Als dit je eerste bezoek aan Bodynet.nl is, kijk dan even hier. Registreer
je eerst voordat je kunt reageren. Om berichten te lezen klik je op een forum hieronder.
Ik ben al geruime tijd op zoek naar wetenschappelijk bewijs dat BTN oefeningen echt slecht voor je zijn en het enige wat ik kan vinden zijn aannames en verwijzingen naar elkaar (Onderzoeker A neemt aan dat het slecht is en Onderzoeker B verwijst daarna naar onderzoeker A). Ook het onderzoek wat in ergo wordt aangehaald gaat uit van een aanname, maar toont het niet zelf aan.
Als ik langs de fora's ga zie ik ook altijd alleen maar verwijzingen naar verwijzingen, maar nooit echt bewijst.
Ik heb er zelfs wel eens een poll voor aangemaakt op DBB waaruit voort kwam dat de overgrote meerderheid die wel eens of regelmatig BTN oefeningen deed eigenlijk nooit last hebben en veel mensen die aangaven wel last te ondervinden konden dit zelf al terug leiden op andere schouder problemen.
En dat probeerde ik net uit te leggen.
Het is slecht voor je schouders als je het niet goed doet. Je moet gewoon voorover gaan en je hoofd iets buigen, sinds wanneer is je hoofd voorover buigen trouwens slecht voor je nek? wat een onzin. Alle kanten die je je hoofd kan draien of kantelen zijn niet slecht, daar is het op gebouwd. het enige dat slecht is is als je je hoofd 360 graden gaat draaien.........
Het BTN gaat dus juist fout als mensen toch krampachtig achterover willen met de borst vooruit terwijl je achterlangs willen.
Het gaat er niet om dat je hoofd buigen slecht is, maar als je je hoofd moet buigen betekend dit dat je je armen niet ver genoeg naar achter kan trekken.
Je kan dus beter proberen je schouderflexibiliteit te vergroten dan je hoofd te gaan buigen wat het probleem niet oplost.
Bij de front pull down kun je wat zwaarder gaan..
Echter bij de pulldown behind the neck spreek je ook het onderste gedeelte aan van je TRAPEZIUS(inferior)
En deze word bij de variant van voor niet aangesproken..
@3XL: Je hebt hier volgens al eens eerder gezegd dat je nog nooit 'bewijs' hebt gevonden dat BTN slecht/ blessuregevoeliger is dan voor je borst. Stel even dat het qua blessuregevoeligheid geen flikker uitmaakt en iemand heeft de benodigde schouderfelxibiliteit om de oefening BTN fatsoenlijk uit te voeren, wat is dan volgens jou het verschil tussen de twee varianten? Zou je de één boven de ander aanraden? Als iemand niet de benodige schouderflexibiliteit heeft om de BTN variant te doen, zou je dan zeggen hem gewoon voor de borst te doen, omdat het weinig uitmaakt, of werken aan de schouderflexibiliteit om hem alsnog BTN te kunnen (even los van de vraag of het sowieso niet handig is te werken aan fatsoenlijke schouderflexibiliteit)?
"Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."
Bij Valerie Alb zie je een mooi verschil tussen front en BTN pulldown BTN op ca 4:40min. verschil zit in de contractie van diverse rugspieren. Maar zegt verder niet alles over de mate van synergisme van die spieren.
Het is sowieso een mooi filmpje.
Ik doe hem altijd voor en lats groeien als een malle..
Pulldown in je nek voelt gewoon veel onnatuurlijker aan. En het isoleert je lats niet beter ofzo en zoals hier gezegt werd, kans op schouder blessure. Dus ik zou hem gewoon naar je borst toe trekken.
@3XL: Je hebt hier volgens al eens eerder gezegd dat je nog nooit 'bewijs' hebt gevonden dat BTN slecht/ blessuregevoeliger is dan voor je borst. Stel even dat het qua blessuregevoeligheid geen flikker uitmaakt en iemand heeft de benodigde schouderfelxibiliteit om de oefening BTN fatsoenlijk uit te voeren, wat is dan volgens jou het verschil tussen de twee varianten? Zou je de één boven de ander aanraden? Als iemand niet de benodige schouderflexibiliteit heeft om de BTN variant te doen, zou je dan zeggen hem gewoon voor de borst te doen, omdat het weinig uitmaakt, of werken aan de schouderflexibiliteit om hem alsnog BTN te kunnen (even los van de vraag of het sowieso niet handig is te werken aan fatsoenlijke schouderflexibiliteit)?
Als ik zuiver naar de functie van de lats kijk zou ik'm naar de voorkant doen en dan niet dieper dan kin hoogte (dieper neemt de triceps een groot deel van de beweging over)
Ik zeg ook nergens dat de BTN variant beter zou zijn, alleen dat ik de kreten dat BTN oefeningen slecht of zelfs gevaarlijk zouden zijn vaak ongefundeerd vind (monkey see monkey do).
Bij Valerie Alb zie je een mooi verschil tussen front en BTN pulldown BTN op ca 4:40min. verschil zit in de contractie van diverse rugspieren.
Logisch, als je je armen/schouders horizontaal gezien naar achter trekt (zoals bij de BTN versie) trekken de spieren die deze beweging mogelijk maken samen. Alleen heb je dan een horizontale beweging tegen een vertikale belasting. Dus echt getraind worden ze niet als je rechtop blijft zitten.
Als je deze spieren wel tijdens de pull down wilt trainen kan je beter op het laatste deel van de front pull down vanuit je taille je romp iets naar achter ronden (zodat je zeg maar achter je naar het plafond kijkt) en de stang doortrekken richting onderkant borst. De pull down gaat dan over in een soort row die de midden trapezius wel belasten.
Wel eens afgevraagd waarom de grootste cheaters vaak de beste rug opbouwen?
Kwork is een uniek platform voor freelancers en opdrachtgevers dat nieuwe mogelijkheden biedt voor werken op afstand en dienstverlening. In tegenstelling...
White labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...
If you’re like me and constantly trying to figure out the best ways to build backlinks, https://linkbuilder.com/ is an excellent resource. I appreciate...
Comment