hallo allemaal. ben er een tijdje tussenuit geweest op het forum. ik ben in de tussentijd niet gestopt met bodybuilden maar groei zit er niet meer in na 3 jaar hard trainen. ik kan blijkbaar dus nog genoeg leren over deze masterlijke sport...
ik loop al een tijdje met deze vraag rond: hoezo bulken of cutten???
waarom? ik snap het niet. waarom kan een persoon niet op een bepaald vetpercentage blijven en toch aankomen in spiermassa? hiervoor is uiteraard wel een perfecte voeding noodzakelijk maar dit is toch mogelijk?
is bulken niet gewoon een slap excuus om een slecht voedingsschema te rechtvaarden?
waarom bijna het hele jaar er uitzien als een vetklep om vervolgens (met veel moeite) weer te moeten afvallen en maar een maand of 3 een afgetraind lichaam hebben? dit kan toch ook het hele jaar door? (met uitzondering van pro-bodybuilders die tot een vetpercentage van 4% gaan voor een wedstrijd)
bovendien vraag ik me af of zulke constante (jaarlijkse) swings in je vetpercentage wel goed is voor je lichaam.
bulken en cutten is in principe toch niet meer dan aankomen en afvallen? aangezien de hoogte van je vetpercentage NIKS te maken heeft met de hoeveelheid spieraanmaak in je lichaam, vraag ik me erg af wat hier nu het nut van is.
ik wil niet het hele principe van bulken en cutten afkraken, maar ik mag hier toch kritisch over zijn?
greetz
Opstal
Comment