waarom water

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

En vocht is geen vocht, als je iets drinkt als een shake met water neem je lichaam de voedingsstoffen eruit, de rest gaat door je darmen en in het toilet.
    Als je puur water drinkt word dit opgenomen en gebruikt voor al die punten. Tenminste dat denk ik.
    Dit denk ik nou juist niet. In je maag darmen komt alles bij elkaar, daar word ook geen onderscheid gemaakt!?

Comment

Ik weet het ook niet pcies, maar ik heb er net wat over gelezen en het blijkt dat eten dat veel vocht bevat ook meetelt.
      Thee en koffie tellen niet mee omdat dit de urineproductie verhoogt waardoor je juist vocht verliest. En frisdranken en alcohol ook niet omdat er veel caloriën in zitten. in 1L fles frisdrank zitten zelfs 20 suikerklontjes.

Grtz
      VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

ze krijgen er niet genoeg van.

@ hardcoremenneke : ik replyde op punani gewoon dat het best kan kloppen wat ie zei, ivm veel water drinken en vet verliezen. Maar dit effect is natuurlijk beperkt. Het is dus niet zo dat als je gewoon je dieet aanhoudt en een litertje meer water gaat drinken de kilo's er zo afvliegen.

vraag 2 telt ander vocht niet mee?

Tuurlijk wel, heb ik ook nergens beweerd dat dat niet meetelde. Ik zei enkel dat die 2,5 liter water (in mijn geval zelfs 4-5 liter) UITSLUITEND zuivere waterinname betreft. Drink jij cola dan wordt het water eveneens gebruikt voor de processen die ik mn eerste post aangaf. Het grote verschil is echter zoals 'dav1t0' al terecht aangaf dat in alle andere voedingsmiddelen en dranken buiten zuiver water, een hoop nutriënten (nuttige en minder nuttige) zitten die eveneens, al dan niet gemetaboliseerd, uiteindelijk het lichaam moeten verlaten. En wat heb je daar voor nodig om die stoffen te kunnen uitscheiden? Inderdaad, water

Even een voorbeeld van de waterbalans van een doorsnee volwassen man (die zelfs GEEN intensieve sport beoefent dus ook veel lagere eiwitopname)

Waterbalans

Opname en vorming van water (g/dag) in het lichaam;

- via dranken -> 1500g
        - via vast voedsel -> 600-900g
        - metabolisch water (waterdat gevormd wordt in het lichaam tgv metabolische processen vaak afbraakprocessen) -> 400g
        -TOTAAL : 2500-2800g

Verlies van water;
        -via urine -> 1300-1600g
        -via feces -> 100g
        -via uitademingslucht -> 400g
        -via verdamping aan huidoppervlak -> 700g
        -TOTAAL : 2500-2800g

Comment

Next?

De stelregel voor 'modale' volwassenen is dat de dagelijkse urineproductie ruim 1 liter moet bedragen. Hiervoor zou je ongeveer 1,5 liter water moeten drinken (jammer genoeg wordt er bij de algemene bevolking niet veel aandacht aan besteed).
          Voor nagenoeg alle members hier is dit uiteraard gezien hun sportieve prestaties en hun eiwitopname veel te weinig. 2 liter is echt wel een minimum en voor de gevorderden kan dat al snel het dubbele zijn.

Comment

Ik heb gelezen dat je je gewicht moet delen door 8, het resultaat daarvan is hoeveel glazen van 250ml moet drinken.

Voorbeeld:
            Man A weegt 100 kilo.
            100 / 8 = 12,5
            12,5 x 250 ml = 3,1 Liter.

Ik denk dat dit best kan kloppen want het is logisch dat als je zwaarder weegt je meer moet gaan drinken. En naar mate je gevorderder word (en tevens ook zwaarder) heb je natuurlijk meer nodig.

Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld in de zomer je erg veel zweet, volgens mij verlies je dan ook 'goed' vocht en moet je dus meer drinken dan wat ik hiervoor aangaf. Of is het mischien zo dat je echt ALLEEN maar schadelijke stoffen wegzweet?? Bocca??

Grtz

Comment

Originally posted by dav1t0
              Ik heb gelezen dat je je gewicht moet delen door 8, het resultaat daarvan is hoeveel glazen van 250ml moet drinken.

Voorbeeld:
              Man A weegt 100 kilo.
              100 / 8 = 12,5
              12,5 x 250 ml = 3,1 Liter.

Ik denk dat dit best kan kloppen want het is logisch dat als je zwaarder weegt je meer moet gaan drinken. En naar mate je gevorderder word (en tevens ook zwaarder) heb je natuurlijk meer nodig.

Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld in de zomer je erg veel zweet, volgens mij verlies je dan ook 'goed' vocht en moet je dus meer drinken dan wat ik hiervoor aangaf. Of is het mischien zo dat je echt ALLEEN maar schadelijke stoffen wegzweet?? Bocca??

Grtz
              Is een gemiddelde stelregel die klopt voor de 'gemiddelde persoon' ja. Maar net zoals ik in mn eerste post aangaf is de waterbehoefte afhankelijk van verschillende factoren. Ondere andere lichaamssamenstelling ook (dus niet enkel gewicht), als het lichaam bestaat uit een hoger eiwitaandeel dan heb je ook meer water nodig. Verder is de fysische activiteit uiteraard belangrijk. Grotere arbeidsprestaties is meer drinken... (staat meer van in eerste post)

Alleen maar schadelijke stoffen uitzweten? Neen uiteraard niet. Het lichaam zal steeds proberen schadelijke stoffen zoveel mogelijk de detoxificeren. Bijvoorbeeld door ze om te zetten in mindere schadelijke componenten en/of door ze gewoon zo sterk mogelijk te verdunnen met water en als dusdanig MET water uit te scheiden. Dus meer zweten = meer water drinken

Grtz

Comment

Hoeveel je nou moet drinken is heel moeilijk te zeggen. Er spelen heel veel zaken mee, lichaamssamenstelling, inspanning, (buiten)temperatuur, enz.

Als je meer eet moet je ook meer drinken. De regel 1ml/kcal. is een redelijke regel.

Zelf probeer ik veel te drinken, maar soms vergeet ik het. Daarom zet ik overal flesjes neer zodat het altijd bij de hand is. Of ik genoeg drink toets ik ook aan hoevaak ik moet plassen. Als ik meer dan een paar uur niet moet dan is dat meestal een teken dat ik nog niet genoeg gedronken heb.
                Shitty food will make you look like shit.

http://www.pro-active-medicine.nl

Comment

Ik lees net in de Quote in de post van Bocca dat ik theoretisch eigenlijk 3 liter water moet consumeren.
                  Ik zit nu op twee liter, ik vind het ook moeilijk om zoveel te drinken als je eigenlijk geen dorst hebt.
                  Brear.

Comment

jep bro, met die 'gevorderden' bedoelde ik onder andere jou. Verder meen ik mij te herinneren dat jouw kev-waarde van de vorm x-50-x was. Dus in principe is die 2 liter echt wel aan de magere kant.
                    Dat je geen dorst hebt, kan ik best geloven, maar als je het een aantal weken volhoudt wordt het een gewoonte en speel je binnenkort makkelijk die 3l naar binnen.

Uiteraard zijn er nog andere factoren die bepalen of je op termijn problemen gaat krijgen met bijvoorbeeld het uitkristalliseren van urinezuur in je gewrichten (ten gevolge van een gebrekkige ureumuitscheiding). Het is zoals zoveel deels ook genetisch bepaald. Kan dus bij wijze van spreken best zijn dat jij heel je leven elke dag 1,5 l water drinkt, veel eiwitten consumeert en toch 100 jaar wordt. Maar dat is uiteindelijk met alles zo, roken is ook ongezond maar niet iedereen krijgt longk a n k e r.

Grtz

Comment

Ja bedankt Bocca, je hebt gelijk, ik ben bezig om die waterinname te verhogen, ik neem nu bij iedere maaltijd een flesje van een halve liter, dus dan kom ik straks toch uit op 3 liter per dag.
                      Het is al eens eerder tegen mij gezegd overigens, maar ik dacht altijd dat het voor mij niet nodig was, omdat ik helemaal geen dorst heb, maar ik ga mijn standpunt nu veranderen.
                      Groet;
                      Brear.

Comment

Drink net te weinig, goede post Bocca
                        een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

he bocca
                          Maakt het nog uit of je kraan- of mineraal water drinkt.

Comment

Originally posted by firefighter
                            he bocca
                            Maakt het nog uit of je kraan- of mineraal water drinkt.
                            Denk niet dat het veel verschil zal maken maar mineraalwater zal net iets beter zijn.
                            Het water uit de kraan is hier niet te zuipen dus ik moet wel mineraalwater nemen

Comment

vind persoonlijk juist dat je beter kraanwater kunt nemen. Mineraalwater is wat al te schoon en een beetje rommel moet je af en toe wel binnenkrijgen wil je immuunsysteem op peil blijven.

Comment

Wat is het verschil tussen kraanwater en flessenwater?
                                Het belangrijkste verschil tussen flessenwater en kraanwater is de prijs. Een liter kraanwater is 400 tot 1000 keer zo goedkoop als een fles bron- of mineraalwater. Een ander verschil is de winning en zuivering. Kraanwater wordt volledig gezuiverd voor levering, terwijl bron- en mineraalwater vrijwel rechtstreeks zonder behandeling de fles in gaan. Al dan niet met toevoeging van koolzuurgas. Tot slot wordt kraanwater bij je thuis afgeleverd terwijl je flessenwater zelf moet halen.

Wat is het verschil tussen bron- en mineraalwater?
                                Bron- en mineraalwater verschillen alleen in de plaats waar het wordt gebotteld: mineraalwater wordt bij de bron gebotteld en bronwater bij een bottelarij. Als er een smaakje aan het water wordt toegevoegd, mag het ook geen mineraalwater meer heten.

Waarom smaakt water overal anders?
                                De smaak van water hangt voornamelijk af van de plaats waar het water gewonnen wordt. De hoeveelheid mineralen in de grondlagen zoals natrium, kalium, calcium en magnesium bepalen de smaak. Daarnaast heeft de behandeling die het water ondergaat invloed op de smaak.
                                naar boven

bron: http://www.verswater.nl/Water+is+lek..._van_water.htm

Nou zeg, wat een onzin, dat water uit een flesje.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X