ik vreet nu al een paar maand tonijn op waterbasis, ben niet anders gewend. Nu heb ik laatst een keer tonijn op olie gehad en dit was 1000x lekkerder. Vroeg me alleen af hoe ik de voedingswaarde van tonijn op olie bereken als ik het uit heb laten lekken. Neem aan dat de voedingswaarden op het blik zijn zonder uitlekken. Iemand die hier meer verstand van heeft?
Tonijn oliebasis
Collapse
X
-
Iets te snel een topic gemaakt, Was al 1 met precies hetzelfde onderwerp.
Hier had dynobet het volgende op geantwoord:
Originally posted by dynobet View Postals je de olie uit laat lekkern (niet op je brood). dan verdwijnt er dus enkel VET. en dan tel je die 130g.
per blikje eet je dan:
35g eiwitten, 12g vetten.
tel daar nog 26g carbs, 1g vet en een 5g eiwit uit brood bij, en dan zit je aan: e40, k26, v13 = +-380 kcal.
-----------------------------------
Stel je lekt de helft van die olie op je brood:
volledig gewicht = 185g. en het uitlek gewicht is 130. dan betekent dit dat er in dat blikje 55g olie zit. als je dus de helft op je brood lekt. en de andere helft weg gooit. dan kun je dus nog ongeveer een 25g vetten optellen bij wat je binnenkrijgt. Dus: e40, k26, v38, en kcal = 606 kcal.
en als je het hele blikje met alle olie eet. zou je dus: e40, k26, v63 eten. dat komt neer op 831 kcal.
---------------------------
De een lekt echter anders uit als de andere. de een duwt het ijzeren bovenstuk op de tonijn, en "perst" de olie eruit. deze zal wellicht maar een 8-10g vetten bij zijn tonijn overhouden. de ander giet als het ware het overtollige vet eraf. maar laat de tonijn nog flink vol met olie zitten. en deze lekt dus makkelijk een 10g vetten minder uit, als de ander.
En de ene tonijn variant/merk doet echt droge tonijn met zo min mogelijk water. en voegt daaraan olie toe. de tonijn zuigt als het ware heel veel olie op. en daardoor bevat deze uitgelekt meer olie. en de andere variant/merk, laat de tonijn iets natter, en voegt daaraan olie toe. waardoor er weer minder wordt opgenomen. (dus mijn beredenering dat er enkel olie als uitlek gewicht inzit, hoeft niet eens perse te kloppen, en dan klopt mijn berekening in mijn eerdere voorbeeld ook niet).
----------------------------
dus conclusie: je kan eigenlijk niet echt weten hoeveel vet/ kcal je blikje tonijn bevat. je weet wel dat er 35g eiwitten inzitten. maar de hoeveelheid vat hangt ervan af.
oplossing: je koopt een blikje op water. lekt deze goed uit. en voegt zelf de hoeveelheid olijfolie toe die jij wil. Zo kun je zelf bepalen welke soort en hoeveel olie je toevoegt. je weet dus exacte hoeveelheid eiwitten en vetten, en dus ook kcal.
Per blikje tonijn, ben je dan 10 cent extra kwijt aan olijfolie. dit hoeft echter niet per defenitie duurder te zijn als tonijn + olijfolie in één te kopen. Bij de dure merken tonijn (john west, etc), is op water even duur als op olie.
maar bij de goedkope merken, is de variant op water vaak 20-30 cent goedkoper. en dan is zelf je olie toevoegen goedkoper en dus ook nog handiger. aangezien ik zelf deep blue (goedkoop merk waarbij olijfolie variant duurder is) koop, of tonijn bij de aldi. voeg ik zelf mijn olie toe.People often quit right before they're about to have the big breakthrough.
-
Maak niet dezelfde fout als ik destijds brah..
http://forum.bodynet.nl/polls-only/5...k-in-olie.htmlsq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70
you know they can't handle us like debbies does dallas
Comment
-
Toch is het zo..
Voedingswaarden op blik is uitgelekt.
En aangezien het onmogelijk is de olie er compleet uit te laten lekken blijven er een hele hoop onberekende kcal over. Risico is mij dus te groot. Eet deze 5 blikken nog op (uitgelekt uiteraard) en ga dan mooi weer over op waterbasis, veel veiliger.People often quit right before they're about to have the big breakthrough.
Comment
-
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door awinash62To enroll in the US CPA course, candidates must fulfill specific educational and professional criteria. A bachelor’s degree in accounting, finance,...
-
Kanaal: Trainingsschema's
1 day ago -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 111kg 1x
- 82.5kg 6x
- 82.5kg 7x
Deficit wide grip SL DL:
- 80kg 3x10...-
Kanaal: Trainingslogjes
2 dagen geleden -
-
door harryjkevin0Finding effective techniques to get assignment done is essential when academic deadlines are approaching. You may greatly lower stress and enhance the...
-
Kanaal: Algemeen
3 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Safety bar goodmorning:
- 62.5kg 12x
1 sec paused safety bar squat:
- 91kg 2x
Wide grip...-
4 dagen geleden -
-
door romankenndyParasites in the muscles can cause symptoms like muscle pain, weakness, swelling, fever, and fatigue. In some cases, you may also experience joint stiffness,...
-
Kanaal: Ziekten en aandoeningen
4 dagen geleden -
-
door ShuconaRodShuconaandrod expert coaching provides guidance to help you reach your personal and professional objectives. Whether you're looking to enhance your skills,...
-
6 dagen geleden -
-
door MillerTilanBreng je keuken tot leven met opvallend 3D-fotobehang dat diepte en karakter toevoegt. Kies uit moderne patronen, natuurlijke elementen of abstracte ontwerpen...6 dagen geleden
-
door harryjkevin0Precise research, critical thinking, and outstanding writing abilities are necessary for success in MBA education. An MBA Assignment Writing Service provides...
-
6 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Pin zercher squat:
- 63.5kg 2x6
Safety bar back extension:
- 35kg 4x
- 20kg 15x
Push...-
6 dagen geleden -
-
door wdenis2212Managing glaucoma doesn’t have to be expensive. At HealthMedsRX, you can find affordable and effective solutions like Bimatoprost eye drops to help reduce...
-
Kanaal: Gezondheid en uiterlijk
1 week geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment