WMZ of dextrose na training?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• WMZ of dextrose na training?

Aangezien ik altijd pas om 6 uur klaar ben met werken ga ik daarna eerst uitgebreid eten en meestal pas rond een uurtje of 8, half 9 naar de sportschool. Dit houd in dat ik pas laat klaar ben met sporten en daarna dus geen maaltijd meer eet. Alleen maar noten en kwark.

Daarom neem ik altijd na de training een Whey shake met 30gram dextrose voor de makkelijke koolhydraatjes.

Nu hebben Waxy Maize Starch en Dextrose nagenoeg dezelfde voedingswaarde en worden ze beide razendsnel opgenomen door je lichaam. (lage osmolaliteit) Echter bestaat dextrose uit suikers en WMZ uit complexe koolhydraten.

Welke van de 2 geniet jullie voorkeur na de training en waarom?
    'Aut Viam Inveniam, Aut Faciam'

Je zegt zelf dat je uitgebreid eet voor je training. Ik ga er dan vanuit dat je genoeg complexe carbs eet in je pre-workout. Jij geniet tijdens deze training nog van deze carbs uit je pre-workout en post-workout zelfs ook. Daarom zie ik de meerwaarde er niet van in dat jij snelle suikers nuttigt na je training, aangezien je dan vooral de kans hebt om je hoeveelheid glycogeenopslag per uur te overschrijden door die 30g dextrose die je naar binnen gooit. (Ervan uitgaand dat je glycogeenvoorraden gezien je omstandigheden (in een bulk is dat meestal ook wel) aardig goed vol zitten).

Ik zou dus kiezen voor complexe carbs ervan uitgaand dat je genoeg complexe carbs eet in je pre-workout.

En om het lekker moeilijk te maken, misschien overschrijdt ik enkel die glycogeenopslag met die dextrose en pre-workout en gebeurt dat bij jou niet. Je hebt daar namelijk ook nog wel verschillen per individu inzitten.

Kortom, doe waar jij je goed bij voelt, ikzelf prefereer altijd complexe carbs boven snelle suikers of ik moet enorm uitgeputte glycogeenvoorraden hebben door dagen low carb en daarop gerichte activiteiten (krachttraining + cardio).
    Last edited by Iron Mind; 26-07-2013, 12:30.
    "Straight outta gym"

Comment

Thanks!

Ik eet de hele dag alleen maar complexe koolhydraten op een appel per dag en de dextrose na. De dextrose is ook gelijk mijn kcal verschil tussen wel en niet trainingsdagen aangezien ik deze niet neem als ik niet train. Ik dacht eigenlijk dat complexe koolhydraten af te raden waren vlak voor het slapen? Daar heb ik destijds mijn keuze voor dextrose op bepaald.

Ik zit momenteel niet in een bulk maar meer op onderhoud na mijn winstrol kuurtje die een maand geleden is afgelopen. Ik zal even mijn voedingsschema bijvoegen zodat je deze kan zien.

Volgens jou kan ik dus beter WMZ pakken na mijn training of wellicht een combinatie van? Ik vind het wel lekker om na mijn training nog wat koolhydraten binnen te krijgen.

Voedingsschema

Comment

Oke, prima. De meningen zijn verdeeld over het belang van GI voor massa gains etc, maar ik ben sowieso gewoon een voorstander van complexe carbs. Zeker als er genoeg carbs genuttigd worden gedurende de dag.

Ik zou idd voor de WMS gaan, maar hey het is 30g carbs max. Ik weet niet de prijs van een WMS vs. dextrose, maar de dextrose zal vast goedkoper zijn? En gezien de kleine hoeveelheid aan carbs waar het om gaat zou de prijs een doorslaggevend iets kunnen zijn in jouw geval, maar dat kun jezelf het beste bepalen.

Hoe gaat het trouwens met je massa behoud na je winny only? Het antwoord hierop mag je ook pmen als je dit topic wat schoner wil houden of staat het in je log?
        "Straight outta gym"

Comment

WMS en Dextrose kost beide geen drol dus dat maakt niet uit, maar als de rest al in orde is ga je op de kleine puntjes tweaken he

Heb net 2 weken vakantie achter de rug dus mijn logje is helaas een beetje verstoft. Zal dit volgende week weer oppakken. Wel gewoon getraind in de vakantie en zo goed mogelijk op mijn voeding gelet, helaas is dit niet elke dag gelukt. Zit nu op 96,5kg met gelijk BF, dus een halve kilo verlies. Heb het gevoel dat het overigens nu wel heel stabiel blijft. Eigenlijk is het resultaat dus beter dan verwacht, want had gehoopt op een 3kg winst en dit is geworden 3,5 met een lager BF.

Comment

Originally posted by Mcvk View Post
            WMS en Dextrose kost beide geen drol dus dat maakt niet uit, maar als de rest al in orde is ga je op de kleine puntjes tweaken he

Heb net 2 weken vakantie achter de rug dus mijn logje is helaas een beetje verstoft. Zal dit volgende week weer oppakken. Wel gewoon getraind in de vakantie en zo goed mogelijk op mijn voeding gelet, helaas is dit niet elke dag gelukt. Zit nu op 96,5kg met gelijk BF, dus een halve kilo verlies. Heb het gevoel dat het overigens nu wel heel stabiel blijft. Eigenlijk is het resultaat dus beter dan verwacht, want had gehoopt op een 3kg winst en dit is geworden 3,5 met een lager BF.
            Keurig, kleine veranderingen stapelen toch uiteindelijk op en heb je na 1 jaar tijd toch flinke verschillen kunnen maken qua training, voeding en mentaliteit.

Netjes hoor. Ik zal je log eens weer doorwerken dan.
            "Straight outta gym"

Comment

Ik zou geen dextrose of wmz nemen. Wat ik wel zou doen, is gedurende de dag wat kcal en koolhydraten schrappen en deze plaatsen na je training (Een echte meal eten na je training).
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                Ik zou geen dextrose of wmz nemen. Wat ik wel zou doen, is gedurende de dag wat kcal en koolhydraten schrappen en deze plaatsen na je training (Een echte meal eten na je training).
                Ook als ik pas om 10 uur thuis ben en om 11 uur ga slapen?

In die tussentijd eet ik namelijk ook nog 2 rijstwafels met pindakaas, 30gr noten, 500gr kwark en 10gr pure chocola. Eigenlijk nagenoeg alleen vetten en eiwitten.

Ik eet 1 tot 1,5 uur voor mijn training echt een goede maaltijd en vind dit altijd wel fijn als ik thuiskom van mijn werk.

@Iron Mind, heb nog wel een rug foto van vorige week zal die zo eens in mijn logje gooien

Comment

Laat ik het anders formuleren: Ik zou mijn volledige voeding schema zo aanpassen (alle andere maaltijden aanpassen), dat er ruimte is om zowel voor als na mijn training (ongeacht het tijdstip) een volwaardige eiwit en koolhydraat rijke maaltijd te eten (zonder daarbij in totaal per dag meer kh, eiwitten of vetten te nuttigen).
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Oke thanks Dynobet! Niet om eigenwijs te doen want ik weet dat jij er erg veel verstand van hebt, maar ik ben benieuwd wat jou gedachtengang hierachter is. Lees: waarom dit beter is?

'Gaat aan het rommelen met zijn voedingsschema'

Comment

In hoeverre glucose wordt opgeslagen als glycogeen of als vetzuren, heeft te maken met:
                      -De hoeveelheid glucose die vrijkomt in een bepaalde tijd
                      -De snelheid waarmee jou lichaam op dat moment glucose kan verwerken
                      -Je maximale glycogeen opslagcapaciteit op dat moment.

De hoeveelheid glucose die vrijkomt in een bepaalde tijd heeft te maken met:
                      - De hoeveelheid koolhydraten die men genuttigd heeft
                      - De glycemische lading van de kh bron(en)
                      - In hoeverre de rest van de maaltijd (niet kh), de afbraak vertraagd.

Een snee brood droog zal meer glucose per tijdseenheid vrijgeven als bijvoorbeeld een snee brood met een plak kaas erop.

De snelheid waarmee jou lichaam op dat moment glucose kan verwerken is afhankelijk van:
                      - In hoeverre jouw glycogeen voorraden gevuld zijn. Hoe leger de glycogeen voorraden zijn, hoe sneller de synthese van glycogeen, en hoe kleine de kans is op conversie naar vet. Hoe voller de glycogeen voorraden, hoe langzamer de synthese. en hoe groter de kans is dat het op dat moment teveel koolhydraten zijn zijn, en er conversie naar vet plaats zal vinden.
                      - Of je getraind hebt: Na een training ligt de glycogeen synthese veel hoger.

Je maximale glycogeen opslagcapaciteit op dat moment is afhankelijk van:
                      - of je spieren net getraind zijn. De maximale opslag ligt in spieren die net getraind zijn hoger.
                      --------------------------------

Je lichaam kan op een bepaald tempo glycogeen aanvullen (glycogen synthesis rate). sochtends (doordat glycogeen in de nacht deels is geleegd), voor de training* en na de training ligt dit tempo een stuk hoger. Ook de maximale capaciteit ligt na het trainen hoger.

Je kan op deze momenten effectiever bepaalde hoeveelheden koolhydraten verwerken, zonder dat je de capaciteiten van je lichaam om koolhydraten te verwerken en/of op te slaan als glycogeen overschrijd.

zo voorkom je dat je een teveel krijgt aan koolhydraten op dat moment, en dus koolhydraten gaat opslaan als vetten. (dit opslaan van koolhydraten als vetten kan dus plaatsvinden, zonder dat de glycogeen voorraden vol zijn).
                      -------------------------------------------

De rol van snelle en langzame koolhydraten:

stel je eet 100g havermout, waarin 60g koolhydraten zitten. deze "complexe koolhydraten", zijn een soort van cluster van meerdere simpele koolhydraten/glucose. deze clusters worden dus in het lichaam afgebroken tot de meest simpele vorm aka glucose. uiteindelijk houd je dan ook 60g glucose over uit deze 60g koolhydraten.

En als je 60g dextrose neemt (de meest simpele vorm van glucose). dan hoeft er niets meer afgebroken te worden door het lichaam, en kan het direct opnemen. hier zal 60g koolhydraten uit dextrose uiteindelijk ook 60g glucose opleveren. Inname van koolhydraten levert een exact gelijke hoeveelheid glucose.

Buiten de micronutrienten die vaak zitten in complexe koolhydraten, en niet in de simpele koolhydraten, is een ander verschil tussen beiden de snelheid waarmee de glucose beschikbaar wordt voor het lichaam.

De glucose in dextrose is heel snel beschikbaar en snel opneembaar. terwijl de koolhydraten uit de havermout eerst moeten worden afgebroken onder invloed van enzymen. dit inwerken van die enzymen kost tijd, en zorgt voor een meer gelijdelijke en langdurige afgifte van glucose.

Waarom is die langzame afgifte zo belangrijk?
                      zoals je kon lezen, kan je lichaam maar op een bepaald tempo glucose verwerken. stel je eet 200g witbrood (vrij snel). dan komt de glucose uit dit witbrood vrij snel beschikbaar. en binnen korte tijd krijgt je lichaam veel glucose tot zijn beschikking. de kans om de capaciteiten van je lichaam om glycogeen aan te maken te overschreiden wordt groter, en kans op vetopslag is groter.

langzame koolhydraten (icm veel vezels, een langzaam verteerbare proteine bron, en enkele grammen vetten). zorgen dat een complete maaltijd veel langzamer verteerd wordt. en de afgifte van glucose is veel langzamer/stabieler. waardoor de glycogeen synthese de aanvoer perfect bij kan houden, en vetopslag geminimaliseerd wordt.
                      ----------------------------------------

Is dit een antwoord op je vraag?

Comment

En dan de praktijk:

stel je neemt per dag: Kcal 3500 E250, k350, v122.
                        Stel je eet 5 maaltijden per dag.

wat velen doen is dan bijvoorbeeld:
                        1: E50, K80, v23
                        2: E50, K80, V23
                        3: E50, K80, V23
                        4: E50, K80, V23 (twee uur voor trainen)
                        Trainen
                        5: E50, K30, V30 (de beroemde kwark met noten)

Je voert constant nieuwe glucose aan de hele dag, terwijl je op dat moment wellicht niet alles optimaal kan verwerken (kh uit eerste maaltijd zijn nog niet verwerkt en de tweede wordt al genomen). En op het moment dat je het wel optimaal (of iig veel beter) kan verwerken (na je training), eet je weinig tot geen carbs?

Ik zou dan eerder dit doen:
                        1: E50, K75, v20
                        2: E50, K50, V31
                        3: E50, k50, V31
                        4: E50, K75, V20
                        Trainen
                        5: E50, K100, V20

Dit is de puntjes op de I zetten. Dit heeft overigens alleen nut als je basis qua bronnen en totale hoeveelheden helemaal in orde is.
                        Last edited by dynobet; 26-07-2013, 17:16.

Comment

Precies wat Dynobet zegt, zorg dat je rondom je training het meeste eet en dan met name in de maaltijd ná je training. Na je training heeft je lichaam de voedingsstoffen, en dan vooral carbs, het hardst nodig.

Die dextrose/whey enz na je training nemen is complete onzin. Ik eet na mijn training, vlak voor het slapengaan, zo'n 50-60% van al mijn calorieen op een dag, vooral carbs, en ik verlies nog steeds vet terwijl ik er een beetje spier bij krijg. Wees niet bang om dik te worden. Je lichaam slaat die kcal niet op als vet, ook al vertelt iedereen je dat je lichaam het 's avonds niet meer verbrandt; je lichaam werkt niet zo, gelukkig.
                          Last edited by Dynamix; 26-07-2013, 17:45.

Comment

Super Dyno, op zo'n antwoord had ik niet gerekend

Ik denk dat ik mag zeggen dat de basis qua voeding en bepalen van voedingsbehoefte in orde is, dan zijn dit dus de puntjes op de I. Ik ga mezelf eens even een poosje vermaken met mijn voedingsschema

Is het overigens niet zo dat jou verhaal een beetje afbreuk doet aan IF. (ben ik overigens zoiezo niet voor) Als ik zie wat voor hoeveelheden suikers er soms in 1 keer weggewerkt worden door mensen die IF doen, dan lijkt me dat dit toch ook zorgt voor meer glucose dan dat je lichaam om kan zetten en daarmee dus zorgt voor meer vetopslag?

Interesting story

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                              Precies wat Dynobet zegt, zorg dat je rondom je training het meeste eet en dan met name in de maaltijd ná je training. Na je training heeft je lichaam de voedingsstoffen, en dan vooral carbs, het hardst nodig.

Die dextrose/whey enz na je training nemen is complete onzin. Ik eet na mijn training, vlak voor het slapengaan, zo'n 50-60% van al mijn calorieen op een dag, vooral carbs, en ik verlies nog steeds vet terwijl ik er een beetje spier bij krijg. Wees niet bang om dik te worden. Je lichaam slaat die kcal niet op als vet, ook al vertelt iedereen je dat je lichaam het 's avonds niet meer verbrandt; je lichaam werkt niet zo, gelukkig.
                              Vooral dat laatste stuk vind ik interessant, ik dacht namelijk nog altijd dat je niet te veel kcals moest eten vlak voor het slapen gaan. ik ga het eens een poos proberen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X