dextrose/snelle suikers.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dextrose/snelle suikers.

In een artikel in het blad "Ring Sports" las ik dat je na je training het beste als eerste een suikerhoudend drankje zoals een AA-tje of iets met dextrose erin kunt nemen om je snelle koolhydraten/suikers aan te vullen en hierna (15 tot 30min) pas een eiwitshake te nemen.

Nu neem ik overdag na mijn krachtraining direct een eiwitshake en s'avonds na mijn Braziliaans Jiu jitsu of freefighttraining 500gr magere kwark.

Vraag 1:
    Wat doen precies die snelle koolhydraten/suikers?

Vraag 2:
    klopt het verhaal hierboven over het eerst innemen van snelle koolhydraten/suikers en hierna pas eiwitten?

Vraag 3:
    kan ik als bovenstaande klopt ook ipv een AA-tje , 1 of 2 dextrose energy tabletten nemen?

1) die vullen je lege glycogeen voorraden aan. Als je ipv (snelle) koolhydraten eiwitten neemt, zullen deze eiwitten eerst worden omgezet en de glycogeenvoorraden aanvullen en DAARNA pas worden gebruikt voor de spieren. Zonde dus!

2) Ik doe zelf wel 0.8 gram/kg lichaamsgewicht aan dextrose meteen na de training en 15 min later whey shake, maar bijv. General neemt het tegelijk (ook in de verhouding dextro:whey -> 2:1), omdat het de whey zou versnellen.

3) volgens mij zit er in een aa'tje geen dextrose, maar tafelsuiker (dacht ik) dus ongeschikt. Ook zit er niet echt genoeg suiker in. Stel je weegt 80 kg X 0.8 = 64 gram dextrose. In een aa'tje zat volgens mij 45 gram ofzo. Als je kijkt naar dextro tabletten, zit daar maar 1-2 gram in ofzo dacht ik. Lijkt me duidelijk dat die dus vrijwel zinloos zijn

echte dextrose in poedervorm en dan het liefst nog uit mais is het beste.

veel succes!
    22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

dank je voor de snelle en duidelijke reactie.

Comment

Is bewezen dat dextrose in 2:1 verhouding met eiwitten de snelste opname verzorgt.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik neem meteen na trainen een dextro tablet en vloeibaar amino.

Eenmaal thuis aangekomen ( zo'n 20 min. met de fiets ) pak ik een shake...

Comment

Originally posted by zaahied View Post
            Ik neem meteen na trainen een dextro tablet en vloeibaar amino.

Eenmaal thuis aangekomen ( zo'n 20 min. met de fiets ) pak ik een shake...
            Precies zoals ik het dus doe. Alleen pak ik thuis geen shake meer maar liever een complete maaltijd een uurtje later.
            Geniet, en drink met maten!

Comment

in een dextro tablet zit maar 1-2 gram dextrose en je hebt er 50-70 gram van nodig! veels te weinig dus, tenzij je zin hebt om 6 pakjes weg te kanen en dan nog is dextrose uit zon zak veel beter
              22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                in een dextro tablet zit maar 1-2 gram dextrose en je hebt er 50-70 gram van nodig! veels te weinig dus, tenzij je zin hebt om 6 pakjes weg te kanen en dan nog is dextrose uit zon zak veel beter

Zoveel?!

Dan ga ik volgens mij gruwlijk van aan komen man...

Comment

Als je met de kcal rekening houdt in je schema, betwijfel ik dat ten zeerste.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

inderdaad, je lichaam heeft gewoon ongeveer 0.8 gram/kg lichaamsgewicht dextrose nodig na een zware training. Die 50-70 gram dextrose zal je lege glycogeenvoorraden dus alleen aanvullen en zeeeeker niet omzetten naar vet! die tabletten dextrose is leuk voor verwende suikerverslaafde kinderen om zo weg te vreten al dan niet tijdens sport, maar echt serieus is het niet te nemen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X