2x/week?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2x/week?

ik ben van mening in zo kort mogelijke tijd zo veelmogelijk spiermassa opbouwen zoals de meesten hier wle denk ik ..
    wat vinden jullie van elke spiergroep 2x/week te trainen met 2 dagen rust tussen?

conclusie => sneller meer spiermassa OF teveel training per week aan de zelfde spiergroepen

laat maar komen die reacties
    Train hard..or go homeNo Pain, No Gain

Originally posted by LevroneFan
    ik ben van mening in zo kort mogelijke tijd zo veelmogelijk spiermassa opbouwen zoals de meesten hier wle denk ik ..
    wat vinden jullie van elke spiergroep 2x/week te trainen met 2 dagen rust tussen?

conclusie => sneller meer spiermassa OF teveel training per week aan de zelfde spiergroepen

ligt eraan hoe je traint. hoe veel sets hoe dicht tegen failure,hoe je voeding eruit ziet ect ect. maar 2x zou prima kunnen alleen ik denk dat jij beter af bent met 1x in de week

Comment

hoezo dan? ik vind het logisch klinken dat zoveelste te harder/meer traint je ook meer gaint ? of zit ik daar fout dan ?

Comment

hoezo dan? ik vind het logisch klinken dat zoveelste te harder/meer traint je ook meer gaint ? of zit ik daar fout dan ?
        zie je fout kerel. spieren groeien niet in de gym maar thuis op de bank met je rijst en kip

Comment

Originally posted by punani
          zie je fout kerel. spieren groeien niet in de gym maar thuis op de bank met je rijst en kip
          hazo maar heb geen voedingsschema dus..
          heb binnenkort wel zo een proteine shake = ook goed? ipv voedingsschema of ter aanvulling

Comment

Bij 2x per week alles trainen komt idd wat meer kijken dan een beetje eten en elke keer tot faillure trainen.

Comment

Als je een spiergroep superzwaar traint moet je deze ook meer rust geven om te groeien. Train je minder zwaar dan zou je frequentie kunnen opvoeren naar twee keer in de week. Is maar de vraag waar je denkt sneller van te groeien; zwaar en 1x per week of minder zwaar en twee keer in de week. Misschien wel eens goed om hier mee te experminteren en kijken wat het beste voor je werkt. Zou het zelf op 1 x per week houden.

Comment

Als je natural traint, dan dien je je spiergroepen maar 1 x per week te trainen.
                Bij 2 x per week, grote kans op overtraining, doordat het lichaam niet voldoende hersteld is, van de 1e keer trainen.

Greetz.

Comment

Nogal kort door de bocht Castaway.
                  Hangt van heel veel factoren af waaronder ervaring, intensiteit, voeding, rust, enz.
                  De stelling hoe meer je traint hoe meer je groeit klopt iig totaal niet zoals Punani netjes heeft uitgelegd.

Comment

Als je natural traint, dan dien je je spiergroepen maar 1 x per week te trainen.
                    Bij 2 x per week, grote kans op overtraining, doordat het lichaam niet voldoende hersteld is, van de 1e keer trainen.
                    Is idd wel heel kort door de bocht. Als je de schema's van Ronnie C ofzo gaat volgen, en elke oefening tot faillure uitvoert ga je idd overreachen, omdat jij niet de middelen binnen krijgt die de pro's gebruiken. Overtrainen is sowieso een groot woord.

De stelling hoe meer je traint hoe meer je groeit klopt iig totaal niet zoals Punani netjes heeft uitgelegd.
                    Niet helemaal waar. Ik citeer even een stukje van Adema wat ik op DBB las
                    -----------------------------------------------------------------------
                    More = better.

Persoon 1 vs Persoon 2;
                    Ze hebben allebei een 10rm van 100kg op de olympic fullsquat;

Persoon 1 squat 's maandags 10x100kg, 8x100kg, 6x100kg, 5x100kg - hij loopt 4 dagen met spierpijn en voelt zich de maandag erna pas weer klaar voor een nieuwe 'tear everything apart' sessie - hij haalt een paar reps meer.

Persoon 2 squat 's maandags 8 sets van 6x100kg; hij is 2 dagen stijf, maar voelt zich donderdag weer 'klaar' voor een nieuwe sessie - hij haalt een paar reps meer.

Balans:

Volume persoon 1, 7 dagen: 2900kg, 29 lifts
                    Volume persoon 2, 3 dagen: 4800kg, 48 lifts

Doordat persoon 2 geen enkele set tot failure heeft gesquat, zijn zijn individuele trainingen minder taxing op zijn CZS(centraal zenuw stelsel), waardoor hij een hogere frequentie kan hanteren.

Resultaat:
                    Persoon 2 haalt tot wel 3x zoveel lifts - het motorisch patroon wordt véél vaker geoefend; coördinatie + MU recruitment stijgt = meer gewicht op de bar = meer fitness na-effect per lift = meer spiergroei. Tevens is de load op de bar nog steeds hoog, waardoor er meer MU (motor units) aangesproken worden.
                    ---------------------------------------------------------------------

Ik ben het wel helemaal eens met de opmerking; 'Het hangt van meerdere factoren af dan alleen training'.

Comment

Ging over deze opmerking John en dan is het dus verstandig om de opmerking meer is beter direct te ontkrachten.
                      Dat er voorbeelden te bedenken zijn waarin meer onder de juiste voorwaarden wel beter kan zijn is uiteraard waar maar gaat nogal ver boven de pet van de gemiddelde beginner, die help je een stuk meer door het wat simpeler te houden.

Comment

IK vind ook dat het afhangt van meerdere factoren, ééntje dat iedereen hier vergeet is de ervaring, hoe meer ervaring hoe beter je naar u eigen lichaam zal luisteren.
                        Wat john87 aanhaalt is gebasseerd op het dogg crap princiepe, waar ik niet mee akoord ga is dat princiepe dat je even uitzet, vind ik wel een beetje te kort door de bocht genomen.
                        Persoon 1 squat maar 4 setjes waarvan maar 2 sets hoger gaan dan de 6 reps, hij doet 1x10 en 1x8 zijn dus 6 hh meer dan persoon 2 doet in die twee sets, en hiervan zou hij al 4 dagen spierpijn hebben.
                        persoon 2 doet 48 hh en heeft zogezegd geen spierpijn, beetje kort he

Uw motor units worden aangesproken bij zwaardere gewichten en niet bij het maken van meer hh, wat betreft het centraal zenuwstelsel denk ik wel dat bij persoon 2 deze meer worden belast dan bij persoon 1, en niet te vergeten de vermoeidheid, als ze beide dezelfde rust hanteren zal persoon 1 minder last hebben dan persoon 2

Grtz
                        stil growing

Comment

@Shannasse: Geef ik je gelijk in.

Originally posted by snipke
                          Persoon 1 squat maar 4 setjes waarvan maar 2 sets hoger gaan dan de 6 reps, hij doet 1x10 en 1x8 zijn dus 6 hh meer dan persoon 2 doet in die twee sets, en hiervan zou hij al 4 dagen spierpijn hebben.
                          persoon 2 doet 48 hh en heeft zogezegd geen spierpijn, beetje kort he

Het ging over het tot faillure trainen bij persoon 1 wat persoon 2 niet doet. En er staat ook niet dat persoon 2 geen spierpijn heeft, maar dat hij eerder hersteld is. Dit vanwege het niet tot faillure trainen.

Uw motor units worden aangesproken bij zwaardere gewichten en niet bij het maken van meer hh, wat betreft het centraal zenuwstelsel denk ik wel dat bij persoon 2 deze meer worden belast dan bij persoon 1, en niet te vergeten de vermoeidheid, als ze beide dezelfde rust hanteren zal persoon 1 minder last hebben dan persoon 2
                          Klopt. Er staat ook:
                          Tevens is de load op de bar nog steeds hoog, waardoor er meer MU (motor units) aangesproken worden.
                          Waarom denk je dat het CZS bij persoon 2 meer wordt belast? Hij is degene die niet tot faillure traint.
                          Dit is ook het geval met de rust. Als je niet tot faillure traint ben je sowieso sneller hersteld. Zowel tussen de sets door als tussen je trainingen door.

IK vind ook dat het afhangt van meerdere factoren, ééntje dat iedereen hier vergeet is de ervaring, hoe meer ervaring hoe beter je naar u eigen lichaam zal luisteren.
                          Hier ben ik helemaal mee eens. Ik had dan ook rekening moeten houden met de persoon voor wie het eigenlijk bestemd is. Dit gaf Shannasse ook al aan, en daar hebben jullie beide gelijk in.

Comment

het lijkt me sterk dat je een vergelijking kunt maken tussen 2 personen. als je zo traint gebeurt er dit en als je zo traint gebeurt dat.
                            beetje vreemd.
                            ieder lichaam is anders er reageert anders. maar we kunnen wel stellen dat voorde meeste (en zeker de beginners en deels gevorderde) wekelijkse training voor elke spiergroep het resultaat geeft en de minste kans op overtraining.
                            ik heb al vaker van die vergelijkingen gezien en die theorien rammelen en kraken van alle kanten. er wordt ook meestal niet naar een degelijke studie verwezen waarin deze resutaten zijn aangetoond. misschien klopt het wel maar echt bewijs is het niet.
                            gr
                            Last edited by erik1982; 20-06-2006, 14:49.

Comment

Er zijn wat betreft het wel of niet tot faillure trainen van beide 'kampen' onderzoeken. Deze spreken elkaar dus ook tegen. Wie heeft het dan uiteindelijk bij het rechte eind? Welke wetenschapper die zijn onderzoek publiceert geloof ik/jij?

Wat ik een aantal nadelen vind aan het tot faillure trainen:

-Als je bijvoorbeeld maandag borst/triceps tot faillure getraind hebt, en je daar nog een aantal dagen 'last' van hebt is het een stuk lastiger om hiernaast nog een andere sport te beoefenen. Denk aan thaiboksen, judo enz.
                              Als je alleen traint om er zo groot mogelijk uit te zien (zonder een andere sport erbij te doen) kun je waarschijnlijk idd het beste tot faillure trainen. Dit heeft dan niks met functionele kracht te maken, maar alleen maar het groot eruit willen zien.
                              -Je kunt niet meerdere keren per week een beweging trainen, omdat je nog niet voldoende hersteld bent. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je er in wordt.
                              -De vorm van de beweging is bij faillure meestal vrij kut. Dit is dan ook een grotere kans op blessures.
                              -Bij schema's waar je wat hoger in de hh zit (+5) is het gewicht meestal lager. Als je dan tot faillure traint is het gewicht waarmee je de beweging nog maar langzaam uitvoert vrij langzaam. Dit heeft dan ook weinig effect op je krachttoename.

Voordelen (3xl)
                              -Grootste voordeel vind ik is dat je een spier niet vaker als 1 keer in de 5-10 dagen hoeft te belasten waardoor er meer tijd overblijft voor de rest van je leven. (Dit gaat dus niet op als je hiernaast nog een andere sport beoefend)
                              -Tweede grote voordeel is dat de neuro-musculaire banen minder snel geoptimaliseert worden waardoor er bij eenzelfde belasting meer microtrauma optreed en dus meer groei (je moet hier een onderscheid zien tussen trainen voor functie of voor vorm)

Nadeel (3xl)
                              Enige nadeel aan failure training vind ik het feit dat je constant op moet letten dat het volume niet (onbewust) omhoog kruipt, wat voor iemand die graag traint lastig kan zijn.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X