Voedingsschema controleren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Voedingsschema controleren

Ik heb zojuist een eerste voedingsschema opgesteld. Kunnen jullie eens kijken wat ik allemaal fout heb gedaan en/of wat beter kan?

Persoonlijke info:
    - 25 jaar
    - 1.85 m
    - 71 kg
    - 11.9% lichaamsvet

Inmiddels kan ik prima 10km hardlopen binnen 60 min. Opdrukken gaat prima, maar dat lijkt me verwaarloosbaar in vergelijking met anderen hier.

Mijn doel is om vooral mijn borstspieren, armspieren en mijn buikspieren beter uit te laten komen. Mijn buikspieren en borstpieren zijn namelijk wel gedeeltelijk zichtbaar maar nog niet zoals ik zou willen.
    Attached Files

Vaak kan je buikspieren niet zien omdat er een laagje buikvet overheen zit. Dus dan is het advies: vet verliezen. Bij borstspieren en armspieren is dat minder het geval. Die kan je beter uit laten komen als je die wat meer traint. Daar is krachttraining voor nodig. Echter: als je je borstspieren zwaar gaat trainen, dan moet je ook je rugspieren gaan trainen. Doe je dat niet dan ga je onherroepelijk krom lopen omdat je borstspieren je naar voren trekken en je (zwakke) rugspieren geen tegenwicht kunnen geven.
    Al met al is het mij dus niet helemaal duidelijk wat je met je voedingsschema wilt bereiken, wat je doel is.
    Nu wat commentaar op het spreadsheet:
    (*) uit je opmerking maak ik op dat jij een hardloper bent en misschien aardig wat calorieën verbruikt. Het is maar de vraag of de spreadsheet hier voldoende rekening mee houdt.
    (*) hoe weet je dat je vetpercentage 11.9% is? Dat klinkt alsof je een hele precieze meting gedaan hebt.
    (*) je concludeert dat je een schema wilt opstellen van 2401 kcal per dag (cel C9). Echter, als ik naar het dagtotaal onderaan kijk (regel 97) dan kom je tekort. Je komt uit op 2310 kcal. Dat is dus te weinig. Je lijkt met name wat tekort te komen aan vetten.
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Bedankt voor je reactie.
      Hoe zou ik met het hardlopen beter rekening moeten houden, misschien is het beter dit schema te hanteren op de dagen dat ik alleen krachttraining doe?

De 11.9% komt vanuit de sportschool waar ik mijn lichaamsvet heb laten meten mbv een weegschaal.
      Naar hoeveel moet ik mijn vetpercentage dan verlagen ongeveer? En moet ik dan cutten aanhouden in het schema?

Comment

Nog meer mensen die iets over het schema kunnen zeggen?

Comment

Ik kan uit jouw posts niet opmaken hoeveel en hoe vaak jij hardloopt. En dus weet ik niet hoeveel energie je daarmee verbruikt (per dag of per week). Daarom mijn waarschuwing dat die spreadsheet daar misschien niet voldoende rekening mee houdt. Op welke dagen doe je krachttraining? Op welke dagen looptraining (hoeveel minuten ren je)? Welke dagen zijn rustdagen (dagen zonder sport)?

Ik vreesde al dat je zou zeggen dat die 11.9% gemeten is met zo'n weegschaal. Die dingen zijn berucht om hun onnauwkeurigheid.

Comment

Hier even een link naar mijn voorstel topic " http://forum.bodynet.nl/even-voorste...tel-ronde.html " , op die manier krijg je een beter beeld denk ik.
            Ik weet ook niet of mijn spreadsheet daar voldoende rekening mee houdt, ik hoop dat jullie dat kunnen aangeven.

Ik loop over het algemeen 10 km in circa 60 min. Over het algemeen probeer ik dit om de dag te doen. Dus steeds 1 dag rust er tussen, soms zijn dit er twee.
            Kracht trainig moet ik inprincipe nog mee starten, gezien ik vorige week voor het eerst de sportschool binnen ben gegaan.

Oke, dat is niet zo goed om te horen Op welke manier kan ik het percentage het beste laten meten?

Comment

Zojuist maar even brinta en veel kipfilet ingeslagen om het voedingschema te verbeteren.
              Ook magere kwark gehaald met 14,9 eiwitten per 100gr.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een goed schema op te zetten.
              Alvast bedankt!

Comment

200+ views maar nog weinig hulp.

Comment

OK, nu is het me wat helderder. Je rent dus ongeveer driemaal per week een uur. In dat geval zit je er met een activiteitsfactor van 1.55 er niet erg ver naast. Ik had (waarom weet ik niet) het idee dat jij misschien een marathonrunner was en dus veel meer per week aan looptraining deed.

Een veel nauwkeuriger vetpercentage hoef je in dit stadium helemaal niet te weten. Het is bovendien iets wat erg moeilijk nauwkeurig te meten is.

Nu ik je voorsteltopic gelezen heb ken ik ook wat meer van je achtergrond. Wat belangrijk is is dat dit spreadsheet slechts een benadering is. Wat je dient te doen is nu te gaan eten volgens dit schema en vaak je gewicht en maten meten. Dit hou je een week of 6 a 8 vol en dan ga je evalueren: blijft je gewicht hetzelfde met dit schema? verlies je gewicht met dit schema? Veranderen je maten? Op basis van die evaluatie kan je dan bijsturen: een beetje meer van dit of een beetje minder van dat. Op die manier leer je je etensbehoeftes het beste kennen en kan je gefundeerde beslissingen nemen over wat het beste voor jou is.

Comment

Dankje. Ik zal mij dan proberen een aantal keren 's ochtends te wegen en te meten.

Waar ik vooral nu nog tegenaan loop is de tussendoortjes, wat kan ik bijvoorbeeld het beste eten tussen de lunch en het avondeten en wat het beste na het eten en voor de kwark?

Comment

Zolang je nog maar net begint met het hanteren van een voedingsschema maakt het niet zoveel uit of je het dagtotaal uitsmeert over drie eetmomenten of over zes eetmomenten (om maar wat getallen te noemen). Doe maar wat jou het handigste uitkomt met je dagritme en dagelijkse activiteiten.
                      Later kan je dat verder finetunen.

Comment

Oke duidelijk. Dankje!

Ik doe trouwens het hardlopen vooral om het buikvet te verbranden.
                        Is het verstandig om het schema eventueel aan te vullen met wat ongezouten (cashew)noten? Of moet ik dat juist niet doen in mijn geval?

De komende dagen probeer ik eventueel nog wat foto's te maken zodat jullie het op die manier ook kunnen beoordelen.

Comment

Cashewnoten zijn een bron van gezonde vetten. Dat is de reden dat je geregeld ziet dat die genoemd worden. Als ik naar je schema kijk bovenaan deze discussie, dan zie ik dat je iets te weinig vetten hebt ten opzichte van je target: je target is 67 gram per dag (cel E12) en je komt uit op 53 gram (cel H97). Dus je zou inderdaad nog wat vetten kunnen eten om dichter bij je target uit te komen.

Door het hardlopen (=cardio) vergroot je de hoeveelheid energie die je verbruikt. Als het dagtotaal aan verbruikte energie meer is dan het dagtotaal aan energie uit je voeding zul je lichaamsvet verliezen. Want je lichaam gaat dan lichaamsvet als energiebron gebruiken om het tekort aan te vullen. Echter: je kunt niet "sturen" waar dat vet vandaan komt. Je hebt het niet voor het uitkiezen of je lichaam vet op je buik verbrand, of vat uit je heupen, of enige andere plek dan ook.

Comment

Dankje, duidelijk.
                            Ik weet dat ik de vetverbranding niet kan sturen, helaas. Het vet wat ik vooral kwijt wil is op mijn onderbuik.

Op andere fora heeft men het over clean bulken, dat zou beter zijn gezien m'n stats.
                            Ik probeer de komende dagen een paar foto's te maken om een beter beeld te kunnen geven.

Comment

en wat extra vitamine D ? Overgewicht | Afvallen gaat sneller met vitamine D

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X