ossenhaas met griekse aardappel en sperzibonen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ossenhaas met griekse aardappel en sperzibonen

Dit gerecht is een gerecht dat het beste met 4-6 personen gegeten wordt. Je maakt namelijk een hele ossenhaas. Heb dit gisteren met een oude kennis van mijn moeder gekookt (eigen zaak met michelin ster en SVH meesterkok).

Voorbereiding:
    - 1.5 kilo nieuwe aardappels schillen en in partjes (maantjes) snijden.
    - 4 dikke tenen verse knoflook schillen en in super fijne blokjes snijden / hakken.
    - 4 smaakvolle tomaten in kleine blokjes snijden
    - De ossenhaas ontvliezen en op een bord leggen.
    - 1-1.5 kilo boontjes schoonmaken (kopjes en kontjes eraf en wassen).
    - 3 middelgrote uien schillen en snijden (2 in halve ringen snijden, 1 in fijne blokjes)

Bereiding aardappels:
    blancheer de aardappelpartjes (= kook water en doe deze 4-5 minuten in kokend water).
    Leg de aardappelpartjes op een bakplaat. doe het sap van een halve citroen en een gelijke hoeveelheid olijfolie en wat zeezout over de aardappelpartjes en meng het geheel. Doe de aardappelpartjes in de oven op 180 graden tot ze mooi bruin zijn aan de bovenkant. zet oven op 80 graden om ze mits nodig nog warm te houden.

Breiding ossenhaas:
    Doe een flinke scheut olijfolie in een grote pan. laat deze goed heet worden (maar niet zo heet dat deze gaat raken). doe de ossenhaas in de pan (als pan niet groot genoeg is leg je hem in een halve circel). schroei de buitenkant van de ossenhaas dicht (hoge temperatuur) en zorg dat de buitenkant voorzien is van een mooi bruin korstje (1-2 minuten per kant). leg de ossenkaas in aluminiumfolie, maar zorg dat er wel nog wat lucht bijkan (80% gesloten). steek een kerntemperatuurmeter in het midden van de ossenhaas (in het dikste gedeelte, in de lengte erin steken). zet de oven op 80-150 graden en wacht tot de kerntemperatuur 52 graden is. hoe lager de temperatuur van de oven hoe langer het duurt maar hoe malser en sappiger het vlees blijft / wordt.

Op bovenstaande wijze is het staartstuk van de ossenhaas roze van binnen (kern). het midden heeft een klein stukje rode kern, roze eromheen. het dikste gedeelte en de chateau briande hebben een dikkere rode kern. er is dus voor iedereen wat. De kerntemperatuur kun je hoger laten worden om minder rood en meer roze te krijgen (55-56).

bereiding sperzibonen (verse):
    kook water met een snufje zout erin, doe nu pas bonen in kokend water. geen deksel gebruiken.
    maak de bonen beetgaar (al dente) en spoel ze onmiddelijk af met koud mater na het koken. ze behouden ze hun mooie groene kleur.

fruit het gesnipperde uitje aan in wat roomboter met olijfolie tot ze glazig zijn. voeg de beetgare bonen toe. voeg een klein klontje roomboter toe, wat nootmuskaat (niet teveel, voorzichtig) en een beetje zout toevoegen. op laag vuur nog even 1-2 minuten op laten staan en doormengen en klaar.

bereiding saus:
    doe een beetje olijfolie in de pan en voeg als eerste de halve ringen uit toe. als deze glazig zijn voeg je direct de knoflook toe. knoflook verbrand snel en wordt dan bitter. daarom zet je het voor voor het toevoegen al een stuk lager en roer je goed in de pan. net voordat de knoflook bruin begint te worden (verbranden), voeg je de tomaatblokjes toe. doe ook het bloed van de ossenhaas erbij. (wat die al verloren had terwijl die op het bord lag tijdens de voorbereiding). roer het geheel goed door en doe een deksel erop.

na 10-15 minuten hebben de groenten (vooral tomaten) veel vocht verloren en is er en saus ontstaan. doe een scheut rode wijn bij de saus (50ml, de alcohol verdampt dus geen zorgen).
    haal ongeveer 50% van de groenten uit de saus en pureer deze met een handmixer tot een stijf papje (helpt bij binding van saus). meng dit met de saus en de overgebleven stukjes groenten. bij uit oven halen van ossenhaas en snijden ervan komt nog extra bloed vrij. Dit ook bij de saus doen (zorgt voor binding saus). op smaak brengen met zout en een beetje peper (regelmatig proeven en beetje toevoegen).
    -------------------------------

succes met koken.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Vandaag is de nieuwe keuken af en binnenkort eindigt mijn cut dus dit kan wel eens goed van pas komen
    BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Dyno. Ziet er echt gruwelijk uit. Krijg er tijdens het eten van mijn huidige maaltijd honger van uhhhh.

Ik heb voor vanavond een weylander biefstuk, nog bereidingstips?

Comment

Originally posted by dynobet View Post
        Dit gerecht is een gerecht dat het beste met 4-6 personen gegeten wordt. Je maakt namelijk een hele ossenhaas.
        Om hoe laat hadden wij ook alweer afgesproken? Door die honger kan ik niet goed nadenken.
        I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
        - Dave Tate

Comment

Originally posted by Wietse90 View Post
          Dyno. Ziet er echt gruwelijk uit. Krijg er tijdens het eten van mijn huidige maaltijd honger van uhhhh.

Ik heb voor vanavond een weylander biefstuk, nog bereidingstips?
          Hoe wil je je biefstuk graag (rare, medium?). hoe dik is je biefstuk (1.5cm, 2cm, 2.5cm).
          het liefst heb ik een relatief dikke zodat ik een mooie rode kern kan krijgen met een stuk roze eromheen.

algemene tip:
          Oven voorverwarmen op 70-80 graden. Olie in de pan, vuur goed heet, vlees in gloeiend hete pan zodat vlees snel dichtschroeid en zijn sappen behoud (sappig blijft en niet uitdroogt). in ongeveer 30 seconden per kant krijgt je biefstuk een knapperig bruin braadkorstje. Direct uit de pan in aluminium folie leggen en 80% dicht verpakken (wel nog ademen kunnen). Biefstuk in de aluminiumfolie leg je in de oven om het vlees te laten rusten (oven op zeer lage temperatuur houd je biefstuk warm, maar minimaliseert het nagaren). na 5 minuten haal je de biefstuk eruit en serveert deze. zorg dat al het andere al klaar is zodat je wanneer je de biefstuk op het bord legt direct kan eten.

belangrijkste is echt goed hete pan, kort aanbraden, vlees laten rusten.
          Het mooiste zou zijn als je biefstuk twee centimeter dikte heeft. dan heb je een dun streepje rood in het midden, twee dunne streepjes roze om het rode geen en dan het bruine korstje.

als je hem naturel eet een beetje zeezout en een snufje witte of 4 seizoens peper erop.
          het bloed wat die verloren heeft tijdens rusten (in alufolie ligt dit, is niet veel bij 1 biefstuk) erover gieten.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Hoe wil je je biefstuk graag (rare, medium?). hoe dik is je biefstuk (1.5cm, 2cm, 2.5cm).
            het liefst heb ik een relatief dikke zodat ik een mooie rode kern kan krijgen met een stuk roze eromheen.

algemene tip:
            Oven voorverwarmen op 70-80 graden. Olie in de pan, vuur goed heet, vlees in gloeiend hete pan zodat vlees snel dichtschroeid en zijn sappen behoud (sappig blijft en niet uitdroogt). in ongeveer 30 seconden per kant krijgt je biefstuk een knapperig bruin braadkorstje. Direct uit de pan in aluminium folie leggen en 80% dicht verpakken (wel nog ademen kunnen). Biefstuk in de aluminiumfolie leg je in de oven om het vlees te laten rusten (oven op zeer lage temperatuur houd je biefstuk warm, maar minimaliseert het nagaren). na 5 minuten haal je de biefstuk eruit en serveert deze. zorg dat al het andere al klaar is zodat je wanneer je de biefstuk op het bord legt direct kan eten.

belangrijkste is echt goed hete pan, kort aanbraden, vlees laten rusten.
            Het mooiste zou zijn als je biefstuk twee centimeter dikte heeft. dan heb je een dun streepje rood in het midden, twee dunne streepjes roze om het rode geen en dan het bruine korstje.

als je hem naturel eet een beetje zeezout en een snufje witte of 4 seizoens peper erop.
            het bloed wat die verloren heeft tijdens rusten (in alufolie ligt dit, is niet veel bij 1 biefstuk) erover gieten.
            Je had kok moeten worden

Comment

Originally posted by Gus View Post
              Vandaag is de nieuwe keuken af en binnenkort eindigt mijn cut dus dit kan wel eens goed van pas komen
              gerecht past perfect in een cut. veel groenten, veel mager vlees, magere saus op basis van groenten, beetje aardappel erbij. per persoon komt dit ongeveer neer op: 460 kcal: e45, k45, v10. Je kan zelfs wat minder aardappel en de dubbele hoeveelheid snijbonen maken. dan hoeft het zelf maar 400kcal ofzo te zijn (minder kh).

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                Om hoe laat hadden wij ook alweer afgesproken? Door die honger kan ik niet goed nadenken.
                kan wel een keertje voor je koken deze zomer. wil dan wel buiten kunnen zitten. heb zelf alleen een piepkleine woning in den haag op tweede etage (30m2 met twee personen). dus bij jou dan maar?

Comment

alkmaar heb ik ook wel plek voor je dyno

Comment

kan wel een keertje voor je koken deze zomer. wil dan wel buiten kunnen zitten. heb zelf alleen een piepkleine woning in den haag op tweede etage (30m2 met twee personen). dus bij jou dan maar?
                    Daar zeg ik geen nee tegen.

Originally posted by quibus View Post
                    alkmaar heb ik ook wel plek voor je dyno
                    Dat is veel te ver en Alkmaar is een levensgevaarlijke omgeving.
                    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                    - Dave Tate

Comment

gerecht past perfect in een cut. veel groenten, veel mager vlees, magere saus op basis van groenten, beetje aardappel erbij. per persoon komt dit ongeveer neer op: 460 kcal: e45, k45, v10. Je kan zelfs wat minder aardappel en de dubbele hoeveelheid snijbonen maken. dan hoeft het zelf maar 400kcal ofzo te zijn (minder kh).
                      Ik doe nu ud2 en dit kan ik niet echt voor schooltijd nog magen en meenemen in bakjes. Gelukkig ben ik bijna klaar
                      BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Yeah budy.

Heb de biefstukken (yeah zijn er 2) en ook geen meetlint bij de hand op het moment. Ik kan vrijwel zeker concluderen dat: "de door jou beschreven biefstuk voldoet aan de criteria". De reden is dat ik ze graag rood eet, en inderdaad lukt dat het beste met een biefstuk die een brede omvang beheerd.

Ik vind overigens de kruiden die je bij de biefstukken krijgt ook gruwelijk. Een eventuele uitstekende vervanging .

Merci pour la pointe monsieur.

Hongerrrr

Comment

In de oven bereiden is imo pas een meerwaarde als je vlees aan Ă©Ă©n stuk zit zoals in je recept of een tournedos. Bij een "normale" biefstuk (behalve t-bone) kun je het prima in de pan doen. Let er wel op dat je hem in de olie dichtschroeit (zorg dat de pan hierbij echt heel goed is voorverwarmd is en de oppervlakte van de pan 1,5-2 keer die van het vlees is) en daarnaa boter toevoegt voor de smaak/kleur en temperatuur omlaag te brengen.

Het is echter wel handig als je bijvoorbeeld 8 ribeyes (of 40 bijv) hebt en die tegelijk moet serveren om ze dicht te schroeien en daarna ff in de over te poppen in folie.
                          Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Tip voor mensen die geen vleesthermometer hebben, het is rood/roze als het ongeveer aanvoelt qua structuur als je met een vinger in de muis van je hand drukt
                            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by Gus View Post
                              Ik doe nu ud2 en dit kan ik niet echt voor schooltijd nog magen en meenemen in bakjes. Gelukkig ben ik bijna klaar
                              zoveel moeite ga je ook echt niet doen, om het vervolgens koud te eten of later op te warmen.
                              vers bereiden en vers op tafel is wel belangrijk hierbij.

Al kan ik me voorstellen om als avondeten een rib-eye te maken met wat asperges en/of gegrilde plakken courgette. Mooi dooraderde ribeye kopen met een klein vetrandje.

op kamertemperatuur laten komen. bereiden zoals beschreven in een vorige post (algemene biefstuk bereiding).

Courgette in de lengte in lange plakken snijden. met een kwast insmeren met een beetje olijfolie. zout en peper erop. grillen in een grillpan aan beide kanten (voor die mooie streepjes, kan ook gewoon bakken).

Asperges goed schillen. 4-5 minuten blacheren (in kokend water doen).
                              daarna in stukjes van 3cm snijden en samen met een klont boter verder laten garen op gemiddeld vuur in de wok. (wokken). afmaken met een beetje zeezout.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X