Goed stuk Dyno. Altijd leerzaam hoe je de achterliggende gedachte weet te schetsen. Dank weer
junk dag vs geen junkdag?
Collapse
X
-
Originally posted by dynobet View Posthet langzamer worden van je stofwisseling door je dieet (wanneer kcal gelimiteerd worden) heeft voor een groot deel te maken met je hormoonhuishouding (oa je leptine gehalte wat flink daalt).
Vetten uit voeding hebben vrijwel weinig invloed op deze hormonen. eiwitten een beetje. Koolhydraten hebben een sterke invloed op deze hormonen (oa leptine, insuline, etc).
Om het langzamer worden van je metabolisme tegen te gaan, kun je daarom zo nu en dan (bijvoorbeeld 1x per week), een refeed houden.
stel je behoefte is rond de 3100 kcal.
je eetschema tijdens de cut = 2600 kcal: e250, k200, v88.
dan neem je deze refeed dag = 3300 kcal: e250, k450, v55
Aangezien glycogeen voorraden door dieeten grotendeels geleegd zijn, zullen deze grote hoeveelheid koolhydraten gebruikt worden voor aanvulling van glycogeen. je lichaam zal tijdens het herladen van je glycogeen voornamelijk gebruik maken van vetten als brandstof. als je vetten die dag ook laag zijn, spreek je voornamelijk lichaamsvet aan. Het is dus erg belangrijk tijdens een refeed de vetten niet te hoog op te laten lopen. een 10-15% van de totale hoeveelheid kcal is ok.
Herladen van glycogeen zorgt ook voor meer intensiteit in je trainingen (meer energie om te trainen). dit zorgt voor betere trainingen. wat indirect zorgt voor beter spierbehoud in een cut.
------------------------
Junken KAN effectief zijn voor het boosten van de stofwisseling.
stel je eet je normale schema, en je eet daarbij nog een halve bucket KFC wings (veel vet, gemiddeld qua eiwitten, weinig kh). Dan heeft dit weinig effect.
Junk je door wat zelfgemaakte pannenkoeken met wat stukjes appel extra te eten (of andere zaken met veel kh, relatief weinig vet). dan is dit een stuk beter.
In het algemeen kun je dus het beste kiezen voor vetarme junk. Ook suikers/fructose wil je beperken (kleine hoeveelheid bijvoorbeeld een 30-40g verdeeld over de dag kan juist goed zijn).
ik hou dan bijvoorbeeld van: 125g rood gevroren fruit met 250g kwark en 10g poedersuiker in de mixer blijven mixen, tot je een rode stijve mousse hebt. dit smaakt bijna net als ijs. zeker als je het even in de vriezer zet om net nog wat harder te worden. eventueel 1 meringe brokkelen en die brokjes onder het "ijs" roeren. heb je zomaar een lekker maar verantwoord toetje in je refeed. (verdeel het in 2-3 porties en verdeel die over de dag).
----------------------------
Je kan ook junken en refeeden een soort van "combineren".
je eetschema tijdens de cut was: 2600 kcal: e250, k200, v88.
als je daar gewoon een flink pizza aan toevoegt (e25, k100, v32). dan kom je aan de 3400 kcal: e275, k300, v120. (dit is wat gebeurt als je normaal een goede junkmeal toevoegt).
Junken en refeeden combineren doe je zo:
probeer zoveel mogelijk vetten uit je normale cutschema (voor alleen deze dag) te elimineren. havermout kun je vervangen voor brinta (scheelt 6g vet per 100g product). halfvolle melk wordt magere melk. blikje tonijn op olie wordt blikje tonijn op water. eieren vervang je door kipfilet of een magere vis etc etc.
je kan nu komen aan de e250, k200, v33 ofzo. de vetten zijn dus met een 55g verminderd (rest is ongeveer hetzelfde). als je nu een pizza toevoegt, dan kom je aan: 2900 kcal. e275, k300, v66.
Verder voeg je nog een 100g koolhydraten (133g rijst ofzo) toe aan je schema. kom je waarschijnlijk uit op 3300 kcal: e275, k400, v66. Je hebt dus ook je pizza gehad (net als bij normaal junken), maar toch heb je door de rest van je schema ietsjes aan te passen toch een bijna optimale refeed gehad (met 400g kh ipv 300g kh. dus effectiever).
zo kun je bijna optimaal refeeden + pizza eten + "ijs" eten.
Comment
-
Originally posted by dynobet View Posthet langzamer worden van je stofwisseling door je dieet (wanneer kcal gelimiteerd worden) heeft voor een groot deel te maken met je hormoonhuishouding (oa je leptine gehalte wat flink daalt).
Vetten uit voeding hebben vrijwel weinig invloed op deze hormonen. eiwitten een beetje. Koolhydraten hebben een sterke invloed op deze hormonen (oa leptine, insuline, etc).
Om het langzamer worden van je metabolisme tegen te gaan, kun je daarom zo nu en dan (bijvoorbeeld 1x per week), een refeed houden.
stel je behoefte is rond de 3100 kcal.
je eetschema tijdens de cut = 2600 kcal: e250, k200, v88.
dan neem je deze refeed dag = 3300 kcal: e250, k450, v55
Aangezien glycogeen voorraden door dieeten grotendeels geleegd zijn, zullen deze grote hoeveelheid koolhydraten gebruikt worden voor aanvulling van glycogeen. je lichaam zal tijdens het herladen van je glycogeen voornamelijk gebruik maken van vetten als brandstof. als je vetten die dag ook laag zijn, spreek je voornamelijk lichaamsvet aan. Het is dus erg belangrijk tijdens een refeed de vetten niet te hoog op te laten lopen. een 10-15% van de totale hoeveelheid kcal is ok.
Herladen van glycogeen zorgt ook voor meer intensiteit in je trainingen (meer energie om te trainen). dit zorgt voor betere trainingen. wat indirect zorgt voor beter spierbehoud in een cut.
------------------------
Junken KAN effectief zijn voor het boosten van de stofwisseling.
stel je eet je normale schema, en je eet daarbij nog een halve bucket KFC wings (veel vet, gemiddeld qua eiwitten, weinig kh). Dan heeft dit weinig effect.
Junk je door wat zelfgemaakte pannenkoeken met wat stukjes appel extra te eten (of andere zaken met veel kh, relatief weinig vet). dan is dit een stuk beter.
In het algemeen kun je dus het beste kiezen voor vetarme junk. Ook suikers/fructose wil je beperken (kleine hoeveelheid bijvoorbeeld een 30-40g verdeeld over de dag kan juist goed zijn).
ik hou dan bijvoorbeeld van: 125g rood gevroren fruit met 250g kwark en 10g poedersuiker in de mixer blijven mixen, tot je een rode stijve mousse hebt. dit smaakt bijna net als ijs. zeker als je het even in de vriezer zet om net nog wat harder te worden. eventueel 1 meringe brokkelen en die brokjes onder het "ijs" roeren. heb je zomaar een lekker maar verantwoord toetje in je refeed. (verdeel het in 2-3 porties en verdeel die over de dag).
Je kan ook junken en refeeden een soort van "combineren".
je eetschema tijdens de cut was: 2600 kcal: e250, k200, v88.
als je daar gewoon een flink pizza aan toevoegt (e25, k100, v32). dan kom je aan de 3400 kcal: e275, k300, v120. (dit is wat gebeurt als je normaal een goede junkmeal toevoegt).
Junken en refeeden combineren doe je zo:
probeer zoveel mogelijk vetten uit je normale cutschema (voor alleen deze dag) te elimineren. havermout kun je vervangen voor brinta (scheelt 6g vet per 100g product). halfvolle melk wordt magere melk. blikje tonijn op olie wordt blikje tonijn op water. eieren vervang je door kipfilet of een magere vis etc etc.
je kan nu komen aan de e250, k200, v33 ofzo. de vetten zijn dus met een 55g verminderd (rest is ongeveer hetzelfde). als je nu een pizza toevoegt, dan kom je aan: 2900 kcal. e275, k300, v66.
Verder voeg je nog een 100g koolhydraten (133g rijst ofzo) toe aan je schema. kom je waarschijnlijk uit op 3300 kcal: e275, k400, v66. Je hebt dus ook je pizza gehad (net als bij normaal junken), maar toch heb je door de rest van je schema ietsjes aan te passen toch een bijna optimale refeed gehad (met 400g kh ipv 300g kh. dus effectiever).
zo kun je bijna optimaal refeeden + pizza eten + "ijs" eten.Begeleiding nodig bij voeding en /of training?
Comment
-
Originally posted by mr-careful View Postalles met mate junkdagen zijn zeker nodig voor optimale resultaat dat is de key we blijven maar mensen he
not done , gewoon blijven clean eten dit doe ik nu al voor bijna 7 jaar nu , verjaardagen , feestdagen ik blijf mijn rijst eten en groenten terwijl al de rest ongezond is aan het vreten. way of life
Comment
-
Ik moet zeggen dat ik die junkmeal ook wel nodig heb om mijn sociale leven een beetje bij te houden. Meestal komen vrienden bij mij eten (ik houd het meest van koken) maar eet toch zeker wel om de week een keer ergens anders. Dan weet je toch niet altijd wat er in het eten zit en ga je dus over je normalen voedingswaarden heen... Dus als is het niet optimaal voor het sporten, dan wel voor mezelf
Comment
-
Originally posted by kline View PostIk moet zeggen dat ik die junkmeal ook wel nodig heb om mijn sociale leven een beetje bij te houden. Meestal komen vrienden bij mij eten (ik houd het meest van koken) maar eet toch zeker wel om de week een keer ergens anders. Dan weet je toch niet altijd wat er in het eten zit en ga je dus over je normalen voedingswaarden heen... Dus als is het niet optimaal voor het sporten, dan wel voor mezelf
inderdaad helemaal mee eens.
ik junk verder niet zo vaak maar heb soms echt wel is zin in wat anders
dan moet het gewoon kunnen.
en het gekke is dan dat ik na een junk maaltijd vaak weer meer vet kwijt raak
en ik voel me er goed bij... en in het koppie moet het toch goed zitten wil je het vol blijven houden. dat moet je niet onderschatten.
Comment
-
Ik merk het nu zelfs al, terwijl ik pas net 1 maand bezig ben met trainen en voeding schema.
heb momenteel 1 dag in de week dat ik af wijk van mijn schema voor het avond eten. maar als ik dan (erg slecht) een klein frietje speciaal pak. dan staat het op zijn kop in me maag. ben er zelf nu al uit dat het voor mij gewoon echt einde oefening is om nog zo vet te eten. en heb zelf ook overwogen dit niet meer te gaan doen.
misschien eens op een toch iets gezondere manier te gaan junken zoals dyno al aan gaf en kijken of dit beter bevalt.
Comment
-
Originally posted by belbroek View Postnot done , gewoon blijven clean eten dit doe ik nu al voor bijna 7 jaar nu , verjaardagen , feestdagen ik blijf mijn rijst eten en groenten terwijl al de rest ongezond is aan het vreten. way of life
Ik hoop dat ik dit zelf nooit ga doen echterBegeleiding nodig bij voeding en /of training?
Comment
-
Originally posted by Gentei View PostBij mijn voedingsschema(low carb diet) staat er effectief dat ik een junkdag volledig mag nemen, dus 24h afwijken van mijn schema en eten wat ik wil....?More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!
Comment
-
Je kan jezelf beter beperken tot 1 junk maaltijd hoogstens 2. Dus niet een junkdag. Naast de "junk" maaltijden gewoon aan je eetschema houden.
Ik heb meestal 1 junkmaaltijd in de week, in het weekend. Maar heb ook weken waar ik gewoon 24/7 clean eet. Dit doe ik niet omdat het misschien goed is om te refeeden maar meer in de zin van een beloning
Comment
-
ik heb soms wel 2 of 3keer per week een junk-moment,
maar hieronder versta ik dan ook een geroosterde volkorenbotheram met kaas ipv met kippenwit of iets dergerlijks. dus probeer als ik eens goesting heb in iets anders het toch nog iets of wat verantwoord te houden.. veel vetten in de kaas maar ook redelijk wat eiwitten, +het brood dat goed is, denk dat dit nog geen ramp zal zijn voor mijn voeding. Maar dat zal de toekomst uitwijzen
Comment
-
Als je maar zorgt dat je kwaliteitsjunk eet en geen rotzooi is het alleen maar goed, meeste topbbers junken nog 3 a 4 weken voor hun wedstrijd, en dat is niet eens kwaliteit, de beste BBers eten gewoon 3 weken voor hun show zich stampvol met de Mac, nu gebruiken hun er wel andere middelen bij, maar goed hun level van droog zijn is ook vele malen extremer dan de gem. bber"You are what you eat..."
That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...
Comment
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door awinash62To enroll in the US CPA course, candidates must fulfill specific educational and professional criteria. A bachelor’s degree in accounting, finance,...
-
Kanaal: Trainingsschema's
1 day ago -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 111kg 1x
- 82.5kg 6x
- 82.5kg 7x
Deficit wide grip SL DL:
- 80kg 3x10...-
Kanaal: Trainingslogjes
3 dagen geleden -
-
door harryjkevin0Finding effective techniques to get assignment done is essential when academic deadlines are approaching. You may greatly lower stress and enhance the...
-
Kanaal: Algemeen
3 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Safety bar goodmorning:
- 62.5kg 12x
1 sec paused safety bar squat:
- 91kg 2x
Wide grip...-
5 dagen geleden -
-
door romankenndyParasites in the muscles can cause symptoms like muscle pain, weakness, swelling, fever, and fatigue. In some cases, you may also experience joint stiffness,...
-
Kanaal: Ziekten en aandoeningen
5 dagen geleden -
-
door ShuconaRodShuconaandrod expert coaching provides guidance to help you reach your personal and professional objectives. Whether you're looking to enhance your skills,...
-
6 dagen geleden -
-
door MillerTilanBreng je keuken tot leven met opvallend 3D-fotobehang dat diepte en karakter toevoegt. Kies uit moderne patronen, natuurlijke elementen of abstracte ontwerpen...6 dagen geleden
-
door harryjkevin0Precise research, critical thinking, and outstanding writing abilities are necessary for success in MBA education. An MBA Assignment Writing Service provides...
-
6 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Pin zercher squat:
- 63.5kg 2x6
Safety bar back extension:
- 35kg 4x
- 20kg 15x
Push...-
6 dagen geleden -
-
door wdenis2212Managing glaucoma doesn’t have to be expensive. At HealthMedsRX, you can find affordable and effective solutions like Bimatoprost eye drops to help reduce...
-
Kanaal: Gezondheid en uiterlijk
1 week geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment