik een iets ander start punt en zou ik met 2750 die jullie uitrekenen ver onder mijn behoefte komen. Via het schema uit de sticky zou ik 3456 moeten nuttigen voor een bulk. Dat is voor bij verdomd veel.
                    jezus man, dat is 1000 kcal meer dan ik hoor te nemen tijdens een bulk ... defenitely een andere categorie vrees ik... Geen idee hoe je zoveel kcal moet binnen krijgen Liever die luxe daarentegen dan wat ik nu doe, met name cutten aan 2000kcal

Comment

Originally posted by SijbrandIwema View Post
                      heel simpel ik zit nu in de bulk met 3300kcals en weeg maar 69 kilo en kom als ik mazel heb een kilo aan in een maand.
                      ik vindt het zelfs lastig om niet meer te eten dan dat en ik junk nooit
                      weet niet wat het probleem is aan veel eten.
                      “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Ik zie het probleem ook niet?

Als je gewicht hoog is of je hebt zwaar werk, dan verbrand je rustig 1000Kcal meer op een dag.
                        Hele dag stenen sjouwen of beetje de student uithangen zit heel veel verschil in.

Overigens is het niet moeilijk om die Kcals uit normaal voeding te halen hoor.

Comment

Ik denk dat het komt omdat de algemene gedachte in de maatschappij is dat veel eten ongezond is. Het gaat echter meer om wat je eet dan hoeveel je eet.

3500 Kcal is makkelijk te halen als je genoeg vetten (9 Kcal per gram!) erin stopt. Verder 2-2,5 gr eiwit per KG lichaamsgewicht en niet bang zijn voor koolhydraten.

Ik zat in hetzelfde schuitje; altijd maar twijfelen tussen cut en bulk en een klein beetje buikvet. Heb besloten om te bulken op 3500 Kcal (behoefte 3000) en ik zie wel waar het schip strand. Als je snel vet verbrandt (zoals je aangaf in je bericht), dan is dat na 2 maanden cutten ook weer opgelost.
                          SQ 70 | DL 90 | BP 70

Keep working, keep winning.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X