voedingsbehoefte berekenen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• voedingsbehoefte berekenen

Ik ben de documentaire supersize me aan het kijken. Daarin verteld een doctor wat calorien zijn. Wat ik er van begrepen heb is het volgende: een calorie is de energieke waarde van voedsel. 1 kcal is de energie die nodig is om een liter water te verhogen met 1 graden celcius.

nu bracht mij dat op een idee, is dit een manier om je kale voedingsbehoefte te berekenen? dus zonder sporttoeslag e.d.

een basic rekensommetje gaf mij dit:

100 kilo lichaams gewicht *.70 ( vochtpercentage menselijk lichaam) = 70

70*37 (normale lichaamstemperatuur) = 2590

Dit komt in de buurt van een normale behoefte, vetpercentage, spiermassa en dagelijkse werkzaamheden niet meegerekend.

Nu is mijn vraag, is dit een enigszins bruikbare methode om een grove schatting te geven of is het gewoon een toevalligheid dat deze cijfers zo bij elkaar liggen? het kan natuurlijk zijn dat mijn berekeningen nergens op slaan, ik heb niet zoveel kennis van het menselijk lichaam.

Ik denk dat het toeval is want het vocht in een mens zit niet met liters bij elkaar, zoals dat in een pan water wel is.

Wel grappig hoe je bij die berekening komt want het lijkt zo wel logisch
    BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

ja was een hersenspinseltje maar lijkt mij ook sterk dat het klopt :P aangezien de ongeschreven regel bij wiskunde vaak bij mij van toepassing is: als het simpel is, klopt het niet

Comment

Er is alleen geen rekening gehouden met tijd denk ik. Is 1kcal de energie die nodig is om een liter water met 1 graden te verhogen voor 24 uur?
        Ernstig noh!

Comment

dat zeggen ze er niet bij

Comment

Dat maakt ook niet uit, de energie/totale ingestoken energie blijft hetzelfde.
            BV je zet een pan met water op hoog vuur, het kookt binnen 15 minuten, nu halveer je de gastoevoer, de energie wordt met de helf geminderd, nu zal het water 30 minuten nodig hebben.
            ervan uitgaande dat alle energie uit de vlam via de pan in het water komt, in werkelijkheid gaat die vlieger niet op.

MBT de berekening naar je lichaam is leuk, maar dan zou het enige wat je de hele dag doet zijn, je lichaamstemperatuur op peil houden.
            de berekening komt in de buurt, echter komt praktisch alles wat rond de 2500-3000 in de buurt, ik ben dan ook niet zo voor berekennen, ben je groot neem ongeveer 3300 kcal, ben je klein 2500.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X