testosteron waarden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• testosteron waarden

Hallo allemaal,

Ik ben zeer onder de indruk van alle kennis hier op dit forum. en ik heb een vraag over mijn testosteron waarden waar ik hier een antwoord op hoop te vinden:
    ik heb al aardig wat gelezen op dit forum en adviezen bekeken maar kom er niet helemaal uit.

zoals te hieronder te zien is mijn shbg gehalte is veels te hoog en zo voelt het ook (minder energie, minder agressie en minder sex drive ...

het liefst zou ik de waarden verbeteren door iets blijvends zoals goede voeding of kruiden supplementen ofzo

dit zijn mijn uitslagen bloedtesten:
    resultaat ( referentiewaarden )
    testosterone : 692 (200-700 ng/dl ) ok
    sex hormoon bind.glob : 2,3 (0.5-1.5 ug/dl) te hoog ?
    vrije testosteron : 8.2 (4- 15.0 ng/dl) moet omhoog
    vrije testosterone-index : 30.1 (20 - 70 %) ? verhouding?
    bioavailable testosterone : 192 (90-315 ng/l) ?

iemand ideeen wat ik het best kan doen ?

als ik het goed begrijp is het vooral belangrijk om shbg omlaag te krijgen ?
    hoe zou dit kunnen ?
    waardoor vrije testosteron gehalte omhoog gaat.

wat zegt vrije testosterone index?
    ik neem aan dat dit een verhouding is tussen 2 waarden.

wat is het verschil tussen vrije en bioavailable testosterone ?

grtz

Wilco

Zelf kan ik je niet helpen, maar ik gooi eventjes deze tekst erbij ter aanvulling:
    Reference ranges for blood tests - Wikipedia, the free encyclopedia
    Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Zelf heb ik niet zo veel kennis over al deze waardes maar ze zeggen altijd dat je van zwaar benen trainen wat testosteron aanmaakt.
      zelf merk ik het wel, of het zit zo in me hoofd dat ik me vanzelf anders voel
      Calisthenics / Street workout

Comment

Prima waarden allemaal hoor. Verhoogd shbg duidt waarschijnlijk op een wat hoog oestrogeen, dus eventueel zou je iets als novedex xt kunnen proberen, maar de problemen die je ervaart zie ik zo niet terug in je testosteron. Alles is ruim binnen de marge, zelfs met je verhoogde shbg. Zou eerder je schildklierwaarden nu eens laten checken (t4, t3, vrij t3, tsh). En kijk eens naar je Hb.

Hoe oud ben je overigens?
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Wat vooral interessant zou zijn is hoe de interactie is met de hormoonreceptoren. Je kunt alleen zeggen dat de testosteronproductie e.d.. normaal is.

Comment

heeft iemand wat Nederlands talig stukken tekst hierover? vind het wel interessant
            Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
              Wat vooral interessant zou zijn is hoe de interactie is met de hormoonreceptoren. Je kunt alleen zeggen dat de testosteronproductie e.d.. normaal is.
              Dat is juist, aan de andere kant is een zeldzaam defect aan de receptorinteractie niet de meest waarschijnlijke optie bij de beschreven problemen en een normaal testosteron. Eerder iets met je schildklier of zelfs gewoon ouderwets mentaal.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Ik ben 37. Ik zal eens opzoeken of die schildklier waarden ook gemeten zijn
                Het zou dus iets mentaals kunnen zijn ? Heb wel veel stress gehad laatste tijd idd.
                Maar oestrogeen level omlaag halen kan alleen met medicatie ?

Comment

In feite wel. Voeding kan invloed hebben (soya bijvoorbeeld), maar verder... Mentaal is eigenlijk de eerste optie als je zegt veel stress gehad te hebben. Zeker omdat de symptomen mooi samenvallen met je stress. Fysieke oorzaak is zeker niet uitgesloten, maar zou primair even naar je mentale toestand kijken.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X