Omega-3-vetzuren verhogen kans op prostaatkanker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omega-3-vetzuren verhogen kans op prostaatkanker

Omega-3-vetzuren hebben een goede naam als het gaat om gezondheid. Deze vetten blijken echter ook nadelige gevolgen te kunnen hebben.

Foto: Thinkstock

Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle deze week in het Journal of the National Cancer Institute.
    Omega-3-vetzuren zouden met name een positieve invloed hebben op het hart- en vaatstelsel en op die manier hartproblemen voorkomen. Deze vetzurenkomen vooral voor in vis, maar veel mensen nemen ze ook als voedingssupplement.
    Een recente overzichtstudie deed al twijfels rijzen of omega-3-vetzuren daadwerkelijk zoveel positieve effecten hebben op de gezondheid. Uit de studie kwam naar voren er geen verschil zat in overlijdingskans in een afgebakende periode tussen personen die wel of geen supplementen met omega-3-vetzuren innamen.

Gevaar

Nu blijkt er zelfs een gevaar te kleven aan een teveel aan omega-3-vetzuren. De Amerikanen analyseerden het bloed van 834 mannen met prostaatkanker en vergeleken dat met 1393 gezonde mannen.
    Uit het onderzoek bleek dat het bloed van de mannen met kanker significante hogere concentraties omega-3-vetzuur en zijn afbraakproducten bevatte. De onderzoekers berekenden dat de hogere concentraties van deze stoffen de kans op agressieve prostaatkanker met 71 procent verhoogden.

DNA-schade

Het is nog niet bekend hoe direct het verband is, net zomin als het mechanisme achter de verhoogde kans op kanker. Waarschijnlijk zijn er afbraakproducten van de omega-3-vetzuren die DNA-schade veroorzaken.
    De onderzoekers adviseren om goed stil te staan bij de negatieve gevolgen, alvorens extra omega-3-vetzuren aan het dieet toe te voegen.

http://www.nu.nl/gezondheid/3526184/omega-3-vetzuren-verhogen-kans-prostaatkanker.html

Typisch. Wanneer blijkt dat een stof positieve effecten heeft wordt het een enorme hype en gaat mensen 100x zoveel gebruiken als nodig is. En daarna gaan ze klagen over ongewenste bijwerkingen.
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Comment

Alles is slecht voor je. Had zelfs gelezen dat het drinken veel te veel water ervoor kan zorgen dat je slaapproblemen kan krijgen. Alles kan.

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
        Typisch. Wanneer blijkt dat een stof positieve effecten heeft wordt het een enorme hype en gaat mensen 100x zoveel gebruiken als nodig is. En daarna gaan ze klagen over ongewenste bijwerkingen.
        Hahahahaha echt he
        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

nu.nl en hun studies.....

Dit is maar één studie. te weinig voor conclusies...

Comment

Originally posted by Wietse90 View Post
            Alles is slecht voor je. Had zelfs gelezen dat het drinken veel te veel water ervoor kan zorgen dat je slaapproblemen kan krijgen. Alles kan.
            Omdat je anders je bed volplast waarschijnlijk.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

Ach ik probeer het zo te zien.. Die eskimo's die alleen maar op vetrijk zeevoedsel leven, worden veel ouder en gezonder dan de denen die voornamelijk op varkens en rundvlees leven..

Maar beiden hebben voor en nadelen..

Ik neem 2 visolie caps per dag.. zo schadelijk zal dat niet zijn..

Je moet er geen 20 per dag vreten.. alles in overdaad is niet goed voor je.. lijkt me logisch.. de natuur heeft de grote hoeveelheden die wij van bepaalde dingen naar binnen werken niet voorzien. Normaal gesproken zouden bepaalde voedingsmiddelen niet zo breed beschikbaar zijn in de natuur.. zelfde heb ik met kippenharten bijvoorbeeld.. Ik ben er verzot op! Kan zo kilo van die dingen in bouilionnetje wegbikken.. maar het kan niet de bedoeling zijn om 100 kippen harten per dag op de bikken.. dat zou in de natuur ook niet zoveel voorradig zijn.. elke kip heeft maar 1 hart..

Zo kijk ik naar mijn voeding.. variabel eten is de sleutel tot gezondheid denk ik en ik hou er van om locaal naar het seizoen te eten waar mogelijk.
              "The only thing worse than failing is not trying."

Comment

Kippenhartjes en levertjes zijn heerlijk inderdaad.
                "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Comment

Vind het maar een raar stuk, iig wat de conclusie betreft dus zou het onderzoek weleens willen zien. Van die indirecte conclusies, gaat nergens over. Je kan het verhaal ook andersom uitleggen, mannen met kanker kunnen niet goed omega-3 verwerken. Of mannen hebben wellicht kanker gekregen omdat ze geen omega-3 kunnen verwerken (om maar wat in het wild te roepen)
                  Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

wat een sensatiekrant is dat toch ook altijd.
                    ook zonder link naar het onderzoek zelf, niet eens info om hoeveel gram omega 3 het gaat.
                    zullen wel weer absurd grote hoeveelheden zijn.
                    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                      Vind het maar een raar stuk, iig wat de conclusie betreft dus zou het onderzoek weleens willen zien. Van die indirecte conclusies, gaat nergens over. Je kan het verhaal ook andersom uitleggen, mannen met kanker kunnen niet goed omega-3 verwerken. Of mannen hebben wellicht kanker gekregen omdat ze geen omega-3 kunnen verwerken (om maar wat in het wild te roepen)
                      +1 mee eens

Comment

Beetje hetzelfde als mijn koffie verhaal van nu.nl
                        "Straight outta gym"

Comment

Iets teveel is nooit goed voor je, alhoewel..........
                          "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X