steken

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• steken

hoi ik had een vraagje.
    ik ging vandaag even harlopen maar toen kreeg ik steken in mij maag.
    hoe kan ik dat verhelpen en waar licht dat aan.
    het lag niet aan warm eten wand ik at die avond brood.
    one goal: power and mass

komt waarschijnlijk door je ademhaling
    als die niet goed ik krijg je steken is de zij
    Who's the Chef

Comment

en hoe moet je dan ademhalen
      wat is de beste manier.
      ik meende dat het door het eten kwam.

Comment

kan ook hoor als je vlak voor het hard lopen gegeten hebt komt het niet ten goede

als je kort ademig adem haald krijg je last
        probeer goed diep in te halen en diep uit blazen
        in door de neus uit door de mond

ik probeer altijd 4 stappen in ademen 4 stappen uit

ben benieuwd of je er dan nog last van zult hebben

sc6
        Who's the Chef

Comment

woow bedankt.
          ga het morgen meteen proberen.

Comment

ik ben benieuwd

loop je nog niet zo heel lang har eigenlijk ?
            Who's the Chef

Comment

Aanvulling op Been:

- Slechte conditie.
              - Verkeerde ademhaling, te veel uit de buik in plaats vanuit de longen.
              - Kort voor het sporten eten.

Over de oorzaak van steken in de zij, zijn de meningen nog verdeeld. Er zou sprake kunnen zijn van zuurstofgebrek, wat veroorzaakt kan worden door te zwaar, te vet en/of te kort eten vóór het sporten, wat veel bloed onttrekt aan de spieren ten dienste van de spijsvertering, maar ook door een verkeerde ademhaling en daardoor te weinig zuurstof. Een goede regelmatige, rustige en diepe ademhaling en juist eetpatroon zijn dus heel belangrijk.

Maar het ligt eigenlijk aan het feit dat er mogelijk wel voldoende zuurstof is, maar dit niet getransporteerd kan worden naar de verhoogde vraag van de spieren. Bij het toenemen van de inspanning ontstaat een tijdelijk tekort aan enzymen die weer de transmitters aanmaken voor het transport van de zuurstof. De milt moet hard werken om dit weer op peil te brengen en geeft zo de steken in de linkerzij. Ook kan het zijn dat de lever harder moeten werken om het bloedvolume op peil te brengen met de vraag ernaar. Dan kunnen de steken in de rechtererzij ontstaan.

Succes!

Greetzzz J.

Comment

oke.
                ik heb het vanmiddag geprobeerd.
                niet eten voor de tijd en goed inademen.,
                en het werkt goed.
                ik had geen steken meer.
                bedankt.

close/

Comment

heej.
                  ik had vandaag weer last van steken.
                  het was in mijn linker zij.
                  ik denk dat het van het eten komt.
                  maar toch heb ik 2uren gewacht tot dat ik ging joggen.
                  ik heb trouwens wel veel gegeten zat wel helemaal vol.
                  maar had het aan mijn linker zij.
                  te veel eten ?????????????

Comment

ik snap jou echt niet

je wil afvallen en propt je eigen nokkie vol
                    zo schiet het natuurlijk niet op he
                    Who's the Chef

Comment

De steken die jij voeld in je linker zij worden veroorzaakt door je milt. Je milt is een spons achtig orgaan. Door de milt stroomt veel bloed en je milt houd dat een tijdje vast. Nu worden de rode bloedcellen getest. Ze krijgen op dit moment geen zuurstof en cellen die oud zijn kunnen daar niet tegen. Die oude cellen worden dan uit de bloedsomloop gegaan en afgebroken. Stoffen zoals ijzer wat opnieuw gebruikt kan worden gaat naar de lever.

Je milt test die bloedcellen constant. Op het moment dat je gaat hardlopen vragen de spieren om veel zuurtstof. Dus er moet veel bloed naar je spieren. Dan kan je milt samentrekken om wat extra bloed in je bloedbaan te krijgen. Dit voel je als een flinke steek in je zij.
                      Wanneer je gegeten hebt gaat er ook veel bloed naar je spijsvertering en is er nog meer vraag naar bloed dus is de kans op een miltsteek groter.

Een miltsteek is niet schadelijk alleen erg vervelend. Dus begin rustig met lopen en doe het niet met een te volle maag.

gr

Comment

sjonge jonge jonge, ik krijg bijna het gevoel dat je gewoon een grote grap bent...

Comment

trouwens, misschien een beetje domme opmerking. Maar ik meen ergens gehoord te hebben dat miltsteek bij mensen helemaal niet voorkomt. Dat het een onderzoek op honden was maar niet te generaliseren bleek naar mensen. Maar dat het toch een soort van algemene uitspraak is geworden van ik heb last van miltsteek. Is het niet vaker een kwestie van lucht in je darmen?

Comment

Originally posted by hckid View Post
                            sjonge jonge jonge, ik krijg bijna het gevoel dat je gewoon een grote grap bent...
                            hè?

gr

Comment

Originally posted by hckid View Post
                              trouwens, misschien een beetje domme opmerking. Maar ik meen ergens gehoord te hebben dat miltsteek bij mensen helemaal niet voorkomt. Dat het een onderzoek op honden was maar niet te generaliseren bleek naar mensen. Maar dat het toch een soort van algemene uitspraak is geworden van ik heb last van miltsteek. Is het niet vaker een kwestie van lucht in je darmen?
                              Het komt wel degelijk voor!! Dit is ook te meten met speciale meettechnieken waar de milt mee zichtbaar wordt gemaakt. De milt trekt echter de hele dag wel wat samen en ontspant dan weer. Maar als dat in eens heel heftig gebeurt nemen we dat waar als een zijsteek.
                              Dat het lucht in je darmen is waar je last van zou hebben? Dan is de kans klein dat je dat in je linker zij zult voelen. zeker op de plaats waar de milt ongeveer zit, zijn er geen darmen. Die zitten wat lager.

gr

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X