Kalfs of rundvlees

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Simo View Post
    We worden hier in nederland gewoon belazerd!
    Het lekkere vlees gaat naar de spanjaarden.
    Dat wordt dan zelf een koe slachten
    Vrijwel al het vlees gaat eerst naar Spanje, omdat het slachten daar goedkoper is (en volgens mij nogal een verschil in de wetgeving).
    Als jij (of wie dan ook, want ik bedoel het algemeen) zich zou verdiepen in slachten en het transport enzo... lijkt me dat als je het hart op de juiste plek hebt zitten, je spontaan neiging krijgt tot het worden van vegetariƫr.

Slachten en vlees eten is 1 dingen. Maar de manier hoe het transport gaat (een groot deel van de schapen, kippen, koeien, paarden, ezels, ect die onderweg al is bezweken door uitdroging enzo) is in mijn ogen nog steeds een ander verhaal.

Comment

Ik kan niet meer editten haha. Maar ik vraag me af in hoeverre de levenskwaliteit van een dier invloed heeft op ons eten. Niet qua smaak, maar qua kwaliteit.

Als een mens zijn hele leven alleen stress heeft en eenzijdig/slecht eet, wordt hij er ook niet gezonder op. Hoe zit het met de kwaliteit van het vlees van een dier? Net als de voedingswaarde van een plofkip (dan bedoel ik niet eens dat hij volgespoten is met water... maar puur dat het nog een kuiken is).
      Zou je qua dierenwelzijn geen kwaliteitsvlees nemen, dan zou je het qua voedingswaarden wel moeten doen lijkt me. Juist in deze sport, waar de voedingswaarden zo hoog tellen.

Comment

Ik vraag me hetzelfde af over de kwaliteit van het vlees. Het is helaas niet meetbaar wat het effect is van stress, maar het moet wel effect hebben op de kwaliteit van het vlees. Dat kan niet anders.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
          Ik vraag me hetzelfde af over de kwaliteit van het vlees. Het is helaas niet meetbaar wat het effect is van stress, maar het moet wel effect hebben op de kwaliteit van het vlees. Dat kan niet anders.
          Stel dat zoiets meetbaar zou zijn... wie zou er baad bij hebben? De landbouwindustrie niet, daar draait alles om geld. Die hebben er eerder baad bij dat zoiets niet naar buiten komt.
          En dat we op dit moment Bleker als minister voor landbouw hebben, werkt daar ook al niet aan mee. In mijn ogen zijn CDA ministers voor landbouw altijd niets anders dan een misplaatste minister van financiƫn. Ik heb nog nooit acties van een CDA minister voor landbouw gezien die met het milieu of dierenwelzijn temaken hebben.

Dan heb je aan de andere kant stichtingen zoals Wakker Dier en CIWF. De laatstgenoemde maakt zich vooral sterk voor landbouwdieren, maar is een erg arme stichting. En dan Wakker Dier... Heeft een iets groter buget, maar heeft erg veel vegetarische aanhangers. Stel dat een dergelijke stichting een onderzoek zou financieren waaruit blijkt dat de vlees kwaliteit slechter is bij stress, dan raken ze al die vegetariers en veganisten kwijt. De afgelopen maanden is Wakker Dier erg fanatiek met de fastfood ketens, dat de BK enzo geen/minder plofkip gaat gebruiken. Een deel van de mensen ziet dat al als een stimulans om vlees te promoten... En zonder die desbetreffende donateurs kunnen ze helemaal niets.

Dus al zou er zon onderzoek zijn, hoe zou het naar buiten moeten komen? En waarvan moet het gefinancierd worden?

Daarbij zijn er bepaalde argumenten die nietszeggend zijn.
          Als je een kip op zijn rug legt op een bepaalde manier, dan blijft hij stil liggen. Volgens mij doen geiten dat ook op een bepaalde manier, maar dat weet ik niet zeker. Bij schapen kan je het in ieder geval ook doen (al zitten die dan).
          Ja wordt het dan gezegd: het beestje vind het prima, anders zou het niet blijven liggen/zitten. Maar het is simpelweg verlamd van angst en blijft daardoor liggen. Het is een vluchtdier, dus aanvallen komt niet in hem op. Als vluchten dan niet kan, is verlamming de enige overige mogelijkheid.

Om terug te komen op geld; neem als voorbeeld de plofkip. Zon beestje wordt zo zwaar dat het op jonge leeftijd al letterlijk door zijn pootjes zakt en niet meer kan lopen. Die schuren zijn smerig en doordrengt van ontlasting en daardoor ammoniak. Die kip kan niet meer normaal lopen, dus blijft veelal op zijn plek. Gevolg? Nare ligplekken door de bijtende ammoniak die in de kip trekt.
          Als je bij de supermarkt (vooral AH of C1000 is daar erg mee) een hele kip koopt, heeft hij vaak de uiteinden van de pootjes nog. Daar kan je vaak makkelijk nog de brandwonden en korsten van zoiets zien.
          De laatste tijd worden de pootjes iets korter afgesneden waardoor je dat niet meer kan zien. Dat terwijl alles om geld draait (en met die pootjes is die zwaarder, maar kopen minder mensen het). Nu weet ik niet hoe het met jou zit.... maar los van dierenwelzijn vind ik de gedachte dat een kip open wonden heeft die doordrenkt zijn met ammoniak/kippenstront niet zo smakelijk
          Last edited by Patricia86; 17-07-2012, 10:12.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X