Starten met creatine gebruik?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starten met creatine gebruik?

Hey mensen,

Ik ben Aqua, kom uit Overijssel, en had wat vraagjes over het lichaam qua krachttraining, conditionele training en over hulpmiddelen bij het fitness.

Ik ben 18 jaar, ong. 1.90m, 70kg (lang & mager) en kom uit Overijssel. In de lente ben ik begonnen met fitness, ik ging 3x per week naar de sportschool, en heb hier (natuurlijk) veel geleerd van andere jongens over het lichaam. Eigenlijk prutste ik toen nog maar wat aan, en had geen vast schema.

In de zomervakantie (ong. 6 weken ) heeft dit fitness bijna stilgelegen, omdat ik druk was met werken (ben nog scholier), zoniet was ik wel druk met het besteden van m'n vrije tijd op een andere manier, haha wel besefte ik dat ik al die weken ervoor daardoor zo'n beetje voor niks getraint had..!

Nu ga ik weer naar school, waar we 2x in de week fitnessen (ma + do) en 2x per week onze conditie trainen (di + vr).
    Het fitness bestaat op het moment voor 20 herhalingen per apparaat, om voor de jongens die nog nooit eerder getraint hadden een beetje kennis te laten maken met de apparaten. Binnenkort gaan we naar 8 tot 12 herhalingen met meer gewicht, wanneer we dit een tijdje hebben gedaan wat minder gewicht en weer 20 herhalingen, en dit wisselt elke keer weer. 1x In de maand zijn we er een week tussenuit, dan word er ook gesport maar dan willen de lessen nog wel eens varieren.

Onze conditietraining bestaat veelal uit interfaltrainingen zoals een paar minuten hardlopen, dan een kort rustmoment (actief of gewoon lopen) en dit vaker herhaald, of een bepaald aantal meters (bijv. 1x Lengte + 2x Breedte) van een voetbalveld hardlopen, dan 1 Lengte actieve rust aannemen, dit bijv. 5x, dan een paar min. rust waarbij je gewoon mag wandelen. Dit word dan 3 á 5x herhaald en gebeurt meestal op intensiviteit 3 á 4. Ook krijgen we bijv. 4km constante training op een rustig dribbelpasje.

Nou wou ik eigenlijk graag weten of het voor mij verstandig zou kunnen zijn om met creatine te beginnen, voor wat sneller resultaat. Ik heb al wat rond zitten neuzen op het web, en zag dat (denk ik? verbeter me aub als dit niet het geval is) Creatine Ethyl Ester meer wat voor mij zou zijn dan creatine monohydraat vanwege de vochtopname, of is deze vochtopname eigenlijk helemaal geen probleem?. Zelf heb ik op de BodyenFitshop site deze betaalbare pot gevonden waarmee ik het wel zou willen proberen: Total Muscle Solution - Creatine - Creatine (alle) - Total Muscle Solution - Body en Fitshop

Het probleem is echter dat het sportgebeuren allemaal op school gebeurt, wanneer evt. de les bijv. uit zou vallen, zit de kans er in dat ik die dag dan ook geen sport heb, het zou dan geen probleem zijn om bijv. thuis wat sit & push - ups te doen.

Ook ben ik er nog niet helemaal achter of creatine ook effect heeft op mijn conditie? Moet ik het elke dag gebruiken, en hoelang? Is een eetschema bijv. ook noodzakelijk?

Het was een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie een beetje een beeld bij mijn situatie hebben gekregen en mij willen helpen..!

Alvast bedankt voor je tijd & hulp!
    Tips over soorten creatine of combinaties tussen producten zijn altijd welkom!!

Greetz, Aqua
    Last edited by 88_Aqua; 30-10-2011, 07:22. Reason: typefout

Als je voeding en training in orde is zie je het eerste jaar snel genoeg resultaat, ik zou hier dus eerst naar kijken, wat is je behoefte en kom je daar op dit moment aan ?

Comment

oke, als dat zo is zou dat fijn zijn.. want ik zou dan ook graag binnen een jaar zo veel mogelijk vordering gezien willen hebben.. is dit ook zo qua conditie? zo lees ik ter info dat:

'Creatine kan door iedereen worden gebruikt. De beste resultaten worden verwacht in sporten die korte en explosieve bewegingen hebben zoals fitness en sprinten. Ook sporten gebaseerd op interval (voetbal, basketbal) training zullen veel voordeel van creatine hebben. '

maar zo lees ik in dezelfde discussie:

'Creatine blijkt niet tot verbeteringen bij duursporten te zorgen. Het enige nadeel is de toename in lichaamsgewicht als gevolg van extra vocht of toegenomen spiermassa. Bij gewichtsdragende duursporten als hardlopen en lange afstand zwemmen kan dit extra gewicht juist leiden tot mindere prestaties. '

( http://forum.bodynet.nl/voedingssupp...-creatine.html )

sorry, volgende zin snap ik niet.. wat bedoel je met; wat is je behoefte?
      Last edited by 88_Aqua; 30-10-2011, 08:50. Reason: typefout

Comment

Lees de sticky's eens, dan weet je al een stuk meer (oa je behoefte) post je voedingsschema en trainingsschema dan kunnen we je verder helpen.

Comment

Oke zal ik ff doen!

Een eetschema heb ik niet, ik zorg per dag gewoon altijd dat ik veel brood eet, en 's avonds veel aardappels + groente en vlees.. in princiepe schrans ik me altijd gewoon helemaal vol, om toch wel wat meer op gewicht te komen.. (70kg) Mijn fitnessschema ligt op school.. in princiepe doe ik gewoon altijd allroundtraining, dus heb geen bodybuildingschema, deze gaan we als het goed is wat later in het jaar invoeren..

Comment

Ik zou de creatine laten voor wat het is. Het gaat je niet veel opleveren. Beter is het om je training en voeding te optimaliseren. Dat geeft meer resultaat.

Laat ethyl esters ook voor wat het is. Neem monohydraat, hetzelfde effect voor een fractie van de prijs.

Comment

hmm.. ja zit was in, maar als je monohydraat gebruikt slaat het vocht zich op in je lichaam, bij ethyl esters niet.. dus heeft monohydraat een minder goed resultaat als je je conditie er ook bij wilt trainen...
              en heb 50 dosis gezien voor iets van 20 ,-
              keertje proberen is nooit mis denk ik ?
              Last edited by 88_Aqua; 30-10-2011, 12:22. Reason: .

Comment

Aqua,je komt om advies vragen...dat krijg je dan... En wat doe je er mee? Niks, want je hebt voor jezelf tevoren al besloten wat je gaat doen... De jongens die jou je antwoorden geven gaan al een beste tijd mee in de sport dus neem het aan!
                Constantia et labore

Comment

LEES DIT EERST! - Bodynet.nl - Bodybuilding & Fitness discussieforums

Lees deze topics eerst door, dan kom je erachter dat je waarschijnlijk te weinig eet. Van veel brood en aardappelen ga je geen spieren opbouwen, als je de juiste hoeveelheid eiwit, carbs en vetten tot je nemt wel.

Comment

Originally posted by 88_Aqua View Post
                    hmm.. ja zit was in, maar als je monohydraat gebruikt slaat het vocht zich op in je lichaam, bij ethyl esters niet.. dus heeft monohydraat een minder goed resultaat als je je conditie er ook bij wilt trainen...
                    en heb 50 dosis gezien voor iets van 20 ,-
                    keertje proberen is nooit mis denk ik ?
                    Hier gaat iets mis.
                    Creatine = creatine. Welke vorm van inname je je ook kiest, creatine wordt in de spiercel opgenomen als creatine. Dat is voor elke vorm gelijk. Fabrikanten proberen jou te laten geloven dat wanneer je andere vormen dan monohydraat gebruikt, zoals ethyl esters, dat creatine beter word opgenomen en je minder vocht vasthoud. Fabrikanten verdienen dan meer om dat jij in hun onzin trapt en betaald voor gebakken lucht. Marketing trucjes. Er zijn zelfs studies die aantonen dat creatine ethyl esters minder goed worden opgenomen.
                    Vocht vasthouden dmv creatine gebeurt door een verandering van de osmotische druk in de spiercel, waardoor er een influx van water optreedt. Het zelfde effect zul je zien wanneer er meer glucose in de spiercel wordt opgenomen. Het celvolume neemt dan toe, en dat is een gunstig effect. Creatine hoopt zich niet buiten de spiercel op, dus onderhuids vocht door creatine is een fabeltje. Er zijn in het geval van onderhuidsvocht andere oorzaken aan te wijzen.
                    De rede dat creatine minder geschikt is voor duursporters is het feit dat er in deze sport andere energiesystemen worden gebruikt (aerobe) dan bij explosieve sporten zoals krachtsport, sprinten (hardlopen) e.d. (anaerobe). de toename van het gewicht gaat vaak om enkele honderden grammen tot 1 á 2 kilo, afhankelijk van in hoeverre de spiercel in staat is creatine op te nemen.

Creatine monohydraat blijft de beste en de goedkoopste oplossing. Andere vormen zijn alleen maar luxe.

Comment

Iedereen: thanks! met deze info kan ik wat

de conclusie is dus eigenlijk dat ik crea mono in principe net zo goed kan gebruiken in combinatie met hardlopen?

en dan nog even een heel andere vraag, bij eiwit-shakes...
                      Als je eiwit shakes alléén na het trainen gebruikt, gebruik je dit dan goed? het zou mij er op dit punt alleen om gaan dat de spieren sneller herstellen waardoor ik dan evt. op ma, wo, do en za kan trainen.. dit kan namelijk niet op andere dagen.. alvast bedankt, jullie hebben goede reacties!

Comment

Creatine kun je prima gebruiken in combinatie met hardlopen. Alleen biedt creatine je weinig voordelen op het gebied van hardlopen, voor krachttraining weer wel.

Eiwit shakes helpen je vooral wanneer je hele voeding op orde is. Wanneer je voeding niet goed is, leveren eiwit shakes niet het gewenste effect. Je zult dus moeten zorgen voor goede voeding waarin je de shakes gebruikt als aanvulling.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X