Op z'n grieks gegrilde kipfilet met een kwark-tzatziki

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Op z'n grieks gegrilde kipfilet met een kwark-tzatziki

Genoeg van die drooggebakken kipfilet? Hierbij een smakelijk recept.

Kookgerei:
    Grillpan of oven
    Vergiet
    Snijplank
    Scherp mes
    Eetlepel
    Vleeshamer (een vuist volstaat ook)
    kommetje

Ingrediƫnten voor de saus:
    250 ml magere kwark zonder toegevoegde smaken uiteraard
    2 teentjes knoflook, of 2 theelepels knoflookpoeder
    peterselie (vers of gevriesdroogd)
    halve komkommer
    halve citroen of citroensap uit een flesje
    azijn
    peper
    zout

Ingrediƫnten voor de kipfilet:
    1 enkele (grote) kipfilet
    oregano vers of gevriesdroogd
    paprikapoeder
    chilipoeder
    peper
    zout

Voor de saus:

Was de komkommer en schil hem. Snijd de halve komkommer in de lengte door. Verwijder de zaadlijst met een eetlepel en gooi dit weg of eet het op, m.a.w. hol de komkommer voor de helft uit. Rasp de overgebleven 2 stukken komkommer en doe deze in een (punt)zeef. Druk zo goed mogelijk al het vocht uit de geraspte komkommer. Laat het even 5 minuten uitlekken en gooi het in een schaalte. Doe hier 2 geperste knoflookteentjes bij. Maak het mengsel op smaak met een scheutje azijn, peper, zout en een theelepel citroensap. Optioneel kun je nog een eetlepel extra vierge olijfolie toevoegen, maar dit hoeft niet. Gooi vervolgens de magere kwark erbij. Dek de tzatziki af en laat het minimaal 2 uur in de koelkast op smaak komen.

De gegrilde kipfilet:

Snijd de kipfilet in de lengte door en sla beide helften met beleid een stukje platter tot dezeeen dikte van ongeveer 1 cm hebben. Wrijf beide helften met peper, zout, een theelepel paprikapoeder en een theelepel chilipoeder in. Doe vervolgens 1 eetlepel oregano in een kommetje. Indien dit gevriesdroogd is, voeg hieraan 4 druppels water toe en laat dit even een paar minuten staan. Dit voorkomt dat de oregano verbrand onder de grill. Verdeel de oregano over de kipfilet en druk goed aan.

Tot slot de kipfilet grillen aan beide kanten grillen. 4 tot 5 minuten per kant is ruim voldoende.

Ik hoop dat dit recept in de smaak valt. Ik zal proberen wekelijks een verantwoord receptje proberen te plaatsen.

Bedankt voor de tip om gedroogde oregano eerst te weken, ik zit ook altijd met verbrande stukjes. Ik grill heel veel in de grillpan en ben ook van het platslaan. Ik gebruik de stamper van mijn vijzel. Ik heb nu nog genoeg verse oregano in de kruidentuin (gelukkig) maar er komt vast een tijd dat ik je tip ga gebruiken! Ben benieuwd naar je volgende recept.

Comment

De stamper van de vijzel volstaat ook, waarschijnlijk beter dan de vuist, maar als je echt van het platslaan bent (om dus je vlees malser te slaan), zou ik de vleeshamer van de blokker nemen. Dit is een houten hamer, met twee verharde (ijzeren) slagvlakken. 1 vlak heeft kleine puntjes, 1 vlak heeft een uitstekende stervorm. De puntjes gebruik je op zacht vlees, zoals kip, biefstuk en varkenshaas. Zachtjes tikken zodat je een mooi structuurtje krijgt. Het stervlak gebruik je voor taai vlees, zoals runderriblappen, ribkarbonade en bijvoorbeeld hamlappen. Hiermee sla je de draadjesstructuur beter los van elkaar. Hierna kun je voor een nabehandeling alsnog het puntjesvlak gebruiken.

Nogmaals, ik kan je de vleeshamer van de blokker echt aanraden. Hij kost zo'n 5 euro en je hebt er jarenlang plezier van.
      Last edited by dynobet; 29-06-2012, 16:22.

Comment

off: Ik krijg de afbeeldingsfout niet meer uit mijn post, lijkt gebugged te zijn.

Comment

zo proberen

Comment

Heb ik net boodschappen gedaan....

Leuk om dit wekelijks te doen, vooral de tip met gedroogde oregano is super.

Ga gelijk een vleeshamer op lijstje zetten. Gebruikte nu voor kip de platte kant van mijn hakbijltje of een steelpan...

Comment

Net gemaakt nu eten ik ben benieuwd

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X