Mijn paleo voedingsschema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn paleo voedingsschema

Na veel gelezen te hebben over de het zogenoemde paleodieet of oermens dieet. Leek het me geen slecht idee hier zelf eens me te gaan experimenteren en te kijken of het echt zo goed werkt als wordt beweerd. Het idee achter het paleodieet is het imiteren van het dieet van een oermens daarbij wordt er van uitgegaan dat mensen bepaalde voeding al duizenden jaren eten en daarop is onze spijsvertering dus aangepast. Logischerwijs zijn onze genen dus het beste aangepast op het type voedsel dat wij als mens al duizenden jaren eten. De belangrijkste conclusie die dus nu al getrokken kan worden dat het eten van verwerkte producten niet binnen het paleodieet past. Dit houdt dus in GEEN verwerkte suikers, gluten, tarwe etc, dus geen brood, crackers, rijst pasta etc. Om de kosten enigszins te drukken neem ik op de trainingsdagen wel nog twee shakes, een whey shake voor het trainen en 's avonds voor het slapen een caseïne shake

Daarnaast is het belangrijk om in een bepaalde volgorde te eten. Als ik s'ochtends opsta dan drink ik eerst een glas water of thee dan me fruit en daarna eet ik me ontbijt. Dit om de aanmaak van testosteron gelijk een kickstart te geven. Voor het avondeten geld hetzelfde ik begin altijd met een kleine gemengde salade, dan proteine en ik sluit af met koolhydraten. Ik heb begrepen dat vooral dit laatste proteine voor koolhydraten een must is als je een slanke fysiek wilt behalen. Ik denk dat ik vooral de pasta's en rijstschotels ga missen maar het je schijnt op vrij korte termijn al grote verschillen te voelen op het gebied van energie en kracht.

Zie mijn eetschema ik hoor graag jullie op en aanmerkingen.
    Attached Files

Heel dapper dat je dit wilt gaan doen, zou niks voor mij zijn.
    Maar qua eten ziet het er...gezond en natuurlijk uit maar heb twijfels over de hoeveelheid...zeker icm trainen lijkt het mij aan de magere kant.
    kan je dit schema in het excelblaadje zetten met je stats?

Comment

persoonlijk vind ik het veelste weinig, er waarom neem je niet alle dagen een caseine shake? In de nacht kun je het beste herstellen.. Ook op rustdagen.
      Don't ever let somebody tell you, you can't do something.
      People can't do something themselves, they wanna tell you, you can't do it.
      BP: 1x120 kg SQ:1x190 kg DL: 1x200 kg

Comment

Wat is jouw behoefte qua kcal en macro's per dag? Ziet er zoals gezegd nogal karig uit. Wel een leuk initiatief. Ik zou het meer overgrootoma's dieet noemen, aangezien er producten instaan die een oermens niet zou hebben, maar het is wel allemaal onbewerkt.
        Train hard or go hormone

Comment

At de oermens dan niets uit de aarde, zoals een lekker aardappeltje? Dát zou ik nou missen, een lekker aardappeltje, of bonen, mmm, krijg spontaan zin in biefstuk met zwarte bonenpuree en worteltjes met hoummous . En aten ze echt hun eten in een bepaalde volgorde? Succes met je dieet!

Comment

Wat aten holbewoners.....?
            Paleodieet, hoe commercieel kun je worden, wat word het volgende dieet?, het dino dieet.......?

Neem het leesvoer over voeding hier op bn, belangeloos opgesteld door de mensen welke jij nu om advies vraagt.

Comment

Originally posted by Oldtimer View Post
              Wat aten holbewoners.....?
              Paleodieet, hoe commercieel kun je worden, wat word het volgende dieet?, het dino dieet.......?

Neem het leesvoer over voeding hier op bn, belangeloos opgesteld door de mensen welke jij nu om advies vraagt.
              Volgens mij is het idee erachter dat je gewoon producten eet die in de natuur voorkomen. Je bent wel een beetje negatief zo
              Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                Volgens mij is het idee erachter dat je gewoon producten eet die in de natuur voorkomen. Je bent wel een beetje negatief zo
                Zo wil ik niet overkomen (negatief) , maar dit gehele dieet lijkt meer op een verzinsel uit een reform winkel om biologische teelt te promoten, ook als je suggereerd dat de oermens deze producten tot zijn beschikking had en gebruik maakte van een veelzijdig dieet heb je niet goed opgelet op school.
                De enige producten waren vlees (prooi), en wat ze tegen kwamen aan vegetatie, teelt kenden zij nog niet.

Hier een linkje Oermens wou een lekker vette beer - WETENSCHAP , wat hier interessant is het stukje "uit bot onderzoek..."

Comment

@TS: ik heb aardig wat gelezen over Paleo, Primal Blueprint et cetera, maar ben nog nooit wat over die volgorde tegen gekomen. Waar heb je dat gelezen?

En ik heb het idee dat je behoorlijk laag in vet zit op sommige dagen, maar daar zou je even voor moeten rekenen.

@Pallas: Bij Paleo zijn inderdaad aardappelen en bonen (zoals bruine bonen, kidneybonen, et cetera) niet toegestaan.

Nou zijn er ook wel 'afgezwakte' varianten waarbij mensen die het goed kunnen verdragen als post workout wel wat aardappelen eten (net als dat eieren strikt genomen in Paleo maar sporadisch gegeten mogen worden, waar het ook wat minder nauw mee genomen wordt; kaas mag eigenlijk niet, maar wordt ook in kleine hoeveelheden gegeten door velen; zuivel mag niet, maar griekse yoghurt en room wordt wel gebruikt voor sauzen). Oftewel: de meesten die Paleo doen doen meer een 80/20 of 90/10 variant waarbij ze 80%/90% strikt Paleo eten en de overige 20%/10% gebruiken voor dingen als een beetje kaas, een beetje zuivel, et cetera.
                  "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X