Wie is er verhoudingsgewijs sterker met optrekken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wie is er verhoudingsgewijs sterker met optrekken?

Goedendag,

Mijn naam is Andy en ik ben fitness instructeur te Zoetermeer ‘Sports Unlimited’. Nu loop ik met een vraag rond, waar ik hopelijk antwoord op krijg.

Regelmatig testen we onderling hoeveel keer iemand zich kan optrekken. Dit is simpel te meten, door te tellen uiteraard.

Maar als het optrekken kritisch willen meten dan moet er rekening worden gehouden met lengte/lichaamsgewicht/spiermassa en misschien zelfs leeftijd.

Voorbeeld: Pietje is 1.75m en weegt 68kg en kan 25 herhalingen maken.

Willem is 1.87m en weegt 90kg en kan 16 herhalingen maken.

De vraag is: Is Pietje verhoudingsgewijs sterker of Willem??

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en jullie mij hiermee kunnen helpen in de vorm van een ‘formule’ die ik hier op kan toepassen.

Graag hoor van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Met sportieve groet,

Andy Oskam.

Is appels en peren

Ben geen fan van 2 dingen vergelijken die compleet geen overdacht hebben, maar als je een maat wilt hebben. Gebruik totale volume

Als je nog andere manier wilt, ga de oefening weighted doen, wie het kan met het meeste gewicht in % tot zijn lichaamsgewicht (dus 30kg op 60kg mannetje is 50% en 50kg op 100kg mannetje is ook 50% etc) is de sterkere

Maar serieus, who cares lol je traint voor jezelf niet om stoer te komen doen in de gym, vervolgens je rekenmachine te pakken en dan geek style zeggen; kijk volgens fomule XYZ ben ik sterker dan jij, IN YO FACEEEEEE BIATCH!
    The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Gebruik de Wilks methode. Deze maakt gebruik van lichaams gewicht, gewicht dat je 1x max kunt verplaatsen. Dan weet je wie er het sterkst is. Met lichaamsgewicht moet je eerst een formule vooraf gebruiken om te kijken wat nu het max lichaamsgewicht is dat je 1x zou kunnen optrekken.

Wat je meet met iemand wie de meeste herhalingen kan doen is testen wie het beste spieruithoudingsvermogen heeft met relatief weinig overlapping naar wie nu daadwerkelijk het sterkst is. Zolang je 8-15x je lichaamsgewicht kan optrekken ben je sterk genoeg. Iemand die bijvoorbeeld gewend is 20repetities met 10kg te doen is niet getraind om voldoende motoreenheden aan te spreken om 1x te toppen voor een daadwerkelijke krachtsvertoning.
      Last edited by Falstyr; 05-08-2009, 21:53.

Comment

Lengte is ook niet boeiend. Totaal lichaamsgewicht wel.

Theoretisch zoals het bij mij was
        10reps met 82kg = 109kg 1rep max = 0.75 wilks
        8reps 100kg = 124kg 1rep max = 1.24 wilks

Tijdje terug als 100kg was ik sterker dan voorheen.

Comment

Je kan de vraag ook anders stellen: Hoeveel herhalingen zou de persoon van 68kg. kunnen maken als hij 22kg. extra gewicht aan een riem heeft hangen. Ik denk hij de 16 nooit zal redden. In dat opzicht is de persoon van 90kg. dus sterker.
          Kracht t.o.v. lichaamsgewicht is de persoon met de hoogste reps gewoon het sterkst, maar dan nog is in werkelijkheid de persoon van 90kg. sterker in die beweging.
          Als je ze allebei latt pulldowns zou laten doen met hetzelfde gewicht dan is de persoon van 90kg. sterker.
          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Originally posted by adon1s View Post
            Je kan de vraag ook anders stellen: Hoeveel herhalingen zou de persoon van 68kg. kunnen maken als hij 22kg. extra gewicht aan een riem heeft hangen. Ik denk hij de 16 nooit zal redden. In dat opzicht is de persoon van 90kg. dus sterker.
            Kracht t.o.v. lichaamsgewicht is de persoon met de hoogste reps gewoon het sterkst, maar dan nog is in werkelijkheid de persoon van 90kg. sterker in die beweging.
            Als je ze allebei latt pulldowns zou laten doen met hetzelfde gewicht dan is de persoon van 90kg. sterker.
            Daarom staat er ook verhoudignsgewijs hé
            The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Het slaat bij een oefening als chins nergens op om met een bepaalde formule te werken.. Het verhoudingsgewijze zit hem hier al in de extra kg's lichaamsgewicht die je meedraagt, wat je ook sterker maakt, maar tegelijkertijd ook benadeeld. Het heft elkaar imo gewoon op. Je kan hier ook geen wilks punten voor gebruiken, omdat deze oefening ook afhankelijk is van het eigen lichaamsgewicht en dit niet verwerkt is bij wilks, waardoor je maar rare uitslagen zou krijgen.
              Ik zou gewoon stellen: Verhoudingsgewijs sterkste = diegene met het hoogst aantal chins.
              In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ja en het telt alleen maar als je lats het door verzuring opgeven! Niet je grip uiteraard!
                Geniet, en drink met maten!

Comment

Vind het een nutteloze manier om iemands kracht te meten moet ik zeggen.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                    Vind het een nutteloze manier om iemands kracht te meten moet ik zeggen.
                    Mee eens. Chinnen vind ik meer onder uithoudingsvermogen vallen. Echte krachtpatserij is wat mij betreft traktorband omver kiepen en de atlasstenen. En uiteraard bankdrukken en deadliften!

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
                      Chinnen vind ik meer onder uithoudingsvermogen vallen.
                      Niet overdrijven. Chinnen en dan reps gebruiken om de kracht te meten vind ik onzin. Je kunt met chins ook best een 1rm doen, hoewel een lat pulldown daarvoor waarschijnlijk praktischer is.
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Niet overdrijven. Chinnen en dan reps gebruiken om de kracht te meten vind ik onzin. Je kunt met chins ook best een 1rm doen, hoewel een lat pulldown daarvoor waarschijnlijk praktischer is.
                        Daarom zeg ik ook dat het MEER onder uithoudingsvermogen valt. Niet dat het UITSLUITEND voor uithoudingsvermogen is. He, met jou moet ik altijd zo letterlijk zijn!

Comment

Mee eens. Chinnen vind ik meer onder uithoudingsvermogen vallen. Echte krachtpatserij is wat mij betreft traktorband omver kiepen en de atlasstenen. En uiteraard bankdrukken en deadliften!
                          Toch blijft handjedrukken wel de ultieme krachtmeting.
                          Owner of the Iron Playground.

Comment

Daarom zeg ik ook dat het MEER onder uithoudingsvermogen valt. Niet dat het UITSLUITEND voor uithoudingsvermogen is. He, met jou moet ik altijd zo letterlijk zijn!
                            Iets valt niet onder meer uithouding of minder, dat hangt af van het gehanteerde gewicht en daaruit volgende aantal herhalingen. 1rm Chin is net zo goed volledig krachtgericht als een 1rm squat.

sigpic

Comment

Iets valt niet onder meer uithouding of minder, dat hangt af van het gehanteerde gewicht en daaruit volgende aantal herhalingen. 1rm Chin is net zo goed volledig krachtgericht als een 1rm squat.
                              Ja zo kun je het ook zien.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X