Laatste kilo's kwijt zonder spierverlies

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laatste kilo's kwijt zonder spierverlies

slecht schema2.xlsMomenteel weeg ik 85 kilo met een lengte van 1.84 en wil ik de laatste kilo's wegwerken. Om dit te doen doe ik momenteel een combinatie van kracht + cardio. Ik train eerst een uurtje kracht (kortere setjes, hoger gewicht, dus massa) om vervolgens een kwartier cardio te doen. Dit doe ik door 4 minuten op een redelijk tempo te zitten (crosstrainer 25km/h, hartslag rond 145/150), gevolgd door 1 minuut rustig tempo en dat dan een kwartier lang na mijn krachttraining.

Volgens berekeningen op internet kom ik op een vetpercentage van zo'n 16%. Echter, als ik mijn foto vergelijk met andere voorbeelden, lijk ik meer richting de 19% of zo te zitten. Een foto van m'n buik momenteel:

Hier andere voorbeelden:

http://www.healthygrad.org/wp-conten...-men-women.png

Hoe hoog dit % nu precies is, is op zich niet zo'n punt. Maar hoe denken jullie over deze wijze van training? Ik deed eerst mijn cardio apart, maar kreeg als advies om dit na mijn krachttraining te doen (weliswaar korter) omdat je dan al je suikers verbrandt heb, en vervolgens je vetten gaat verbranden tijdens je cardio. Hierom neem ik mijn wheyshake ook na de cardio, om niet na de krachttraining m'n lichaam weer aan te vullen met suikers zodat ik tijdens de cardio dus niet weer de suikers ga verbranden.

Zou dit een goede methode zijn om mijn laatste paar kilo's vet weg te werken? Voor een echte sixpack moet ik nog veel meer vet kwijt, dat snap ik, maar ik wil proberen richting de 80 kilo te gaan met behoud van mijn spiermassa. Ik heb mijn voedingschema als bijlage toegevoegd.

Ik gok net boven de 20% (20-21-22).

Na een uurtje krachttraining heb je niet al je "suikers" verbrand (glycogeen).
    Daarvoor zijn meerdere uren training (6+ uur) In combinatie met een dieet met vrijwel geen koolhydraten nodig (meerdere dagen opeenvolgend). Zeker niet als je in de maaltijden ervoor ook koolhydraten hebt genuttigd (die voor meerdere uren glucose afgeven aan je lichaam).

Ook is het niet zo dat je eerst "alle" glycogeen moet verbranden voor je vet gaat verbranden. Je lichaam draait altijd op een brandstof mix van koolhydraten en vetten (en heel weinig eiwitten). de hoeveelheid koolhydraten / vertzuren die je verbrand tijdens een training zijn afhankelijk van:

- De hoeveelheid koolhydraten en vetten die je die dag gegeten hebt. Heb je veel kh gegeten, gebruik je meer koolhydraten als brandstof. Heb je meer vetten gegeten, gebruik je meer vetzuren als brandstof (uit voeding of lichaamsvet).

- De intensiteit van je training. hoge intensiteit / hartslag = meer koolhydraten verbranden. Lagere intensiteit trainen en zelfs gewoon zitten of slapen = meer vetten verbranden.

- Hoe vol je glycogeen voorraden zijn. Hoe voller, hoe meer koolhydraten en hoe minder vetten je zult verbranden.
    -------------------------------------

Om het nog complexer te maken. Zelfs als je tijdens je training 100% op suikers traint, betekent dit niet dat je netto minder vet verliest (bij mensen met een normaal tot hoog vet%).

Netto vetverlies is namelijk afhankelijk van andere factoren (totaalplaatje). Zelfs als je het volledige aantal kcal in een cardio training uit koolhydraten zou halen, zul je net zoveel netto vet verliezen als wanneer je met je training puur vetten zou hebben verbrand.

De calorieën die je hebt verbrand (koolhydraten) en weer eet (dieet) komen namelijk terug in je glycogeen voorraden (wat niet gebeurd als je vetten verbrand hebt tijdens je training), en worden dus niet gebruikt voor andere functies om je lichaam te onderhouden (wat wel gebeurt als je voornamelijk vetten hebt verbrand tijdens je training). Terwijl de koolhydraten uit je voeding worden gebruikt voor het aanvullen van glycogeen, verbrand je lichaam (jawel) vetzuren. (wat niet zo zou zijn als...). Je netto vetverlies komt dus op hetzelfde neer (wanneer je vet% heel laag wordt gaat dit niet meer helemaal op).

-----------------------------------

In jouw geval boeit het dus niet, wanneer je de cardio doet. wat wel boeit is hoeveel kcal jij met je cardio verbrand (duur en intensiteit waarmee je max aantal kcal kan verbranden).

Om het nog gekker te maken. cardio is niet eens nodig om super droog en strak te worden. Het is een middel om je cardiovasculaire systeem te trainen, maar voor af te vallen? In dat geval is in 95% van de gevallen veel meer winst te halen met een goed dieet.
    ---------------------------

concentreer je op de zaken die belangrijk zijn.
    Last edited by dynobet; 27-07-2013, 18:46.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
      - De intensiteit van je training. hoge intensiteit / hartslag = meer koolhydraten verbranden. Lagere intensiteit trainen en zelfs gewoon zitten of slapen = meer vetten verbranden.

- Hoe vol je glycogeen voorraden zijn. Hoe voller, hoe meer koolhydraten en hoe minder vetten je zult verbranden.
      -------------------------------------

In jouw geval boeit het dus niet, wanneer je de cardio doet. wat wel boeit is hoeveel kcal jij met je cardio verbrand (duur en intensiteit waarmee je max aantal kcal kan verbranden).

Om het nog gekker te maken. cardio is niet eens nodig om super droog en strak te worden. Het is een middel om je cardiovasculaire systeem te trainen, maar voor af te vallen? In dat geval is in 95% van de gevallen veel meer winst te halen met een goed dieet.
      ---------------------------

concentreer je op de zaken die belangrijk zijn.
      Bedankt voor de reactie. Eigenlijk zul je dus juist lang op een lagere intensiteit cardio moeten doen voor het verbranden van vet ipv kort en een hoger tempo?

Aan mijn dieet moet ik zeker nog sleutelen denk ik, vandaar dat ik hem als bijlage heb toegevoegd.

Comment

je cut chema is als eerste opzet niet zo slecht, maar voer de gegevens aub in in het excel sheet welke hier op de site staat want er missen meerde waarden. en loop de waarden na met de producten welk je in huis haalt.

verder zou ik zou helemaal geen cardio doen, maar zwaar liften icm een goed voeding schema.
        cardio als laatste zetje als je plateaut, maar dat is met jou vp nog niet nodig.
        focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Ik ga vanavond even kijken, bedankt.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X