voeding na het sporten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• voeding na het sporten

Graag stel ik jullie de volgende vragen:

Algemeen:
    Het is, zo mag ik aannemen, algemeen bekend dat het innemen van koolhydraten na de training een belangrijke factor is voor groei.

Is er een verschil tussen inname van eiwitpoeder aangevuld met dextrosepoeder en de inname van een weightgainer na een training? Is er ook een bepaalde voorkeur?

Nu begrijp ik dat eenieder zijn eigen voorkeur heeft, maar wat is, algemeen genomen, het beste om na de training in te nemen (bananen (fruit), AA, melk zijn bijv. al voorbij gekomen op het forum) en kan iemand mij een (goede) indicatie geven van de tijdspanne waarin koolhydraten en eiwitten ingenomen dienen te worden (al dan niet tezamen).

BVD
    Evolution, development, curiousity and improving you tax

Weightgainer koolhydraten zijn bij een behoorlijke gainer van complexe aard. Daarmee krijg je niet de insulinepiek die je wel graag zou willen, en dus zou ik het gebruik van een gainer pwo afraden.
    Dextrose+weipoeder is dus inderdaad beter.

Ikzelf gebruik graag een liter magere melk, onderzoek heeft uitgewezen dat het sneller hydrateert dan sportdrankjes en gewoon water, en het levert een mix van wei en caseïne, plus het geeft wel de gewenste insulinepiek.

Fructose zou ik ten zeerste afraden, zeker pwo. Fructose moet namelijk door de lever, en het wordt dus traag opgenomen, en wordt in eerste instantie omgezet in leverglycogeen en dan pas naar glucose eer het naar de spieren kan. Daarnaast levert het ook niet de gewenste insulinepiek. Ook zijn er aardig wat experts die beweren dat fructose een sleutelfactor is bij het veroorzaken van obesitas, insulineresistentie en nog wel wat meer akeligheden. Er is redelijk wat research die deze stelling onderbouwt, vandaar dat ik ermee uit zou kijken. Let wel: fruit levert niet bijster veel fructose (bananen en appels meen ik ook daargelaten), maar honing bijvoorbeeld, en gewoon tafelsuiker wel (50% van die suikers is fructose). Helemaal uitkijken met producten met HFCS.

Qua tijdsvak: direct na de training zou ik de boel naar binnen gooien.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Perfect.

Ben zelf (ook) een fervent liefhebber van melk (en van goedemorgen ontbijtdrank). Dus als dat wel de insuline((-piek) genereert, dan zou ik zeggen dat ik mijn post-workout drankje gevonden heb ad EUR 0.55 cent per liter.

Groet.
      Evolution, development, curiousity and improving you tax

Comment

Originally posted by taxation View Post
        Perfect.

Ben zelf (ook) een fervent liefhebber van melk (en van goedemorgen ontbijtdrank). Dus als dat wel de insuline((-piek) genereert, dan zou ik zeggen dat ik mijn post-workout drankje gevonden heb ad EUR 0.55 cent per liter.

Groet.
        wel magere melk he.

Comment

En goedemorgen ontbijtdrank is rotzooi.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

@ General

Fructose in hele grote hoeveelheden innemen kan idd lijden tot insulineresistentie. Maar bij een normale dosis fruit per dag kan dat geen kwaad. Idem voor honing. Dat kleine beetje wat we op een dag nemen is in mijn ogen onschadelijk. HFCS (glucose-fructosesiroop) is wel heel slecht voor je. Ten eerste omdat het je verzadigingsysteem lam legt en je maar door blijft vreten en zuipen (zit gruwelijk veel van in reguliere frisdrank) en ten tweede omdat het in de natuur niet voorkomt maar door mensen ontwikkelt is waardoor je lichaam het snel opslaat als vet.
            Verder ben ik het voor de volle 100% met je verhaal eens.
            Geniet, en drink met maten!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X