Beheersing der Neerlandsche taelkunde

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by melvinafca View Post
    D of t ik gok meestal maar wat. Totaal onbelangrijk als mensen maar snappen wat je bedoel t? d?
    Ja vind ik wel. Foutjes zoals d/t vind ik niet storend, en meestal lees ik eroverheen.

In teksten lees je worden veel vaker in de hij-vorm dan in de ik-vorm. Dat mensen 'wordt' gebruiken waar het 'word' moet zijn, is dan ook wel begrijpelijk vind ik.
    Maar de ene spelfout is de andere spelfout niet vind ik, de inhoud is een stuk belangrijker. Neemt niet weg dat als ik domme quotes mét schandalige spelfouten zie, ik mezelf erop betrap dat ik diegene niet meer voor vol aanzie.

Originally posted by marnop View Post
    zowizo
    Dat is wel een goede. Bij mijn weten is het sowieso, maar ik zie het echt nooit op die manier geschreven. Wel op 101 andere manieren (en ja.... is de rest van de wereld dan gek, of ben ik het gewoon )

Originally posted by Toph View Post
    Ik leerde toen ik tien was dat jij/hij/u stam+t is.
    Idd. En anders vervangen door 'loop'.

Comment

Originally posted by Mvos View Post
      "ik kon hem"

Als ik dat voorbij hoor komen vraag ik altijd of hij/zij degene vroeger goed gekont heeft.
      Dat is toch niet altijd fout? bijvoorbeeld:
      Ik kon hem op dat moment wel wurgen vanwege zijn foutieve taalgebruik.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik heb trouwens wel 1 iets binnen het hedendaagse taalgebruik waar ik me echt wel wat aan irriteer.
        Het nieuws en hoe dat gelezen wordt.
        Nagenoeg alles wordt in tegenwoordige tijd verteld en alsof e.e.a. nog zou gaan gebeuren. Let er maar eens op als je naar het nieuws kijkt.

Is dan de beheersing van de taal en benoemen van werkwoorden in verleden tijd zo gebrekkig bij die nieuwslezers?
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by dynobet View Post
          Dat is toch niet altijd fout? bijvoorbeeld:
          Ik kon hem op dat moment wel wurgen vanwege zijn foutieve taalgebruik.
          kon in de zin van kennen
          Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
          Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

Is dan de beheersing van de taal en benoemen van werkwoorden in verleden tijd zo gebrekkig bij die nieuwslezers?
            Nog nooit opgevallen, hangt het niet af van het soort nieuws? Als het kabinet over een kwestie moet vergaderen is dat iets wat makkelijker in de tegenwoordige tijd kan dan Ali Baba met zijn duizend-en-één bomaanslagen.

Maargoed, vermoedelijk kijk jij ook wat meer nieuws dan ik.
            Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Originally posted by DannyR View Post
              als je het maar begrijpt
              Dat zegt iedereen die te lui of te marginaal is om enige aandacht aan zijn/haar taalgebruik te schenken.
              Groeten

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                Dat is wel een goede. Bij mijn weten is het sowieso, maar ik zie het echt nooit op die manier geschreven. Wel op 101 andere manieren (en ja.... is de rest van de wereld dan gek, of ben ik het gewoon )

Idd. En anders vervangen door 'loop'.
                Sowieso schrijf je volgens mij zo omdat het geleend is uit het Duits. Sommigen maken er zelfs " zo en zo" van.
                Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                  Sowieso schrijf je volgens mij zo omdat het geleend is uit het Duits. Sommigen maken er zelfs " zo en zo" van.

klopt, die zie je erg vaak "zo en zo"...... je schrijft idd sowieso.

Er is iemand op het forum die schrijft ipv "zo'n" steevast "zoon".
                  Maar nog niemand die het heeft overgenomen volgens mij.
                  1e Masters Superbody YBF 2011!
                  Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik heb trouwens wel 1 iets binnen het hedendaagse taalgebruik waar ik me echt wel wat aan irriteer.
                    Het nieuws en hoe dat gelezen wordt.
                    Nagenoeg alles wordt in tegenwoordige tijd verteld en alsof e.e.a. nog zou gaan gebeuren. Let er maar eens op als je naar het nieuws kijkt.

Het moet zijn 'waar ik me aan erger'.
                    (wederkerend werkwoord)

Iets / iemand irriteert je.
                    Purist
                    Verzuren zonder kuren
                    ...ilse weet alles...

Comment

Discusieren over taal is echt het meest zinloze wat een mens kan doen. Volgens mij is de evolutie net iets te traag voor de meeste mensen om door te hebben dat taal een bewegend iets is? Waarom zou je je druk maken over iets wat over 25 jaar wel eens correct Nederlands zou zijn...

Comment

Originally posted by Silk View Post
                        Discusieren over taal is echt het meest zinloze wat een mens kan doen. Volgens mij is de evolutie net iets te traag voor de meeste mensen om door te hebben dat taal een bewegend iets is? Waarom zou je je druk maken over iets wat over 25 jaar wel eens correct Nederlands zou zijn...

Juist taal is als hulpmiddel heel belangrijk om ervoor te zorgen dat er minder ruis ontstaat en dus dat men elkaar beter begrijpt.
                        Dat het een bewegend 'iets' is verandert niets aan het feit dat men zomaar wat op moet gaan schrijven.
                        Purist
                        Verzuren zonder kuren
                        ...ilse weet alles...

Comment

jah jo laat die taal lkkr bewegu lkkr boeie over twintg jaar is dit geacepteert
                          Groeten

Comment

Originally posted by Revius View Post
                            jah jo laat die taal lkkr bewegu lkkr boeie over twintg jaar is dit geacepteert
                            Maltho thi afrio lito

Oudste zinnetje in het Nederlands.

Comment

Ja, dat zijn totaal andere woorden. Dit zijn achterlijke schrijffouten.
                              Groeten

Comment

Originally posted by Revius View Post
                                Ja, dat zijn totaal andere woorden. Dit zijn achterlijke schrijffouten.
                                Klopt, maar misschien werd honderd jaar geleden ´bewegen´ wel opgeschreven zoals jij het nu hier neerzet. Misschien is die vorm van ´lekker´ binnen 20 jaar wel algemeen geacepteerd.

Maar goed, het is gewoon vervelend voor de persoon die zo schrijft. Zeker als het zo extreem is als jij hierboven typt. Overigens is het waarschijnlijk dat bij de meeste personen luiheid meespeelt. Ik merk bij mezelf dat ik erg gemakzuchtig ben geworden doordat we met google alles snel kunnen verbeteren. Zeker als ik een woord zoek op google dan is het snelheid>correctheid.

@rd2d2, je kunt elkaar toch nooit volledig begrijpen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X