Eeuwige antithese:afvallen en spieren kweken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eeuwige antithese:afvallen en spieren kweken

Dat zie je beginnelingen (en dat ben ik met 2 jaar eigenlijk ook nog beetje) altijd vragen. "Kan ik spieren kweken en afvallen tegelijker tijd". Antwoord op fora of in boeken is altijd NEE. De uitleg is altijd plausibel en hetzelfde:
    Om af te vallen moet je minder kcal nemen. En voor goede spiergroei dient er ten aller tijden een suplus aan kcal te zijn. Daarnaast is er de wetenschappelijke tegenstrijdigheid dat iets niet kan krimpen en groeien tegelijkertijd. Dus wordt aangenomen dat afvallen en toch spieren kweken alleen bestemd is voor juicers, jonge beginnelingen en freaks.

Echter twijfel ik daar steeds meer aan. Ligt dat niet aan de definitie van afvallen? Minder kilo wegen en spiergroei stimuleren lijkt me idd onmogelijk. echter vetverlies toch niet? Daar lees je weinig over. Maar op je lever na gebruiken spieren de meeste kcal. Dus hoe meer spieren = hoe meer verbranding. En dus ook vetverbranding.
    Het zal voor iemand van laat zeggen 20 % bf en 100 kilo niet mogelijk zijn om te cutten en bulken tegelijk en daardoor 15% bf en 90 kilo worden.
    Echter van 20 bf% en 100 kilo naar 15 % bf en 100 kilo is toch wel goed mogelijk?
    Praat ik hier poep of klopt dit?

ps: ik begrijp dat dit al mn 5de vraag in 1,5 dag is;..maar ik wil even wat vragen stellen (daarom ben ik lid geworden) en dan hang ik weer rustig achterover )
    You can not become LEGenDArY without Legday

Het is mogelijk (in mijn ogen), maar lastig. Bulken en terug cutten is praktischer met beter (en sneller) resultaat.

Door een relatief mager dieet dat hoog aan eiwitten en carbs is kun je het overtollige lichaamsvet verbranden en toch spieren kweken weet ik uit ervaring.
    Het aloude fabeltje 'vet omzetten' komt hier waarschijnlijk vandaan.
    Dit klinkt in theorie makkelijk, maar valt vies tegen in praktijk.
    Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

hmmm ok. dank je voor je reply.
      Ik weiger te geloven dat het zo lastig is hahaha. Factoren als voedingspercentages tellen toch ook mee en niet alleen aantal kcal? Als jij per dag 2500 kcal eet waarvan 50% vet en 20 % eiwit. En je gaat over naar 50% eiwit en 20% vet. Tja volgens mij krijgt je spiergroei dan een boost en daardoor je vetverbranding. Terwijl je gewoon 2500 kcal blijft eten.

Ik snap dat dit een moeilijke vraag is. Maar het is een belangrijke omdat veel mensen,...net zoals ik,..aan de chubby kant zijn en dan geen zin hebben om eerst paar maanden 4000 kcal te gaan eten (terwijl ze behoefte hebben aan juist af te slanken voor het moraal) om vervolgens te gaan cutten.

Daarnaast is het ook allemaal tegenstijdig. Want mensen zeggen dan ook;..ipv bulken en dan cutten kan je ook eerst cutten en daarna gaan bulken om spiermassa aan te zetten. Maar als ik dan vraag wat de beste manier om af te vallen is;..zeggen ze altijd "KT is net zo belangrijk als cardio". Met andere woorden;..gewoon niet teveel kcal en kt doen en veel eiwitten. Haha dat is hetzelfde resultaat alleen op andere vraag (als jullie me nog volgen )

Comment

Originally posted by Bilo View Post
        Als jij per dag 2500 kcal eet waarvan 50% vet en 20 % eiwit. En je gaat over naar 50% eiwit en 20% vet. Tja volgens mij krijgt je spiergroei dan een boost en daardoor je vetverbranding. Terwijl je gewoon 2500 kcal blijft eten.
        Te simpel gedacht. Verdiep je maar eens in de voedingsstickies.
        Eiwitten, vetten en carbs hebben allemaal een andere waarde aan kcal.
        Dit zorgt voor een hele andere balans.

Verder zijn spiercellen een heel stuk moeilijker aan te maken en te behouden dan vetcellen.

En als je denkt dat het makkelijk is, dan ga je het toch 'gewoon even' doen?

Comment

Originally posted by erikv View Post
          Te simpel gedacht. Verdiep je maar eens in de voedingsstickies.
          ik heb me daar erg in verdiept. heb ook veel websites en boeken gelezen

Eiwitten, vetten en carbs hebben allemaal een andere waarde aan kcal.
          Dit zorgt voor een hele andere balans.
          Nou nee....percentage blijft percentage. 50% van 2500 blijft 50%..of het nu vet of eiwitten is. Echter zal je wel minder vet nodig hebben.

Verder zijn spiercellen een heel stuk moeilijker aan te maken en te behouden dan vetcellen
          Absoluut waar..maar dat heeft toch niet echt iets met mijn vraagstuk te maken?

En als je denkt dat het makkelijk is, dan ga je het toch 'gewoon even' doen?
          Ik heb nooit gezegd dat ik dat even snel ga doen. Sowieso is spieren kweken en een goed fysiek krijgen het resultaat van veel tijd en energie. Maar we kunnen toch gewoon een discussie hebben zonder dat jij met dit soort opmerkingen komt? Draagt niet bij!

Het is gewoon moeilijk omdat iedereen een andere mening lijkt te hebben. Niet alleen in de literatuur maar ook op dit forum. En het mooie is dat iedereen het brengt alsof hij of zij de waarheid spreekt en precies weet hoe het zit. Hahaha ik lees niemand die zegt "ik denk..." . Grappig is dat.

Feit blijft dat het een antithese is. "Je kan niet spieren kweken en tegelijk afvallen" ..versus..."Je moet KT doen om af te vallen" en "hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je verbrandt".

En dan heb ik het nog niet eens over andere factoren zoals supplementen (visolie, kelp, caffeine), water gebruik, lichaamsbouw etc.

Ik weet gewoon niet zeker of eerst bulken en dan cutten wel de beste manier is om een goed fysiek te krijgen. Het zal misschien lichamelijk beter zijn;..maar mentaal?? Ik zou echt moraal verliezen.

Comment

Het is gewoon moeilijk omdat iedereen een andere mening lijkt te hebben. Niet alleen in de literatuur maar ook op dit forum. En het mooie is dat iedereen het brengt alsof hij of zij de waarheid spreekt en precies weet hoe het zit. Hahaha ik lees niemand die zegt "ik denk..." . Grappig is dat.
            Beter lezen Daarnaast is het zowiezo wat je zegt: de literatuur is vaak tegenstrijdig. Onderzoek zus, onderzoek zo, komt er een uitkomst, is er altijd wel één om hem tegen te spreken. Je moet ook altijd kijken wat voor jou werkt. Kwestie van proberen.
            Feit blijft dat uit de praktijk blijkt (waaronder bij mezelf ) het welhaast onmogelijk is om vet te blijven verliezen terwijl je spieren wilt laten groeien.
            Waar tegenover staat dat het bulk/cut principe voor het overgrote deel van de mensheid werkt als het gaat om spieropbouw en behoud met een redelijk vp. Er zullen mensen zijn die daadwerkelijk vet kunnen blijven verliezen terwijl ze spieren op blijven bouwen, of die geen extra vet aanzetten terwijl ze spieren opbouwen. Aanleg. Maar het overgrote deel van de mensheid is niet gezegend met deze genen.

Ik weet gewoon niet zeker of eerst bulken en dan cutten wel de beste manier is om een goed fysiek te krijgen. Het zal misschien lichamelijk beter zijn;..maar mentaal?? Ik zou echt moraal verliezen
            Door het cutten en bulken zet je elke keer een andere goal, keeps the spirit up. Je weegt 75, en je gaat bulken tot 80. Daarna terug cutten naar 77. Dan bulk je weer tot 85, en cut je terug tot 80. doorbulken tot 90, terug naar 85. etc etc. Met zo min mogelijk spierverlies.
            Continu hetzelfde proces wordt een sleur, trust me. Dan gaat je moraal pas omlaag.

Comment

mooi stukje Erik en naar mijn mening 100% waar. De combinatie lager BF en massatoename is 'mogelijk' maar zeer inefficiënt. Switchen tussen bulk en cut levert veel meer spreekwoordelijke vruchten op.

@ Bilo Wat de moraal betreft heb je een punt man, vroeger zwaar geweest en telkenmale ik een bulk schema volgt vreet de stijgende BF% aan me. pfff, het voordeel is wel op het moment dat mijn cut dan begint ben ik hypergemotiveerd om dat bf% asap terug te dringen - met zo weinig mogelijk afbreuk aan de gewonnen spiermassa natuurlijk.
              Ik zou u aanraden doe eerst de cut, zet je op een 11-13% en ga dan bouwen.
              In ieder geval veel succes en sterkte gewenst! The sky is the limit
              Only those who risk going too far can possibly find out how far one can go - George Eliot

Comment

OK mannen;..jullie hebben mij gemotiveerd. mijn dank! Ik zal wat anders proberen

Comment

"Dus wordt aangenomen dat afvallen en toch spieren kweken alleen bestemd is voor juicers, jonge beginnelingen en freaks."

Kan iemand mij vertellen wat er precies bedoeld wordt met 'jonge beginnelingen'? Ik ben persoonlijk drie maanden fanatiek bezig en heb vet verloren EN spieren gekweekt (druk steeds zwaardere gewichten weg)...

Tot hoeveel maanden is het mogelijk tegelijkertijd aan beide aspecten te werken?

Comment

Rond de twaalf.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                      Rond de twaalf.
                      met 12 maanden nog een 'jonge beginneling'??

dus ik kan in principe nog wel een tijdje zo door blijven gaan...

hmm

Comment

In het eerste jaar kun je echt veel pakken, ook zonder voeding. Met voeding echter bereik je veel meer.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Kun je afslanken en spiermassa ontwikkelen is altijd een eenduidend NEE. Dit is erg zwart-wit en ik ben het er niet helemaal mee eens. Factor van beginneling of gevorderde sporter wordt altijd buiten beschouwing gelaten.

Een beginner in mijn ogen is iemand die pas sinds kort sport of iemand die al ruime tijd niet meer gesport heeft en opnieuw begint. Deze mensen hebben redelijk in-actieve spiermassa welk al snel zal ontwikkelen omdat er veel ruimte voor is. Simpele inspanning met gewichten is al voldoende en de energie voor herstel wordt gehaald uit de voeding die het lichaam ontvangt. Het lichaam zelf krijgt zo minder en moet de vetcellen gaan aanspreken.

Een beginner kan met voldoende compound oefeningen en een eetschema rond onderhoud het doel bereiken om af te slanken en massa te ontwikkelen. Maar na verloop van tijd zal deze ontwikkeling minder worden. Wet van verminderde meer opbrengst.

De beginner bereikt dit punt na een schema of 2. Laten we zeggen 10-12 weken. Op dat moment moet er gewoon een beslissing gemaakt worden om te gaan Cutten of Bulken om optimaal resultaat te blijven behalen. Als je dit niet doet zal het resultaat zo traag komen dat je moraal pas echt een deuk krijgt. Dat deukje van omschakelen tussen cutten/bulken is er niks bij. Ga maar eens 2 jaar sporten en er achter komen dat je progressie eigenlijk heel slecht is en niet is wat je wilde.

Als je een gevorderde beginner bent kom je op een plateau waar het niet mogelijk is om massa te ontwikkelen en afslanken tegelijker tijd no matter what you try. De spiermassa heeft zoveel voeding en constante prikkelingen nodig dat je dit niet kan geven als je onder onderhoud gaat zitten qua kcal. Je doel is zoveel mogelijk vet te verbranden terwijl je zo min mogelijk spiermassa verliest...want verliezen zul je.

Comment

wie geeft mij eens duidelijke informatie.

Hallo, ik zie door de bomen het bos niet meer.
                            Het volgende,
                            Ik heb een te hoog vetgehalte, zeg maar behoorlijk teveel. Ik wil dat verminderen. Daarbij ben ik bang dat je door het vetverbranden ook je spiermassa verliest. Wie geeft mij een goede trainingsschema, een goed dieet, en eventuele goede voedingssupplementen.
                            Door mijn onwetenheid demotiveer ik me eigen. Ik weet namelijk niet of ik het goed doe.
                            Ook termen zoals bulken of cutten bijvoorbeeld wil ik weten wat het is. Ik ken de definities er niet van.
                            Graag, help me uit de brand.

Comment

Lees de Zomer Sticky. Staat alles in.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X