Wanneer is het een geschikte tijd om met een cut te beginnen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wanneer is het een geschikte tijd om met een cut te beginnen?

Ik zit er over te denken om eens te gaan cutten, maar ik vraag me af wanneer het daar de juiste tijd voor is. Ik eet nu bijna 4 weken op onderhoud en ben door training al iets gestegen in spiermassa en gedaald in vp%. Yes, voor het eerst in lange tijd weer eens onder de 30%

En dat smaakt naar meer natuurlijk, dus mijn vraag is: wanneer kan een beginner het beste beginnen met cutten? Moet ik bijvoorbeeld eerst nog een tijdje op onderhoud blijven eten om spieren op te bouwen?
    Status: pakt het weer rustig aan op.

Ik ben eerst 4-5 maanden op onderhoud blijven eten. Bij mij werkte dat goed.

Comment

Dit is een van die vragen waarop je kunt antwoorden "dat ligt eraan". Het hangt een beetje af van de situatie en je lichaamsbouw en ook aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld:
      (*) als je man bent met overgewicht maar weinig spieren en je gaat cutten dan blijft er niet veel meer over dan een bonenstaak. In dat geval kan het beter zijn om eerst wat spieren te kweken voordat je gaat cutten.
      (*) vrouwen kunnen niet zoveel spieren kweken als mannen door het lagere testosteron gehalte. Dus het bovenstaande is niet van toepassing op vrouwen.
      (*) cutten moet je langzaam doen: maximaal ongeveer 0.5 a 1 kg per week afvallen. Doe je het te snel dan gaat je metabolisme onderuit en dan werkt het cutten niet meer (dan wordt het "crashen"). Dus het is iets wat een tijdje gaat duren. Je dient in de juiste omstandigheden te verkeren dat je je voeding goed onder controle kunt houden en gedisciplineerd kunt blijven. Soms zijn er omstandigheden dat je dat niet een paar maandjes kunt doen en dan heeft het geen zin om te beginnen.
      Zo zijn er nog wel meer situaties te noemen.
      Voor de goede orde: spieren bouw je niet op met op onderhoud te eten. Spieren bouw je op door zwaar te trainen. Om zwaar te kunnen trainen moet je goed eten.
      Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Bij mij zou 30% wel de grens zijn ja, ook ivm gezondheidsredenen; je bent dan gewoon moddervet. Denk dat mn vriendin ook niet blij zal zijn met 30%, toch iets om rekening mee te houden in zo'n situatie.

Op een gegeven moment is het ook goed om een stapje terug te doen (cut) waardoor je weer 2 stappen naar voren kan maken (bulk).
        Squat 5 x 147.5
        Bench 5 x 122.5
        Deadlift 5 x 180

Comment

Tot dat je merkt dat je massa hebt. en dat je vet flink is gestegen.
          Never send a boy to do a mans job!

Comment

Als je tot de 30% bent gaan bulken dan moet je wel heel verkeerd gegeten en getraind hebben imo.

Maar volgens mij is het bij Ellie vanwege een revalidatie zo gegaan.

Comment

Het is bij mij een combi van slecht eten, weinig kunnen bewegen en een darmziekte. Ik heb jarenlang met een constant hongergevoel rond gelopen omdat ik zeer ernstige vitaminetekorten had. Gelukkig is met stevig supplementeren alles nu ruim een jaar na de diagnose weer wat op peil. Hongergevoel is nu weg gelukkig, en ik vind het eten op schema erg handig.

Comment

terwijl je bulkt moet je ook cardio erbij gaan doen. zodat je vet niet teveel stijgt. dat hielp bij mij.
                Never send a boy to do a mans job!

Comment

Punt is alleen: ik heb nog nooit gebulkt Dit topic gaat over cutten bij absolute beginners.

Comment

Denk je dat je de komende paar maanden de discipline op kunt brengen om je netjes aan een eetschema te houden? Of staat er een zomervakantie voor de deur met veel barbecues, andere lekkernijen en een onregelmatige levensstijl? Als je de komende tijd je aan je schema kunt houden dan lijkt me dat je wel kunt gaan cutten. Maar, zoals gezegd, doe het langzaam aan en voorkom dat je crasht, voorkom dat je metabolisme afneemt.
                    Als startpunt zou je kunnen opschrijven wat je nu eet. Dit is een mooi referentiepunt. Als je het vervolgens zo verandert dat je ongeveer 300 a 500 kcal hier onder gaat zitten dan heb je een goed begin. Tenzij je nu opeens meer gaat trainen, dan moet je rekening houden met de extra energie die je nodig hebt voor de training.

Comment

Ik heb eigenlijk geen zomervakantie, omdat ik op dit moment volledig in de ziektewet zit en aan het revalideren ben. Elke dag is dus min of meer hetzelfde, en weekenden zijn ook niet zo speciaal. Weekenden zijn eigenlijk alleen leuk als je daarvoor een goedgevulde werkweek hebt gehad Ik heb dan weinig behoefte om uit de band te springen en me helemaal te laten gaan. Ben ook niet zo enthousiast omtrent mijn junkdagen, ik word soms misselijk als ik een zwaardere/vettere maaltijd heb gehad.

Over 2 weken ben ik jarig, dan ga ik wel een rijsttafel maken voor vrienden, maar dat kun je natuurlijk net zo maken zoals je wilt. Rijst met kip staat toch al dagelijks op het menu

Waar kan ik me trouwens inlezen op het gebied van cutten? Ik wil graag wat meer weten over de achtergrond er van.

Comment

Tja, als je je situatie zo omschrijft zal je inderdaad weinig afleiding hebben. Dat is inderdaad een goede situatie om een strikt dieet goed vol te kunnen houden. Motivatie hebben en houden is natuurlijk ook erg belangrijk gedurende die periode.

Originally posted by Ellie View Post
                        Waar kan ik me trouwens inlezen op het gebied van cutten? Ik wil graag wat meer weten over de achtergrond er van.
                        Je zou kunnen beginnen bij de stickies op dit forum. Daarnaast is er een draadje met links naar e-books. Als het lezen van Engelse tekst geen probleem voor je is kan je daar enorm veel materiaal vinden.
                        http://forum.bodynet.nl/links/27325-e-boeken.html
                        Een veelgelezen boek waarin in detail de werking van het lichaam en metabolisme wordt uitgelegd is dat van Lyle McDonald, "burn the fat, feed the muscle". Ook als je besluit zijn dieet niet te volgen kan je er erg veel van leren.

Comment

Dankjewel voor de info, ik ben er even in gedoken

Aan de hand hiervan heb ik een schema opgesteld (staat onderaan). Ik heb in dit schema behoorlijk zitten snijden in de koolhydraten, ben meer eiwit gaan toevoegen en het vet ongeveer hetzelfde gehouden. Hierbij komt 1x per week een re-feed dag.

Ik heb er voor gekozen om 300 cal te gaan zakken, anders kom ik erg dicht rond mijn BMR uit.
                          Attached Files

Comment

Originally posted by Ellie View Post
                            Hierbij komt 1x per week een re-feed dag.

.

Waarom?
                            "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Ik sta nu op +/- 13 % en ben wel tevreden, eet nu iets boven onderhoud en groei goed. Over een maand laat ik mijn vet % weer meten en kijk ik hoe het in deze 8 weken is gegaan qua vooruitgang, dan zie ik wel weer verder. Sowieso ga ik de komende maanden niet cutten, eerst maar eens spieren opbouwen en volgende zomer er lekker droog bij lopen

Groeten Swekie

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X